2021-03-10, 13:34
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ursäkta men vilken värdighet? Att tjata om att få köpa hans hus. Ha en värdering som visar 4,2+200 tusen. Värderingen är byggd på fritidshuset i befintligt skick.
Och då bjuda 400 tusen under vad mäklaren sagt. Är det det du kallar vänlighet?
Jag menar att hon tjusade Esbjörn, kollrade bort honom.
2021-03-10, 13:36
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Fel. Jösses på dig också.

Man beaktar inte, icke existerande detaljplaner när fastigheten är belägen i ett område utanför planbestämmelser. Det är olika begrepp om vad som avgör vad som får byggas där samlad bebyggelse är det som styr, trots ord som kulturmiljö. Den samlade bebyggelsen är något man anpassar sina olika ansökningar om lov till. Man ska ta reda på vad man kan söka lov om med framgång, och ta reda på vad grannarna fått lov till i den samlade bebyggelsen. Kolla framgång som skett med bygglov och avstyckningar i området mitt emot, på andra sidan sjön, där Buscharna och Thorarna bor, så ser du att de sökt bygglov på allt som kan sökas. Du ser avstyckningar som bildat nya fastigheter med generösa bygglov. Esbjörns lilla fastighet ligger bra vid vägen, och då blir det inte utsiktslöst om man kan lösa vatten och avlopp. Det finns ett beaktande av likhetsprincipen när lov beviljas.

Det handlar om ianspråktagen mark, där en äldre strandskyddsdispens är värt mycket pengar, i en tid där det är nya bestämmelser om stärkt strandskydd

Som du skriver blir saker utsiktslösa om man fuskar i det man inte kan.

"Akitektritade villor omgavs av stora tomter med lummiga trädgårdar, badhus, bryggor och vackert snidade staket och grindar vilket fortfarande ger området dess speciella karaktär. I kommunöversikten för Uppsalas kommun 1977 har området åsatts ett stort allmänt- och fritidsintresse där ytterligare bebyggelse endast bör medgivas om särskilda skäl föreligger. Efter sjön Trehörningen gäller 100 meter strandskydd. Detta strandnära område utgör en speciellt känslig del av miljön. Utöver den generella lovplikten som finns angiven i PBL föreslås i områdesbestämmelser en utökad lovplikt... samt bestämmelser rörande byggnaders placering och utformning... Även lovfria åtgärder skall utföras varsamt så att byggnadens särdrag beaktas och dess byggnadstekniska, historiska, miljömässiga och konstnärliga värde tas tillvara. Vad gäller nya byggnaders placering kommer stor hänsyn tas till områdets befintliga karaktär med stora tomter och gles bebyggelse.

Utökad lovplikt gäller mindre tillbyggnad, ändring av tak eller fasadmaterial samt färgändring, ändring av fönster och skorstenar, rivning av byggnad eller del av byggnad."
Källa: Densia sid 4

Försök med den skrivningen att få till ett bygglov och avstyckning av ytterligare bostad. Om det funnits ett styckningscase så hade ju Binninge i särskild ordning krävt att Densia beaktade detta för att jacka upp värdet.

Upprepar: utsiktslöst

Edit: Karta från 1952 visar att antalet styckningar på udden där Busch Thorarna bor inte är många. Överhuvudtaget är det väldigt få styckningar i hela Marielund.
Senast redigerad av V-Kint 2021-03-10 kl. 13:45. Anledning: Tillägg
2021-03-10, 13:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Jag menar att hon tjusade Esbjörn, kollrade bort honom.

Ja jösses, till och med sexvåldsbrottslingen till Esbjörns ombud har övergett den lögnen, men du när den tydligen fortfarande.

Ja, han var säkert helt bortkollrad under dessa två månader av kommunikation mellan dem som föregick avtalet, för att dagen efter plötsligt bli förvirrad, glömma bort att han skrivit på, för att därefter komma ihåg att ångra sig.
2021-03-10, 13:54
Medlem
Reimers avatar
Efter mailväxling med Uppsala Tingsrätt kan jag konstatera att reporter Brännström inte kan ha fått reda på att E*björn inte skulle acceptera budet via Tingsrätten, inget har noterats i dagboksbladet sedan den muntliga förhandlingen.

Binninge gjorde alltså som han gjort från start, driver fallet via media Brännström fick informationen direkt från hästens mun innan någon annan.

Det är ju själva fan att Ebba Buschs ombud Katrin Björklund ska få reda på sådant via media, nu borde Uppsala Tingsrätt sätta ner foten och tala om för Binninge att sådant fulspel knappast gagnar saken han låtsas strida för.

https://docdro.id/ZsEEMYa
Senast redigerad av Reimer 2021-03-10 kl. 13:57.
2021-03-10, 13:56
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
jo men vem fan är inte lite egen?

Det är väl alla i så fall av någon anledning. Men det går man väl inte runt och säger om folk? Nu har ju Ebba gått och ut och sagt detta med Esbjörn så hon måste ju ha bedömt att han är "lite egen" av någon anledning. Du bedömer din sambo som lite egen pga att hon kör sitt race och lever sitt liv som hon vill utan att bry sig om vad andra tycker som jag förstår, det är ju en fin egenskap. Allt för många bryr sig om vad andra tycker, frågan är om det är av den anledningen Ebba syftar att Esbjörn är lite egen.

Va? Min sambo? Nu blandar du nog ihop mig med någon annan?
2021-03-10, 13:58
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Vad i den här affären eftervärlden kommer tycka luktar illa i den här affären vet varken du eller jag. Du sätter dina pengar på MPL(vad står det för) jag sätter mina pengar på att det kommer att förfölja Ebba. Men den som levers får se vem oss som hade rätt.
Känns det bra nu? När du öst ur dig lite ångest genom att skriva okvädes ord på Flashback?
Mig stör de inte. Jag tänker att om man har argument för sin sak så behöver man inte vara otrevlig. Så jag anser det språket du använder som ett bevis på att det jag tänker är rätt.
Tack för svar på informationen jag frågade om. Notars värdering sa alltså 4,2+ 200?
Men vad sa den värdering sjönära snubben gjorde då?

Va? Var hittar du okvädesord och otrevligheter i mitt inlägg som du svarade på?
2021-03-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Av utredningen hos psykologen BK framgår att Esb varit sammanboende med en kvinna i Västerås i många år tills hon avled 2012. De hade varsin lägenhet men bodde mest hos henne. Dessutom uppgav Esb att han hade en BR i Uppsala som han ärvt efter sin bror. Efter sambons död har han tydligen varit "inhyst" (BKs ord faktiskt!) hos kursgårdsmadamen. Västeråslägenheten har nog därför stått obebodd långa tider trots att det är där Esb varit skriven i 45 år.

Vid besöket hos BK uppgav Esb att han hade kvar båda lägenheterna, men att avyttring hade påbörjats.

Min erfarenhet av BRF (dock inte någon HSB) är att de gör sig av med hyresgäster som inte bor i sina lägenheter utan har annat boende. Men Esb kan ju ha slunkit mellan stolarna.

Så kolla gärna detta, det skulle vara intressant info i tråden.
Trot eller ej tappat bort ad. i Västerås söker efter besiktningsprotokollet där den står!
2021-03-10, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Så alla obekräftade påståenden som Expressen gör om människor de inte ens talat med om saken, tillskrivs helt plötsligt dessa personer som deras egna uttalanden. Jag ser inte Ebba göra något sådant påstående här, som du hävdade. Hur lågt ska du sjunka med dina lögner?

Hon själv säger hon har låtit göra två värderingar. Det är ett fakta från hennes Facebook.
Ok, vi ser - hon skriver inte av "mäklare"

Vi låtsas du har rätt. Det var inte en mäklare på den andra.

Låter det bättre? Ebba Busch som inte har gjort något fel, hänvisar till en andra värdering men den är en värdelös värdering kanske av onlinetjänst, eller en värdering av en kompis-systers-grannes-kusin som gör den med en spåkula.

Det du "vinner" är bara att Ebba verkar mindre seriös som tar upp en värdering som inte är gjord av mäklare.
2021-03-10, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Av utredningen hos psykologen BK framgår att Esb varit sammanboende med en kvinna i Västerås i många år tills hon avled 2012. De hade varsin lägenhet men bodde mest hos henne. Dessutom uppgav Esb att han hade en BR i Uppsala som han ärvt efter sin bror. Efter sambons död har han tydligen varit "inhyst" (BKs ord faktiskt!) hos kursgårdsmadamen. Västeråslägenheten har nog därför stått obebodd långa tider trots att det är där Esb varit skriven i 45 år.

Vid besöket hos BK uppgav Esb att han hade kvar båda lägenheterna, men att avyttring hade påbörjats.

Min erfarenhet av BRF (dock inte någon HSB) är att de gör sig av med hyresgäster som inte bor i sina lägenheter utan har annat boende. Men Esb kan ju ha slunkit mellan stolarna.

Så kolla gärna detta, det skulle vara intressant info i tråden.
Trot eller ej tappat bort ad. i Västerås söker efter besiktningsprotokollet där den står!
2021-03-10, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Så alla obekräftade påståenden som Expressen gör om människor de inte ens talat med om saken, tillskrivs helt plötsligt dessa personer som deras egna uttalanden. Jag ser inte Ebba göra något sådant påstående här, som du hävdade. Hur lågt ska du sjunka med dina lögner?

Spelar det ens någon roll? Nu blir du borttrollad på egentligen helt meningslösa detaljer.
Även om det så fanns 20 värderingar så ser jag inte varför Ebba skulle slänga fram dem när det räcker med 1 för att motsäga magmaskens uppgulp i media.
2021-03-10, 14:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Efter mailväxling med Uppsala Tingsrätt kan jag konstatera att reporter Brännström inte kan ha fått reda på att E*björn inte skulle acceptera budet via Tingsrätten, inget har noterats i dagboksbladet sedan den muntliga förhandlingen.

Binninge gjorde alltså som han gjort från start, driver fallet via media Brännström fick informationen direkt från hästens mun innan någon annan.

Det är ju själva fan att Ebba Buschs ombud Katrin Björklund ska få reda på sådant via media, nu borde Uppsala Tingsrätt sätta ner foten och tala om för Binninge att sådant fulspel knappast gagnar saken han låtsas strida för.

https://docdro.id/ZsEEMYa

Jag tycker som du. Men, det är inte tingsrättens sak att tala om för Binninge att fulspel inte gagnar hans klient. Det är istället rättens sak att helt enkelt informera parten direkt, Esbjörn, om att hans ombud tyvärr mot bakgrund av 12 kap 5 § rättegångsbalken på grund av visad oskicklighet och oredlighet anses olämplig och därför avvisas som ombud. Detta borde de gjort redan när Binninge ljög om den gode mannen, spred skvaller i såväl media som inlagorna till rätten, och inte kunde inkomma med värderingen per den 15e januari som utlovat.

Men, istället får Ebba och Katrin lägga detta på den Eiffeltornshöga högen av anledningar till varför Ebbas uttalande om peddot var försvarligt.
2021-03-10, 14:19
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystic-Man
Spelar det ens någon roll? Nu blir du borttrollad på egentligen helt meningslösa detaljer.
Även om det så fanns 20 värderingar så ser jag inte varför Ebba skulle slänga fram dem när det räcker med 1 för att motsäga magmaskens uppgulp i media.

Visst spelar det roll att påpeka att lögner är lögner. Ebbas värdering blir just så inte borttrollad, genom att vi hela tiden påtalar vad som är sant och framhåller fakta. Lögnerna och trådsanningarna får aldrig någon chans att bita sig fast genom att vi ideligen framhåller fakta och sanning.

Det var inte förrän sanningen om Binninge till sist kom fram i media, som pressen insåg att de inte kunde ljuga längre.

Visst räcker det gott med den värdering som Ebba ännu inte ingivit till domstolen men som Aftonbladet fått ta del av men på ett mycket konstigt sätt bara rapporterade valda delar ur.

Och eftersom Binninge och Esbjörn själva givit in en värdering som visar att priset Ebba betalat inte utgör något uppenbart missförhållande, så behover Ebba egentligen inte ens inge sin egen värdering. Den som klantskallarna Binninge/Esbjörn ingivit räcker gott för att bevisa Ebbas sak. På precis samma vis som den psykologutredning de lämnat in räcker för att bevisa att Esbjörn förstod precis vad han gjorde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in