2021-03-04, 22:36
  #997
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Läs på hemsidan

Vilken av dessa gäller i detta fall?

Citat:
Du ser någon som begått ett rån.
Du ser någon som är på väg att göra inbrott.
Du har tips om en försvunnen person där sökinsatser pågår.

Fara för liv eller pågående brott är den regeln jag hört innan och det stämmer hyffsat med polisens egen sida.
Citera
2021-03-04, 22:39
  #998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Jag gjorde det, men tolkade inte info som du gjorde, om att använda akutnumret vid upphittade lik, som helt säkert är just avlidna, 112 ska inte belastas i onödan ju!

Ring 112 vid akuta tips

Är det en akut situation ska du alltid ringa 112. Det kan till exempel vara om:

Du ser någon som begått ett rån.
Du ser någon som är på väg att göra inbrott.
Du har tips om en försvunnen person där sökinsatser pågår

Läs sista raden.
Hittar man ett lik i skogen så är det nog en försvunnen person
Citera
2021-03-04, 22:44
  #999
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är väl mer sannolikt att han tyckte han såg något som kunde vara en kropp - men var osäker på om det faktiskt handlade om det.
Han kontaktar då polisen med ett tips de bör kolla upp och inte med anmälan om döing.

Hittar jag något konstigt så informerar jag polisen via 114 14 eller besök på station. Vet jag att jag hittat ett mors så använder jag 112.

Jag har mycket möjligt missat något, men vad jag känner till så såg upphittaren skor och byxor och förstod då att det handlade om en person. Högst troligt kunde han avgöra att personen var avliden då det inte var så bråttom att kontakta polis samt att han till sin fru uttrycker att han har en skyldighet att anmäla så att anhöriga kan begrava kroppen.

Misstänkte mannen att det låg en människa där så var det kanske rätt att ta det lugnt och utgå ifrån att personen var avliden, dumt att oroa myndigheterna i onödan.

Vi behöver inte göra så stor sak av det, jag reagerade dock för mannens i mitt tycke loja attityd.
Citera
2021-03-04, 22:45
  #1000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag håller med, jävligt märkligt alltihop. Vad f-n gjorde han där...?

Inte omöjligt att han är som jag, dvs gillar att ströva omkring och upptäcka lite på måfå. Typisk ensamvargsaktivitet.
Citera
2021-03-04, 22:47
  #1001
Medlem
Orcinus-orcas avatar
Tycker inte det är så märkligt att han inte ringde polisen. Det är nog blandat med kultur och att han befinner sig i ett främmande land. Med kultur menar jag att slaver tänker annorlunda än oss svenskar, jag har själv märkt det otal gånger. Att agera som vi kan tycka är handlingsförlamat är således helt normalt i andra länder. Att han valde polisen.se är nog för att han har lättare att uttrycka sig bra i skrift än genom att snacka och därmed tyckte det verkade enklare. Att han också gick till polisstationen istället för att ringa visar på detta, en svensk hade ringt och inte bemödat sig till polisstationen.
Citera
2021-03-04, 22:50
  #1002
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Tycker inte det är så märkligt att han inte ringde polisen. Det är nog blandat med kultur och att han befinner sig i ett främmande land. Med kultur menar jag att slaver tänker annorlunda än oss svenskar, jag har själv märkt det otal gånger. Att agera som vi kan tycka är handlingsförlamat är således helt normalt i andra länder. Att han valde polisen.se är nog för att han har lättare att uttrycka sig bra i skrift än genom att snacka och därmed tyckte det verkade enklare. Att han också gick till polisstationen istället för att ringa visar på detta, en svensk hade ringt och inte bemödat sig till polisstationen.

Exakt, lättare att lämna kordinater på skrift
Citera
2021-03-04, 22:50
  #1003
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Ring 112 vid akuta tips

Är det en akut situation ska du alltid ringa 112. Det kan till exempel vara om:

Du ser någon som begått ett rån.
Du ser någon som är på väg att göra inbrott.
Du har tips om en försvunnen person där sökinsatser pågår

Läs sista raden.
Hittar man ett lik i skogen så är det nog en försvunnen person

I det här fallet gällde det ju en uppenbart avliden person, utan pågående sökinsatser, och ingen funnen, levande, person med pågående sökinsatser!
Citera
2021-03-04, 22:53
  #1004
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Vad folk gnäller på han som hittade ett lik. Han gjorde helt rätt och utan honom hade inte personen hittats.
Ja, någon måste tydligen stå till svars här.

Citat:
Ursprungligen postat av Orcinus-orca
Tycker inte det är så märkligt att han inte ringde polisen. Det är nog blandat med kultur och att han befinner sig i ett främmande land. Med kultur menar jag att slaver tänker annorlunda än oss svenskar, jag har själv märkt det otal gånger. Att agera som vi kan tycka är handlingsförlamat är således helt normalt i andra länder. Att han valde polisen.se är nog för att han har lättare att uttrycka sig bra i skrift än genom att snacka och därmed tyckte det verkade enklare. Att han också gick till polisstationen istället för att ringa visar på detta, en svensk hade ringt och inte bemödat sig till polisstationen.
Det har inte mycket med slaver att göra. Han anser nog att han inte kan göra sig tillräckligt förstådd på svenska och engelska över telefon.
Citera
2021-03-04, 23:02
  #1005
Medlem
Det skrivs mycket om byxor och skor.
Och då menar jag inte bara polacken utan att någon tidigt i tråden påstod att man hittat byxor och skor som man misstänker tillhör DA. Men ingenstans nämns något om jacka eller tröja? Satt de här byxorna och skorna på kroppen eller låg de där i skrevan? Och varför ställs den frågan inte under intervjun med polacken? Man undrar ju...
Citera
2021-03-04, 23:03
  #1006
Medlem
Skulle någon av er hitta ett lik/kvarlevor av människa så går det jättebra att ringa 112.

Den här mannen har som jag förstått det inte bott i Sverige så länge och hade kanske inte koll på allt, och han trodde säkerligen att tipsen som kommer in via Polisens hemsida kontrolleras snabbare.
Citera
2021-03-04, 23:07
  #1007
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel81
Skulle någon av er hitta ett lik/kvarlevor av människa så går det jättebra att ringa 112.

Den här mannen har som jag förstått det inte bott i Sverige så länge och hade kanske inte koll på allt, och han trodde säkerligen att tipsen som kommer in via Polisens hemsida kontrolleras snabbare.

Säger du som representant för???
Citera
2021-03-04, 23:10
  #1008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angel81
Skulle någon av er hitta ett lik/kvarlevor av människa så går det jättebra att ringa 112.

Den här mannen har som jag förstått det inte bott i Sverige så länge och hade kanske inte koll på allt, och han trodde säkerligen att tipsen som kommer in via Polisens hemsida kontrolleras snabbare.
Alltså, att det är okej att ringa ett nödnummer som 112 vid upphittande av sedan länge avlidna, var finns den informationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in