2021-03-09, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det står i Densias värdering att den bygger på ockulär besiktning och upplysningar. Det är uppenbarligen så att någon har upplyst dem om att huset har fyra fungerande kakelugnar godkända av sotare, uppvärmning via direktverkande el, trekammarbrunn för avlopp och egen brunn för dricksvatten. Det står uttryckligen att informationen om kakelugnarna kommer från ”medverkande”, den som medverkade vid besöket var Johann Binninge.

Syftet med de felaktiga upplysningarna har givetvis varit att påverka värderingen uppåt genom att få det att framstå som att huset har ett fungerande värmesystem, egen brunn för dricksvatten, och en godkänd avloppslösning. Jag hoppas att detta noteras vid en eventuell kommande tingsrättsförhandling och att Densia får svara på hur mycket denna felaktiga information har påverkat värderingen. Att anlägga trekammarbrunn, dricksvattenbrunn och förse huset med fungerande uppvärmning handlar om betydande investeringar.

Att beskriva lösa elelement inpluggade i vägguttag med gamla ledningar, som absolut inte är dimensionerade för detta, som direktverkande el är rent bedrägeri. En sådan lösning är rena rama dödsfällan ur brandrisksynpunkt. Det gäller givetvis även påståendet om att det finns kakelugnar inspekterade och godkända av sotare. Om dessa kakelugnar ens existerar så bör Densia få frågan om de har fått se dokumentationen från sotaren från en besiktning. Det fungerar så klart inte att uppvisa något gammalt gulnat dokument från 40-talet. Tänk om någon tror på det som står i värderingen och verkligen sätter igång att elda i dessa kakelugnar! Även det vore rena ryska rouletten ur brandrisksynpunkt.

Har du något bevis på att det inte är en trekammarbrunn?

Det kan mkt väl vara en trekammarbrunn till en stenkista tex. Det är inte alls ovanligt. Mitt senaste förmedlade objekt var just den lösningen. och jag har haft flertalet som haft så genom åren.

Det är mkt oprofessionellt och bara skriva trekammarbrunn, det håller jag med om utan att skriva vad det är för reningslösning.
Senast redigerad av sandraso 2021-03-09 kl. 07:55.
2021-03-09, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiatigerlilja
Bra artikel om Ebba Buschs skumma ”bevekelsegrund”, med anledning av att hon utreds för grovt förtal:

https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/debatt/203069-darfor-ska-ebba-busch-atalas-for-fortal/

”När förtalsbrottet används för att påverka en rättsprocess eller vår demokrati, har blivit så normaliserat att riksdagsledamöter och partiledare använder sig av detta brott för att tysta en krönikör eller påverka en jurist i ett rättsärende, måste samhället börja agera. Därför ligger ansvaret nu tungt på åklagaren vid särskilda åklagarkammaren att faktiskt väcka åtal.”

Håller med om vartenda ord!

Vilken skräll att näthatsgranskaren Tomas Åberg ser näthat även i detta. Det vore väl skam att inte passa på att profilera sig själv i ett så uppmärksammat fall genom en insändare.

För det är ingen artikel, det är en insändare i en tidning. Den speglar tidningens åsikt lika lite som när människor skriver insändare till morgontidningen för att klaga på hundägare som inte plockar upp hundbajs.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/3-fragor-till-nathatsgranskaren

Citat:
Näthatsgranskaren riktar främst in sig på inlägg som de anser ligger till grund för hets mot folkgrupp och sedan 2017 har gruppen gjort över 1 000 anmälningar i Sverige.
2021-03-09, 07:53
Medlem
Citat:
Jag skrev att jag hoppas att Densia får frågan om de har sett någon dokumentation från sotaren. Jag har inte skrivit att jag vet att de inte fungerar. Jag tycker att det är olyckligt att på en plats i värderingen skriva att huset har uppvärmning med direktverkande el och trekammarbrunn samtidigt som de på ett annat ställe skriver att husets el måste göras om och en ny avloppslösning måste genomföras. Men de skrev en beskrivning baserad på Binninges uppgifter som de sedan kompletterade med sin egen sanning om att uppgifterna var felaktiga. Det är svårt att tolka det på annat sätt. Om jag då drar mina egna slutsatser från detta så skulle jag vara mycket tveksam till påståendet att kakelugnarna skulle vara inspekterade och godkända, i varje fall inte detta sekel.
ok så det är bara en gissning återigen från dig.

fast det är ju direktverkande el i huset, oavsett om där sitter fasta element eller inte....(samt veduppvärmning i eldstäder), det kommer det ganska troligt stå i Anticimex protokoll också.

Att elen är äldre och behöver bytas finns med i Densias värdering.
2021-03-09, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Har du något bevis på att det inte är en trekammarbrunn?

Det kan mkt väl vara en trekammarbrunn till en stenkista tex. Det är inte alls ovanligt. Mitt senaste förmedlade objekt var just den lösningen. och jag har haft flertalet som haft så genom åren.
Jag har ett bevis att Densia tycker att huset behöver en ny el, ny brunn samt ny avloppslösning. Då borde en ärlig beskrivning från uppgiftslämnaren varit att huset saknar uppvärmning, vatten och avlopp.

I detta fall kan man verkligen prata om att Binninge försökte sminka grisen.
2021-03-09, 07:56
Medlem
Citat:
Jag har ett bevis att Densia tycker att huset behöver en ny el, ny brunn samt ny avloppslösning. Då borde en ärlig beskrivning från uppgiftslämnaren varit att huset saknar uppvärmning, vatten och avlopp.

I detta fall kan man verkligen prata om att Binninge försökte sminka grisen.
Fast då borde ju huset sakna tak och fönster också med din filosofi, eftersom det också troligen behöver renoveras?

Men jag håller med att det var mkt oprofessionellt av Densia att bara skriva trekammarbrunn och inte ha med var det är för reningslösning.
2021-03-09, 07:59
Medlem
Citat:
Fast då borde ju huset sakna tak och fönster också med din filosofi, eftersom det också troligen behöver renoveras?

Men jag håller med att det var mkt oprofessionellt av Densia att bara skriva trekammarbrunn och inte ha med var det är för reningslösning.
Det står inte att taket är inspekterat och godkänt av takläggare som det gör med kakelugnarna.
2021-03-09, 08:00
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Har du något bevis för att det inte finns kakelugnar i huset och att de inte fungerar?

Det framgår enligt artikeln som görs i huset att det ej finns kakelugnar.
endast EN öppen spis
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/esbjorn-slapper-inte-huset-ska-forklara-sig-for-busch/
Citat:
Den enda riktiga värmekällan i stora rummet är en öppen spis.

En öppen spis är i princip värdelös som värmekälla då den ger 5-10% verkningsgrad.
Senast redigerad av braattha 2021-03-09 kl. 08:06.
2021-03-09, 08:01
Medlem
Citat:
ok så det är bara en gissning återigen från dig.

fast det är ju direktverkande el i huset, oavsett om där sitter fasta element eller inte....(samt veduppvärmning i eldstäder), det kommer det ganska troligt stå i Anticimex protokoll också.

Att elen är äldre och behöver bytas finns med i Densias värdering.
Direktverkande el finns det med all säkerhet, det är den enda sortens el som finns. Men det finns inte ett fungerande värmesystem.
2021-03-09, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
endast EN öppen spis
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/esbjorn-slapper-inte-huset-ska-forklara-sig-for-busch/
ok, nu kanske vi inte kan ta en tidningsartikel som bevis, frågan är om de gått runt i hela huset och sett efter, men då verkar det som att eldstäderna i huset, hur många det nu än är, är i bruk iaf.

Det är inte så svårt att ta reda på, ring sotningsdistriktet i området. De brukar ha koll på vad för eldstäder som finns. då får man reda på när de sotat sist med osv. Blir ju automatiskt eldningsförbud om man inte sotat på 3 år, men det är ju inte lika med att det inte skulle fungera. Sotar man så är de godkända igen.
2021-03-09, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
endast EN öppen spis
Morgonens information från en mäklare om hur fastighetsbeskrivningar ska tolkas väcker en del frågetecken om man säger så. Tydligen kan direktverkande elvärme i en beskrivning betyda att all el måste dras om och egen brunn kan betyda att man måste borra en brunn.
2021-03-09, 08:07
Medlem
Citat:

Jag har för egen fastighet rotat i just avlopp. Nu bor vi inte i Uppsala men det är nog jämbördiga krav.
Med tanke på att det ligger vid en igenväxande sjö så är nog kraven relativt höga. Gissar att det i brist på kommunalt avlopp krävs trekammarbrunn, fosforfälla och markbäddar minst. För wc sluten tank. Den ska nås med tung lastbil inom 10 meter. Hela anläggningen ska ligga lägre än vattenbrunn och helst min 50 m från egen. För granne ska de ge samråd om mindre än 100 m.
På den här tomten med alla träd så kan det bli en hel del pyssel.
Enl SGU finns det ingen egen brunn och ca 4 registrerade inom ca 100 m. Det kan dock finnas fler eftersom det inte varit krav på registrering länge.
Min slutsats är att med otur och ogina grannar kan det bli dyrt. Men det kan vara så att detta redan finns med i kostnadsbedömningen och än förklaring till att n del tycker det är undervärderat. Men vad vet vi om det? Inget.
2021-03-09, 08:09
Medlem
braatthas avatar
Citat:
ok, nu kanske vi inte kan ta en tidningsartikel som bevis, frågan är om de gått runt i hela huset och sett efter, men då verkar det som att eldstäderna i huset, hur många det nu än är, är i bruk iaf.

Det är inte så svårt att ta reda på, ring sotningsdistriktet i området. De brukar ha koll på vad för eldstäder som finns. då får man reda på när de sotat sist med osv. Blir ju automatiskt eldningsförbud om man inte sotat på 3 år, men det är ju inte lika med att det inte skulle fungera. Sotar man så är de godkända igen.

Detta är från hästens mun!
De har gått runt bilder finns och det är Esb som har varit med i den tillsammans med Brännström, visserligen skarvar han mycket men ser inte varför i detta fall utan hade det varit så hade det varit på tapeten för länge sen.
Sen krävs det en besiktning av skorstenen var 3e-6e år men det vet ju alla som kan något om fastigheter.
Senast redigerad av braattha 2021-03-09 kl. 08:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in