2021-03-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vad tror du själv? Hur grafiska får vi lov att vara nu när identiteten är fastslagen?

Allt behöver inte sitta fast längre, vet du. Tänk lösa byxor, en sko med en fot i här och något annat där. Det som hittades i går är mer vävnadsrester än något annat. Det låg långt ned i en spricka och petades upp med pinne.

"– Först såg jag ett par skor och byxor. Sedan förstod jag att det var en död person."
Det låter inte som "här och där".
Citera
2021-03-08, 18:48
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Hur brukar ett misstänkt föremål se ut? Ett misstänkt föremål kan också funnits i anslutning till Deniz, men vi vet inte mer än att bombtekniker varit på platsen. Ett annat scenario är att Deniz haft med sig ammunition till t.ex. en signalpistol, men det är förstås inte en lika kittlande tanke.

Skämtar du? Du tycker alltså att det är sannolikt att han skulle springa runt på sina löprundor med en signalpistol med sig? Ja, herregud...
Citera
2021-03-08, 18:50
Medlem
bongiovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mebben
Så håll käften. Har du inget att bidra med så låt bli att ens skriva. När du skriver som du just gjorde så bidrar du lika mycket som någon som påstår att de sett ett ufo göra detta. Seriöst, lägg ner och logga ut.

Okey? Jag kunde bekräfta säger jag. Vem hade rätt? Hade du varit lite trevlig kunde jag ha dragit iväg ett pm med alla detaljer till dig.
Citera
2021-03-08, 18:51
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Skämtar du? Du tycker alltså att det är sannolikt att han skulle springa runt på sina löprundor med en signalpistol med sig? Ja, herregud...

Och du tycker det är mer troligt att en normal motionär haft flera laddningar med sig men enbart lyckats detonera en. Skämtar du?
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Jag funderar om platsen han hittades på kan vara av betydelse varför bombexpertertikallades.
Om man vill spränga sig själv och förbättra sprängkraften så kan man krypa in i en skreva och sen utlösa...

Jepp, samt inte riskera att skada andra. Låter kanske konstigt men yrkesmilitärer har sånt i ryggmärgen.
Citera
Medlem
Detta berörde mig djupt må Allah ge dig frid amin inna lillahi we inna ileyhi radziun <3
Citera
2021-03-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Henke]
Gissningsvis har han sprungit i taskig terräng och missat en djup spricka. Trillat ner i denna och skadat sig så pass allvarligt att han inte lyckats ta sig ur för egen maskin.

Ja sen hade han väl ett aktivitetsarmband på sig, så när polisen lyckades läsa av det kunde dom väl följa hans sista fotsteg och dra slutsatser från dom vad som skett.
Citera
2021-03-08, 18:52
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Vad som bedöms vara mänskliga kvarlevor?

Vad kan det innebära? Endast en del av en kropp?
Att något djur käkat på kroppen?
Citera
2021-03-08, 18:53
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Han var yrkesmilitär, tänkte nog väldigt logiskt kring detta. Han tog sig långt, enkelbiljett, tog med sprängmedel, lade sig i en reva. Deniz var nog extrem i alla avseenden, ultra tränad, hårt psyke. Han ville nog inte heller riskera att skada andra människor. Inom militären lär man sig att använda sprängmedel med försiktighet. Tycker inte jag är dum i huvudet för att göra denna slutsats. Kan någon annan hålla med mig?
Inte omöjligt. Folk som tar livet av sig tänker nog ganska rationellt och gör vanliga saker in i det sista, så fungerar människan. Jag har själv exempel på det i min umgängeskrets tyvärr. Ett självmord kräver också planering och rationellt beteende.

Därmed inte sagt att det var så med DA, men helt osannolikt är det inte.
Citera
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Självmordsteorin grundar sig i att det framstår som en enkel förklaring för många. Och eftersom det rör sig om en militär så tänker man sig att han hållit sina planer hemliga och gått till skogs..

Något som, dessvärre, talar för det spåret är att han lämnat mobilen hemma. Tro mig, det skulle inte en officer göra. Under utbildningen och hela yrkeslivet är du drillad i att tänka på risker och hur de förebyggs. Typ ”Risk: Soldat bryter benet under långdistansmarschen. Hur hantera: sambandsmedel med hos alla patruller”

Att planera en 5-mil lång springtur i ödemark skulle resultera i att han hade med nån form av förstärkningsplagg, lite energi i form av tex en proteinbar, vatten och sin mobil. I alla fall om man är noggrann, och det verkade han vara.

Att han INTE hade med detta indikerar att löprundan kan ha haft andra mål än motion.
Senast redigerad av Frontlinjen 2021-03-08 kl. 18:59.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av yxikaxi00
Jag tror inte på självmordsteorin. Den samlade bilden jag fått av Deniz Arda visar på en omtänksam, eftertänksam och klok person. En stabil person. Hade han velat ta livet av sig så tror jag att han hade varit stark nog att lämna ett avskedsbrev till de otroligt många nära och kära som han hade. D.A. var ingen labil person. Han hade köpt en ny, spännande pulsklocka som han ville testa i novembermörkrets kalla och hala dagar. Han ville utmana sig själv. Min gissning är att Deniz fick vara med om en tragisk halkolycka i Tyresta. Och hans kropp är inte kvar i sin helhet pga djur som tyvärr ätit av hans kropp. Han låg där ute länge. Tyvärr.

Vila i frid Deniz Arda. All respekt för det du gjorde för Sverige. Basker av. Alla tankar går till nära och kära och till de alla som sökt efter honom.

Stämmer tyvärr inte. Han har själv klättrat med där och sprängt sig själv. Jag har vattentäta källor på det samt en del andra detaljer som hittills aldrig nämnts i media. Såklart upp till var o en att tro eller misstro.
Citera
2021-03-08, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provia100
Jag är också med dig till 100%

Orkar inte leta källor men hans vän berättade tidigt i en tidningsartikel att DA var en mycket, mycket noggrann person som alltid gjorde allt till perfektion. Allt.

Detta var troligtvis noga planerat och om jag förstår dom som kan självmord så infinner sig ett stort välmående och lugn hos den person som har bestämt sig. DA skulle äntligen få ro med det som malde inom honom. Han kunde därför leva helt normalt ända in i det sista och utföra sitt avslut så som tänkt. En person som presterar på den nivån som han gjorde har givetvis en enorm drivkraft och när inte den når fram eller man upplever en storbesvikelse med det uppnått så kan denna kraft nog bli övermäktig och destruktiv. Någon berättade helt kort att de kvarlevor man hittat var DA och att det hade skett en sprängning. Jag tror därför att det var exakt så det gick till. Han tog av sig kläderna och kröp ihop i en skreva för att få maximal effekt av detonationen utan att skada något eller någon runt honom. Detta hindrade säkert också ljudet från att sprida sig någon längre sträcka.

Han lyckades med allt han företog sig i livet. Så även detta. Vila i frid Deniz

Allt detta är givetvis ren spekulation från min sida.

Jag tror att du har helt rätt.

Jag önskar bara att Deniz hade bett om hjälp.
Såvitt jag förstår var han väldigt omtyckt och hundratals hade gjort allt för att hjälpa honom.

Mina tankar går till familjen och hans vänner.
Vila i frid Deniz.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in