Citat:
Ni är så löjliga. Fascinerande betydelseglidning i journalistspråket. Detta är emellertid inte ett korrekt sätt att beskriva en verklighet. Journalister älskar överord och sensationsuttryck, t ex "tvång" och "chock". Det är en avart av språk och uttryck som skall ha politisk och juridisk bärkraft skall inte användas på det sättet. Att någon "känner sig tvingad" är förstås bara ett uttryck av känslopjunk som man inte behöver fästa något särskilt avseende vid.
Nej, journalister som arbetar professionellt med att författa texter vet säkert ingenting, sanningen måste ju vila med ett par tomtar på Flashback utan en enda referens. Ytterligare exempel följer för att visa att ett sådant användande av ordet tvinga varken är exklusivt till journalistik eller särskilt nymodigt:"Ersättning till kvinnor som p g a risk för arbetsmiljö tvingas avstå från förvärvsarbete under graviditeten"
Hälsorisker till följd av bilavgaser - SOU 1983:28
Blockader av vägar, trädspikning och protester har resulterat i att avverkningarna helt upphört i känsliga områden. Skogsbolagen uppger att man på sikt tvingas avstå från att avverka 35 procent av skogsarealen.
Skogen, Svenska skogsvårdsföreningen, 1991.
"Skulle han inte få träffa Jenny mera? Nåja, det fanns något hos henne, som stötte bort honom. Men att han skulle tvingas att inte träffa henne, det var en annan sak."
Brita, Harald Beijer, 1947.
Citat:
Haha nej givetvis inte, själva poängen med exemplet är ju att det är ett fall där vår spontana uppfattning om rätt och fel skiljer sig från vad som förespråkas av det givna resonemanget, att man kan tvinga en person avstå från rätten till sin egen kropp för att rädda liv.
Så, Du anser att tvångstransplantation på en medvetslös människa som inte kan ge sitt samtycke till ingreppet är etiskt försvarbart? Det är litet sensationellt.
Om argumentet däremot är att det skulle vara fel för att den sjuke inte kan ge sitt samtycke ser jag inget förhinder där. Såvida det inte finns exempelvis ett viljebrev eller en nära anhörig som menar att personen ifråga invänder mot transplantation så tror jag att vården bör ha som basantagande att medvetslösa personer vill leva. Ett foster har trots allt inte heller samtyckt till att födas, så vad poängen blir är fortsatt oklart.
Citat:
Nope, jag kan formulera utsagor om hur jag önskar att världen ska se ut utan att gå på långa tangenter om hur jag tror att framtiden kommer utvecklas. Kolla här:
Mina önskningar om framtiden grundar sig i hög grad i min oro för hur framtiden skall gestalta sig. Dessa båda aspekter av framtiden kan bara artificiellt skiljas från varandra. Jag tror fö att Ditt sätt att tänka om framtiden fungerar på precis samma sätt.
Att tvinga människor att föda barn är fel.
Behövs ingen utläggning om ifall jag tror att vi kommer ha ett totalförbud av abort i framtiden. Mina uppfattningar om rätt och fel kan uttryckas oberoende av mina uppfattningar om hur framtiden kan komma att se ut.