2021-03-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Tycker jag mig märka en viss resignation hos dig? Är du inte övertygad om att åklagaren agerar efter att ha fått dina tips?

Jag härjar mest för att hålla temat lite aktuellt. Men har påpekat så långt jag kan för åklagaren varför detta är viktigt. Får följa spelets regler.

För IT-avdelningen blir det lite som att en annan snickare kommer in och och undrar vad fa-an har de gjort här vid tidigare renovering typ.

Tror inte det landat så bra med tanke på vad de missat.

Det är lite av envägskommunikation. De har fått materialet och kan inte berätta vad de gör med det. I värsta fall får vi se delar av det i HD. I bästa fall så kommer det i åklagarens sakframställan där hon har rätt att lägga fram bevis. Hellre då än att bekräfta för allmänheten vad de pysslar med nu.

Man får leva med att det tar tid. Vi minns hur lång tid det tog att öppna LW:s mejl osv.

På det stora hela så går metoden ut på att skapa en fil av den fil de har av de inblandades datorer. Det kan ta ett par dagar för datorn stär och bygger en fil som kan öppnas av ett speciellt program. Från det programmet skapar man sen en fil som går att läsa i ett annat program som liknar Excel.
Har de inte erfarenhet så tar det någon arbetsdag att sätta sig in i hur det funkar. Sen får de in nåt annat som måste prioriteras. Sen på’t igen och filerna ska tugga klart. Sen ska de redovisa och analysera och dubbelkolla hit och dit. Skriva PM. Meddela åklagaren om fynd som ska värdera och hit och dit. Några veckors jobb inom myndighet. Några arbetsdagar om man får frifräsa lite.

Så jag hetsar lite här för jag har ingen annanstans att hetsa på just nu. Syftet är att med nåt medel till ligga på då jag vet att materialet kan komma till nytta.
Citera
2021-03-11, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Just för att det mesta pekar på att SD hade alla medel och kunskaper (identitet, adress, , ingen sambo,dörrkod, lösen dator(?), mejladress (domän @*wesstrom.se), leverantör (One), lösenord mejl, låset väsnas bäst lämna öppen glipa osv. Vilken alternativ mördare skulle dröja sig kvar sex timmar vid brottsplatsen dessutom uppehålla sig i brottsoffrets hem inloggad i hennes dator?

Det finns INGEN som har förutsättningar eller motiv till ovan förutom SD.

Min fetning.
Det där stämmer väl inte? Åtminstone inte gällande förutsättningar (kunskap).
Ställföreträdande avdelningschefen hos Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband hade också den kunskap som du listar ovan.
Citera
2021-03-11, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är väl ingen i trion SD, HD och SOA som minns när de fick vetskap om att det var en kropp hittad som visadexsig vara Lena? Hon var så illa skadad att det dröjde flera dagar innan de kunde konstatera att det var Lena som hittats.
SD älskar att busa och vara klurig, talar i gåtor om vad han tror har hänt, men visar ingen oro över att en av hans bästa vänner, som dessutom var skön att vara med, var försvunnen.
Våldtagen, utdragen misshandel, sparkad, finns inte mer, sä varför ens leta? Lika bra att radera de chattarna och smsen som man har.
Uttrycket "raderar löpande" är det fler än SD som använder sig av. Har ni tänkt på det?
Han väljer att leta burkar, de är lite mer fyrkantiga, precis som han gillar. Bjuder inte på tjat och motstånd, utan de väntar så fint vid sin gömma.

Appråpå gömmor, har utredarna ens letat efter Lenas kommande casher? De var istort sett klara, redo att placeras ut. Hennes tidigare my six-string, blev vandaliserad. Jag har en gissning, en D*vidsson
Här säger du något, det går ju absolut inte ihop! Att dels vara övertygad om att Lena är borta för gott (det säger han ju tidigt) och dels radera meddelanden hänvisat till att ja men så gör jag ju jämt eftersom telefonen fylls upp annars. Det är stor skillnad på att radera om man förväntar sig att det ska fortsätta ramla in hundratals nya meddelanden och bilder mot att radera det lilla man har kvar från någon som man förväntar sig aldrig höra ifrån igen.
Citera
2021-03-11, 23:36
Medlem
Hoppsan, här skyller jag på att Notknapparen har skrivit fel datum när allt hon/han har gjort är att kopiera mig. Så här ska det vara...

Förhör med JS 18 juni 2020 (dvs efter rättegången)
JS och HD har idag juni 2020 fortfarande en väldigt nära kontakt, men när SD släpptes våren 2020 från häktet valde JS att backa i deras kontakt. De har dock fortfarande kontakt. De hörs kanske en gång i veckan via mess och någon gång i telefon. HD ville fortsätta att ha kontakt på samma sätt som tidigare. JS har dock valt att backa eftersom de har olika syn på SD. JS litar inte på SD. HD är fortfarande en väldigt betydelsefull vän till JS.

//...

JS och HD stod varandra som mest känslomässigt nära är under maj 2018. HD uttryckte vid den tiden oro för vilken kontakt SD hade med LW. HD uttrycker oro över att SD och LW fortsatte att träffas efter separationen. JS sa till HD att hon skulle släppa det, att de har skilt sig, att SD får göra vad han vill. JS menade att de nu har gått isär och hon får respektera SDs val, hur han vill leva sitt liv. För JS var det uppenbart att LW och SD hade någon relation, de var alltid online samtidigt. HD tyckte att det var jobbigt. SD kan ha berättat för HD att han träffade LW men inte hur mycket och på vilket sätt. JS tror att HD frågade SD men att hon inte fick något direkt svar. JS uppfattning är att HD inte visste om vidden av relationen men att hon anade det. JS tror att HD hade mått bra av att veta hur det förhöll sig, om LW och SD träffades eller inte. JS uppfattning är att HD frågade SD hur det förhöll sig men han tror inte att det hade spelat någon roll vad SD svarat eftersom HD inte litade på honom, förtroendet för SD var så pass lågt vid den tiden.
Citera
2021-03-11, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Du belyser ett väldigt allvarligt problem vad gäller både kunskapsnivån samt tilltron till olika experters utlåtanden och deras kunskaper, eller värre brist på kunskaper. De får ju uttala sig just för att de är s.k. experter och ingen har kunskapen att ifrågasätta. Det ser vi ju även i andra fall inom olika ämnesområden, tex där rättspatologer har uttalat sig om tänkbara eller icke tänkbara dödsorsaker och det visar sig vara fel. Oavsett om man är åklagare eller försvarsadvokat så står man sig slätt om en "expert" har uttalat sig i en fråga. Om en it-forensiker säger att man har nått vägs ände i en viss fråga så är det ju svårt att säga "du har fel". Sen tror jag att just hos polisen så är det säkert problem med möjlgiheter till fortbildning. Tiden räcker inte till och man förlitar sig på "good enough".

Ja du ringar in precis vad som var min poäng! Klart att åklagaren och rätten köper en IT-forensikers uppgifter.

Det som nog har felat här är att den som är chef över IT-forensikerna inte kvalitetssäkrat. Det finns en anledning till att en köksmästare står och provsmakar maten på fina restauranger innan den går ut till gästerna.

Lite den principen hade behövts anammas här.
Citera
2021-03-11, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Lite nyfiken blir jag allt på vad du bygger det uttalandet på. Är det ännu ett uttalande med en agenda? En misskrediterande agenda, vilket ju är brukligt här i tråden.

Församlingar är väl som sammanhang är mest, att de består av en brokig skara människor. Runt en församling finns också massor med folk och folk som känner folk och folk som hör talas om ditten och datten. Så klart finns också massor av åsikter om olika pastorer. Vilken pastor man än väljer så kommer en del tycka att hen är fantastisk, andra att hen är en idiot. De flestas åsikter ligger kanske oftast någonstans däremellan, mainstream liksom.

Att Lena skulle ha straffat ut sig på något uppseendeväckande sätt hade jag känt till. Jag har ingen detaljerad fakta kring hennes olika tjänster, men jag har hört en del av både L*na själv och på lite andra vägar.

Notknapparen citerade mig i ett svar på ditt inlägg, och det ger en ganska bra bild av hur turerna kring hennes senare tjänsteförvecklingar gick till. Hon kanske aldrig blev någon legendarisk banerförare i stil med Martin Luther King eller någon succepredikant som drog tusentals åhörare. Hon var helt ok. Bra på vissa saker och mindre bra på annat. Hon var en rätt bra pastor i mina ögon (vad det nu betyder). Hon hade absolut svaga sidor och hon strök inte en del konservativa och inskränkta troende medhårs. (En merit i mina ögon.) Hon hade dock anhängare och människor som fann styrka i hennes närvaro. Hon gav många sånt de behövde för att komma vidare och för att stå ut.

Sen fick hon heller aldrig någon församlingstjänst som riktigt passade hennes förutsättningar. Det är ofta så med församlingstjänster, särskilt om man inte har möjlighet att flytta på sig. Man får ta det som finns.

Vad som däremot passade henne var när hon till sist hittade en alternativ karriär inom de där flyktingtjänsterna. Hon var alltid ganska inriktad på olika ungdomsvinklingar i sitt engagemang, från ganska tidigt i yrkeslivet. Hon kände sig dränerad av olika anledningar i församlingstjänsterna hon hade och kände att hon kom mer till sin rätt inom flyktingjobbet. Så uppfattade jag det.

Att sen du brer på med en gliring om att hon inte fick förnyat förtroende säger nog mer om dig och dina drivkrafter bakom att skriva här än om de faktiska turerna kring L*nas tjänster.

Tack för respons och trist att du tolkar mitt inlägg som en gliring. Ännu mer trist är det att du lägger fram kortet "agenda", jag försöker bara bidra med det jag vet eller hört och det innefattade att styrelse (?) inte hade förtroende för att förlänga vikariat/projekt.
Citera
2021-03-11, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jo, men alla har vi någon gång varit "ny på jobbet".
Varför skickades inte stora it-knapprarna in direkt, då SDs polispolare är väl medvetna om vilken tekniknörd han är. Hans tekniska intresse och kunnighet?

Var nog lite brist på stora IT-knapprare. Och när se skickar till NFC och NOA så blev det vägs ände.
Nån snubbe på Flashback behöver plocka fram mobilnumret till en ryss bara för att NOA sitter och skickar påminnelser per mail till nån som inte svarar.
Nu är han dock inte så samarbetsvillig och det är fullt förståeligt då det blir tokigt om det blir känt att de lämnar ut kunders uppgifter.
Men NOA, NFC och IT i Örebro hade kunnat ta det ett par steg längre.

Jag har berättat för dem vad NOA mer hade kunnat göra med inloggningarna på LW:s Instagram. Ni kan tanka hem er egen Instagramhistorik så kan ni se själva att man hittar mer än IP-nummer.
Där framfår vilken typ av enhet, mobil(iphone/android osv) eller dat or och operativsystem och lite geolocation också om jag minns rätt.
Citera
2021-03-11, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Om JS fortfarande är polare med både SOA och JG, så har jag svårt att begripa vad han vill och kommer att vittna om. Det var väl han själv som hörde av sig i efterhand och ville komplettera? Skulle han i så fall kunna mingla runt som Judas i fårakläder i den innersta kretsen i väntan på nya förhandlingar utan vidare? Eller är han inlockad av kretsen för att få honom på "bättre tankar"?

Jag hade hela tiden känslan av att han velat skydda HD på ett eller annat sätt sedan jag läste FUP eftersom hans mobil lägligt nog hade kraschat och blivit kaputt sommaren 2018. Det var väl så att polisen hade frågat efter den/om den i något förhör?

Ja lite lägligt där men vad är det som är trasigt då? Normalt pajar kanske skärmen eller nåt. Att han lyckats bränna minnet i mobilen ska mycket till. Och hur är det med säkerhetskopia osv i nåt moln? M a o hur långt har de gått för att bärga meddelanden i Viber?

Tror nog att den hade gått att spegla. Inte helt inläst på det så måste kika närmare i hans förhör.
Citera
2021-03-11, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Var nog lite brist på stora IT-knapprare. Och när se skickar till NFC och NOA så blev det vägs ände.
Nån snubbe på Flashback behöver plocka fram mobilnumret till en ryss bara för att NOA sitter och skickar påminnelser per mail till nån som inte svarar.
Nu är han dock inte så samarbetsvillig och det är fullt förståeligt då det blir tokigt om det blir känt att de lämnar ut kunders uppgifter.
Men NOA, NFC och IT i Örebro hade kunnat ta det ett par steg längre.

Jag har berättat för dem vad NOA mer hade kunnat göra med inloggningarna på LW:s Instagram. Ni kan tanka hem er egen Instagramhistorik så kan ni se själva att man hittar mer än IP-nummer.
Där framfår vilken typ av enhet, mobil(iphone/android osv) eller dat or och operativsystem och lite geolocation också om jag minns rätt.

Jag har funderat mycket på vad som hände med uppgifterna från den person som ev. trodde att dennes dator hade använts till att logga in på LWs konto 2018-10-07 (om jag minns rätt, jag hittar inte uppgiften igen i fup). Tog man in den datorn för analys eller konstaterade man bara återigen att man inte kunde spåra IP-numret?
Citera
2021-03-11, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Min fetning.
Det där stämmer väl inte? Åtminstone inte gällande förutsättningar (kunskap).
Ställföreträdande avdelningschefen hos Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband hade också den kunskap som du listar ovan.
Vem är det?
Citera
2021-03-11, 23:58
Medlem
smokeonthewaters avatar
Six-string. Kan det ha varit ett namn för att reta HD? Six för sex. String för stringtrosa? Kanske LW använde stringtrosor och HD hade "vanliga" trosor. Skulle inte förundra mig. Det verkar ha varit en viktig plats för LW eftersom hon gjorde en ny cach dit. HomeSoftHome - också en pik till SD och HD? Var det platsen "runt hörnet" som hon berättat om för sin vän Jenny? Där hon brukade träffa SD för sex när hon hade barnen hos sig?
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-03-12 kl. 00:11.
Citera
2021-03-12, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man är knäpptyst om sin privata "kanariefågel". AsSimpel as that.

Om det är sant att SOA fick reda på det, infon kom då den kom och HD visste det i rappet efter, så kan jag bara se att informationen kommit från ett håll.
Då med stor risk för avsändarens skull men vissa har svårt att hålla inne på så här het info kan man tänka. Polishus läcker väl hela tiden. Men att läcka så att en misstänkts familj får infon gör att man ändå måste tvivla nånstans på att det är sant. Men å andra sidan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in