Citat:
Vetlanda dådet verkar ha begåtts av en psykisk störd ung man. Berätta hur detta skulle ha ”icke svenskt ursprung”.
Aldrig hänt tycker du att ung SVENSK man ger sig ut och dödar pga psykisk instabilitet?
Citat:
Läste du ens vad jag skrev?
Nej, det är verkligen ingen exakt likhet mellan spermie och resultatet av ett konceptionsögonblick, snarare är det en betydande kvalitativ skillnad. Det är just det som biologin visar - och som reser krav på moraliskt ställningstagande. En spermie respektive äggcell har ett klart begränsat värde (spermier mindre än äggceller) i sin egen rätt, medan däremot zygoten/embryot är ett nytt liv i sin egen rätt. Omslagspunkten är konceptionsögonblicket. Detta har jag förklarat ett flertal gånger tidigare, men Du vägrar att acceptera faktum. Sedan drar Du och jag olika moraliska slutsatser av denna omslagspunkt, men det förändrar inte de biologiska förhållandena.
Båda! behöver bara en mängd OM och TID för att bli detta framtida barn, som du hela tiden använder som punkt att vila alla dina argument mot. Vi ska inte avsluta cellers utveckling för det är ett BAAAARN! Remember?
Berätta varför en spermies eller äggcells framtid som barn skulle vara mindre värd än ett konceptionsögonblick?
Citat:
Så klart det gör. För en tid sedan förklarade jag att man bör vara ansvarsfull och kombinera preventivmetoder. Gör man det är risken för ofrivillig graviditet mycket låg och på samhällsnivå försumbar.
Alla kan inte ”kombinera preventivmetoder”. Och inte ens då så försvinner riskerna med preventivmedel eller riskerna med att vara människa eller människa utsatt för andra människor.
Du har människor som lurar andra. Du har manipulation, utnyttjande och du har dåliga, gamla preventivmedel eller bara kroppar som inte reagerar som tänkt med preventivmedlet.
Oavsett!!! Hur vidriga konsekvenserna varit för ex just kvinnor att bli oönskat gravida, så blir kvinnor detta i alla fall.
Du kan inte STRAFFA eller HOTA bort människors behov av sex eller riskerna med sex.
Citat:
Ja, unikt - men unika fall visar också på en del problem. Men, vi har också problemet med att högsta abortgräns nu ligger nära tidigaste möjlighet att rädda prematura barnfödslar. Efter hand som medicinen klarar att rädda allt mer för tidigt födda, så ökar de etiska problemen.
Nej detta visade mest på problem i regelboken för sjukvården.
Och hur långt är du beredd att gå Uven?
När man kan rädda mäns spermiers potentiella framtid som BARN bara via att tvinga mannen att glra x,c,v och b.
Ska vi inte tvinga män då?
När ska du börja fatta att ditt kliande behov av att TVINGA ligger just i könsgränsen.
Din sorts tänkande är gravt misogyn. Av nått outgrundligt skäl ser du alla möjliga ursäkter för män, men inte för kvinnor.
Märkligt det där hörru.
Citat:
Ja, naturrätten gäller alla människor. Av det följer så klart inte att män och kvinnor är lika i alla avseenden. Vi har t ex olika medellängd och vi har olika roller i fortplantningsprocessen. Inget av detta kan i grunden ändras, så vi behöver förstå rättigheter utifrån givna förutsättningar.
Så? Är kroppslig integritet, rätten bestämma över och försvara/ skydda sin egen vuxna kropp och liv en s.k ”naturrätt”?
Och enligt ditt eget resonemang:
Män skapar fertila spermier som då och då ejakuleras.... detta kan i grunden inte ändras... alltså måste män ta ansvar för allt vad deras spermier åstadkommer.
Mänskliga tekniska och sociala uppfinningar såsom ex kondomer eller abort, pappaledighet och nappflaskor.
ska inte beaktas som något som kan ÄNDRA på något.
Citat:
Skall detta förstås som att Du är emot massinvandring och för ett omfattande återvandringsprogram?
Och hur klarar du misstolka det jag skrev till detta?