2021-05-18, 22:22
Medlem
Mr.Berits avatar
Vad ska man tro om Yokohama?
Citera
2021-05-18, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zormac
Ljud spelar ingen roll för mig, slitstyrka är definitivt en fördel. Bra i regn är naturligtvis bra att ha men behöver ju inte vara det bästa då det är väldigt sällan jag ger mig ut i regnet.

Vad är ett känt märke? Det enda jag känner igen är Michelin.
Vilka märken kommer från Kina?
Du har 19tumsfälgar med lågprofildäck. De är aldrig billiga eller tysta.
Det finns många bra märken t.ex. Bridgestone, Pirelli, Continental, Dunlop, Goodyear, Vredestein, Fulda, Hankook m.fl.
Citera
2021-05-18, 22:38
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ljud spelar ingen roll för mig, slitstyrka är definitivt en fördel. Bra i regn är naturligtvis bra att ha men behöver ju inte vara det bästa då det är väldigt sällan jag ger mig ut i regnet.

Vad är ett känt märke? Det enda jag känner igen är Michelin.
Vilka märken kommer från Kina?
Du kan kolla här https://www.dack365.se/
Skriv in regnumret och få fram olika alternativ på däck.

Du har en ganska bred dimension, och det drar upp priset en del.
https://www.dack365.se/hitta-produkt...p-zero-1/72466

Visst du kan ju alltid köpa ett par Ling Long eller Delinte för typ hälften av priset. Men däcken är bland det viktigaste du aldrig ska snåla på, dessutom får du tillbaka en del av kostnaden i och med livslängden. Så ett par i det här fallet Pirelli kommer hålla längre är kinaskiten och ger dig inte bara kortare bromssträcka, längre livslängd och mjukare gång utan en behagligare körupplevelse.
Citera
2021-05-18, 22:40
Medlem
Citat:
Har aldrig köpt nya däck till en bil och är tyvärr helt ovetandes om vad jag borde köpa.
Det som står på dom gamla däcken är: 245 40 zr19.

Är ute efter något så billigt som möjligt, men som ändå räcker ett tag och som inte är trafikfarliga, någon som kan rekommendera något?

Kuhmo kanske, bra däck. Beställ själv och åk sedan med däcken till en däckfirma
Citera
2021-05-19, 10:56
Medlem
Joomlas avatar
bumpar min fråga. 225/50-17 på 8" breda fälgar? Vad är en rimlig avvägning mellan däckbredd för grepp på bra underlag vs smala hjul för att inte moddplana tycker ni? Och val av fabrikat, Michelin X-ice north 4 ska väl vara bra?

Står och väger mellan 225/50-17 och 235-245/45-17.
Citera
2021-05-19, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
bumpar min fråga. 225/50-17 på 8" breda fälgar? Vad är en rimlig avvägning mellan däckbredd för grepp på bra underlag vs smala hjul för att inte moddplana tycker ni? Och val av fabrikat, Michelin X-ice north 4 ska väl vara bra?

Det är ett bra däck.
Skulle nog välja 225/50. Ser ingen fördel med bredare vinterdäck. Gissar att de både är dyrare och mindre komfortabla att åka på.
Citera
2021-05-19, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla

Satsa på 225/50-17, är idag en vanlig förekommande dimension. Jag personligen hade skippat Michelin och satsat på antingen Nokian eller Bridgestone, deras däck är otroligt slitstarka och håller länge längre än vad andra premiummärken gör. Det är dock min högst personliga åsikt.
Citera
2021-05-21, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoldierUnknown
Satsa på 225/50-17, är idag en vanlig förekommande dimension. Jag personligen hade skippat Michelin och satsat på antingen Nokian eller Bridgestone, deras däck är otroligt slitstarka och håller länge längre än vad andra premiummärken gör. Det är dock min högst personliga åsikt.
Nokian är bra däck men dom har ett stort fel det är inga tysta däck dom låter otroligt mycket på svensk asfalt.
Citera
2021-05-21, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merode67
Nokian är bra däck men dom har ett stort fel det är inga tysta däck dom låter otroligt mycket på svensk asfalt.

Absolut att dom låter, jag kör inte så mycket motorväg eller stadskörning så föredrar ett däck som tål mer och har ett bra grepp. Bridgestone och just Nokian är ju mer anpassat efter det nordiska väglaget än just motorväg och stadskörning.

Gällande däckens tysthet tycker jag inte det är så stor skillnad mellan dubbdäck, den ljudmässiga skillnaderna mellan däcken är oftast bortom det mänskliga örat tycker jag.
Citera
2021-05-30, 08:31
Medlem
Har en gammal Volvo jag pendlar lite med trots att den egentligen är både avställd och oförsäkrad (dumt, bla, bla, bla). Det enda som var trubbel under besiktningen var däckens mönsterdjup och en några lampor som jag fixade.

Funderar på vad som bli billigast: köpa nya (helst bättre begagnade, har studentbudget) sommar- respektive vinterdäck (med/utan fälg, vet inte vad som lämpar sig bäst. Kanske segt att behöva betala för att byta däck (nej, inte hjul) varje säsong. Hur står sig allrounddäck som man kör året om med prismässigt? Är det det bästa att sikta på?

Har 185/65 r15 som mått, men hittar inte jättemycket på nätet.
Citera
2021-06-08, 17:52
Medlem
MS däck fast med dubbar "ovanligt"

Köpte en nyare bil förra veckan och Vinter däcken som följde med mer än sommar däcken med fälgar så
fick jag nästan helt nya M+S däck fast med spik i. Glömde fråga handlaren för jag har aldrig varit med om något liknande. Vaddå M+S med dubbar. Är det något helt nytt som kommit. Märket är GoodYear.

Någon som sett något liknande ? Finns det MS med dubbar eller dessa dubbar är satta i efterhand ???

https://imgur.com/a/jxzvyuI
Senast redigerad av Vali. 2021-06-08 kl. 18:16.
Citera
2021-06-08, 18:06
Medlem
yz44s avatar
Om du även skriver vilken modell det är blir det nog enklare att få svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in