2021-03-01, 10:36
Medlem
Dubbel
Senast redigerad av boboboxbox 2021-03-01 kl. 10:41. Anledning: Dubbel
Citera
2021-03-01, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av link71
Alla däck har en standard för att den ska kumna komma ut på marknaden.
Sen behöver man inga värsting däck om man kör lungt och försiktigt.
Alla har ej 5-10k för enbart lägga ut på däck.
Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Vilken standard tänker du på då? Kan du precisera?

Sedan funderar jag på ditt nästa påstående:

Citat:

Tusan vet om jag inte skulle vilja säga tvärt om just där.
Ofta upplever jag att det är just dom som kör "lugnt och försiktigt" som verkligen behöver ha marginalerna riktigt bra däck kan ge.

Men, kom tillbaka med den där "standarden" du har hittat.
Det var intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
EU regulation 1222/2009
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2009/1222/oj

Spec:ar väl allt som gäller för ett däck som skall säljas på den europeiska marknaden, allt från våtegenskaper, buller, slitage och bränsleförbrukning.

Samtliga däck som uppfyller standarden måste väl rimligtvis anses säkra, om så inte är fallet, är det då endast de 5 i topp som är säkra eller är det endast de 5 i botten som är livsfarliga?

Klisterlappen...?

Nej nej nej, det är en deklaration, som tillverkaren själv får fylla i ungefär som han själv känner för.
Själva normen som satts upp är så vag att det är löjligt.
Det enda moment som kan verifieras är rullmotståndet - det som presenteras som "bränsleförbrukning".
Här föreskrivs att testet skall ske i maskin och det går någorlunda att duplicera resultatet.

De andra två momenten är bara trams. Tillverkaren kan hävda vad han vill. Denne får nämligen välja plats, bana, underlag, temperatur, lufttryck och hundratals andra parametrar efter eget huvud.
Därför går det inte att lita på de klasser som anges eftersom förutsättningarna är så vaga, och ingen uppföljning sker.

Omdömet "våtgrepp" är inte ens det som det säger sig vara. Det som presenteras som "våtgrepp" är en ynka skärva av begreppet: bromsning på våt vägbana.
Här faller av någon anledning klassen "D" bort, och även "G".
Sämsta klassen blir istället "F", och skillnaden för klasserna "E" och "F" blir ologiskt stor gentemot "C" eftersom inte många förstår att ett segment saknas.
"Sämsta klassen" F är dessutom helt utan bortre parentes, eftersom man tillåtit "längre än 46 meter"(!) som resultat för inbromsning från 80 km/h på "våt vägbana".

Hur våt?
Ursprungsfriktion?
Temperatur?
Ingen vet. Var och en får välja vad dom vill, testa var dom vill och trycka det dom anser är ett bra resultat på etiketterna.
Inte ens bil, biltyp eller vikt är angivet av den som satt upp förutsättningarna.

Avdelningen "buller" avser de ljudemissioner som däcket avger utåt till omgivningen, och inte vad man hör inne i bilen. Och hur skulle man kunna mäta det, när det inte finns något standardfordon angivet att mäta i?
Bullret till omgivningen är säkert intressant för just omgivningen, men jag hade varit mer betjänt av att få veta något om tröttande infraljud till kupén.

EUs däcksdeklaration är ett skämt, och lurar de kunder den är tänkt att hjälpa: de okunniga, de ointresserade.

Citat:
Ursprungligen postat av link71
Alla däck har en standard för att den ska kumna komma ut på marknaden.

Alla har ej 5-10k för enbart lägga ut på däck.
Mvh

Nej, det är ingen "standard" eller "godkänd lägstanivå". Tvärtom fungerar EUs Däckdeklaration som ett slags inkörsport för att usla skitdäck från okända tillverkare som ALDRIG skulle fått fäste i Europa säljs med vad okunniga konsumenter tror är en slags kvalitetsgaranti.

Citat:

Det där är ett självbedrägeri.
Den som kör "lugnt och försiktigt" har sällan koll på hur stora, eller små marginaler han eller hon färdas med.
Detta gäller speciellt i väta, och när väta blir svartis.
Min erfarenhet är att den som identifierar sig som en "lugn och försiktig bilist" ofta brukar hamna i situationer där däcken verkligen spelar en avgörande roll.

Citat:
Alla har ej 5-10k för enbart lägga ut på däck

Däck är den enskilt viktigaste komponenten där man själv som ägare kan påverka säkerheten hos sin bil.
Kör du med 20% större marginal efter det att du lagt på ett lågprisdäck som är 20% sämre?
Tar övriga trafikanter 20% extra hänsyn till dig när du fyndat i lågprislådan...?
Skall man ens ha bil om man inte har råd att underhålla den?

Citat:
EU regulation 1222/2009
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2009/1222/oj

Spec:ar väl allt som gäller för ett däck som skall säljas på den europeiska marknaden, allt från våtegenskaper, buller, slitage och bränsleförbrukning.

Europa? Vilket Europa...?
Inte oss här i Norden i vart fall. Testtemperatur finns inte angiven, förutsättningarna missgynnar dessutom nordiska vinterdäck och dubbdäck är helt undantagna kravet om tillverkardeklaration.
Är förhållanden samma i Spanien som Sverige?
Däcksmässigt har vi Sverige mer gemensamt med Japan och Korea, än med huvuddelen av EUs medlemsstater.

Och, nej, "slitage" är inte en faktor att räkna med enligt Bryssel, inte heller däckets uppträdande genom livscykeln.
Det handlar INTE om en kvalitetsgaranti, eller ens en lägstastandard som måste hållas.
Framförallt är det inte ett gränsskydd som håller borta undermåliga däck från den europeiska marknaden.
Värdelösa däck kommer in ändå, med vad okunniga konsumenter tror är "EUs godkännande".

Citat:
Samtliga däck som uppfyller standarden måste väl rimligtvis anses säkra, om så inte är fallet, är det då endast de 5 i topp som är säkra eller är det endast de 5 i botten som är livsfarliga?

1. Det finns ingen standard att fylla.

2. Däcken rejtas inte sinsemellan.

3. Ingen oberoende organisation testar däcken, det är tillverkarens egna påståenden som vi får ta för gott.

@ alla!

Var inte sådana hjon!
Tro inte på allt ni hör!!
Lita inte på att någon i Bryssel vill dig väl!!!

Om det nu svider i plånboken att köpa däck, så se för fan till att läsa in dig på ämnet.

Det finns vördelösa skitdäck att köpa för mer pengar än riktigt bra däck från tillverkare du tror är "för dyra".

Det enda man möjligen kan läsa ut med någon slags säkerhet från EUs klisterlappar är ett däcks rullmotstånd.
EU kallar det "bränsleförbrukning."

Är det viktigt för din säkerhet?
Citera
2021-03-08, 16:27
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Nä, tror inte folk som köper de billigaste däcken tänker så. Inte förrän de är totalslut och de märker att det slirar loss vid rödljusen bara det regnat lite, DÅ kanske de börjar reflektera över att däcken verkar lite dåliga... men äsch, det är ju dyrt, så de funkar nog säsongen ut ändå...
Du har din tro, det är ingen sanning....
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du är medveten om att det finns andra trafikanter runt omkring dig också? Tar du alltid höjd för både dina egna och dina medtrafikanters brister och felbedömningar?
Efter ett yrkesliv som bl.a. tradarchaffis har jag en del kunskap om däck (körde runt 250 mil i veckan)... och andra medtrafikanters förmågor att framföra fordon i trafiken.... Så jag är medveten...
Citera
2021-03-20, 08:55
Medlem
DerWahnsinns avatar
"Prestigedäcket" som var dåligt i Aftonbladets däcktest, vilket var det?

Har nån här AB+ och kan berätta lite?
Citera
2021-03-25, 10:34
Medlem
Isnatts avatar
Jaha, då var det dags för sommardäck då. Mina förra tog bilhandlaren när jag satte på vinterdäck, dom var utslitna.
Handlaren får behålla dubbdäcken på sitt hotell. Men finns det anledning att skaffa fälgar till alla däck, istället för som nu kränga av och på däcket på samma fälg? Dyrt? Vad är bäst för däcket?
Citera
2021-03-25, 21:12
Medlem
Porrconny74s avatar
Hej! Köpte en ceed ifrån en välkänd firma för några månader sedan, vinterdäck var på och nu när jag skulle byta till sommardäck så var dessa ej markerade för vänster/höger fram eller bak, tycker att bilen rullar ojämnt nu men är inte så sugen på att skifta tills det känns rätt för hand dessutom..

Kan man ringa firman så dom balanserar eller har ni nå tips på vad jag kan göra?
Citera
2021-03-25, 21:22
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrconny74
Hej! Köpte en ceed ifrån en välkänd firma för några månader sedan, vinterdäck var på och nu när jag skulle byta till sommardäck så var dessa ej markerade för vänster/höger fram eller bak, tycker att bilen rullar ojämnt nu men är inte så sugen på att skifta tills det känns rätt för hand dessutom..

Kan man ringa firman så dom balanserar eller har ni nå tips på vad jag kan göra?
Rullar ojämnt? Är det obalans åker du till gummiverkstaden och får dom balanserade.
Du har väl mätt upp dom och satt dom två bästa resp. sämsta på samma axel?
Citera
2021-03-25, 21:23
Citat:
Ursprungligen postat av Porrconny74

Är hjulet korrekt balanserat spelar det väl ingen roll i vilket hörn på bilden det monteras?

Enda anledningen att märka däcken är väl för att hålla kunna skilja på dem så att man har bästa däcken fram (om man har framhjulsdrift).
Citera
2021-03-25, 21:26
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jaha, då var det dags för sommardäck då. Mina förra tog bilhandlaren när jag satte på vinterdäck, dom var utslitna.
Handlaren får behålla dubbdäcken på sitt hotell. Men finns det anledning att skaffa fälgar till alla däck, istället för som nu kränga av och på däcket på samma fälg? Dyrt? Vad är bäst för däcket?
Ja, så klart har man fälgar till däcken. Finns begagnade på skroten om det är en kostnadsfråga.
Citera
2021-03-25, 23:22
Medlem
Porrconny74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Är hjulet korrekt balanserat spelar det väl ingen roll i vilket hörn på bilden det monteras?

Enda anledningen att märka däcken är väl för att hålla kunna skilja på dem så att man har bästa däcken fram (om man har framhjulsdrift).
Tack! Nu lärde jag mig något nytt, jag satte i alla fall dom minst slitna fram men får väl åka till Ahmed och balansera då.
Citera
2021-03-26, 06:59
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
En tumregel är att priset avspeglar prestandan. Dyraste segmentet = bäst, mellansegmentet = näst bäst, lågprissegmentet = sämst.

Om du har råd, vilket du bör ha om du har bil, köp märkesdäck i rätt dimension. Måste inte nödvändigtvis vara det dyraste, men märke.
Michelin, Continental, Pirelli, Goodyear, Nokian mfl. Undvik kinadäck och öststatsdäck. Det finns säkert bra alternativ där med, men i jämförande tester så visar det sig gång på gång att de billiga eventuellt kan prestera bra på ett enskilt område, men i totalen faller de igenom. En del är riktigt dåliga.
Tja igen.

Tänkte höra om Viking är ett okej märke, gamla i branschen och står på deras site att dem är underbolag till "continental AG" Halva priset jämfört med continental m.m. märkesdäck. Reko i test. Fattar inte vad varningsklockan kan vara, så tar väl och frågar här
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
I min bok så är det inte logiskt att ha lösa gummin liggandes, extra kostnad och risk att göra fel/skada när man kränger om däcken varje säsong. Då man bara har vinterdäck på drygt tre månader av året så skulle jag skaffat mig några fräscha plåtfälgar till dem. Kostar ju 2000 för en splitt-ny uppsättning. Lacka dem i guld så ser det ut som att du har dyra fälgar
Senast redigerad av GoUoD 2021-03-26 kl. 07:48.
Citera
2021-03-28, 16:01
Medlem
Halvmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerWahnsinn
"Prestigedäcket" som var dåligt i Aftonbladets däcktest, vilket var det?

Har nån här AB+ och kan berätta lite?
Som man kan tyda sig till även om man inte är +kund så rör det däcken "för nordiska vägar" och det är Hakka Blue 2 som får uselt resultat när det blir kallt. Rätt smal dimension som testas 205*55*16.
Bäst går gamla vanliga, Michelin Primacy, Continental Prem Contact och Goodyear Eff. Grip dock relativt tätt följt av LingLong Sport Master och Landsail Qirin. Sen är det ett hopp ner till övriga som Kumho, Bridgestone, Toyo, Sava, Nokian och några till Nokiandäcket får dock bäst i test gällande vattenplaning så alltid något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in