2017-01-22, 20:57
Medlem
Krexuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finn1
Köpte precis en uppsättning flång nya 18" med däck som jag gillar och gärna vill behålla. Då jag parkerar utomhus planerar jag därför att utöver specialmuttrarna (Torxmuttrar) köpa en uppsättning riktiga låsmuttrar. Urvalet är dock begränsat då hålet i fälgen är så pass litet (ca 21-22mm brett), måste hålla mig till Tuner-låsmuttrar vilka inte tyvärr går att hitta med roterande yttre. Risken finns alltså att de går att få loss med en hammare och hylsa.
Har kikat lite på McGards Tunermuttrar (25254) och undrar om någon har erfarenhet av dem. Hur hårt är materialet och någon som vet hur pass "stöldsäkra" de är? Givetvis finns ingen låsmutter/bult som är helt säker, men det finns säkert 10-20 andra bilar på parkeringen med fina fälgar (>17") utan lås och hade jag varit tjuv så hade jag ju hellre gett mig på dem.

Någon som vet om det hjälper att behandla den yttre delen av muttern med något "halt" medel för att få eventuell tjuvhylsa att slinta? Den yttre delen av muttern används ej vid "laglig" låsning/upplåsning av låsmuttern då låsmönstret är invändigt.
Jag rekommenderar inte att göra det allt för svårt för tjuven, risken finns att dom vandaliserar din bil i övrigt om dom inte får fälgarna. Är det "seriösa" fälg tjuvar så får dom dina fälgar oavsett vad för låsmutter/bult du monterar.
Citera
2017-01-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krexus
Jag rekommenderar inte att göra det allt för svårt för tjuven, risken finns att dom vandaliserar din bil i övrigt om dom inte får fälgarna. Är det "seriösa" fälg tjuvar så får dom dina fälgar oavsett vad för låsmutter/bult du monterar.

Ser hellre en nycklad bil än en bil stående på bromsskivorna, risken att bilen skulle vara totalt sönderslagen ser jag i princip som obefintlig då det skulle föra en hel del oväsen och bilen står parkerad bara ett tiotal meter från ett bostadshus med ca 20 lägenheter som vetter mot parkeringen. Tjuven får ju dessutom inte ut något av att förstöra bilen, bara en större risk för att åka fast.
Skadegörelse av den typen har mig veterligen aldrig skett på området, dock har någon enstaka däckstöld skett.
Senast redigerad av Finn1 2017-01-22 kl. 22:55.
Citera
2017-02-08, 05:47
Medlem
Krexuss avatar
Börjar bli dags för nya vinterpuckar då man bytt bil och på nya sitter det dubbdäck som jag ska kränga iväg, körde Nokian R2 på förra och var verkligen nöjd med dom men nu ska jag testa nytt märke. Har kört Bridgestone WS70 samt WS80 på tidigare bilar. Nu står jag i valet och kvalet mellan:

Continental VikingContact 6

Pirelli Ice Zero FR

Goodyear UltraGrip Ice 2

Gislaved SoftFrost 200

Gislaved kör ju Contis gamla mönster VikingContact 5.
Någon som har erfarenhet utav dessa däck? Då alla har fått väldigt bra omdöme så tror jag inte nåt av däcken är dåliga då alla är premium.
Citera
2017-02-08, 06:41
Moderator
Citat:
Börjar bli dags för nya vinterpuckar då man bytt bil och på nya sitter det dubbdäck som jag ska kränga iväg, körde Nokian R2 på förra och var verkligen nöjd med dom men nu ska jag testa nytt märke. Har kört Bridgestone WS70 samt WS80 på tidigare bilar. Nu står jag i valet och kvalet mellan:

Continental VikingContact 6

Pirelli Ice Zero FR

Goodyear UltraGrip Ice 2

Gislaved SoftFrost 200

Gislaved kör ju Contis gamla mönster VikingContact 5.
Någon som har erfarenhet utav dessa däck? Då alla har fått väldigt bra omdöme så tror jag inte nåt av däcken är dåliga då alla är premium.
Jag skulle köra på Continental, bara baserat på att de är bland de allra bästa i tester och att jag personligen bra erfarenheter av dem som märke, just den modellen har jag dock inte kört på.
Citera
2017-02-13, 08:31
Medlem
elbels avatar
]Hur hittar man lite grövre däck med djupare mönster?
Eller finna det bara vanliga däck eller monster tractor big betta däck

Men är de dålig mot regn se märkning? Även med djupt mönster?

Ex cooper discovery st

Rallydäck ?
Senast redigerad av elbel 2017-02-13 kl. 08:42.
Citera
2017-02-13, 21:33
Medlem
elbels avatar
Vad är säkrast, asymmetrical eller directional mönster?

Det blir väl vattenplaning kontra halka? Vilka är bäst på vad?
Vattenplaning väger väl över om man har dubb antar jag
Citera
2017-02-15, 06:38
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Vad är säkrast, asymmetrical eller directional mönster?

Det blir väl vattenplaning kontra halka? Vilka är bäst på vad?
Vattenplaning väger väl över om man har dubb antar jag
Det fungerar inte riktigt så. Det är andra faktorer som påverkar vilket däck som är bäst på vad, oftast är däcken från stora seriösa, tillverkare med stora utvecklingskonton bäst. Oavsett om det finns rotationsriktning eller utsida på däcken.
Citera
2017-02-21, 14:57
Medlem
Tjena! Jag har en schleten Seat Cordoba, 98.

Köpte vinterdäck med fälg, 4st för 1000 kr som har funkat kanon. Men nu är det dags för nya sommardäck, eftersom dom nuvarande sommardäcken är slut.

Min fråga är då hur jag bör göra detta?

Fälgarna som dom risiga sommardäcken sitter på är fräscha, så är det värt att köpa 4 billiga däck utan fälg och sen åka till någon verkstad och låta dom sätta nya däcken på mina gamla fälgar?

Eller ska man köpa 4 däck med fälg o byta själv? Måste väl ändå balanseras eller?

Jag köpte bilen för 3500 kr, så min tanke är ju att lägga så lite som möjligt på att lösa detta med sommardäcken.

Någon som har lite tips för en lekman inom bilvärlden?
Citera
2017-02-24, 14:19
Medlem
DerTotenkopfs avatar
Min BMW har 275/35 R18 bak & 245/40 R18 fram i sommardäcken.

Finns det samma storlek i vinterdäck (eller helårsdäck) eller måste jag acceptera smalare däck på mindre fälg om jag vill kunna köra den på vintern?

En fråga till. Om man köper två nya däck man vill sätta bak, hur vet man att man köper bakdäck och inte framdäck? Är däcken identiska bak och fram om de har samma storlek?
Senast redigerad av DerTotenkopf 2017-02-24 kl. 15:18.
Citera
2017-02-25, 18:37
Medlem
Krexuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerTotenkopf
En fråga till. Om man köper två nya däck man vill sätta bak, hur vet man att man köper bakdäck och inte framdäck? Är däcken identiska bak och fram om de har samma storlek?
Finns inga specifika däck som enbart skall sitta bak, det är likadana däck som sitter fram fast en annan storlek bara.
Citera
2017-02-25, 20:35
Medlem
Krexuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massari-
Tjena! Jag har en schleten Seat Cordoba, 98.

Köpte vinterdäck med fälg, 4st för 1000 kr som har funkat kanon. Men nu är det dags för nya sommardäck, eftersom dom nuvarande sommardäcken är slut.

Min fråga är då hur jag bör göra detta?

Fälgarna som dom risiga sommardäcken sitter på är fräscha, så är det värt att köpa 4 billiga däck utan fälg och sen åka till någon verkstad och låta dom sätta nya däcken på mina gamla fälgar?

Eller ska man köpa 4 däck med fälg o byta själv? Måste väl ändå balanseras eller?

Jag köpte bilen för 3500 kr, så min tanke är ju att lägga så lite som möjligt på att lösa detta med sommardäcken.

Någon som har lite tips för en lekman inom bilvärlden?
Sväng förbi den lokala däckverkstaden och hör vad deras billigaste sommardäck är, montering samt skiftning på bil ingår oftast om du handlar av lokala handlare. Internet däck är inte populärt att komma släpandes på till verkstaden.
Citera
2017-02-25, 21:13
Medlem
elbels avatar
Citat:
Internet däck är inte populärt att komma släpandes på till verkstaden.

Hur menar du, sura miner?

Är väl fler och fler som nätköper
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in