2021-03-09, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
alltså det finns inget som säger att det är ett krav att en säljare skall göra det, det beror på vad som avtalats i avtalet! Det står parterna fritt att avtala om det skall städas eller inte. Det är inte ovanligt att jag skriver in att ingen ytterligare städning kommer ske i avtal. Att uthus lämnas som det är och att lös egendom som lämnas tillfaller köparen utan kostnad för någon part osv. det har aldrig lett till att man i efterhand kommer och prutar på priset pga det. eftersom det står redan klart å tydligt i objektbeskrivningen att så kommer vara. det budas upp ändå oavsett.

Det var ju just ett sådant avtal som gjordes: Att EB skulle åta sig att tömma/frakta bort/sanera mot kompensation i köpeskillingen. Om Esb innan tillträdet hade tömt husen på bråte och forslat bort bilkyrkogården m.m. från fastigheten hade sannolikt köpeskillingen blivit 4.2 miljoner, i enlighet med värderingen. Men Esb tyckte tydligen att det var värt att betala EB för att slippa allt arbete och besvär med detta.

Visst, "befintligt skick" kan absolut betyda både det ena och det andra. Vid de fastighetsaffärer som jag genomfört har förutsättningen dock alltid varit att fastigheten tömts, städats och att all bråte varit bortforslad från uthus och tomt. Detaljer har ibland diskuterats, men att acceptera att överta en fastighet så fullbelamrad med allt möjligt, både ute och inne, som den aktuella, det skulle jag aldrig gått med på. Inte ens om köpeskillingen satts ned. Men om man är oerhört angelägen om att få köpa, som jag antar att EB var/är, så accepterar man förmodligen en sådan deal.
2021-03-09, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det bör finnas uppgifter hos sotaren som väl är Åke Huss AB för Uppsala. För fritidshus 3 år samt brandskyddskontrollerna 6 år enligt direktiv från MSB. Hos sotaren finns väl uppgifter på källa, kanal resultat för hela huset för samtliga eldstäder. Om inte självbesiktning är godkänt vilket verkar osannolikt.

Jag noterar att du registrerat dig i ett syfte, där du koncentrerar dig på att hjälpa Ebba Busch med att få till att det är utgifter som inte ingick i avtalet, där köpeskillingen är av vikt i tvistemålet. Kostnader som nu ska beaktas i en rättslig tvist. Min slutsats blir, att det för båda parter var ett bristfälligt avtal, när man tycker att löpande utgifter som sotare i ett hus med eldstad, är fel i fastighet som ger prisreduktion vid tvist.

Jag kommer inte ihåg vad sotaren kostar, men det kan inte vara mycket eftersom jag inte tänker på vanliga räkningar i högen som kostar några tusenlappar. Det jag mest tänker på är jobbet med all sot som en sotning medför runt eldstäderna.

Beträffande avlopp, kan man inhämta olika anbud, där det framkommer att det finns entreprenörer som täljer guld, och andra som gör jobbet med en liten grävmaskin och gräver ner tank och rör till avsevärt lägre pris, där de flitigt anlitas av de boende på orten efter att kommunen påtalat avloppen i området.

Vatten löser man med att borra egen brunn, eller med servitut. Kan ju inte vara så svårt då de flesta människor som bor i hus har ju vatten.

När du, Ebba Busch, advokaten, med flera Ebba Busch anhängare framför kostnader, visar det på okunnighet om folk flest som bor i hus. Ni arbetar utifrån hypotesen att alla andra är korkade, och inte tar reda på vad saker kostar. Folk flest som sliter på riktiga arbeten betalar inte de summor för åtgärder på fastighet du framför för att rädda Ebba Busch förlorade heder.

Ebba Busch är inte en politiker som politiker flest. Hon är en influenser som säljer KD med munsvada, där hennes främsta egenskap är att hon är duktig på att memorera floskler. Hon är av samma virke som Margaux eller Bianca som med framgång hittat olika saker att pracka på folk. Men under fasaden ser vi en bräcklig moralisk grund och inga genuina kunskaper om den verklighet folk flest lever i.

I domstol kan inte Ebba Busch förklara ett avtalat underpris med olika påhitt om hur ett koja ska bli ett slott för en drottning med grandiosa planer på sitt boende. Det du framför är kostnader likt de Bianca hade, när hon river ett nytt kök i en lägenhet Östermalm, för att köpa ett nytt. Det imponerar inte på medborgare med förankring i verkligheten.
2021-03-09, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek

Esb skulle, mot nedsättningen i köpeskillingen, alltså inte behöva iordningställa vare sig hus eller tomt. .

Jäkla tur att Esbjörn inte behöver iordningsställa huset för annars hade väl Ebbskan sagt:

Nu har jag köpt ditt hus Esbjörn så nu vill jag att du iordningställer huset till mig o mina pyttesmå barn. Jag vill ha nytt kök, toa, fönster, isolering.......................................

Ja, jag har handlat i god tro ett iordningställt hus så då ska det också iordningställas av säljaren. Annars informerar jag allmänheten på faseboken hur illa behandlad jag o mina pyttesmå barn blir.
2021-03-09, 12:02
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Enkel logik, huset är i ett erbarmligt skick, varför skulle Esbjörn, sköta om kakelugnar skorsten och spis?
Notera också att huset saknar skorstenshuv, det gör att det regnar in i skorstenen, när frosten kommer fryser vattnet och den spricker.
Men Ok, du nöjer dig kanske inte med logik?

Råheten i luften har börjat bita sig fast i huset och får en extra dimension den här dagen med ett ihärdigt höstregn utanför. Den enda riktiga värmekällan i stora rummet är en öppen spis. Det är dock tveksamt om det går att dra igång en riktig brasa i den utan att äventyra huset.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/esbjorn-slapper-inte-huset-ska-forklara-sig-for-busch/

Den öppna spisen finns inte ens omnämnd i Denisias protokoll!?
Förövrigt fanns inget behov av att elda i 4 kakelugnar sommartid.
2021-03-09, 12:04
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Den sotare som på entreprenad av Åke Huss utför sotningarna i Marielund, hade ingen aning om att husets eldstäder fanns kvar och har aldrig besökt huset.

Hoppsan..!!
Då är redogörelsen i Denisa:s "besiktning" falsk, då utgår jag ifrån att besiktningsmannen stått och tagit emot data av Binninge utan att själv kontrollera i huset, nu lär det bli ett jävla liv....
Bara ö-spis och kakelugnar brukar kräva ny glidgjutning typ var 10-15år pga rörelser i murstocken som annars kan läcka ut gnistor och då antända virke/kutterspån/papp etc som ligger dikt mot murstocken.

Där rök nog EsB:s försäkring direkt, för f-bolagen läser denna tråd med förtjusning...
Senast redigerad av vittne-x 2021-03-09 kl. 12:08.
2021-03-09, 12:05
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har ett bevis att Densia tycker att huset behöver en ny el, ny brunn samt ny avloppslösning. Då borde en ärlig beskrivning från uppgiftslämnaren varit att huset saknar uppvärmning, vatten och avlopp.

I detta fall kan man verkligen prata om att Binninge försökte sminka grisen.
Jag har missat ditt Bevis för vad mäklaren tyckte om Ebbas sommarstuga.
2021-03-09, 12:13
Medlem
vittne-xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Den öppna spisen finns inte ens omnämnd i Denisias protokoll!?
Förövrigt fanns inget behov av att elda i 4 kakelugnar sommartid.

Bra grävt-du har nog orsakat lite panik i kulisserna nu, det intressanta är en ganska ny alu-stege som är fast kopplad från fasad hela vägen upp till skorstenstoppen, det är ett sotarkrav, men sotaren själv uppger att han aldrig varit där, då snackar vi alltså om en medveten "falskskyltning" genom att smälla upp stegen...
EsB verkar hålla på med en hel del fula saker, kanske läge att kolla om han haft annat för sig tidigare....
2021-03-09, 12:14
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag har missat ditt Bevis för vad mäklaren tyckte om Ebbas sommarstuga.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fdocdro.id%2F3kCLqn4
2021-03-09, 12:17
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
På vilken sida anger dom detta ?
De skriver att de inte varit inne i småhusen (3st), sen staplar dom upp detaljer inomhus, som dock ger ett knackigt intryck, de enda i detta är att de nämner att dom inte kollat kallvid/kattvind vad jag kan se.
Attan!
Du har helt rätt, de har nog varit inne i huset!
2021-03-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
I ett svaromål till TR från EBs advokat förklaras kortfattat vad som avses. Se första stycket.

https://www.docdroid.net/iOMlYS6/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-48-yttrande-fr-katrin-bjorklund-pdf

Esb skulle, mot nedsättningen i köpeskillingen, alltså inte behöva iordningställa vare sig hus eller tomt. Det skulle ju annars ha ålegat Esb att tömma både bostadshuset och uthusen, ta bort all bråte på tomten (bilvrak och tunnor m.m.) och sanera eventuella skador som orsakats av bilkyrkogården och tunnorna med okänt innehåll.

Tack. Ser det inte riktigt som troligt att det skulle kosta 300 000kr för ovanstående.
Ebba har enligt sin värdering även vägt in renoveringar.

Men iallafall - där står det att Matz var upp för att hämta saker.
OM det är korrekt visste han om avtalet innan allt "exploderade".
Men varför blev han isf upprörd sen?
Varför är han tyst nu?

Eller så skulle han bara hämta saker oavsett och det råkade bli exakt då, vilket självklart de nyttjar i sin inlaga till rätten.

Känns som det borde tryckts på hårdare att Matz visste om köpet... om han visste om det?
2021-03-09, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Inte behöver man bevis om man anser sig ha Gud på sin sida.
Vi får inte heller glömma att det är ett fritidshus Ebba köper. Det är ganska vanligt att fritidshus har lägre standard än året runt hus. Många tycker att det är charmigt med den lägre standarden i sommarstugan än i lägenheten i stan.

Det du framför nu är kärnan i hur man ser på olika kostnader för att åtgärda fel i fastighet. Hur man bedömer om det är olika fel och här har vi inga fel i fastigheten som var dolda då veranda, bilar, tunnor eller annat bråte var fullt synliga och kan förklaras med att fastigheten ägdes av en äldre herre 80+ där orken inte fanns längre.

När vi diskuterar fel i fastighet, är rättspraxis tydlig med att säljaren har en undersökningsplikt. Att Ebba Busch utnyttjat tiden till att undersöka Esbjörns fastighet, och haft hjälp av sakkunniga är inte tvistlgt.

Det är skillnader på fritidshus och permanentboende, där det handlar om vad man köper och inte om vilka planer man har.

Det intressanta är att i fritidshus med utedass med rätt läge, kan kosta mer än en lyxvilla i en stad någonstans i Sverige där inte alla vill bo.
2021-03-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag har ett bevis att Densia tycker att huset behöver en ny el, ny brunn samt ny avloppslösning. Då borde en ärlig beskrivning från uppgiftslämnaren varit att huset saknar uppvärmning, vatten och avlopp.

I detta fall kan man verkligen prata om att Binninge försökte sminka grisen.

Hur står det till mellan dina öron egentligen!
Ärlig - en som håller sig till sanningen

Att Densia skriver att det behövs ny el, brunn samt avlopp är att beskriva sanningen = ärlig. Det fattar alla andra utom just du.

Att skriva att huset saknar uppvärmning, vatten o avlopp är att fara med osanning. Precis som du brukar göra i denna tråd där du hela tiden försöker sminka grisen som i detta fallet är fröken Usch.
Ja, hon kan nog behöva hjälp med att sminka över sanningen om vem hon egentligen är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in