2020-04-04, 15:13
Medlem
Denoms avatar
Gudsfruktan eller hur människor beskrivs som "God fearing", vad innebär det rent konkret egentligen? Att gå runt och vara rädd för Guds makt är väl inte till Guds fördel så vad fyller det för syfte att frukta Gud för sin egen respektive Guds avsikter?
Senast redigerad av Denom 2020-04-04 kl. 15:19.
Citera
2020-04-04, 15:17
Bannlyst
Det innebär väl att man ska ha respekt för gud och inte synda. För då händer tråkigheter som dålig skörd, torka och sjukdomsspridning. Det innebär alltså inte att man per definition är rädd för gud i sig .
Citera
2020-04-04, 15:20
Medlem
Nej, det betyder att man ska vara skiträdd för strorebror..
Citera
2020-04-04, 15:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Gudsfruktan eller hur människor beskrivs som "God fearing", vad innebär det rent konkret egentligen? Att gå runt och vara rädd för Guds makt är väl inte till Guds fördel så vad fyller det för syfte att frukta Gud för sin egen respektive Guds del?

Min uppfattning av vad jag har läst är att man håller väldigt hårt på reglerna och moralen för religionen.
Sen tror jag det är ganska många som är rädda för gud ändå.
Citera
2020-04-04, 15:23
Medlem
att man fruktar Guds straff, naturligtvis.
Citera
2020-04-04, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Det innebär väl att man ska ha respekt för gud och inte synda. För då händer tråkigheter som dålig skörd, torka och sjukdomsspridning. Det innebär alltså inte att man per definition är rädd för gud i sig .

Jag håller med dig. Men ett förtydligande, det är inte Gud som medför tråkigheter som dålig skörd, torka och sjukdom, utan det är konsekvenserna av att människan inte lyssnar på Gud. Ungefär som ett barn som inte lyssnar på sina föräldrar om att inte leka nära bilvägen.
Senast redigerad av ttsp 2020-04-04 kl. 15:27.
Citera
2020-04-04, 15:29
Avstängd
ElIzzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Nej, det betyder att man ska vara skiträdd för strorebror..

Min storebror är skiträdd för mig men skiter i gud.
Citera
2020-04-04, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag håller med dig. Men ett förtydligande, det är inte Gud som medför tråkigheter som dålig skörd, torka och sjukdom, utan det är konsekvenserna av att människan inte lyssnar på Gud. Ungefär som ett barn som inte lyssnar på sina föräldrar om att inte leka nära bilvägen.
Fast då har ju Gud ett finger i spelet eftersom vädret då har hörsammat Guds önskan och att personen inte brydde sig. Varför skulle vädret annars ställa till med torka och missväxt?

Obs, detta är bara rent filosofiskt. Jag är icke-troende och tror ju inte alls på vidskepligheter utan naturvetenskapen.
Citera
2020-04-04, 15:39
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Gudfruktan heter det väl.
Citera
2020-04-04, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Gudfruktan heter det väl.
Spelar det någon roll överhuvudtaget när årets Ramadan kommer att bli den bästa i mannaminne.
Citera
2020-04-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slovenianbeer
Fast då har ju Gud ett finger i spelet eftersom vädret då har hörsammat Guds önskan och att personen inte brydde sig. Varför skulle vädret annars ställa till med torka och missväxt?

Obs, detta är bara rent filosofiskt. Jag är icke-troende och tror ju inte alls på vidskepligheter utan naturvetenskapen.

Från början hade Adam och Eva perfekta förhållanden i vädret, dom kunde bara ta av frukterna som producerades i trädgården, helt utan arbete. Men människan ville något annat, och därför tampas människa mot vädrets makter, eftersom Gud inte har ett finger med i spelet. Om människan skapar maskiner som innebär växthuseffekt, så kan inte Gud anklagas för det, eftersom Gud har lämnat över ansvaret för jorden till människorna (och Satan).
Citera
2020-04-04, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Från början hade Adam och Eva perfekta förhållanden i vädret, dom kunde bara ta av frukterna som producerades i trädgården, helt utan arbete. Men människan ville något annat, och därför tampas människa mot vädrets makter, eftersom Gud inte har ett finger med i spelet. Om människan skapar maskiner som innebär växthuseffekt, så kan inte Gud anklagas för det, eftersom Gud har lämnat över ansvaret för jorden till människorna (och Satan).
Ja det där var ju ett skolexempel på att undvika frågan genom att börja skriva om annat. Var står det om maskiner i Bibeln förresten? Vilken sida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in