Om det nu är sant att hans mamma skrivit att han sprängdes, börjar även jag tro att det är så. Det är ett högst ovanligt sätt att avsluta sitt liv, men garanterat snabbt och smärtfritt.
Mycket faller då på plats. Varför han lämnade mobil, plånbok och SL-kort hemma. Han ville förmodligen inte att han skulle hittas och köpte en enkelbiljett med kontanter.
Många har undrat varför han tog med sin ryggsäck där mobil och SL-kort inte skulle ta någon större plats eller göra bördan tyngre. Han hade en "känslomässig relation" till sin ryggsäck. Den hade följt honom överallt på resor och äventyr. (Många av oss kan nog känna igen sig i just det.)
Ryggsäcken skulle med på sista resan och någonstans måste han ha sprängmedlen.
Det händer ibland (kanske lite för ofta) att man undrar "varför tog hon/han livet av sig"? De verkade ju ha precis allt! Familj, vänner, Ungdom, god hälsa, snygga, lovande karriärer, bra ekonomi, bostad, allt det där vi ser som positiva saker i livet.
Men ändå väljer en del att avsluta sina liv och vi andra står som frågetecken. Varför?
Vi kan bara konstatera att personen helt enkelt inte ville leva längre. Det är svårt att acceptera. Man blir förbannad, ledsen osv, men jag väljer att tänka att det var hans vilja och den får jag respektera.