Citat:
alltså det finns inget som säger att det är ett krav att en säljare skall göra det, det beror på vad som avtalats i avtalet! Det står parterna fritt att avtala om det skall städas eller inte. Det är inte ovanligt att jag skriver in att ingen ytterligare städning kommer ske i avtal. Att uthus lämnas som det är och att lös egendom som lämnas tillfaller köparen utan kostnad för någon part osv. det har aldrig lett till att man i efterhand kommer och prutar på priset pga det. eftersom det står redan klart å tydligt i objektbeskrivningen att så kommer vara. det budas upp ändå oavsett.
Det var ju just ett sådant avtal som gjordes: Att EB skulle åta sig att tömma/frakta bort/sanera mot kompensation i köpeskillingen. Om Esb innan tillträdet hade tömt husen på bråte och forslat bort bilkyrkogården m.m. från fastigheten hade sannolikt köpeskillingen blivit 4.2 miljoner, i enlighet med värderingen. Men Esb tyckte tydligen att det var värt att betala EB för att slippa allt arbete och besvär med detta.
Visst, "befintligt skick" kan absolut betyda både det ena och det andra. Vid de fastighetsaffärer som jag genomfört har förutsättningen dock alltid varit att fastigheten tömts, städats och att all bråte varit bortforslad från uthus och tomt. Detaljer har ibland diskuterats, men att acceptera att överta en fastighet så fullbelamrad med allt möjligt, både ute och inne, som den aktuella, det skulle jag aldrig gått med på. Inte ens om köpeskillingen satts ned. Men om man är oerhört angelägen om att få köpa, som jag antar att EB var/är, så accepterar man förmodligen en sådan deal.