2021-03-08, 19:16
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Ja men nu pratar vi också om en yrkesmilitär som har enormt mycket erfarenhet av att röra sig i skog och natur utan mobil och med krav att kunna göra det,så jag tycket inte det är givit att han alltid har den med.

Av precis de skälen skulle jag säga att han skulle haft med mobilen.

På samma sätt som en brandman är noga med att ha fungerande brandvarnare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Nu är det bekräftat att det var Deniz Arda, man hittat i Tyresta. Därmed anser jag att man kan upphöra med alla spekulationer, hur han avled eller varför angår inte oss.
Låt nu familjen få sörja sin son och bror i lugn och ro.
Tråkigt slut men bättre att han hittats så att han kan få en begravning.
RIP Deniz Arda.

Bästa inlägget i tråden
Citera
Medlem
Masingas avatar
Efter att ha lusläst lite i tråden så kanske det var då att han va homosexuell och detta är en fråga om heder.
Citera
2021-03-08, 19:17
Medlem
Sumegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filifjonkenponken
Bombtekniker brukar definitivt inte närvara vid fynd av kvarlevor av en person som varit försvunnen i nästan tre månader.

Likdelarna var illa åtgångna och låg spridda + polisen förstod snart att det var DA, militär med tillgång till sprängmedel -> bombgrupp tillkallades.

Som jag tidigare skrivit; hade polisen efter undersökning på platsen samt rättsmedicinsk undersökning trott att han blivit sprängd hade brottsmisstanke inte avskrivits i nuläget.

(såvida man inte hittade självmordsbrev på platsen kanske, men det tror jag inte att man gjort)
Citera
2021-03-08, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför skulle man inte göra det? Det är ju inte precis färska varor om man säger så.

Eftersom du frågar - man vill nog inte att något ska läcka ut. Eller att pappkassen ska gå sönder. Allt man hittar måste inneslutas.
Citera
2021-03-08, 19:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Något som, dessvärre, talar för det spåret är att han lämnat mobilen hemma. Tro mig, det skulle inte en officer göra. Under utbildningen och hela yrkeslivet är du drillad i att tänka på risker och hur de förebyggs. Typ ”Risk: Soldat bryter benet under långdistansmarschen. Hur hantera: sambandsmedel med hos alla patruller”

Att planera en 5-mil lång springtur i ödemark skulle resultera i att han hade med nån form av förstärkningsplagg, lite energi i form av tex en proteinbar, vatten och sin mobil. I alla fall om man är noggrann, och det verkade han vara.

Att han INTE hade med detta indikerar att löprundan kan ha haft andra mål än motion.
Absolut. Tillhörde han den gamla skolan, sin ålder till trots, tror jag dessutom att han såg rätt så rationellt på sin "uppgift". Då gör man det på ett diskret sätt.

Jag skulle tro att det inte var aktuellt att lägga sig på soffan hos en terapeut. Vi vet även hur regementespsykologer brukar kunna vara. Inte så samarbetsvilliga. Att begära avsked om man mår pissigt är inte aktuellt.
Citera
2021-03-08, 19:19
Medlem
Bet-At-Homes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var fint skrivet av honom, jag blev faktiskt rörd!

Jag antar, att endast familjen fått alla upplysningar. Deniz' bror kanske delar med sig till HE med tiden.

Det kan också vara så att man fått dödsorsak suicid men att man inte riktigt förstår varför och söker andra svar. Därav svar och luckor som man hoppas ska fyllas med tiden. Eller helt enkelt svar på varför.
Senast redigerad av Bet-At-Home 2021-03-08 kl. 19:24.
Citera
2021-03-08, 19:20
Medlem
AN68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumeg
Likdelarna var illa åtgångna och låg spridda + polisen förstod snart att det var DA, militär med tillgång till sprängmedel -> bombgrupp tillkallades.

Som jag tidigare skrivit; hade polisen efter undersökning på platsen samt rättsmedicinsk undersökning trott att han blivit sprängd hade brottsmisstanke inte avskrivits i nuläget.

(såvida man inte hittade självmordsbrev på platsen kanske, men det tror jag inte att man gjort)
Enligt AB har man inte avskrivit något än även om polisen räknar med att det kommer läggas ner.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB30ov/deniz-arda-hittad-dod-i-tyresta-nationalpark
Citat:
När kvarlevorna hittades rubricerade polisen ärendet som mord, vilket är rutin när det handlar om ett dödsfall med oklara omständigheter. I nuläget finns inga misstankar om brott.

– Det finns fortfarande två öppna förundersökningar. Dels den gällande människorov som upprättades när personen försvann och dels en om mord som upprättades när en person hittades död. Då de nu visar sig röra samma person kommer de slås ihop till en utredning. Men tillkommer inte någon ny information kommer de troligtvis att läggas ner på sikt, säger Ola Österling presstalesperson på polisen Region Stockholm.
Citera
2021-03-08, 19:21
Medlem
sneervs avatar
Alltså.. Oftast när bombgruppen kallas till en plats är det för man har hittat ett föremål som man av säkerhetsskäl inte vill att dom vanliga poliserna själva ska undersöka och oftast så visar det sig att föremålet inte var något farligt! Man vill ta det säkra före det osäkra.

Folk här verkar tro att bara för bombgruppen var där så måste Deniz ha tagit självmord genom bombsprängning.. allt är inte så spännande i verkliga livet som folk verkar tro.. allt är inte en jäkla film.
Citera
2021-03-08, 19:22
Medlem
Jag har fått bekräftat från pålitliga källor att det rör sig om ett genomtänkt och planerat självmord. Han sprängde sig själv i luften. Extremt tragiskt. Må han vila i frid. Alla tankar till hans familj, vänner och arbetskollegor.
Senast redigerad av Znholo08 2021-03-08 kl. 19:28.
Citera
2021-03-08, 19:22
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filifjonkenponken
Eftersom du frågar - man vill nog inte att något ska läcka ut. Eller att pappkassen ska gå sönder. Allt man hittar måste inneslutas.
Att man ens tror att papperspåsar är användbara till detta säger en hel del.
Citera
2021-03-08, 19:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma-L
"– Först såg jag ett par skor och byxor. Sedan förstod jag att det var en död person."
Det låter inte som "här och där".
Tja, vem vet... Underkropp, överkropp. Onödigt att fundera på hur det kan ha sett ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in