2021-03-08, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Ja men jag måste väl få hoppas att han har ett syfte för oss mer än det vi är i vår synd?
Syftet är att vi genom tron ska bli Guds söner.
Citera
2021-03-08, 23:21
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Icke-kristna fattar inte sådant här. Hos dem frodas lilla Hitler och hålls i schack mest bara för att lilla Hitler är rädd för straff från överhetens sida, för social isolering och annat sådant.
Men talar du om kristna så tacklar de eländet genom att rena sina samveten i Kristi försoningsdöd som de döpts till (Hebr 10:20-25):
Bröder, i kraft av Jesu blod kan vi nu frimodigt gå in i det allra heligaste på den nya och levande väg som han har öppnat för oss genom förlåten, det vill säga sitt kött. Vi har en stor präst över Guds hus. Låt oss därför med uppriktigt hjärta gå fram i full trosvisshet, med ett hjärta som är renat från ett ont samvete och med en kropp som är badad i rent vatten. Låt oss orubbligt hålla fast vid hoppets bekännelse, ty den som har gett oss löftet är trofast. Låt oss ge akt på varandra och uppmuntra varandra till kärlek och goda gärningar. Låt oss inte överge våra egna sammankomster, som en del har för vana, utan uppmuntra varandra, detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig.

Så stryper man åt lilla Hitler, hämmar det fula svinet så att det inte kan röja fritt. Finns andra bibelställen också, men detta kan stå här som en början.
Du dömer efter dig själv och du är inte ens rättvis mot dig själv. Eller, för att ta ett exempel på en syndig människa, gäller det du skriver också Simon Petrus?
Citera
2021-03-09, 09:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du dömer efter dig själv och du är inte ens rättvis mot dig själv. Eller, för att ta ett exempel på en syndig människa, gäller det du skriver också Simon Petrus?
Han sa till Jesus: "Gå bort från mig, för jag är en syndig människa".
Jag står fast vid att det bor en liten Hitler i varje människa. I människans kött, d.v.s. sådan hon är före omvändelsen bor ingentint gott. INGENTING. Så lär Herrens apostel i Rom.
Frälsaren säger: Det finns bara en som är god.
Till lärjungarna säger han i "Ni som är onda". Etc.
Dags att börja tänka realistiskt om syndighet. Det är inte lite damm på kavajen eller en fläck på klänningen utan ett djupt och genomgående arvfördärv.
Senast redigerad av Calovius 2021-03-09 kl. 09:31.
Citera
2021-03-09, 18:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Han sa till Jesus: "Gå bort från mig, för jag är en syndig människa".
Jag står fast vid att det bor en liten Hitler i varje människa. I människans kött, d.v.s. sådan hon är före omvändelsen bor ingentint gott. INGENTING. Så lär Herrens apostel i Rom.
Frälsaren säger: Det finns bara en som är god.
Till lärjungarna säger han i "Ni som är onda". Etc.
Dags att börja tänka realistiskt om syndighet. Det är inte lite damm på kavajen eller en fläck på klänningen utan ett djupt och genomgående arvfördärv.
Petrus upplevda synder handlade nog om sexuell aptit och kanske något mer och Satan i Petrus var de föreställningar och tankar om världen som strider mot Guds tankar. Det duger ju inte att komma till himlen för att ta för sig och göra karriär.
Citera
2021-03-10, 10:30
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Petrus upplevda synder handlade nog om sexuell aptit och kanske något mer och Satan i Petrus var de föreställningar och tankar om världen som strider mot Guds tankar. Det duger ju inte att komma till himlen för att ta för sig och göra karriär.
Tack för att du åtminstone erkänner att tankar och föreställningar som strider mot Guds tankar är synd och att Petrus hade sådana.
Jag talade om andra ställen också, som du underlät att ta upp i ditt inlägg. Hoppas du tog upp dem i ditt hjärta, så att du kan överge dagdrömmen om människans godhet.
Citera
2021-03-10, 12:36
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Tack för att du åtminstone erkänner att tankar och föreställningar som strider mot Guds tankar är synd och att Petrus hade sådana.
Jag talade om andra ställen också, som du underlät att ta upp i ditt inlägg. Hoppas du tog upp dem i ditt hjärta, så att du kan överge dagdrömmen om människans godhet.
Det är skillnad på att inte vara god och att vara en presumtiv "Hitler".
Citera
2021-03-10, 12:51
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Du menar att människan skulle vara moraliskt neutral som en stock, sten eller åkersork?
Citera
2021-03-10, 14:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ett av de problem vi människor har är att vi helst jämför oss med andra människor, och då med någon vi anser vara ondare än vi själva.

Varför skulle Gud döma dig eller mig efter en annan människa? Men om vi nu ändå (vilket ligger i oss) väljer att kalla oss själva goda i jämförelse med tex Hitler, varför skulle inte Gud döma oss på samma sätt? Vore inte det rättvist, att döma oss efter det mått vi själva dömer med?
Senast redigerad av LadySweden 2021-03-10 kl. 14:57.
Citera
2021-03-10, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ett av de problem vi människor har är att vi helst jämför oss med andra människor, och då med någon vi anser vara ondare än vi själva.

Varför skulle Gud döma dig eller mig efter en annan människa? Men om vi nu ändå (vilket ligger i oss) väljer att kalla oss själva goda i jämförelse med tex Hitler, varför skulle inte Gud döma oss på samma sätt? Vore inte det rättvist, att döma oss efter det mått vi själva dömer med?
Lagtolkningar är egentligen åsikter. Och din åsikt är inte lag. Så om du tycker att jag är ful innebär inte att du har rätt att göra något åt det.
Citera
2021-03-10, 15:14
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Lagtolkningar är egentligen åsikter. Och din åsikt är inte lag. Så om du tycker att jag är ful innebär inte att du har rätt att göra något åt det.
Det stämmer.

Det inkluderar även oss själva så tillvida att vår åsikt inte avgör, det är Herren som helgar och Herren som dömer.
Gudsfruktan kommer av att Gud är god.
Citera
2021-03-10, 15:19
Medlem
Citat:
Du menar att människan skulle vara moraliskt neutral som en stock, sten eller åkersork?
Hur vet du att Cajsa-Stina Åkersork är moraliskt neutral? Om stenarna kunde tala hade de haft mycket att säga!
Citera
2021-03-10, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det stämmer.

Det inkluderar även oss själva så tillvida att vår åsikt inte avgör, det är Herren som helgar och Herren som dömer.
Gudsfruktan kommer av att Gud är god.
Egendomsrätten väger tyngre än din åsikt. Det är MITT fula tryne, och jag äger det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in