Citat:
Dina åsikter om journalistik är irrelevanta. Jag citerade som sagt precis tre exempel som visar att ordet tvång används precis som jag beskriver även utanför journalistiska sammanhang, men jag förmodar att alla, såväl journalister som sakkunniga och historiska litterärer, samtliga använder ordet fel, och att sanningen vilar med två tomtar på ett internetforum? 
Citat:
Dessa frågor är inte ointressanta, men om de besvaras kommer det nog att röra till det mer i huvudet för dig än vad som är nödvändigt. Det tvång vi diskuterar i vårt fall är nämligen inte något som påförs av externa omständigheter som regn eller behovet av att andas, utan ett tvång som påförs en människa av en annan, i det här fallet genom att vissa människor anser att man ska använda lagen för att bestraffa den som utför en abort.
Anser Du att Du tvingas andas för att överleva? Tvingas Du gå inomhus för att inte bli blöt när det regnar?
Citat:
Så då är vi överens om att fostrets belägenhet inte skiljer sig nämnvärt från den medvetslöse sjukes, så bra! Således ser vi alltså att det precis som jag skrev för fem inlägg sedan existerar en situation i vilken du förstår att möjligheten att rädda ett människoliv fortfarande inte rättfärdigar att man kränker
Jag tror också det, på samma sätt som att basantagandet är att fostret vill utvecklas och småningom födas. Vad jag förstår så menar evolutionsbiologerna att driften att leva och föröka sig är den kanske viktigaste drivkraften för mänsklig verksamhet. Det torde i lika mån gälla om man är medvetslös eller foster.
Citat:
Säkert. Jag tycker hur som helst att dina flamsiga profetior är ointressanta i sammanhanget, och att de leder oss ut på ännu ett sidospår som du nyttjar som en rökridå för att slippa svara på de frågor som faktiskt ställs.
Att Du kan formulera en sådan utsaga, ehuru någon ytligt förankrad, innebär inte att det inte är bättre att kombinera utsagor om en önskad framtid med utsagor om de bedömningar man gör om framtiden. Men, det kan mycket väl bero på en skillnad mellan konservativa och progressiva.