2021-03-08, 07:19
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Nu är det endast en person som varit intagen på psyk, flera gånger.Din favvo HD

Om LW fått rätt medicinering så hade mycket kunnat vara annorlunda. Hon fick antidepressiva när hon var manisk! Hon sov väldigt lite. Chattade dygnet runt. Geo-cachade. Gjorde egna burkar. Jobbade. Jagade SD.

Hennes bror trodde att hon var bipolär. HW trodde att LW var bipolär. Liksom hon själv är. Hon kände väl igen symtomen. Konstigt att ingen av alla terapeuter hon gick hos fattade det. Konstigt att läkaren som skrev ut antidepp inte fattade det. Snudd på tjänstefel. Undrar hur länge hon ätit antidepp? Undrar hur mycket av hennes beteende som berodde på felmedicineringen? Den personlighetsförändring, som hennes vänner beskrev, kanske berodde på felmedicineringen.

Citat:
Orsak
Stark hereditet. Individuell sårbarhet i stressfylld miljö (trauma, dygnsomställningar, sömnsvårigheter m.fl.). Kan utlösas av antidepressiv medicinering.

https://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/bipolar-sjukdom-manodepressiv-sjukdom/
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-03-08 kl. 07:30.
Citera
2021-03-08, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om LW fått rätt medicinering så hade mycket kunnat vara annorlunda. Hon fick antidepressiva när hon var manisk! Hon sov väldigt lite. Chattade dygnet runt. Geo-cachade. Gjorde egna burkar. Jobbade. Jagade SD.

Hennes bror trodde att hon var bipolär. HW trodde att LW var bipolär. Liksom hon själv är. Hon kände väl igen symtomen. Konstigt att ingen av alla terapeuter hon gick hos fattade det. Konstigt att läkaren som skrev ut antidepp inte fattade det. Snudd på tjänstefel. Undrar hur länge hon ätit antidepp? Undrar hur mycket av hennes beteende som berodde på felmedicineringen? Den personlighetsförändring, som hennes vänner beskrev, kanske berodde på felmedicineringen.

Jag tror hon blev felbehandlad precis som du, hon blev mördad.
Vem gav henne medicin ?
Jag ser spår utav gränslöshet och förståndshandikapp.
Vilka har det ?
  • Hanna
  • Stefan
Vilka är de curlande "föräldrarna" som inte sätter gränser ?
Det säger sig självt.. och vad väntar härnäst för de som inte rättar sig efter Hanna och Stefans vilja ?
Citera
2021-03-08, 09:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater

Är DU läkare? Du avkräver andra att redovisa fakta. Här slänger du upp vad andra tror.
Vad vi vet, är att HD är psykiskt sjuk och kommer behandlas med mediciner resten av livet, kombinerat med inläggning när hon kraschar.
Vi vet att SD inte har alla hästar hemma, självmedicinerar med morfin och tramadol, enligt honom själv, mot sina sjyssta diskbråck.
Citera
2021-03-08, 09:13
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Ja vi hör alla olika. Jag tycker inte det finns något avvikande i hans sätt att svara i TR. Sen säger ju SD själv i ett förhör i MAJ 2018 angående fasadbelysningen att de har ett spa-bad.

Förhör i TR med PW
IB: Du känner ju SD privat också…
PW: Ja
IB: Har du… han har haft en badtunna om man säger.. har du varit där och använt den nån gång?
PW: Ja
IB: Vet du ungefär när det var?
PW: ehh, det borde ha varit under hösten 2917. Jag och ett par andra bekanta till Stefan hjälpte honom där under hösten och bära den till sin plats och det var ett par veckor efter det vill jag minnas.
IB: jag har sett någon facebookkommunikation mellan er i januari 2018 om nån helg där du bad om att få låna… Kan det stämma?
PW: Det kan mycket väl stämma.

Förhör med SD 30 maj 2018 (om fasadbelysningen)
M: Ingen aning det förutsätter jag, ibland är den avstängd för, man, ja vi har ett spa-bad och
ibland så stänger man av den om man vill bada för och inte få ...

Om han senare har gjort en tillbyggnad och flyttat den dit har kanske inte så mycket med PW att göra?

Jag tycker fortfarande att PW:s röst låter svävande när han svarar "Eeeh, det borde varit..." och att det är fascinerande att den huvudmisstänkte är personligt vän med personer som besitter spetskompetenser och har viktiga positioner på Tekniska roteln.

Jag har ofta undrat varför SPA-badet inte finns med på bild i FUP och varför inga tekniska undersökningar redovisats för detta. Jag tycker det är väldigt märkligt om man har låtit bli att undersöka badet som kan ha varit en naturlig plats för rengöring efter företaget Mord.

När man tittar i FUP ses inga bilder på den högra delen av hans altan och inga bilder av SPA-badet. PW säger i rätten att det fanns lite insyn från en granne och det tyder på att badet stod på altanens högra del längs med väggen.

Att vänner hjälper varandra är naturligt, men har PW även hjälpt till att flytta badet en andra gång till den nuvarande och mer synliga platsen på altanutbyggnaden, kan jag nästan förstå varför SD varit så övertygad om att mordet inte skulle lösas.
Citera
2021-03-08, 09:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Jag tycker fortfarande att PW:s röst låter svävande när han svarar "Eeeh, det borde varit..." och att det är fascinerande att den huvudmisstänkte är personligt vän med personer som besitter spetskompetenser och har viktiga positioner på Tekniska roteln.

Jag har ofta undrat varför SPA-badet inte finns med på bild i FUP och varför inga tekniska undersökningar redovisats för detta. Jag tycker det är väldigt märkligt om man har låtit bli att undersöka badet som kan ha varit en naturlig plats för rengöring efter företaget Mord.

När man tittar i FUP ses inga bilder på den högra delen av hans altan och inga bilder av SPA-badet. PW säger i rätten att det fanns lite insyn från en granne och det tyder på att badet stod på altanens högra del längs med väggen.

Att vänner hjälper varandra är naturligt, men har PW även hjälpt till att flytta badet en andra gång till den nuvarande och mer synliga platsen på altanutbyggnaden, kan jag nästan förstå varför SD varit så övertygad om att mordet inte skulle lösas.
Jag uppfattade att han hjälpt till att flytta badet till dess nuvarande plats. Dvs efter mordet.
Antar att han kan ha spolat av sig/prylar i badet. Dunderkur med klorin, som han själv skriver om i sitt personliga brev, att det inte hade städats med klorin i tvättstugan. Varför nämna det? Han kunde lika gärna ta upp att det inte rengjorts med häxans skurpulver i tvättstugan, men han själv nämner just klorin.
Vid storstädningen görs utebadet rent, grundligt. Det sotas, åkt till soptippen med "bös". Det rengörs här och där, kaninbajs mm.
Hur ofta genomförs en sån här "storstädning"? Hur kunde det bli så eftersatt? Hanna flyttade en dryg månad innan? Hade de inte städat under 10 år? Bjuder in släkt och vänner på storstädning?! Var bädtisen JG med? Undrar om han blev tillfrågad men tackade nej?
Citera
2021-03-08, 11:11
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag uppfattade att han hjälpt till att flytta badet till dess nuvarande plats. Dvs efter mordet.
Antar att han kan ha spolat av sig/prylar i badet. Dunderkur med klorin, som han själv skriver om i sitt personliga brev, att det inte hade städats med klorin i tvättstugan. Varför nämna det? Han kunde lika gärna ta upp att det inte rengjorts med häxans skurpulver i tvättstugan, men han själv nämner just klorin.
Vid storstädningen görs utebadet rent, grundligt. Det sotas, åkt till soptippen med "bös". Det rengörs här och där, kaninbajs mm.
Hur ofta genomförs en sån här "storstädning"? Hur kunde det bli så eftersatt? Hanna flyttade en dryg månad innan? Hade de inte städat under 10 år? Bjuder in släkt och vänner på storstädning?! Var bädtisen JG med? Undrar om han blev tillfrågad men tackade nej?

Ja, badet har nog använts under mordnatten och därefter rengjorts med överdosering av Klorin och/eller rengöringstabletter.

Vid storstädningen tycks det varit mest noga med rengöringen av Golvbrunnarna, SPA-badet och tömningen/sotningen av pelletsbrännaren då man skulle "återta" huset efter avspärrningar och husrannsakan. SD har slarvat med sin information till Hann* och glömt nämna att han inte klorinat tvättmaskinen under mordnatten?

JG fick nog frågan om att medverka vid storstädningen, men jag gissar att han kunder ursäkta sig med sitt renoveringsarbete vid sin stuga för att slippa synas in vid det stora städslaget.

I SD-brevet till rätten skriver han att Åklagaren menat att fasadbelysningen var släckt 14/5 -18 p g a bad. Har det slarvats med undersökning av badet vid de första husrannsakningarna precis som man missade att *SAMTLIGA kläder Len* bar vid anträffandet skulle skickas för fullständig analys?

* Aktbilaga 167 pdf sida 21 ger ÅH Direktiv 19/9 -18
"- Utifrån vad som framgick igår måste självklart SAMTLIGA Lena Wesströms kläder och
skor som hon hade vid återfinnandet skickas till NFC för fullständig analys (DNA, blod,
sperma,fibrer etc).
"
Citera
2021-03-08, 11:35
Medlem
Citat:
Ja, badet har nog använts under mordnatten och därefter rengjorts med överdosering av Klorin och/eller rengöringstabletter.

Vid storstädningen tycks det varit mest noga med rengöringen av Golvbrunnarna, SPA-badet och tömningen/sotningen av pelletsbrännaren då man skulle "återta" huset efter avspärrningar och husrannsakan. SD har slarvat med sin information till Hann* och glömt nämna att han inte klorinat tvättmaskinen under mordnatten?

JG fick nog frågan om att medverka vid storstädningen, men jag gissar att han kunder ursäkta sig med sitt renoveringsarbete vid sin stuga för att slippa synas in vid det stora städslaget.

I SD-brevet till rätten skriver han att Åklagaren menat att fasadbelysningen var släckt 14/5 -18 p g a bad. Har det slarvats med undersökning av badet vid de första husrannsakningarna precis som man missade att *SAMTLIGA kläder Len* bar vid anträffandet skulle skickas för fullständig analys?

"- Utifrån vad som framgick igår måste självklart SAMTLIGA Lena Wesströms kläder och
skor som hon hade vid återfinnandet skickas till NFC för fullständig analys (DNA, blod,
sperma,fibrer etc).
"
Det var kanske pga klorinbombning som han besökte simhallen och tränade i sina badbrallor, eller inte, eftersom han hade simmat, fast det gör han i speedos, eh... han bar väl dit för att plocka med en dunderkur till poolen. Han vet sannorligen vart det förvaras, då han arbetat som siminstruktör, tränare.
Citera
2021-03-08, 11:50
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det var kanske pga klorinbombning som han besökte simhallen och tränade i sina badbrallor, eller inte, eftersom han hade simmat, fast det gör han i speedos, eh... han bar väl dit för att plocka med en dunderkur till poolen. Han vet sannorligen vart det förvaras, då han arbetat som siminstruktör, tränare.

Det låter troligare än att han skulle varit dit för att låna en mordhantel. Han kan dessutom inte hålla isär om vad han har uppgett sig göra på Gustavsvik där både gym och simhall var stängt. Han har samtidigt app-relaterade aktiviteter som synkats till hans jobbdator kl 21.44. Han hinner med otroligt mycket!
Citera
2021-03-08, 12:08
Medlem
Citat:

sperma,fibrer etc).
"
Hade han badat i poolen? Hemma? Har hans badbyxor återfunnits? De han tränat i? Eller inte?
Citera
2021-03-08, 12:45
Medlem
Citat:

sperma,fibrer etc).
"

Dessa två (ovanliga) besök på Gustavsviksbadet av SD sammanfaller med de två datum då han skulle träffa LW sena kvällar.

Kan han ha hämtat något som har med Klorin att göra... första kvällen spolat i vatten med någon specialklorinlösning som han skulle lägga div kläder/skor i... det sket sig då så han fick ta en vända till till Gustavsvik (för att hämta en dos till) inför försök två? Något mysko är det.

Blod från LW hade han räknat ut redan vid första tillfället (det blodiga sexet på jobbet och blodig krage mm), sen var det sexblod från LW överallt hemma hos honom.
Citera
2021-03-08, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man plockar bort infallet att ringa polisen, vad finns kvar av planeringen?
Ja, med facit i hand, hade det sannolikt varit bättre för honom, dvs om han hade kunnat plocka bort hennes sms "hallå" från Fågelbäsgatan vill säga.
Jag tror inte att Lena hade satt sig i en bil för att åka längre bort ensam med SD sent på natten. Risken skulle också vara att någon såg när hon klev in i bilen. Hennes mobil skulle koppla upp sig mot olika maser mm. Valet av plats är inte dumt.

Vet inte om jag hänger med vad du menar med meningen därefter (det är ordet "dessutom" som förvirrar mig), men tolkar att du menar att han ringde polisen för att låtsas hjälpa till, vara hjälte. Då menar du att det är fejk, men hans syfte enbart är för att få känna sig duktig. Visst, det skulle kunna vara fallet, han älskar ju att få den rollen.

Och faktiskt, det skulle kunna vara så att han såg några killar, och han kände sig trängd. Jag utesluter inte det heller.

Visst, allt är möjligt. Men inte så sannolikt, särskilt inte med tanke på övriga komponenter. Men vi vet ju alla, att statistiken kan peka på att det är 99,99% sannolikhet för något, men du är det 0,01% fallet.
Vi vet inte exakt hur åklagaren lägger fram det här, men jag förmodar att hon tänker sig att de stämmer träff, de har gjort det på ett sätt som är "osynligt" efteråt. Meningen är ju att hon ska kolla cachen djupt inne i Vivallaskogen. det är väldigt nära de områden som kan kallas stökiga. Och mobilen borta sedan.

Nä, ingen vinst blir det om man ska se det ur perspektivet lugn och ro.
Men jag tror inte att det är hans mål.

Jag tror att målet är att få lugn i huvudet, få slut på hela skiten, kunna återfå något av det som förloras. Lite som att att du ser ditt hus brinna, du försöker släcka branden. Det går inte jättebra, men du lyckas till slut få branden släckt. Delar av övervåningen och taket har brunnit upp, det kommer aldrig att bli detsamma, men det går att få det lagat.

Från en studie:

""Results indicated that domestic homicides have distinct dynamics, specifically that the majority were perpetrated out of proprietary revenge, most domestic homicides were planned - as 82.9*% of cases showed elements of planning - and the majority were identified as high-risk on the revised Danger Assessment tool."
(Studie: A Comparison of Domestic and Non-Domestic Homicides, 2014)

"Contrary to the impression some of the participants attempted to generate during the interviews, most of the homicide incidents were not impulsive, unplanned, or uncontrolled. The murder was preceded by a phase of emotional willingness to kill, murderous thoughts, and murder planning.
"
(Studie: Typology of Intimate Partner Homicide, 2010)

"The intimate partner murders were some of the most intentional killers we saw."
(Studie: When Men Murder Women, 2015)"

https://www.researchgate.net/publication/270284308_A_Comparison_of_Domestic_and_Non-Domestic_Homicides_Further_Evidence_for_Distinct_D ynamics _and_Heterogeneity_of_Domestic_Homicide_Perpetrato rs

Ja ”murderous thoughts” är inte helt osannolikt det har passerat en och annan i hans huvud när LW härjade som mest. Det kanske är ett av de element av planering som åsyftas ovan i statistiken.
Men annars så är statistik lite vanskligt att ta till i det hör fallet.
Det har mer drag av två personer som retat sig på varandra länge men som sen börjar gräla på krogen (i det fallet antagligen nyktra dock) och det till slut blir våldsamt och fysiskt våld med dödlig utgång. Inget någon hade planerat.
Men statistiken pekar på SD om man får tro BRÅ. Men om det skett i plötsligt vredesmod så är han rätt ensam i statistiken. Och någon måste ju vara bland de där fåtalet om statistiken ser ut som den gör.

En tanke annars om han faktislt planerat lite är ju att han velat befästa sin image som kvarterspolis 11-12/5 om någon skulle se honom sent ute 14/5. Men å andra sidan kunde väl halva grannskapet och bekantskapskretsen vittna om hans sena (och tidiga) vanor utan att ha dragit igång den lilla cirkus han gjorde.

Jag är fullt medveten om att han inte funkar som andra. Diagnoser i all ära men på många sätt så funkar han väldigt annorlunda. Det blir inte bättre av att han umgås med andra som inte heller mår särskilt bra.

Sen diskuteras PW en del men han är inte polisman till yrket va? Han är självlärd IT-människa och kört grävmaskin (även hemma hos SD) och sen många år som IT-forensiker hos polisen. Rekryterad av vännen TM?

Hoppas de fått tillbaka lite kreativitet på tekniska roteln där i Örebro. Fått in lite nytt blod nu kanske. Det kan behövas.
Senast redigerad av Avel 2021-03-08 kl. 13:18.
Citera
2021-03-08, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja ”murderous thoughts” är inte helt osannolikt det har passerat en och annan i hans huvud när LW härjade som mest. Det kanske är ett av de element av planering som åsyftas ovan i statistiken.
Men annars så är statistik lite vanskligt att ta till i det hör fallet.
Det har mer drag av två personer som retat sig på varandra länge men som sen börjar gräla på krogen (i det fallet antagligen nyktra dock) och det till slut blir våldsamt och fysiskt våld med dödlig utgång. Inget någon hade planerat.
Men statistiken pekar på SD om man får tro BRÅ. Men om det skett i plötsligt vredesmod så är han rätt ensam i statistiken. Och någon måste ju vara bland de där fåtalet om statistiken ser ut som den gör.

En tanke annars om han faktislt planerat lite är ju att han velat befästa sin image som kvarterspolis 11-12/5 om någon skulle se honom sent ute 14/5. Men å andra sidan kunde väl halva grannskapet och bekantskapskretsen vittna om hans sena (och tidiga) vanor utan att ha dragit igång den lilla cirkus han gjorde.

Jag är fullt medveten om att han inte funkar som andra. Diagnoser i all ära men på många sätt så funkar han väldigt annorlunda. Det blir inte bättre av att han umgås med andra som inte heller mår särskilt bra.

Sen diskuteras PW en del men han är inte polisman till yrket va? Han är självlärd IT-människa och kört grävmaskin (även hemma hos SD) och sen många år som IT-forensiker hos polisen. Rekryterad av vännen TM?

Hoppas de fått tillbaka lite kreativitet på tekniska roteln där i Örebro. Fått in lite nytt blod nu kanske. Det kan behövas.
Jag fick för mig att PW är polis, han var med ut vid första husrannsakan, men återvände till polisstationen, då han förstod att det var SD som var målet?
Jag har tidigare blandat ihop PW och AM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in