2021-03-06, 17:50
  #12205
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför är vänster det minst troliga alternativet?
Det är av flera anledningar jag har så svårt att tro att han skulle ha gått åt vänster när han kommer ut. Dels har vi det här med att han själv säger så, och dessutom säger han det lite för ofta och för tydligt. Han arrangerar t.o.m. en egen rekonstruktion som sänds i TV, och som visar mycket tydligt att han går ut just åt vänster. Just det här med att komma ut och gå åt vänster (och ha "bråttom till tunnelbanan", och hela tiden titta på klockan) är ett av de bärande elementen i hans berättelse. Precis som det här med att han skulle ha stämplat ut försent för att hinna fram, att han skulle ha sett någon i gränden, att han skulle ha pratat med Lisbeth och sprungit efter poliser.

Sedan blir det också ur perspektivet med SE som gm ett rätt osannolikt sammanträffande att han i så fall skall ha kommit ut på gatan nästan exakt när makarna Palme passerar Skandiaentrén. Det blir ett mycket litet tidsfönster där han måste ha sett dem precis rakt framför sig (eller i alla fall högst ett par meter åt höger eller vänster om sig) när han kommer ut. Låter vi honom i stället gå åt höger när han kommer ut så blir det ett betydligt större tidsutrymme för honom att möta dem på. Han kan då ha mött dem alltifrån direkt när han kommer ut, och ända bort till korsningen halvvägs till biografen Grand.

Att tänka sig att han går åt höger löser också problemet med vad han sysslar med mellan 23:20 (då han troligen kommer ut på gatan) och 23:21:30 då Palme blir skjuten. Det tar inte en och en halv minut att gå från Skandiaentrén till mordplatsen, det tar bara en halv. Här kan man alltså tänka sig att han kommer ut vid 23:20, hinner gå i en halv minut norrut, möter och känner igen makarna Palme 23:20:30, vänder söderut och följer efter dem, hela sällskapet passerar sedan Skandiaentrén på väg söderut 23:21:00 och kommer fram till mordplatsen 23:21:30.

Sedan har vi det här med att Nicola F:s säger sig se en man som går efter makarna Palme söderut. Den observationen görs strax norr om Skandiaentrén, och jag tror att det mycket väl kan vara SE han ser där. Åtminstone kan det inte (som NF själv tror) vara Anders B han ser, eftersom Anders B aldrig befinner sig så långt norrut.

Jag minns inte säkert, men jag har också för mig att exfrun sade att han brukade ta bussen hem när han hade jobbat över sent. Och bussarna verkar ha gått norrifrån från Odenplan, och då bör han ju ha gått åt höger när han kommer ut.

Det kan säkert finnas fler goda skäl än de här att tro att SE går åt höger när han kommer ut, men det här är väl de jag kan räkna upp så här på rak arm. Någon särskild anledning att tro att han skulle ha gått åt vänster när han kommer ut har jag i alla fall ännu inte sett, faktiskt inte en enda.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2021-03-06 kl. 18:29.
Citera
2021-03-06, 17:58
  #12206
Medlem
Snowsmiles avatar

Hela detta scenario går väl ut på att han går ut möter dem, vänder om bestämmer sig för att passa på att skjuta dem.

Det förutsätter ju att han normalt går runt beväpnad med en laddad revolver. Ingen såvitt jag vet har vittnat om att det är vanligt att SE hanterar ett vapen på daglig basis.

Nu har jag inte läst boken om SE som trolig mördare, men det är ju helt osannolika sammanfallanden av slumpvisa sammanhang som gör detta scenario möjligt .... nja tror inte på att någon råkat möta dem och sedan påpassligt råka ha en laddad pang tillhands...

Är det SE så måste han rimligtvis sett dem tidigare haft möjlighet att beväpna sig och fundera ett varv på var det ska ske och hur....
Citera
2021-03-06, 18:13
  #12207
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är av flera anledningar jag har så svårt att tro att han skulle ha gått åt vänster när han kommer ut. Dels har vi det här med att han själv säger så, och dessutom säger han det lite för ofta och för tydligt. Han arrangerar t.o.m. en egen rekonstruktion som sänds i TV, och som visar mycket tydligt att han går ut just åt vänster. Just det är med att komma ut och gå åt vänster (och ha "bråttom till tunnelbanan", och hela tiden titta på klockan) är ett av de bärande elementen i hans berättelse. Precis som det här med att han skulle ha stämplat ut försent för att hinna fram, att han skulle ha sett någon i gränden, att han skulle ha pratat med Lisbeth och sprungit efter poliser.

Sedan blir det också ur perspektivet med SE som gm ett rätt osannolikt sammanträffande att han i så fall skall ha kommit ut på gatan nästan exakt när makarna Palme passerar Skandiaentrén. Det blir ett mycket litet tidsfönster där han måste ha sett dem precis rakt framför sig (eller i alla fall högst ett par meter åt höger eller vänster om sig) när han kommer ut. Låter vi honom i stället gå åt höger när han kommer ut så blir det ett betydligt större tidsutrymme för honom att möta dem på. Han kan då ha mött dem alltifrån direkt när han kommer ut, och ända bort till korsningen halvvägs till biografen Grand.

Att tänka sig att han går åt höger löser också problemet med vad han sysslar med mellan 23:20 (då han troligen kommer ut på gatan) och 23:21:30 då Palme blir skjuten. Det tar inte en och en halv minut att gå från Skandiaentrén till mordplatsen, det tar bara en halv. Här kan man alltså tänka sig att han kommer ut vid 23:20, hinner gå i en halv minut norrut, möter och känner igen makarna Palme 23:20:30, vänder söderut och följer efter dem, hela sällskapet passerar sedan Skandiaentrén på väg söderut 23:21:00 och kommer fram till mordplatsen 23:21:30.

Sedan har vi det här med att Nicola F:s säger sig se en man som går efter makarna Palme söderut. Den observationen görs strax norr om Skandiaentrén, och jag tror att det mycket väl kan vara SE han ser där. Åtminstone kan det inte (som NF själv tror) vara Anders B han ser, eftersom Anders B aldrig befinner sig så långt norrut.

Jag minns inte säkert, men jag har också för mig att exfrun sade att han brukade ta bussen hem när han hade jobbat över sent. Och bussarna verkar ha gått norrifrån från Odenplan, och då bör han ju ha gått åt höger när han kommer ut.

Det kan säkert finnas fler goda skäl än de här att tro att SE går åt höger när han kommer ut, men det här är väl de jag kan räkna upp så här på rak arm. Någon särskild anledning att tro att han skulle ha gått åt vänster när han kommer ut har jag i alla fall ännu inte sett, faktiskt inte en enda.

Så argumenten du har är att AB inte var så långt norrut. Dock kan ju en okänd mördare ha varit så långt norrut.

Sen att du tror hans exfru sagt han brukade ta buss.

Allt annat är att du utgår från att han är mördaren.
Citera
2021-03-06, 18:19
  #12208
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile

Hela detta scenario går väl ut på att han går ut möter dem, vänder om bestämmer sig för att passa på att skjuta dem.

Det förutsätter ju att han normalt går runt beväpnad med en laddad revolver. Ingen såvitt jag vet har vittnat om att det är vanligt att SE hanterar ett vapen på daglig basis.

Nu har jag inte läst boken om SE som trolig mördare, men det är ju helt osannolika sammanfallanden av slumpvisa sammanhang som gör detta scenario möjligt .... nja tror inte på att någon råkat möta dem och sedan påpassligt råka ha en laddad pang tillhands...

Är det SE så måste han rimligtvis sett dem tidigare haft möjlighet att beväpna sig och fundera ett varv på var det ska ske och hur....
Ja, det behöver ju inte ha varit ett rent tillfällighetsmord som det jag skissade på nu. Det kan ju också ha varit som 'TheTrickster' var inne på, dvs. att SE visste att makarna Palme var på bion, att han anpassade sin utgång för att träffa på dem när bion slutade:
(FB) Skandiamannen

Men även i det scenariot blir det ju mer sannolikt att han går ut åt höger än åt vänster. Det var mest just den här frågan om höger/vänster jag försökte reda ut här. Det skulle vara intressant att veta när bussarna till Täby gick från t.ex. Odenplan, jag har inte sett någon tidtabell. Han gick ut från jobbet 23:20, och det tar en kvart att gå ca: 1 250 meter till Odenplan. Vill han ha en marginal på fem minuter också så kan han ha siktat på en buss som gick kring 23:40.
__________________
Senast redigerad av Draifos 2021-03-06 kl. 18:23.
Citera
2021-03-06, 18:25
  #12209
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det behöver ju inte ha varit ett rent tillfällighetsmord som det jag skissade på nu. Det kan ju också ha varit som 'TheTrickster' var inne på, dvs. att SE visste att makarna Palme var på bion, att han anpassade sin utgång för att träffa på dem när bion slutade:
(FB) Skandiamannen

Men även i det scenariot blir det ju mer sannolikt att han går åt höger än åt vänster. Det var nog mest just den frågan om höger/vänster jag försökte reda ut här. Det skulle vara intressant att veta när bussarna till Täby gick från t.ex. Odenplan, men jag har inte sett någon tidtabell. Han gick ut från jobbet 23:20, och det tar en kvart att gå ca: 1 250 meter till Odenplan. Vill han ha en marginal på fem minuter också så kan han ha siktat på en buss som gick kring 23:40.

Sorry, yes är det han så gick han höger först något annat är orimligt.
Han hade i så fall oflyt att han mötte dem så snabbt. Om det var planerat så va det troligen inte planerat att han skulle möta dem med bara 2min marginal till skott.
Citera
2021-03-06, 18:33
  #12210
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

/ .. /
Jag minns inte säkert, men jag har också för mig att exfrun sade att han brukade ta bussen hem när han hade jobbat över sent. Och bussarna verkar ha gått norrifrån från Odenplan, och då bör han ju ha gått åt höger när han kommer ut.

Det kan säkert finnas fler goda skäl än de här att tro att SE går åt höger när han kommer ut, men det här är väl de jag kan räkna upp så här på rak arm. Någon särskild anledning att tro att han skulle ha gått åt vänster när han kommer ut har jag i alla fall ännu inte sett, faktiskt inte en enda.
Det fetade, en anledning till att han hellre tog bussen än tunnelbanan sena kvällar kan vara att han upplevde bussen som lugnare och säkrare.
Citera
2021-03-06, 19:35
  #12211
Medlem
1. Vi vet att SE hade ett förhållandevis stort huvud i förhållande till kroppen. (Ansiktet var uppsvullet pga medicineringen mot reumatism.)

2. Vi vet att han brukade vara vårdat klädd. På alla bilder kan vi se en oklanderlig klädsel, med välsittande byxor av korrekt längd.

Jämför vittnesmålen:

AH: "Det jag tänkte speciellt på var att GM hade så litet huvud i förhållande till kroppen."

LL: "Det jag särskilt uppmärksammade var att byxorna var för korta, man såg anklarna när han sprang."
Citera
2021-03-06, 19:48
  #12212
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det fetade, en anledning till att han hellre tog bussen än tunnelbanan sena kvällar kan vara att han upplevde bussen som lugnare och säkrare.

Intressant gissning. Att han brukade ta bussen alltså
Citera
2021-03-06, 19:49
  #12213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hifivo
1. Vi vet att SE hade ett förhållandevis stort huvud i förhållande till kroppen. (Ansiktet var uppsvullet pga medicineringen mot reumatism.)

2. Vi vet att han brukade vara vårdat klädd. På alla bilder kan vi se en oklanderlig klädsel, med välsittande byxor av korrekt längd.

Jämför vittnesmålen:

AH: "Det jag tänkte speciellt på var att GM hade så litet huvud i förhållande till kroppen."

LL: "Det jag särskilt uppmärksammade var att byxorna var för korta, man såg anklarna när han sprang."

AH beskriver ju även GM med ”snygg kropp”, tveksamt om SE faller under den kategorin utifrån en 17årings perspektiv..
Citera
2021-03-06, 21:01
  #12214
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så argumenten du har är att AB inte var så långt norrut. Dock kan ju en okänd mördare ha varit så långt norrut.

Sen att du tror hans exfru sagt han brukade ta buss.

Allt annat är att du utgår från att han är mördaren.
Ja, så är det nog. Jag har väl gjort vad jag har kunnat nu i ett halvårs tid för att försöka slå hål på teorin om att SE är gärningsmannen, och jag har verkligen försökt hjälpa till med att utveckla alternativhypoteser. Kan gärna medge nu att det inte har gått något vidare. Nu funderar jag väl i stället mer på vad som kan ha föregått mordet, och särskilt då på frågan om det här var ett rent tillfällighetsdråp (att SE var på väg till bussen), eller om SE redan när han stämplade ut från jobbet kan ha känt till att makarna Palme var på bion (och att han därför väntade med att gå ut från jobbet tills lagom till filmen slutade). Vilket tror du själv är det mest sannolika av de här två alternativen, givet alltså att det är SE som är gärningsmannen?
Citera
2021-03-06, 21:24
  #12215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, så är det nog. Jag har väl gjort vad jag har kunnat nu i ett halvårs tid för att försöka slå hål på teorin om att SE är gärningsmannen, och jag har verkligen försökt hjälpa till med att utveckla alternativhypoteser. Kan gärna medge nu att det inte har gått något vidare. Nu funderar jag väl i stället mer på vad som kan ha föregått mordet, och särskilt då på frågan om det här var ett rent tillfällighetsdråp (att SE var på väg till bussen), eller om SE redan när han stämplade ut från jobbet kan ha känt till att makarna Palme var på bion (och att han därför väntade med att gå ut från jobbet tills lagom till filmen slutade). Vilket tror du själv är det mest sannolika av de här två alternativen, givet alltså att det är SE som är gärningsmannen?

Hur visste SE att paret Palme skulle passera förbi Skandia till fots efter bion, visste han att paret Palme skulle tacka nej till att dricka te hos Mårten?
Citera
2021-03-06, 21:30
  #12216
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile

Hela detta scenario går väl ut på att han går ut möter dem, vänder om bestämmer sig för att passa på att skjuta dem.

Det förutsätter ju att han normalt går runt beväpnad med en laddad revolver. Ingen såvitt jag vet har vittnat om att det är vanligt att SE hanterar ett vapen på daglig basis.

Nu har jag inte läst boken om SE som trolig mördare, men det är ju helt osannolika sammanfallanden av slumpvisa sammanhang som gör detta scenario möjligt .... nja tror inte på att någon råkat möta dem och sedan påpassligt råka ha en laddad pang tillhands...

Är det SE så måste han rimligtvis sett dem tidigare haft möjlighet att beväpna sig och fundera ett varv på var det ska ske och hur....

Han pratar i polisförhör om uppgörelser mellan knarkligor i city och om Skandia-anställda som blivit utsatta för hot. Är detta tillräckligt för att en skötsam person som ofta jobbar sent ska beväpna sig? Det går inte riktigt att svara på utifrån den bristfälliga information som vi har om Skandiamannen.

Thomas Petterssons alternativa teori är att Vapenhandlaren bett Skandiamannen ta fotografier av vapen och ammunition med all den utrustning som han hade tillgång till som grafiker. Blandningen av vapen och alkohol är ju aldrig en bra kombination även om jag håller med om att det är långsökt.
__________________
Senast redigerad av braveh 2021-03-06 kl. 21:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in