2021-03-08, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetingeteller
Källa? En bekant till mig fick tillbaka sin mobil från polisen förra veckan med besked om att den är öppnad och speglad.

Han hade varken face-id eller fingeravtryck. 6 siffrig kod, inget personnummer eller annat som är lätt att lista ut.
Där har ni källa och jag kan garantera detta till 100%.
Så känn er inte alltför trygga med Iphone.

Det är inte "bekräftat" för att en pundare som Du skriver det i tredje led som information.
Du har ingen aning vad som egentligen hände med din polare, inte ett skit.

Denna trådstart måste stängas för dravvel.

Nej när man inte ens kan låsa upp dem i USA på kort tid (utan kvantdator) så kan inte svensk Polis göra det heller.

Vi som jobbar inom IT och vet varför kan "bekräfta" att Du är en pundare och din polare en pundare och ni båda tror på vad ni vill.
Citera
2021-03-08, 13:43
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman
Idag tar det mycket längre än såhär då dom har ändrat så det blir en tids fördröjning efter 3 felaktiga försök, men finns tiden så lyckas man men frågan är ju om det är värt att lägga ner så mycket resurser på den tiden som finns, vad vet jag jag bara gissar nu då jag inte har inblick i polisens arbete men dom brukar vara rätt värdelösa på IT i Sverige
Poängen var att med 4 siffror är det inte garanterat att ingen kan ta sig in genom brute force. Med 11+ är det i praktiken omöjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Varför finns det inte bara en möjlighet för Iphone-användare att ha vi säger 10 siffror som lösenkod.. Borde bli lite jobbigare för polisen att knäcka eller vad tror ni?
Det kan man. Det har jag.
Citera
2021-03-08, 15:19
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mapping
Väldigt bra skrivet Jag följer framförallt Malmös gängvärld väldigt noga och har läst hundratals förundersökningar både från fall där och Stockholm/Göteborg. Under de senaste 2-3 åren tror jag bara att jag en enda gång läst om en specifik telefon som inte gått att öppna. Det var någon gång under förra året där en Polis varit i kontakt med NFC och fått beskedet om att en inlämnad iPhone skulle ta minst ett år att låsa upp, så Polisen valde att strunta i det. Det stod inte specifikt vilken modell det var. Annars har de alltid lyckats, man ser ju det när det presenteras en massa UFED-data om hur många meddelanden som lyckats återskapas, när man läser diverse chattar etc. Så det är definitivt en falsk trygghet att tro att en viss mobilmodell är helt omöjlig att ta sig in i; precis som du skriver lyckas Cellebrite hela tiden hitta nya hål även i nya modeller, det är mer en tidsfråga. gängkriminella är oftast väldigt korkade, så allt snack om 12 tecken långa lösenord etc. är rätt meningslöst. Det är ofta man läser i FUPar, där en viss person självmant lämnat ifrån sig koden, att det används koder om 0000, 1379, 2580 och annat enkelt.

Och ett och annat utdrag från dessa fiktiva FUP:s som du hänvisar till är så klart för mycket begärt? Den här tråden borde döpas om till "paranoida pundare med snedtänding".
Citera
2021-03-08, 15:53
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Och ett och annat utdrag från dessa fiktiva FUP:s som du hänvisar till är så klart för mycket begärt? Den här tråden borde döpas om till "paranoida pundare med snedtänding".
Nu ber du om bevis, vilket är mer än man kan vänta sig av denna tråd. Gång på gång sprids FUD om hur lätt svenska polisen kommer in i precis allting, men bevis för detta är icke-existerande alternativt refereras man till hypotetiska "what if" fall.
Citera
2021-03-08, 16:06
Medlem
vetingetellers avatar
Bevis? Era stolpskott, har gett 5 länkar där det bekräftas att dom öppnat upp nya Iphones.
Både av advokater och drabbade.

Var är ERA bevis? Lägg upp en jävla länk, som inte är från 2010, som bekräftar att Cellebrite och andra program INTE kan knäcka nya Iphones. Så tar vi det därefter.
Annars kan ni sluta klicka på tangentbordet och leka smarta.
Citera
2021-03-08, 16:28
Medlem
salxars avatar
Citat:
Bevis? Era stolpskott, har gett 5 länkar där det bekräftas att dom öppnat upp nya Iphones.

Var är ERA bevis? Lägg upp en jävla länk, som inte är från 2010, som bekräftar att Cellebrite och andra program INTE kan knäcka nya Iphones. Så tar vi det därefter.
Hahaha! Du kan ju inte begära bevis för att något inte är sant. Du låter som en religiös. "Aaah men det finns inga bevis för att Gud inte finns heller!"

Dina länkar visar som sagt inte ett skit om hur de gör detta, samt vilka omständigheterna var. Vilket i slutändan är det viktiga.
Citera
2021-03-08, 16:47
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Du har inte länkat till några bevis alls, framförallt inte till dina pundarpolares hemliga och påhittade FUP:ar. Sluta knarka, det fuckar upp hjärnan på dig.
Citera
2021-03-08, 16:59
Medlem
vetingetellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Hahaha! Du kan ju inte begära bevis för att något inte är sant. Du låter som en religiös. "Aaah men det finns inga bevis för att Gud inte finns heller!"

Dina länkar visar som sagt inte ett skit om hur de gör detta, samt vilka omständigheterna var. Vilket i slutändan är det viktiga.

Hur jävla dum i huvudet är du? Du skriver i varje tråd i denna avdelningen och blir tillrättavisad varje gång. Sluta knarka och skriva, du förstör bara för folk, och din hjärna.

Jag har gett diverse länkar där advokater och drabbade bekräftar att dom fått sina nya Iphones öppnade.
Jag har gett diverse länkar som bekräftar att inte bara Cellebrite kan knäcka alla Iphones, men även andra program. Samma länkar där dom säger att det tar högst några månader att knäcka en ny modell.

Du däremot har bara kommit med en jävla länk från någon miffos twitterstatus där han skriver något om hur lång tid det tar att knäcka lösenkod. Ointressant.

Kom med EN jävla länk som stödjer det du säger istället för att upprepa dig.
Förövrigt borde admin eller någon banna dig från att skriva i denna avdelning då du har absolut 0 koll och blivit motbevisad och idiotförklarad i diverse trådar. Ändå trycker du på tangentbordet, och knarket.
Citera
2021-03-09, 17:47
Medlem
salxars avatar
Citat:
Hur jävla dum i huvudet är du? Du skriver i varje tråd i denna avdelningen och blir tillrättavisad varje gång. Sluta knarka och skriva, du förstör bara för folk, och din hjärna.
Varför all denna rasism? Jag har väl rätt att skriva var jag vill?

Citat:
Jag har gett diverse länkar där advokater och drabbade bekräftar att dom fått sina nya Iphones öppnade.
Jag har gett diverse länkar som bekräftar att inte bara Cellebrite kan knäcka alla Iphones, men även andra program. Samma länkar där dom säger att det tar högst några månader att knäcka en ny modell.
https://appleinsider.com/articles/20...ued-a-subpoena
Citat:
If the device is a modern iPhone, then in theory nothing can be accessed from it. Unless they have the passcode or a suspect unlocks the device for them, there is nothing at all that either law enforcement or Apple can retrieve from the device.
Citat:
There have been clear exceptions, however, especially with the use of Cellebrite's software and techniques to crack various iPhones. The most recent example of this, however, was the extraction of WhatsApp data from the phone of Lev Parnas — and that was done with his permission and, seemingly, assistance.
Citat:
US authorities also use a forensic tool called GrayKey, which reportedly can crack any iPhone. However, it does so by guessing the user's six-digit passcode.
Vad en polis som säger är inte jätteintressant. Vad annars ska de säga? "Vi är helt maktlösa, det är kört. Vi kan lika gärna lägga ner utredningar på grund av det här"?

Oavsett vad har du kommit med noll bevis för att de kan knäcka en mobil med en längre lösenkod än 6 siffror.

Citat:
Du däremot har bara kommit med en jävla länk från någon miffos twitterstatus där han skriver något om hur lång tid det tar att knäcka lösenkod. Ointressant.
HAHAHAHAHAHA! Detta "miffo" har du ju för fan själv länkat till tidigare i tråden.

Citat:
Förövrigt borde admin eller någon banna dig från att skriva i denna avdelning då du har absolut 0 koll och blivit motbevisad och idiotförklarad i diverse trådar. Ändå trycker du på tangentbordet, och knarket.
Ingen kommer banna mig. Kan du inte gå tillbaka till Instagram till alla andra tjackisar? Finns en anledning till att du är helt ensam i tråden med att tro på dina fantasier. De flesta av oss är nämligen inte incels som läser konspirationer på Breitbart.
Citera
2021-03-10, 10:12
Moderator
rancors avatar
Sluta tjafsa eller så låser jag tråden. Spela ut era personliga vendettan i PM istället så behöver vi inte städa tråden hela tiden på grund av massa trams.

SISTA VARNINGEN

Håll er till ämnet, sluta upp med personangrepp och höj nivån

// Moderator
Citera
2021-03-10, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Förutsatt 12+ tecken och BFU tar det dock så lång tid att göra brute force på en Iphone 12 att du kommer få tillbaka mobilen när brottet preskriberats. Om inte sårbarhet hittas som gör att det går att komma förbi krypteringen helt, vilket är jävligt tveksamt.

Det krävs inte alltid bruteforce för att ta sig in, snarare vill man väl undvika det eftersom det är en timesink utan dess like. Dessutom har väl varenda vettig människa ställt in att enheten raderas efter ett fåtal misslyckade försök.

Det finns många andra vektorer att angripa och sätt att kommunicera med telefonen utan att den är upplåst. Företag som Cellebrite, MSAB osv behåller naturligtvis sina egenfunna 0-days av den här anledningen och arbetar kontinuerligt med att hitta nya som de sedan implementerar i sina kommersiellt tillgängliga produkter eller behåller för egen konsultverksamhet.

Skulle deras researchteam släppa sårbarheterna som får deras produkt att fungera skulle de ju snart inte ha marknad för dem..
Citera
2021-03-10, 10:45
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -strife-
Det krävs inte alltid bruteforce för att ta sig in, snarare vill man väl undvika det eftersom det är en timesink utan dess like. Dessutom har väl varenda vettig människa ställt in att enheten raderas efter ett fåtal misslyckade försök.

Det finns många andra vektorer att angripa och sätt att kommunicera med telefonen utan att den är upplåst. Företag som Cellebrite, MSAB osv behåller naturligtvis sina egenfunna 0-days av den här anledningen och arbetar kontinuerligt med att hitta nya som de sedan implementerar i sina kommersiellt tillgängliga produkter eller behåller för egen konsultverksamhet.

Skulle deras researchteam släppa sårbarheterna som får deras produkt att fungera skulle de ju snart inte ha marknad för dem..
Diskussioner som handlar om bruteforce förutsätter ju att det används en sårbarhet som gör att enheten inte låser sig vid felgissningar, eller att den inte raderar sig.

Det du skriver är ju dock bara gissningar och teorier. Finns inga bevis för att en 0-day kan ta sig in i en Iphone 12 i BFU med ett 11+ siffrigt långt lösenord. Det går ju sen nästan att förutsätta att de dock sitter på 0-days som gör att bruteforce går att göra fritt utan att mobilen låser sig. Apple har ju som bekant 6 siffror som standard när det gäller lösenkoder. Det knäcks på under ett dygn, förutsatt en gissning per 80 ms.

https://twitter.com/matthew_d_green/...85001542782978
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in