2021-03-08, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja ”murderous thoughts” är inte helt osannolikt det har passerat en och annan i hans huvud när LW härjade som mest. Det kanske är ett av de element av planering som åsyftas ovan i statistiken.
Men annars så är statistik lite vanskligt att ta till i det hör fallet.
Det har mer drag av två personer som retat sig på varandra länge men som sen börjar gräla på krogen (i det fallet antagligen nyktra dock) och det till slut blir våldsamt och fysiskt våld med dödlig utgång. Inget någon hade planerat.
Men statistiken pekar på SD om man får tro BRÅ. Men om det skett i plötsligt vredesmod så är han rätt ensam i statistiken. Och någon måste ju vara bland de där fåtalet om statistiken ser ut som den gör.

En tanke annars om han faktislt planerat lite är ju att han velat befästa sin image som kvarterspolis 11-12/5 om någon skulle se honom sent ute 14/5. Men å andra sidan kunde väl halva grannskapet och bekantskapskretsen vittna om hans sena (och tidiga) vanor utan att ha dragit igång den lilla cirkus han gjorde.

Jag är fullt medveten om att han inte funkar som andra. Diagnoser i all ära men på många sätt så funkar han väldigt annorlunda. Det blir inte bättre av att han umgås med andra som inte heller mår särskilt bra.

Sen diskuteras PW en del men han är inte polisman till yrket va? Han är självlärd IT-människa och kört grävmaskin (även hemma hos SD) och sen många år som IT-forensiker hos polisen. Rekryterad av vännen TM?

Hoppas de fått tillbaka lite kreativitet på tekniska roteln där i Örebro. Fått in lite nytt blod nu kanske. Det kan behövas.

Om du inte har läst hans forna arbetskamraters vittnesmål så kan det vara dags... rena karaktärsmordet... Särskilt läsvärt tycker jag E*mils vittnesmål är.
AB 148 med start på sidan 75.
Senast redigerad av piastrone 2021-03-08 kl. 15:51.
Citera
2021-03-08, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag tycker fortfarande att PW:s röst låter svävande när han svarar "Eeeh, det borde varit..." och att det är fascinerande att den huvudmisstänkte är personligt vän med personer som besitter spetskompetenser och har viktiga positioner på Tekniska roteln.

Jag har ofta undrat varför SPA-badet inte finns med på bild i FUP och varför inga tekniska undersökningar redovisats för detta. Jag tycker det är väldigt märkligt om man har låtit bli att undersöka badet som kan ha varit en naturlig plats för rengöring efter företaget Mord.

När man tittar i FUP ses inga bilder på den högra delen av hans altan och inga bilder av SPA-badet. PW säger i rätten att det fanns lite insyn från en granne och det tyder på att badet stod på altanens högra del längs med väggen.

Att vänner hjälper varandra är naturligt, men har PW även hjälpt till att flytta badet en andra gång till den nuvarande och mer synliga platsen på altanutbyggnaden, kan jag nästan förstå varför SD varit så övertygad om att mordet inte skulle lösas.

Var finns indikationer på eller fakta om att PW har hjälpt till en andra gång?
Och när i tiden säger SD detta att mordet inte kommer att lösas? Före eller efter den förmodade badtunneflytten?
Citera
2021-03-08, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag fick för mig att PW är polis, han var med ut vid första husrannsakan, men återvände till polisstationen, då han förstod att det var SD som var målet?
Jag har tidigare blandat ihop PW och AM

Ja men precis, han var med dit för att ha koll på det tekniska men fick bli upphämtad då det uppdagades vem de skulle till.
Citera
2021-03-08, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Om du inte har läst hans forna arbetskamraters vittnesmål så kan det vara dags... rena karaktärsmordet... Särskilt läsvärt tycker jag E*mils vittnesmål är.

Ja det var inga smickrande ord. Annars är det rätt få som tagit bladet från tungan. På det stora hela verkar han ha varit omtyckt men lite annorlunda. De vänner han hade då verkar han i stora drag ha kvar. Vissa har nog inte bläddrat så mycket i fupen. Men han är ju fri så det är ju bara att köra på med trevligheterna även om geocachandet mest sker med HD vad det verkar. Det är fint att de kan umgås så tätt efter allt som hänt. Nu senast hade de kört fast med lånad bil på nån ö i Värmland men de tog sig igenom den pärsen också. De flesta problem måste kännas ganska futtiga nu med tanke på vad de tagit sig igenom tillsammans teamet där.
Citera
2021-03-08, 17:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag tycker fortfarande att PW:s röst låter svävande när han svarar "Eeeh, det borde varit..." och att det är fascinerande att den huvudmisstänkte är personligt vän med personer som besitter spetskompetenser och har viktiga positioner på Tekniska roteln.

Jag har ofta undrat varför SPA-badet inte finns med på bild i FUP och varför inga tekniska undersökningar redovisats för detta. Jag tycker det är väldigt märkligt om man har låtit bli att undersöka badet som kan ha varit en naturlig plats för rengöring efter företaget Mord.

När man tittar i FUP ses inga bilder på den högra delen av hans altan och inga bilder av SPA-badet
. PW säger i rätten att det fanns lite insyn från en granne och det tyder på att badet stod på altanens högra del längs med väggen.

Att vänner hjälper varandra är naturligt, men har PW även hjälpt till att flytta badet en andra gång till den nuvarande och mer synliga platsen på altanutbyggnaden, kan jag nästan förstå varför SD varit så övertygad om att mordet inte skulle lösas.
Vilken polis tog bilderna?
Kände den fotograferande polisen SD?
Kan det finnas bilder i slasken?
Nu när du säger det är det mycket konstigt att polisen ägnat någon uppmärksamhet åt SPA-badet.

Jag är imponerad av hur observant du är och att du har bra koll.
Tror att jag ibland blandar ihop dig med Ulanna.
Det börjar bli rörigt nu efter flera år.
Citera
2021-03-08, 17:11
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det var kanske pga klorinbombning som han besökte simhallen och tränade i sina badbrallor, eller inte, eftersom han hade simmat, fast det gör han i speedos, eh... han bar väl dit för att plocka med en dunderkur till poolen. Han vet sannorligen vart det förvaras, då han arbetat som siminstruktör, tränare.
Kan han ha tagit en tur till simhallen för att ha en förklaring till att han räknade med att ha klor i sina kläder, eller är den tanken för långsökt?
Citera
2021-03-08, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kan han ha tagit en tur till simhallen för att ha en förklaring till att han räknade med att ha klor i sina kläder, eller är den tanken för långsökt?

Jag tror han ville impa lite på tjejerna som den veckan mest hade fokus på andra killar. Han fotade sig och skickade bilder för att påminna om att han fanns. Viktigare än själva träningen alltså.
Citera
2021-03-08, 17:32
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Inte alls långsökt. Han var mån om att fota sig i badbyxor, trots att han i förhör själv vidhöll styrketräning aktuella kväll. Trasslade in sig rejält och ger inget entydigt svar på om han gymmade eller simmade:

"FLI: Gymmar du i dom här kläderna eller är det.. du såg ju, du har ju badbyxor va?
MT: Ja precis.. vad var det där för shorts.. det var ju badshortsen ju..
FLI: Kan titta igen..
MT: Och det är inte.. det är inte dom jag simmar i..jag kanske inte hade nå...ah.. kanske bara tog med liksom.. fel.. sen är.. det är inte liksom (ohörbart) dom där har jag och slöbadar i..om jag inte har.. det är mina reserv... ah.. det är mina reservbadshorts.. om andra..ah.. om mina första badshorts är blöta eller.. (ohörbart) så jag vet inte varför jag har dom där..
FLI: Gymmar du i dom kläderna?
MT: Ja.. det förutsätter jag.
FLI: Ah med bar överkropp?
MT: Nej! nej. det får man säkert inte ens göra. FLI: Nej för det ser ut som du var blöt på kortet.. MT: Ja.. eh.. ja det såg det ut som.
(tystnad)
MT: Ja.. förmodligen.. blöt av svett men... ah... nej jag vet inte.."

En gissning är att han snodde rengöringsmedel från förrådet i samband med besöket i simhallen.
Citera
2021-03-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone

Ja, det är det. Men Emil kommer väl in på sid 98 om jag inte tar fel? Joels vittnesmål kommer innan. Det är också intressant.

Arbetskamrater.

Det finns tack och lov människor som ser igenom lögnare och vad dessa går för.

"En social person utan social kompetens", sa en av dem och det blev med ens glasklart hur han uppfattades av de flesta i sin yrkesutövning.
Citera
2021-03-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, det är det. Men Emil kommer väl in på sid 98 om jag inte tar fel? Joels vittnesmål kommer innan. Det är också intressant.

Arbetskamrater.

Det finns tack och lov människor som ser igenom lögnare och vad dessa går för.

"En social person utan social kompetens", sa en av dem och det blev med ens glasklart hur han uppfattades av de flesta i sin yrkesutövning.

Jag var nog lite otydlig där. Avsåg när vittnesmålen från f.d. arbetskamraterna började, dvs inkl J*el.
Senast redigerad av piastrone 2021-03-08 kl. 18:59.
Citera
2021-03-08, 20:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Inte alls långsökt. Han var mån om att fota sig i badbyxor, trots att han i förhör själv vidhöll styrketräning aktuella kväll. Trasslade in sig rejält och ger inget entydigt svar på om han gymmade eller simmade:

"FLI: Gymmar du i dom här kläderna eller är det.. du såg ju, du har ju badbyxor va?
MT: Ja precis.. vad var det där för shorts.. det var ju badshortsen ju..
FLI: Kan titta igen..
MT: Och det är inte.. det är inte dom jag simmar i..jag kanske inte hade nå...ah.. kanske bara tog med liksom.. fel.. sen är.. det är inte liksom (ohörbart) dom där har jag och slöbadar i..om jag inte har.. det är mina reserv... ah.. det är mina reservbadshorts.. om andra..ah.. om mina första badshorts är blöta eller.. (ohörbart) så jag vet inte varför jag har dom där..
FLI: Gymmar du i dom kläderna?
MT: Ja.. det förutsätter jag.
FLI: Ah med bar överkropp?
MT: Nej! nej. det får man säkert inte ens göra. FLI: Nej för det ser ut som du var blöt på kortet.. MT: Ja.. eh.. ja det såg det ut som.
(tystnad)
MT: Ja.. förmodligen.. blöt av svett men... ah... nej jag vet inte.."

En gissning är att han snodde rengöringsmedel från förrådet i samband med besöket i simhallen.
Till saken hör att han inte ens gymmade regelbundet, plankar in, nära stängning, noga med att få träningstiden i sitt flöde, tidslinjen.
Citera
2021-03-08, 22:16
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Till saken hör att han inte ens gymmade regelbundet, plankar in, nära stängning, noga med att få träningstiden i sitt flöde, tidslinjen.
Ja, det är ju det här plötsligt återupptagna intresset för träning som är anmärkningsvärt. Och att trycka in en snabbis strax innan stängning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in