2021-03-12, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja du Push low register, det är lite tunt på den fronten. De har ju en relation som präglats av konflikt. Massa märkliga omständigheter främst efter mordet. Några blodfläckar som de flesta är lite märkliga de också men som har sin ”naturliga” förklaring då med att SD och LW har accepterat det faktum att LW blöder flera gånger vid sex. Blodet är då på hans gympadojjor och på tvättmaskin. Som brukligt när man har sex så ofta och det blöder varje gång.

Han har gjort sig illa på benet. Aj aj aj vilket indicium. Färska skada inte bra när man ska förhöras dagen efter mordet. Tyvärr är detta gång nummer 500 SD har blödande sår på benet. Det som ligger honom i fatet är att han menar att skadan kom till lite längre bak i tiden än rättsläkaren menar. Så lätt för rätten att vifta bort det ”beviset”. Om han haft en blåklocka runt ögat då. Efter LW. självförsvar. Går att prata bort det också.

T o m blod på brottsplatsen skulle nog kunna gått att snacka bort om han tidigt förankrat att han hjälpt LW med cache-konstruktion där. Aj aj aj vad snårigt det är där i buskarna.

Sperma på hennes kjol? Ja de hade ju sex hela tiden så varför inte.

Så det finns inte mycket som kopplar till mord nej. Tillhygge? Nix.

Det är mycket väsen (14000x2) men mest en massa chattande och beslag ingen har nån större nytta av.
Sen finns det nog en felaktig grundanalys om vad som låg bakom själva dråpet/mordet. Bra att vända på många stenar och att 1,5 år efter mordet be SD markera vilka kallingar som han brukade ha vid sex med LW men alltså...

Han brallar av ”lite” bilder i stressen där efter att ha slagit ihjäl LW. Men det är väl helt lagligt att ta 50 000 bilder utanför polisstationer så vitt jag vet.

Jag kommer tjata om det ett tag till men de måste visa att ingen har lattjat med hans dator under tiden kring mordet och de måste placera någon i hennes kök tidig morgon efter. Då får de SD närmare själva mordet/dråpet.

Annars är det status quo i hovrätten.

Nu ska de vara extra pedagogiska i hovrätten med nya taktiken. Att vara extra tydliga inför dessa erfarna rådmän med hur de lägger upp bevisningen. I överklagan talar man om för hovrätten hur de ska tänka kring dessa i mpngt och mycket bristfälliga bevis.

”När ni lyssnar i tjugo minuter på IT-forensikern angående Google Drive så ska ni tänka så här till vår fördel”.

”När IT-forensikern menar att man väntade i ett år med att öppna LW:s Google-konto så är det så här ni ska tänka i relation till Balkongmordet”

Osv osv.

Det är stor jäkla risk att det blir något av en lite avancerad interaktiv ”Rättegångspodd” i hovrätten. 46+ timmar lång med slutanförande sen att SD planerat och genrepat järnet där hela Kristiflygarhelgen. När han inte har det.

Nu sitter en tidigare högt uppsatt jurist häktad för våldtäkt. Om nån månad kan vi ha nästa stora juridiska haveri på G är jag rädd.
Det fetade längst ned:
"Om nån månad kan vi ha nästa stora juridiska haveri på G är jag rädd."

Om du med det där menar att SD ev kommer att inte bli dömd för mordet på Lena, så är väl det i så fall inte ett juridiskt haveri? Inte med mindre än att du antyder att åkl Åsa Hiding sjabblar bort det hon har mot SD och att därför HR inte kan fatta ett annat beslut än att fria SD.

Blir det att HR tvingas fria SD, så lär väl det verkliga haveriet ligga hos Polisen som med sin taffliga "sökinsats" inte lyckades lokalisera Lena förrän DNA och andra spår försvunnit?
Då kan vi tala om ett polisiärt utredningshaveri!
Och det har vi ju redan gjort.
Under snart tre års tid..
Citera
2021-03-12, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det krävs lite för att anhållas och häktas en vecka för skäliga misstankar. Åklagaren släppte henne efter den veckan då hon uppenbarligen inte fick upp misstankarna till sannolika skäl för att få förlängd häktning.

Den saken är cristal clear. Jag undrade mest vilka grunder som fanns? Man plockar ju inte in en huvudmisstänkts exfru bara så där.

Och varför just mord? Och inte skyddande av brottsling, anstiftan, medhjälp eller annat?

Att HD inte är så särskilt samarbetsvillig kan man förstå.
Citera
2021-03-12, 11:33
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Den saken är cristal clear. Jag undrade mest vilka grunder som fanns? Man plockar ju inte in en huvudmisstänkts exfru bara så där.

Och varför just mord? Och inte skyddande av brottsling, anstiftan, medhjälp eller annat?

Att HD inte är så särskilt samarbetsvillig kan man förstå.

Jag lade till svar angående vad som kan vara grunder i förra inlägget
Citera
2021-03-12, 11:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vem är det?

UW.
Finns ingen historik där med motsvarande extrem konflikt som liknar den som SD har haft med Lena.
Citera
2021-03-12, 11:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Hoppsan, här skyller jag på att Notknapparen har skrivit fel datum när allt hon/han har gjort är att kopiera mig. Så här ska det vara...

Förhör med JS 18 juni 2020 (dvs efter rättegången)
JS och HD har idag juni 2020 fortfarande en väldigt nära kontakt, men när SD släpptes våren 2020 från häktet valde JS att backa i deras kontakt. De har dock fortfarande kontakt. De hörs kanske en gång i veckan via mess och någon gång i telefon. HD ville fortsätta att ha kontakt på samma sätt som tidigare. JS har dock valt att backa eftersom de har olika syn på SD. JS litar inte på SD. HD är fortfarande en väldigt betydelsefull vän till JS.

//...

JS och HD stod varandra som mest känslomässigt nära är under maj 2018. HD uttryckte vid den tiden oro för vilken kontakt SD hade med LW. HD uttrycker oro över att SD och LW fortsatte att träffas efter separationen. JS sa till HD att hon skulle släppa det, att de har skilt sig, att SD får göra vad han vill. JS menade att de nu har gått isär och hon får respektera SDs val, hur han vill leva sitt liv. För JS var det uppenbart att LW och SD hade någon relation, de var alltid online samtidigt. HD tyckte att det var jobbigt. SD kan ha berättat för HD att han träffade LW men inte hur mycket och på vilket sätt. JS tror att HD frågade SD men att hon inte fick något direkt svar. JS uppfattning är att HD inte visste om vidden av relationen men att hon anade det. JS tror att HD hade mått bra av att veta hur det förhöll sig, om LW och SD träffades eller inte. JS uppfattning är att HD frågade SD hur det förhöll sig men han tror inte att det hade spelat någon roll vad SD svarat eftersom HD inte litade på honom, förtroendet för SD var så pass lågt vid den tiden.

Oj, ber om ursäkt om jag skrivit fel datum.

Sällan jag brukar citera direkt från andras inlägg utan att hänvisa till inlägget/skribenten, utan brukar själv leta efter källa. Tyvärr minns jag inte ens det här citatet, när jag skulle ha gjort det här. Ursäkta iaf!
Citera
2021-03-12, 11:48
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subluuna
Är ny här, så hoppas att ni har överseende om jag inte fattar hur man gör... Har däremot varit inne och läst och har följt tråden från start. Det är vissa falll jag är intresserad av, vet inte riktigt varför egentligen Det finns många duktiga detektiver härinne!

En kärlekshistoria skulle hemlighållas, men en ville ses mer än i bara i månens sken.

Han ville vara Läderlappen med flera identiteter som inte fick avslöjas.

Han ville vara lycklig och njuta av livet i fulla mått.

Han fladdrade hit och dit.

Livet blev mörkare och mörkare.

Till slut led alla helvetes kval.

Han tvingades mot sin vilja att göra ett val.

Han berättade att det skulle sluta mörkare än vad månkvinnan kunde tro.

Mörkt det blev och sorgerna fler?
Citera
2021-03-12, 11:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag har funderat mycket på vad som hände med uppgifterna från den person som ev. trodde att dennes dator hade använts till att logga in på LWs konto 2018-10-07 (om jag minns rätt, jag hittar inte uppgiften igen i fup). Tog man in den datorn för analys eller konstaterade man bara återigen att man inte kunde spåra IP-numret?

Oj, det har jag helt missat!
Satt inte SD i någons bil under denna tid?
Något som någon i tråden luskade ut?
Svagt minne av att den resan skedde med flera av SDs vänner och att SD då kunde han använt någon av deras dator. Får svaga tankar på en av hans simmarkompisar som också var med vid städningen. Men mitt minne är lite osäkert här.

Väldigt intressant om personen själv sagt något om det i förhör. Hoppas att du hittar det!
Citera
2021-03-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det fetade längst ned:
"Om nån månad kan vi ha nästa stora juridiska haveri på G är jag rädd."

Om du med det där menar att SD ev kommer att inte bli dömd för mordet på Lena, så är väl det i så fall inte ett juridiskt haveri? Inte med mindre än att du antyder att åkl Åsa Hiding sjabblar bort det hon har mot SD och att därför HR inte kan fatta ett annat beslut än att fria SD.

Blir det att HR tvingas fria SD, så lär väl det verkliga haveriet ligga hos Polisen som med sin taffliga "sökinsats" inte lyckades lokalisera Lena förrän DNA och andra spår försvunnit?
Då kan vi tala om ett polisiärt utredningshaveri!
Och det har vi ju redan gjort.
Under snart tre års tid..

Polisens haveri har gått till åtal har du inte missat? Nu är det utom polisens kontroll och det är åklagaren som ansvarar för hur saken framställs i hovrätten. Precis som i tingsrätten.

Det juridiska haveriet del 1 var i tingsrätten.
Mycket talar för att det kan haverera även i hovrätten. Åklagaren har på många sätt sjabblat bort det. Både som förundersökningsledare och åklagare.
Det blev bakläxa. Har de gjort läxan i och med överklagan/komplettering?

Enligt min mening har de haft gärningsmannen framför näsan hela tiden. Från dag ett. Inget spaningsmord alltså.

Med ”juridiskt haveri” menar jag givetvis att man misslyckas i rätten. Att polisutredningen varit kass har vi vetat från dag ett. Jag vet att du gillar att märka ord och hitta småsaker att ”angripa” men krångla inte till det för dig i onödan.
Citera
2021-03-12, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Oj, det har jag helt missat!
Satt inte SD i någons bil under denna tid?
Något som någon i tråden luskade ut?
Svagt minne av att den resan skedde med flera av SDs vänner och att SD då kunde han använt någon av deras dator. Får svaga tankar på en av hans simmarkompisar som också var med vid städningen. Men mitt minne är lite osäkert här.

Väldigt intressant om personen själv sagt något om det i förhör. Hoppas att du hittar det!
SDs äldre bror och simkompisarna skulle på konsert i Stockholm, tror jag.
SD åkte med, brorsan kunde inte. Ja, simstädkompis var med.
Citera
2021-03-12, 12:01
Medlem
Citat:
Jag tror inte SD är dum nog att involvera andra i sina mordplaner varken i teorin eller praktiken. En medhjälpare är en förhöjd risk. HD kunde avslöjat allt eller omedvetet försagt sig, inte minst under tiden hon var häktad. Det är en stor psykisk påfrestning för en redan psykiskt skör människa vilket man kan anta att HD ändå är med tanke på anamnes och medicinering.

Men det visste väl inte den som ev. läckte uppgiften? Det är som polisen E*mma säger i TR, sånt säger man inte till någon överhuvudtaget. man inväntar order om vad man ska göra och säga.

Åkl: Berättar du för Hanna under förhöret eller medan du följer henne ut att man har hittat en livlös kropp?
EE: Nä, jag visste inte det.
Åkl: Nej.. Och det är du helt säker på?
EE: Det är jag helt säker på. Det blir.. å andra sidan, det spelar ingen roll eftersom jag är helt säker på att jag inte visste det, men å andra sidan så skulle jag aldrig… jag är förhörsledare i en pågående utredning där det finns en förundersökningsledare och en spaningsledning så jag skulle aldrig få för mig att berätta. Alltså en sån sak säger man inte till nån hur som helst utan att kontrollera eller ha fått order av nån annan att meddela en sån sak. Så det hade inte varit aktuellt i varje fall.
Citera
2021-03-12, 12:03
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ju flera missförstånd i domen som åklagarna vill visa.
T ex det här nedan.

Man vill tydliggöra att 00:07 inte var vad som TR antog, vilket i princip gjorde att TR gjorde bedömningen att SD inte skulle hinna utföra mordet:

Från Domen:

"Lena Wesströms mobiltelefon kopplade upp mot masten Hjalmar Bergmans Väg 54
NV kl. 0.07 den 15 maj 2018, dvs. kort tid efter kl. 23.38.43 den 14 maj 2018 då
Lena Wesströms mobiltelefon började transporteras bort från brottsplatsen. Därutöver kopplade mobiltelefonen upp mot samma mast kl. 0.47 och 1.41 natten den 15
maj 2018. Enligt A*nette S*trandli kan slutsatsen dras att Lena Wesströms mobiltelefon varit uppkopplad mot masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV från kl. 0.07 till kl.
1.41. Vidare att mobiltelefonen befann sig inom mastens täckningsområde kl. 0.07.
Av detta konstaterar tingsrätten att Lena Wesströms mobiltelefon befann sig inom
området för masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV vid de tidpunkter då mobiltelefonen kopplade upp mot masten. På grund av hur datasessionerna registreras hos
Telia går det däremot inte att ange när mobiltelefonen anlände till området som den
aktuella masten täcker.
Av Stefan Davidssons tidslinje framgår att han öppnade ett PDF-dokument i sin dator kl. 0.00 (s. 128, aktbilaga 145). Enligt tingsrättens mening talar det med styrka
för att Stefan Davidsson befann sig hemma kl. 0.00 eftersom han rimligen inte hade
med sig datorn ut. Förhållandet att Lena Wesströms mobiltelefon befann sig inom
området för masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV kl. 0.07 samtidigt som Stefan
Davidsson befann sig i sin bostad på Betesvägen skapar en betydande osäkerhet
kring om Stefan Davidsson haft tidsmässigt utrymme att döda Lena Wesström.
I sådant fall ska han ha dödat Lena Wesström, transporterat hennes mobiltelefon till
området som täcks av masten Hjalmar Bergmans Väg 54 NV, tagit sig hem till Betesvägen och slutligen öppnat en PDF-fil kl. 0.00. Omständigheten att det av utredningen inte går att bestämma exakt när mobiltelefonen transporterades in i området,
utan endast att den befann sig där kl. 0.07, är inte något som ska belasta Stefan Davidsson. Tvärtom är det åklagarna som har hela bevisbördan och ska undanröja sådana oklarheter
."

Från Kompletteringen:

"Kräver noteringarna kl. 00:07 mänsklig aktivitet?
Nej, noteringen vid tidpunkten 00:07 är en automatgenerarad delutmatning
"

Åklagaren måste få fram att SD rimligen inte rör någonstans utan minst en digital enhet med internetuppkoppling och att han är van att använda fjärrstyrning via sin mobil som han t o m använder till att tända och släcka lampor (fasadbelysningen?).

Citera
2021-03-12, 12:04
Medlem
Citat:
Jag lade till svar angående vad som kan vara grunder i förra inlägget

Jag menade kanske mer en lista på grunder än detta:

” Det krävs lite för att anhållas och häktas en vecka för skäliga misstankar.”

Den saken har jag fattat.

Hon har städat? Hon har sagt hoppas hon är död? Hon har lite för tidigt vetat om att saker hänt?
Hon har raderat meddelanden runt tiden för mordet? Såna grejer var det jag for efter här.

Då plockar man in henne för mord och manglar henne i flera dagar. Viftar med SD:s nakenbilder. Dessförinnan kickat in dörren med regionala insatsstyrkan när barnen är hemma.

Och sen undrar man varför hon inte minns, sammarbetar eller varför hon är så uppstudsig i rätten...

Edit: såg att du skrivit ett senare inlägg angående chefen m.m. nu.
Senast redigerad av Avel 2021-03-12 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in