2021-03-10, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Det var faktiskt Esbjörn själv som i Barrys utredning nämner lägenheten, att han redan börjat avyttringen av alla sina fastigheter.

Esbjörn använder ordet fastigheter i pluralis om olika boenden, som inte är fast egendom.

Esbjörn vet inte skillnaden på lös och fast egendom, och ingen informerade honom om olika konsekvenser som följer med avtal om fast egendom. Jag tror att det är så enkelt, som när en fastighet överlämnas till mäklare vet folk flest att det är allvar, och att fastigheten kommer att säljas. De behöver inte kunna avtalsrätt för att veta sånt som är allmänt känt.

Jag tror att de flesta medborgare som har ett eller flera boenden är i samma underläge kunskapsmässigt. En brist i okunskap som lätt kan utnyttjas vid avtals situationer som är listiga, och där mäklare inte anlitas.

Jag tror inte situationen uppstått om Esbjörn hade haft ett samtal med en mäklare. Då hade Esbjörn planerat försäljning och insett att han måste ta bort sitt lösöre och bråte, han hade gått där på fastigheten, och pysslat efter bästa förmåga. Avtalet hade varit anpassat till just hans situation, där man avtalar om bohag m.m. som säljaren inte har plats för efter flytten. De flesta landställen har bohag man får ta över efter att säljaren tagit vara på personligt lösöre. Det finns helt enkelt inte plats för alla ägodelar när folk minskar ner på ägandet.

Esbjörn har hamnat i en situation som är hemsk. Han är bunden av ett avtal han inte förstod innebörden av. Han visste inte, att efter att han skrivit på, att han inte längre kommer äga fastigheten. Han förstod inte ens att det är ett bindande avtal, och att det är nya ägare som bestämmer hur allt ska vara när en fastighet är såld.

Nu har Esbjörn förstått den hårda vägen, och det är en ofattbar grymhet där juridiken tolkas på ett sätt som är frånstötande, när man som partiledare för KD inger en talan om bättre rätt. En talan som borde sakna rättslig grund då Ebba Busch enda anknytning till fastigheterna är att hon bor i Marielund, och lyckats få till ett avtal i ett oklart köp. Det är en väldigt extensiv (vidlyftig) tolkning av lag som ger vem som helst rätt att påstå bättre rätt till fast egendom trots bindande formkrav i Jordabalken. Formalia som flesta av oss uppfattat som restriktiv, bindande lag, och ett skydd där lantmäteriet var en barriär, också i detta fall. När de inte ens hade lagfartsammanträde, utan hänvisade Ebba Busch till almän domstol.

Lagfartssammanträde är inte till för främlingar som vill reda ut den fastighet de har lust att äga. Där Ebba Busch advokat borde insett analogin om vem som till äventyrs har bättre rätt till en fastighet.

Det var Ebba Busch som fick en besvärshänvisning, och var tvungen att gå till domstol som kärande i tvist, med ett beslut om gick henne emot. Inte Esbjörn.

Det som har skett är ett kontraktsbrott där man borde ta ställning till om Ebba Busch lidit någon ekonomisk skada. Hon har rätt till ekonomisk skada i det fall Esbjörn orsakat denna skada med en ogrundad hävning. En sak jag påtalat flera gånger. Var är alla juristerna?
2021-03-10, 14:46
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ja vem vet, kanske Esbjörn skiter i om han får kronofogden efter sig resten av sitt liv. Det talar väl för hur viktigt huset är för honom.
Får han fogden efter sig blir han tvungen att sälja sommarhuset.
2021-03-10, 14:46
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Och eftersom Binninge och Esbjörn själva givit in en värdering som visar att priset Ebba betalat inte utgör något uppenbart missförhållande, så behover Ebba egentligen inte ens inge sin egen värdering. Den som klantskallarna Binninge/Esbjörn ingivit räcker gott för att bevisa Ebbas sak. På precis samma vis som den psykologutredning de lämnat in räcker för att bevisa att Esbjörn förstod precis vad han gjorde.

Ja ur både juridisk och moralisk synvinkel handlar det om tre rekvisit ifall affären ska ses som ohederlig.

1 Har Ebba varit påstridig vid affären. Nej hävdar Esb och ombudet inför rättens ordförande.

2. Har Esb varit tillräknelig. Svar ja, han har ingen läkardiagnos ställd, han uppfattades som fullt tillräknelig vid trafikmålet. Den undersökning som Esb betalat för att göra, visar ingen större kognitiv svikt.

3. Har priset och värderingen varit felaktig? Nej värderingarna verkar stämma. Priset inom rimlighetens ramar.

Ändå när dessa fakta har blivit välkända så sitter personer, dag som natt, vecka ut och vecka in, månad efter månad och spammar i denna tråd.

Gör vanliga människor något sådan? Att totalt gå ned i en annan människas privataffärer som dessutom verkar vara både helt juridiskt korrekt och även etiskt korrekt. Är det vanliga svenssons som agerar så? Svaret är förstås fullkomligt nej på den frågan.

Det enda tänkbara är personer/organisationer som har vinning på att svartmåla Ebba och KD. Någon annan rimlig förklaring kan jag inte se. Att det skulle finnas stalkers och rättshaverister i sådan mängd som intresserar sig för Ebbas affär, tror jag inte, möjligen någon enstaka person som skriver här.
2021-03-10, 14:48
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, det var ju det jag skrev när jag postade dagboksbladet, Brännström kan inte ha fått informationen om att E*björn avvisade Ebba Buschs anbud via Tingsrätten.
Men det står ju inte att domstolen fått budet. Det står inte heller någon gång att handlingar lämnats ut till personer utanför ärendet. Bevisligen har ju flera begärt ut handlingar men det verkar inte antecknas.
2021-03-10, 14:48
Medlem
Citat:
Domstolen noterar allt som händer i fallet på dagboksbladet så om E*björn enligt Binniges utsaga meddelar att han inte accepterar budet så ska det stå där.

Hur ska annars Ebba Buschs ombud få reda på att E*björn avvisat budet, nu fick hon ju reda på det via media men det är ju hon som motpart som ska få veta det först, inte Brännström.

En fråga är om det står i anteckningarna att buden ska granskas senast nån viss tid? Kan ju vara så att de löper bredvid officiella arbetet även om det känns märkligt. Jag tycker som du att man noterar att svar kommit som säger ja eller nej på bud. Hur ska motparten annars veta om det inte går svar direkt mellan ombuden.
Finns anteckningarna från den muntliga tillgängligt?
Frågan då när Esbjörns nästa inlaga ska komma enligt ord arbete, var det 2 eller 4 veckor senare? Räknas det från mötet eller från nejet till budet kan man undra.
2021-03-10, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är i mellanstadiet man lär sig om bestämd och obestämd form, om jag minns rätt. Du klarade visst inte ens kunskapskraven i mellanstadiet, kan jag konstatera.

"Jag är mäklare till yrket", den som säger så är alltså schizofren enligt dig ...

Det finns så vitt vi vet fem värderingar i dagsläget, men bara en så vitt känt gjord av mäklare.

Frågor på det? Nej, för du fattade ingenting av det heller, så klart.

Mmmmm, det är nog dags att du går om mellanstadiet ang läskunnigheten.

Din slutledningsförmåga haltar rejält när du blandar in en helt annan mening som inte har den minsta relevans i sakfrågan.

Läs först, svara sen - läs först, svara sen..................................

Du räknar väl in Värderingsdata som en värdering fast den bara är ett underlag för den som ska värdera. Bara mäklare X värdering som saknas!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Men det står ju inte att domstolen fått budet. Det står inte heller någon gång att handlingar lämnats ut till personer utanför ärendet. Bevisligen har ju flera begärt ut handlingar men det verkar inte antecknas.
Vi kan ju begära ut handlingar anonymt så hur ska de notera det? Typ nån som ringde in fick en kopia av inlaga x?
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
En fråga är om det står i anteckningarna att buden ska granskas senast nån viss tid? Kan ju vara så att de löper bredvid officiella arbetet även om det känns märkligt. Jag tycker som du att man noterar att svar kommit som säger ja eller nej på bud. Hur ska motparten annars veta om det inte går svar direkt mellan ombuden.
Finns anteckningarna från den muntliga tillgängligt?
Frågan då när Esbjörns nästa inlaga ska komma enligt ord arbete, var det 2 eller 4 veckor senare? Räknas det från mötet eller från nejet till budet kan man undra.

Binninge fick fyra veckor på sig med att inkomma varför avtalet skulle vara ogiltigt, förlikningen löper ju parallellt, de kan komma överens och förlikas dagen innan rättegång.
2021-03-10, 14:53
Medlem
Citat:
Binninge fick fyra veckor på sig med att inkomma varför avtalet skulle vara ogiltigt, förlikningen löper ju parallellt, de kan komma överens och förlikas dagen innan rättegång.
Så var det ju, tackar
2021-03-10, 14:56
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Vi kan ju begära ut handlingar anonymt så hur ska de notera det? Typ nån som ringde in fick en kopia av inlaga x?
En myndighet noterar inte när en handling lämnas ut (om den inte lämnas ut med sekretessförbehåll).
2021-03-10, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Esbjörn använder ordet fastigheter i pluralis om olika boenden, som inte är fast egendom.

Esbjörn vet inte skillnaden på lös och fast egendom, och ingen informerade honom om olika konsekvenser som följer med avtal om fast egendom. Jag tror att det är så enkelt, som när en fastighet överlämnas till mäklare vet folk flest att det är allvar, och att fastigheten kommer att säljas. De behöver inte kunna avtalsrätt för att veta sånt som är allmänt känt.

Jag tror att de flesta medborgare som har ett eller flera boenden är i samma underläge kunskapsmässigt. En brist i okunskap som lätt kan utnyttjas vid avtals situationer som är listiga, och där mäklare inte anlitas.

Jag tror inte situationen uppstått om Esbjörn hade haft ett samtal med en mäklare. Då hade Esbjörn planerat försäljning och insett att han måste ta bort sitt lösöre och bråte, han hade gått där på fastigheten, och pysslat efter bästa förmåga. Avtalet hade varit anpassat till just hans situation, där man avtalar om bohag m.m. som säljaren inte har plats för efter flytten. De flesta landställen har bohag man får ta över efter att säljaren tagit vara på personligt lösöre. Det finns helt enkelt inte plats för alla ägodelar när folk minskar ner på ägandet.

Esbjörn har hamnat i en situation som är hemsk. Han är bunden av ett avtal han inte förstod innebörden av. Han visste inte, att efter att han skrivit på, att han inte längre kommer äga fastigheten. Han förstod inte ens att det är ett bindande avtal, och att det är nya ägare som bestämmer hur allt ska vara när en fastighet är såld.

Nu har Esbjörn förstått den hårda vägen, och det är en ofattbar grymhet där juridiken tolkas på ett sätt som är frånstötande, när man som partiledare för KD inger en talan om bättre rätt. En talan som borde sakna rättslig grund då Ebba Busch enda anknytning till fastigheterna är att hon bor i Marielund, och lyckats få till ett avtal i ett oklart köp. Det är en väldigt extensiv (vidlyftig) tolkning av lag som ger vem som helst rätt att påstå bättre rätt till fast egendom trots bindande formkrav i Jordabalken. Formalia som flesta av oss uppfattat som restriktiv, bindande lag, och ett skydd där lantmäteriet var en barriär, också i detta fall. När de inte ens hade lagfartsammanträde, utan hänvisade Ebba Busch till almän domstol.

Lagfartssammanträde är inte till för främlingar som vill reda ut den fastighet de har lust att äga. Där Ebba Busch advokat borde insett analogin om vem som till äventyrs har bättre rätt till en fastighet.

Det var Ebba Busch som fick en besvärshänvisning, och var tvungen att gå till domstol som kärande i tvist, med ett beslut om gick henne emot. Inte Esbjörn.

Det som har skett är ett kontraktsbrott där man borde ta ställning till om Ebba Busch lidit någon ekonomisk skada. Hon har rätt till ekonomisk skada i det fall Esbjörn orsakat denna skada med en ogrundad hävning. En sak jag påtalat flera gånger. Var är alla juristerna?

Fast inget av det där stämmer? Esbjörn ville sälja fastigheten säger han när Tv4 frågar, han ville sälja den till Ebba enligt samma reportage. Han ville inte att hon skulle göra om vilket inte räcker för att han ska ha rätt att bryta avtal.

Okunskap är ingen ursäkt för att inte följa lagen.

Juristerna konstaterar att Esbjörn fått dåliga råd och att han utnyttjas av människor i sin omgivning.
2021-03-10, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
En myndighet noterar inte när en handling lämnas ut (om den inte lämnas ut med sekretessförbehåll).
Vi har exakt samma uppfattning. Jag bara noterade att du skrev som om det var tveksamt. Ditt svar nu var solklart och tydligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in