Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-29, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0xgh64
Chromebook var ju väll typ en enda stor flopp, hur menar du verified boot? Menar du secure boot? Isåfall är det standard på alla datorer i dagsläget. Vadå alla Linux appar körs sandboxat typ wsl eller vm då?
Hur menar du stor flopp? De håller på att passera MacOS om de nu inte redan gjort det. De riktar in sig på skolor och det är en sjuk mängd människor.

Verified boot och secure boot är inte samma sak. Googla.
Verified boot finns i vanliga fall bara på Android och iOS. ChromeOS är enda desktop OS som implementerar det
De körs i praktiken i en VM ja.
Senast redigerad av wuseisretarded 2023-04-29 kl. 10:12.
Citera
2023-04-29, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Myndigheterna ligger oftast tyvärr alltid ett steg före, och är det någon smarting som kommer på något blir han uppköpt eller trillar ut från ett fönster...
Myndigheterna ligger oftast steget efter. Det är därför det kommer idiotiska förslag från EU och dylikt lite titt som tätt. Chat Control till exempel.

Myndigheterna har inte en chans mot GrapheneOS + Tor + Signal. Jag kör själv VPN på min router hemma och separat på min mobil när ajg inte är hemma och jag är övertygad över att myndigheterna inte kan se ett skit om mig om de nu inte använder verktyg i miljon om inte miljardklassen för att försöka få fram det på andra sätt.
Citera
2023-04-29, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
Men käre vän. Polis och myndigheter har redan 90% koll på vad vi vanliga svenssons gör på nätet,några billiga kryptogrejor gör oss inte säkrare.
Myndigheterna ligger oftast tyvärr alltid ett steg före, och är det någon smarting som kommer på något blir han uppköpt eller trillar ut från ett fönster...

MVH/Gnomegirl.

Hej vännen. Ledsen men du har fel.

Vet om ett svin som gjorde att två andra fick sitta häktade oskylldig ganska länge.
Bara för han sa INGA KOMMENTARER till allt.
Och han vägrade ge lösen till Polis.
1år senare har de inte kommit in i den ännu. En ganska vanlig Mobil han krypterat själv

Dom säljer droger för flera hundra miljoner året bara i Sverige via mobil/dator.
Myndigheterna ligger flera steg/år efter tyvärr

Jag kan idag beställa HEROIN 10g, Cocain, All knark ,
i sådana mängder att man dör direkt om jag vill.
Skulle inte åkt fast. 99% säkert.
Krypeterat, hemligt, betala med hemliga metoder via Mobilen.
Sedan rensa alla spåren.

De som säljer har krypterat allt.
Tas dom inte på bargärning med prylarna öppna, så kan det bli omöjligt för polis få tag i all info.

RIKTIGT SJUKT ÄR DET.
Senast redigerad av greeece 2023-04-29 kl. 16:51.
Citera
2023-04-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
Hur menar du stor flopp? De håller på att passera MacOS om de nu inte redan gjort det. De riktar in sig på skolor och det är en sjuk mängd människor.

Verified boot och secure boot är inte samma sak. Googla.
Verified boot finns i vanliga fall bara på Android och iOS. ChromeOS är enda desktop OS som implementerar det
De körs i praktiken i en VM ja.

Hm…. Har inte MacOS verified boot…? Tycker det verkar så om man läser vad bl a Apple skriver.
Citera
2023-04-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Hm…. Har inte MacOS verified boot…? Tycker det verkar så om man läser vad bl a Apple skriver.
MacOS har secure boot. Inte verified boot.
Citera
2023-04-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseisretarded
MacOS har secure boot. Inte verified boot.

Vad är skillnaden…?
Citera
2023-04-29, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad är skillnaden…?
Secure Boot ser till att skadlig kod inte kan manipulera boot.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/device-experiences/oem-secure-boot

Verified Boot kollar igenom hela systemet vid uppstart för att se om något är fel. Om det så är korruption eller skadlig kod så plockas det bort. Det är skälet till att Pegasus inte kan fästa sig permanent på iOS. Varje gång du startar om mobilen försvinner Pegasus och då måste enheten infekteras på nytt.
https://source.android.com/docs/security/features/verifiedboot
https://support.google.com/chromebook/answer/3438631?hl=en
Senast redigerad av wuseisretarded 2023-04-29 kl. 19:57.
Citera
2023-04-30, 14:22
Moderator
vhes avatar
För folk som inte klarar av att läsa moderatormedelandet som kommer upp innan man skriver inlägg så gör vi ett futilt försök att påminna om att det betraktas som off topic att diskutera om huruvida polisen bör ha möjlighet att ta sig in i telefoner. Det är en politisk fråga, och kan diskuteras i de politiska forumen.

Här fokuserar vi på det tekniska.

/Moderator
Citera
2023-05-01, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greeece
1år senare har de inte kommit in i den ännu. En ganska vanlig Mobil han krypterat själv

De som säljer har krypterat allt.
Tas dom inte på bargärning med prylarna öppna, så kan det bli omöjligt för polis få tag i all info.

RIKTIGT SJUKT ÄR DET.
Precis så är det. AES-256 och dylikt använder så pass stark kryptering att det är lönlöst att komma in i dem. Med exempelvis GrapheneOS kan du till och med göra ett decoy-konto åt dem. Ha inte ett smack på ägarprofilen, och lägg all din drug dealing under en separat profil som heter typ "Test" som du såklart påstår att du skapade på fyllan och inte minns lösenordet på.

De kan nu glatt kolla igenom din mobil med lösenordet till ägarprofilen och de kommer inte hitta ett skit. Min förståelse är att du då bör få tillbaka din mobil.
Citera
2023-05-01, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Precis så är det. AES-256 och dylikt använder så pass stark kryptering att det är lönlöst att komma in i dem. Med exempelvis GrapheneOS kan du till och med göra ett decoy-konto åt dem. Ha inte ett smack på ägarprofilen, och lägg all din drug dealing under en separat profil som heter typ "Test" som du såklart påstår att du skapade på fyllan och inte minns lösenordet på.

De kan nu glatt kolla igenom din mobil med lösenordet till ägarprofilen och de kommer inte hitta ett skit. Min förståelse är att du då bör få tillbaka din mobil.

Japp det är lönlöst för polisen försöka ens ju
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in