2021-03-06, 21:55
  #12217
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, så är det nog. Jag har väl gjort vad jag har kunnat nu i ett halvårs tid för att försöka slå hål på teorin om att SE är gärningsmannen, och jag har verkligen försökt hjälpa till med att utveckla alternativhypoteser. Kan gärna medge nu att det inte har gått något vidare. Nu funderar jag väl i stället mer på vad som kan ha föregått mordet, och särskilt då på frågan om det här var ett rent tillfällighetsdråp (att SE var på väg till bussen), eller om SE redan när han stämplade ut från jobbet kan ha känt till att makarna Palme var på bion (och att han därför väntade med att gå ut från jobbet tills lagom till filmen slutade). Vilket tror du själv är det mest sannolika av de här två alternativen, givet alltså att det är SE som är gärningsmannen?

Detta är enligt mig det mest sannolika ur "ett perspektiv". Att han kommit ut tidigt och gått norr ut, mött Palme och där och då beslutat sig.
Problemet i denna teori (även alla andra) är vapnet..

Det går inte att föreställa sig Stig med en medhavd revolver..

Ute och druckit middag runt kl.21:00 är ju ett alternativ som kanske mer möjliggör framförhållning och skaffande av vapen (på nåt sätt??)...
Men hur ska SE sedan hålla koll på tiderna och var Palme är? De kunde ju ta taxi direkt etc.
Utstämplingstiden ger inte möjlighet till att han skulle ha hunnit till Grand efter filmen...
SE's beteende när väktarna önskar trevlig helg och sportlov vittnar heller inte om att han skulle vara stressad/uppspelt eller nåt. (Vilket i.o.f.s. rimmar bra med hur iskallt han betedde sig efter mordet. Ingen ånger, ingen stress... ingenting...)
Citera
2021-03-06, 22:15
  #12218
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, så är det nog. Jag har väl gjort vad jag har kunnat nu i ett halvårs tid för att försöka slå hål på teorin om att SE är gärningsmannen, och jag har verkligen försökt hjälpa till med att utveckla alternativhypoteser. Kan gärna medge nu att det inte har gått något vidare. Nu funderar jag väl i stället mer på vad som kan ha föregått mordet, och särskilt då på frågan om det här var ett rent tillfällighetsdråp (att SE var på väg till bussen), eller om SE redan när han stämplade ut från jobbet kan ha känt till att makarna Palme var på bion (och att han därför väntade med att gå ut från jobbet tills lagom till filmen slutade). Vilket tror du själv är det mest sannolika av de här två alternativen, givet alltså att det är SE som är gärningsmannen?

Det framlades ganska nyligt att nattbussarna från Odenplan var ett mindre sannolikt alternativ.

Ursprungligen postat av ursprungligen
"Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag noterar att det finns en utbredd missuppfattning om hur nattbussarna fungerade på 80-talet. Synpunkten att SE hade möjligheten att välja vänster till tunnelbanan eller höger till nattbussarna är mestadels fel. SE var ute i så god tid att han med god marginal skulle hinna med tunnelbanan.

Då går han vänster. Vill han åka nattbuss så går han till höger. Problemet med nattbussarna var att de började gå först ca en timme efter att sista tunnelbanetåget hade gått. SE hade alltså kunnat promenera i lugn takt till Odenplan och väl där varit tvungen att vänta en timme på bussen utomhus i kylan och i sällskap med berusade löningshelgsfyllon. Det var knappast ett lockande alternativ så jag anser inte att det är rimligt att han gick höger på Sveavägen före mordet.

SEkten brukar spekulera i varför SE återvände till Skandia efter att ha varit vid mordplatsen 15-20 min. Den enklaste och mest triviala lösningen är att han vet att han får stå utomhus i kylan vid Odenplan och vänta på bussen om han gick direkt och helt enkelt gick tillbaka till receptionen för att värma sig med en kopp kaffe innan han gick till bussen. SE valde kaffet med väktarna för att minimera väntan utomhus i kylan vid Odenplan.

Läser man TPs slarvigt researchade bok så får man lätt intrycket att det redan gick bussar från Odenplan till Täby, men det är inte sant. Man måste alltid vara försiktig när man läser SEktbibeln då den är full av sådana här agendadrivande glidningar.

Det kan på goda grunder uteslutas att SE gick till höger när han kom ut på Sveavägen. Vilket helt utesluter att NF har sett SE följa efter LOP.


Utöver att både vapen och motiv saknas och att SE inte är identifierad som GM.
Citera
2021-03-06, 22:46
  #12219
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hur visste SE att paret Palme skulle passera förbi Skandia till fots efter bion, visste han att paret Palme skulle tacka nej till att dricka te hos Mårten?
Bra fråga 'Sumer'. Just det du tar upp här talar väl i så fall mer för att det skulle röra sig om ett rent tillfällighetsbrott, dvs. att SE var på väg till bussen, och inte hade en aning om att han längs vägen skulle råka träffa på makarna Palme.

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Detta är enligt mig det mest sannolika ur "ett perspektiv". Att han kommit ut tidigt och gått norr ut, mött Palme och där och då beslutat sig.
Just det här alternativet är nog det som jag också lutar mest åt. Men samtidigt är det svårt att helt frigöra sig tanken på att det skulle kunna finnas viss förberedelse bakom, och särskilt i så fall just kännedom om när filmen slutade:
(FB) Skandiamannen

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det framlades ganska nyligt att nattbussarna från Odenplan var ett mindre sannolikt alternativ.
Ja, här skulle man ju gärna vilja veta mer om vad den tvärsäkra bedömningen grundar sig på. Borde det inte kunna gå att få fram busstidtabellerna från 1986?
__________________
Senast redigerad av Draifos 2021-03-06 kl. 23:41.
Citera
2021-03-06, 23:00
  #12220
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Han pratar i polisförhör om uppgörelser mellan knarkligor i city och om Skandia-anställda som blivit utsatta för hot. Är detta tillräckligt för att en skötsam person som ofta jobbar sent ska beväpna sig? Det går inte riktigt att svara på utifrån den bristfälliga information som vi har om Skandiamannen.

Thomas Petterssons alternativa teori är att Vapenhandlaren bett Skandiamannen ta fotografier av vapen och ammunition med all den utrustning som han hade tillgång till som grafiker. Blandningen av vapen och alkohol är ju aldrig en bra kombination även om jag håller med om att det är långsökt.

SE hade ju utrustning hemma.
Sedan vore det väl lättare att ta med en kamera dit än vapen till jobbet.

Har TP någon som helst grund för den fantasin? Har någon sett det?
Eller är det som det alltid annars är med TP, vilda fantasier?

Troligtvis.

Nej, ingen Svensson släpade runt på vapen för att det sprang runt pundare på City. Pundarna gav fan i Svensson och Svensson gav fan i dem.

SE var inte typen som släpade runt på en fet revolver.
__________________
Senast redigerad av Herakleios 2021-03-06 kl. 23:33.
Citera
2021-03-06, 23:02
  #12221
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Han pratar i polisförhör om uppgörelser mellan knarkligor i city och om Skandia-anställda som blivit utsatta för hot. Är detta tillräckligt för att en skötsam person som ofta jobbar sent ska beväpna sig? Det går inte riktigt att svara på utifrån den bristfälliga information som vi har om Skandiamannen.

Thomas Petterssons alternativa teori är att Vapenhandlaren bett Skandiamannen ta fotografier av vapen och ammunition med all den utrustning som han hade tillgång till som grafiker. Blandningen av vapen och alkohol är ju aldrig en bra kombination även om jag håller med om att det är långsökt.

SE hade ju utrustning hemma.
Sedan vore det väl lättare att ta med en kamera dit än vapen till jobbet.

Har TP någon som helst grund för den fantasi? Har någon sett det?
Eller är det som det alltid annars är med TP, vilda fantasier?

Troligtvis.

Nej, ingen Svensson släpade runt på vapen för att det sprang runt pundare på City. Pundarna gav fan i Svensson och Svensson gav fan i dem.

Sedan till det att vem fan släpar vapen till jobbet? Tror du arbetsgivaren accepterar det?

Någon jävla ordning får det väl ändå vara, även här
Citera
2021-03-06, 23:12
  #12222
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är av flera anledningar jag har så svårt att tro att han skulle ha gått åt vänster när han kommer ut. Dels har vi det här med att han själv säger så, och dessutom säger han det lite för ofta och för tydligt. Han arrangerar t.o.m. en egen rekonstruktion som sänds i TV, och som visar mycket tydligt att han går ut just åt vänster. Just det här med att komma ut och gå åt vänster (och ha "bråttom till tunnelbanan", och hela tiden titta på klockan) är ett av de bärande elementen i hans berättelse. Precis som det här med att han skulle ha stämplat ut försent för att hinna fram, att han skulle ha sett någon i gränden, att han skulle ha pratat med Lisbeth och sprungit efter poliser.

Sedan blir det också ur perspektivet med SE som gm ett rätt osannolikt sammanträffande att han i så fall skall ha kommit ut på gatan nästan exakt när makarna Palme passerar Skandiaentrén. Det blir ett mycket litet tidsfönster där han måste ha sett dem precis rakt framför sig (eller i alla fall högst ett par meter åt höger eller vänster om sig) när han kommer ut. Låter vi honom i stället gå åt höger när han kommer ut så blir det ett betydligt större tidsutrymme för honom att möta dem på. Han kan då ha mött dem alltifrån direkt när han kommer ut, och ända bort till korsningen halvvägs till biografen Grand.

Att tänka sig att han går åt höger löser också problemet med vad han sysslar med mellan 23:20 (då han troligen kommer ut på gatan) och 23:21:30 då Palme blir skjuten. Det tar inte en och en halv minut att gå från Skandiaentrén till mordplatsen, det tar bara en halv. Här kan man alltså tänka sig att han kommer ut vid 23:20, hinner gå i en halv minut norrut, möter och känner igen makarna Palme 23:20:30, vänder söderut och följer efter dem, hela sällskapet passerar sedan Skandiaentrén på väg söderut 23:21:00 och kommer fram till mordplatsen 23:21:30.

Sedan har vi det här med att Nicola F:s säger sig se en man som går efter makarna Palme söderut. Den observationen görs strax norr om Skandiaentrén, och jag tror att det mycket väl kan vara SE han ser där. Åtminstone kan det inte (som NF själv tror) vara Anders B han ser, eftersom Anders B aldrig befinner sig så långt norrut.

Jag minns inte säkert, men jag har också för mig att exfrun sade att han brukade ta bussen hem när han hade jobbat över sent. Och bussarna verkar ha gått norrifrån från Odenplan, och då bör han ju ha gått åt höger när han kommer ut.

Det kan säkert finnas fler goda skäl än de här att tro att SE går åt höger när han kommer ut, men det här är väl de jag kan räkna upp så här på rak arm. Någon särskild anledning att tro att han skulle ha gått åt vänster när han kommer ut har jag i alla fall ännu inte sett, faktiskt inte en enda.

Men för helvete, det har dryftats så många gånger.

Bussarna började gå efter att T-banan slutat gå.

SE gick åt vänster.
SE var obeväpnad.
SE kom ut försent för att stöta på LOP vid entrén.
Citera
2021-03-06, 23:16
  #12223
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile

Hela detta scenario går väl ut på att han går ut möter dem, vänder om bestämmer sig för att passa på att skjuta dem.

Det förutsätter ju att han normalt går runt beväpnad med en laddad revolver. Ingen såvitt jag vet har vittnat om att det är vanligt att SE hanterar ett vapen på daglig basis.

Nu har jag inte läst boken om SE som trolig mördare, men det är ju helt osannolika sammanfallanden av slumpvisa sammanhang som gör detta scenario möjligt .... nja tror inte på att någon råkat möta dem och sedan påpassligt råka ha en laddad pang tillhands...

Är det SE så måste han rimligtvis sett dem tidigare haft möjlighet att beväpna sig och fundera ett varv på var det ska ske och hur....

Men hur vet han att de ska gå hem? Att det inte finns livvakter på behörigt avstånd? GM eller medhjälpare måste stått utanför biografen när bion slutade.
Citera
2021-03-06, 23:27
  #12224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja AB, LP och SE var alla chockade, de var alla inom mindre än fem meter från skotten. Den sistnämnde på cirka en armlängdsavstånd.

Jag kallar det för ett "vådaskott", med det menar jag att det var nog inte något han planerat att göra när han klev upp på morgonen. Det var en stundens ingivelse när han slumpmässigt stötte på mannen som han (och hans polare) innerligt avskydde. Det fanns en "motivationsbild" (märk väl, inte motivbild) som någon sa, tror det var Hasse Aro.
Men om detta var oplanerat och en stundens ingivelse, är det då troligt att SE ofta eller alltid gick beväpnad med en PISTOL? Vad skulle han i så fall ha för anledning till det? Kan det havarit för att han kanske ofta jobbade kväll och det var mörkt och kusligt på hemvägen? Finns det någon här som kan ha någon tanke om varför han gick beväpnad? Är det troligt att han skulle gå omkring med vapen ofta?
Citera
2021-03-06, 23:31
  #12225
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Men om detta var oplanerat och en stundens ingivelse, är det då troligt att SE ofta eller alltid gick beväpnad med en PISTOL? Vad skulle han i så fall ha för anledning till det? Kan det havarit för att han kanske ofta jobbade kväll och det var mörkt och kusligt på hemvägen? Finns det någon här som kan ha någon tanke om varför han gick beväpnad? Är det troligt att han skulle gå omkring med vapen ofta?

Olagligt vapen skulle ju innebära sparken från försäkringsbolaget.

Hur skulle SE kunna använda vapnet mot tex en som hotar honom på gatan? Då åker han ju på mord.

Det var lugnt på City 1986.
Man kunde knata runt där varje helg utan att något hände vid tiden för mordet.

SE var obeväpnad tills motsatsen bevisas.
Citera
2021-03-06, 23:48
  #12226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Olagligt vapen skulle ju innebära sparken från försäkringsbolaget.

Hur skulle SE kunna använda vapnet mot tex en som hotar honom på gatan? Då åker han ju på mord.

Det var lugnt på City 1986.
Man kunde knata runt där varje helg utan att något hände vid tiden för mordet.

SE var obeväpnad tills motsatsen bevisas.
Precis mina tankar. Vem skulle kunna ta med sig Ett vapen som anställd på ett försäkringsbolag? Då är man ju i så fall långtifrån normal i huvudet. Och så tokig kunde väl inte SE vara. Jag tror nog att om LP hade levt hade hon kunnat vittna om att det inte var han. Man kommer ju ihåg att han inte var någon palmeälskare men då hade han ju ganska stor procent av svenska folket med sig.
Citera
2021-03-07, 02:22
  #12227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Men för helvete, det har dryftats så många gånger.

Bussarna började gå efter att T-banan slutat gå.

SE gick åt vänster.
SE var obeväpnad.
SE kom ut försent för att stöta på LOP vid entrén.

Hur skulle han ha kunnat gå vänster om han stämplade ut 23:19 och gick direkt ut? Då hade han ju missat hela föreställningen och suttit på tåget hem istället.
Citera
2021-03-07, 02:31
  #12228
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudley555
Hur skulle han ha kunnat gå vänster om han stämplade ut 23:19 och gick direkt ut? Då hade han ju missat hela föreställningen och suttit på tåget hem istället.
Stämplade han ut 23:19?

Gick han rakt ut?

Kom han ut innan skotten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in