2021-03-07, 03:47
  #12229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Stämplade han ut 23:19?

Gick han rakt ut?

Kom han ut innan skotten?

Ja, hans utpassering registrerades ju i systemet. Förstår inte riktigt din invändning.
Citera
2021-03-07, 06:52
  #12230
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
SE hade ju utrustning hemma.
Sedan vore det väl lättare att ta med en kamera dit än vapen till jobbet.

Har TP någon som helst grund för den fantasi? Har någon sett det?
Eller är det som det alltid annars är med TP, vilda fantasier?

Troligtvis.

Nej, ingen Svensson släpade runt på vapen för att det sprang runt pundare på City. Pundarna gav fan i Svensson och Svensson gav fan i dem.

Sedan till det att vem fan släpar vapen till jobbet? Tror du arbetsgivaren accepterar det?

Någon jävla ordning får det väl ändå vara, även här

Du och din "utrustning hemma". Hade han en kamera hemma? Svar ja. Hade han en professionell fotostudio hemma? Svar nej.

Vem super på jobbet och får betalt för övertid? Tror du arbetsgivaren accepterar det?
Citera
2021-03-07, 08:17
  #12231
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

/ .. /

Ja, här skulle man ju gärna vilja veta mer om vad den tvärsäkra bedömningen grundar sig på. Borde det inte kunna gå att få fram busstidtabellerna från 1986?
Bussen tog honom till Täby utan byten, fanns och finns ingen tunnelbana direkt till Täby, vad jag vet. Bussen upplevde han förmodligen både som bekvämare och säkrare. Då slapp han "fredagsbuset" på tunnelbanan.
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-03-07 kl. 08:54.
Citera
2021-03-07, 08:21
  #12232
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Men om detta var oplanerat och en stundens ingivelse, är det då troligt att SE ofta eller alltid gick beväpnad med en PISTOL? Vad skulle han i så fall ha för anledning till det? Kan det havarit för att han kanske ofta jobbade kväll och det var mörkt och kusligt på hemvägen? Finns det någon här som kan ha någon tanke om varför han gick beväpnad? Är det troligt att han skulle gå omkring med vapen ofta?
Han hade ju vapenkopplingar både via sin nära vän vapensamlaren och sin egen tidigare anställning vid motsvarigheten till FMV. Så en puffra i fickan, speciellt sena fredagskvällar, ska nog inte uteslutas. Hantera handeldvapen kunde han.
Citera
2021-03-07, 08:27
  #12233
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är av flera anledningar jag har så svårt att tro att han skulle ha gått åt vänster när han kommer ut. Dels har vi det här med att han själv säger så, och dessutom säger han det lite för ofta och för tydligt. Han arrangerar t.o.m. en egen rekonstruktion som sänds i TV, och som visar mycket tydligt att han går ut just åt vänster. Just det här med att komma ut och gå åt vänster (och ha "bråttom till tunnelbanan", och hela tiden titta på klockan) är ett av de bärande elementen i hans berättelse. Precis som det här med att han skulle ha stämplat ut försent för att hinna fram, att han skulle ha sett någon i gränden, att han skulle ha pratat med Lisbeth och sprungit efter poliser.

/ .. /


Otroligt så mycket lögner och hittepå det finns i det där korta klippet, måste vara något slags rekord. Inte minst den där fejkrushen (som absolut ingen sett eller kunnat bekräfta) "efter poliser"

Så visst får man intrycket att det är en inövad berättelse och läxa han rabblar upp.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/se-skandiamannen-tala-om-palmemordet-intervju-fran-1986
__________________
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-03-07 kl. 09:06.
Citera
2021-03-07, 09:17
  #12234
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Bra fråga 'Sumer'. Just det du tar upp här talar väl i så fall mer för att det skulle röra sig om ett rent tillfällighetsbrott, dvs. att SE var på väg till bussen, och inte hade en aning om att han längs vägen skulle råka träffa på makarna Palme.


Just det här alternativet är nog det som jag också lutar mest åt. Men samtidigt är det svårt att helt frigöra sig tanken på att det skulle kunna finnas viss förberedelse bakom, och särskilt i så fall just kännedom om när filmen slutade:
(FB) Skandiamannen


Ja, här skulle man ju gärna vilja veta mer om vad den tvärsäkra bedömningen grundar sig på. Borde det inte kunna gå att få fram busstidtabellerna från 1986?

Det är lite detta som skiljer denna tråd från ex. CA-tråden. Där gräver man och gör jobbet.
Här verkar ingen vara intresserad tillräckligt att gräva efter information, på sin höjd en länk till dokumenten som Filter delat...

Jag var på Riksarkivet för några år sedan och försökte begära ut dessa busstidtabeller, men de fanns inte där. Hänvisades till spårvägsmuseet, men där var det stängt p.g.a. renovering eller nåt.
Det blev endast Roslagsbanans tidtabell då, samt tunnelbanetabeller.
I vilken bussträckningen fanns för nattbussarna 690 och 691.
https://imgur.com/a/NfOX5E0

Jonas Englund i PU gjorde en förfrågan, men dessvärre är/var inte busstidtabellerna med i uppslag
E 63-38
https://drive.google.com/file/d/16oPsoHORkU79OGdE78YGVNipCSzN7stx/view
Citera
2021-03-07, 09:38
  #12235
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudley555
Ja, hans utpassering registrerades ju i systemet. Förstår inte riktigt din invändning.
Den exakta utpasseringstiden är inte med 100% säkerhet känd men jag personligen tror att ca 23.20 är någorlunda rätt. Sedan var det ju så att SE efter utpasseringen stannade o pratade "ett par minuter"* med väktarna i receptionen. Detta innebär mao utrymme för vitt skilda händelsescenarios.

*Enl. Väktarna.
Citera
2021-03-07, 09:41
  #12236
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Bussen tog honom till Täby utan byten, fanns och finns ingen tunnelbana direkt till Täby, vad jag vet. Bussen upplevde han förmodligen både som bekvämare och säkrare. Då slapp han "fredagsbuset" på tunnelbanan.

Ja, du behagar tydligen helt bortse från uppgiften att nattbussarna började gå såpass sent att det rimligen inte var ett vettigt alternativ vid den tidpunkten som SE kom ut på Sveavägen.
Citera
2021-03-07, 09:52
  #12237
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Men hur vet han att de ska gå hem? Att det inte finns livvakter på behörigt avstånd? GM eller medhjälpare måste stått utanför biografen när bion slutade.

Börjar med att delge min ståndpunkt, jag tror inte att det är SE.
Varför jag inte tror det har jag skrivit tidigare.

Håller oxå med dig att det är mest sannolik att SE gick vänster, var obeväpnad och utförde inte dådet.

OM han är GM så gick han höger och mötte paret mycket tidigare än planerat. Han kunde inte rimligtvis veta att de skulle komma promenerande, så vitt jag vet visste inte paret själva det förens de började gå.

Han skulle ha kunnat se dem tidigare när de gick till bion och utgått ifrån att de skulle gå samma väg tillbaka, det är inte helt orimligt.

Det som är HELT orimligt är att han går runt med en laddad 357a, råkar se paret och i stundens ingivelse skjuta OP, och det på det bästa stället av alla ur flykthänseende, det scenariot har inte hänt det är helt orimligt.
__________________
Senast redigerad av Snowsmile 2021-03-07 kl. 10:05.
Citera
2021-03-07, 10:06
  #12238
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja, du behagar tydligen helt bortse från uppgiften att nattbussarna började gå såpass sent att det rimligen inte var ett vettigt alternativ vid den tidpunkten som SE kom ut på Sveavägen.
Nja jag ville snare påvisa bussens fördelar jämfört med andra färdmedel. Han kan mycket väl gått ut lite tidigt för att hinna ta en sista öl eller whisky eller nåt innan hemresan med den bytesfria bussen.
Citera
2021-03-07, 10:17
  #12239
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile







Det som är HELT orimligt är att han går runt med en laddad 357a, råkar se paret och i stundens ingivelse skjuta OP, och det på det bästa stället av alla ur flykthänseende, det scenariot har inte hänt det är helt orimligt.

Vänder mig mot att det skulle vara perfekt ur "flykthänseende". För det första befinner han sig i ett område med stor närvaro av poliser. Det är så mycket folk som rör sig kring platsen att ett tiotal personer ser gärningsmannen fly, om bara en av dessa vågat springa efter, är det fortfarande en så bra flyktväg?

Dessutom så springer han upp på Malmskillnadsgatan där en polisbil passerat bara 1 minut tidigare.

Gärningsmannen hade ju ofantlig tur oavsett om det är Skandiamannen eller inte.
Citera
2021-03-07, 11:01
  #12240
Medlem
Nakedcats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Ja, du behagar tydligen helt bortse från uppgiften att nattbussarna började gå såpass sent att det rimligen inte var ett vettigt alternativ vid den tidpunkten som SE kom ut på Sveavägen.
Jag tror inte heller att det gick nattbussar från Odenplan så tidigt.

Däremot har jag svårt att tro på SE:s planerade färdväg för hemresan.

Han skulle alltså gå till Hötorget för att därifrån ta t-banan en station till T-centralen. Byta där till Mörbylinjen för att troligen åka till Tekniska Högskolan och där byta till Roslagsbanan. För en som är van vid Stockholms kollektivtrafik låter det som en jättekonstig resväg. Två byten som kan ställa till det. Dessutom ett byte vid T-centralen en sen lönefredagskväll, något man helst undviker.

Alternativ väg 1: gå till Östermalmstorgs T-bana vid Birger Jarlsgatan. En lite längre promenad men då skulle han ha gott om tid och slippa bytet vid T-centralen.

Eller alternativ 2: gå direkt till Östra Station, ca 1,4 km enligt Google maps. Då har han också gott om tid och då skulle han gå till höger när han går ut på Sveavägen. Det alternativ jag skulle valt.

Att SE är så enträgen om att få ut utstämplingstiden under lördagen är väl också väldigt konstigt.
Är han bara ett vanligt vittne är den ju helt ointressant. Av någon anledning behöver han den för att anpassa sin historia efter den. Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in