Citat:
Ja, så är det nog. Jag har väl gjort vad jag har kunnat nu i ett halvårs tid för att försöka slå hål på teorin om att SE är gärningsmannen, och jag har verkligen försökt hjälpa till med att utveckla alternativhypoteser. Kan gärna medge nu att det inte har gått något vidare. Nu funderar jag väl i stället mer på vad som kan ha föregått mordet, och särskilt då på frågan om det här var ett rent tillfällighetsdråp (att SE var på väg till bussen), eller om SE redan när han stämplade ut från jobbet kan ha känt till att makarna Palme var på bion (och att han därför väntade med att gå ut från jobbet tills lagom till filmen slutade). Vilket tror du själv är det mest sannolika av de här två alternativen, givet alltså att det är SE som är gärningsmannen?
Detta är enligt mig det mest sannolika ur "ett perspektiv". Att han kommit ut tidigt och gått norr ut, mött Palme och där och då beslutat sig.
Problemet i denna teori (även alla andra) är vapnet..
Det går inte att föreställa sig Stig med en medhavd revolver..
Ute och druckit middag runt kl.21:00 är ju ett alternativ som kanske mer möjliggör framförhållning och skaffande av vapen (på nåt sätt??)...
Men hur ska SE sedan hålla koll på tiderna och var Palme är? De kunde ju ta taxi direkt etc.
Utstämplingstiden ger inte möjlighet till att han skulle ha hunnit till Grand efter filmen...
SE's beteende när väktarna önskar trevlig helg och sportlov vittnar heller inte om att han skulle vara stressad/uppspelt eller nåt. (Vilket i.o.f.s. rimmar bra med hur iskallt han betedde sig efter mordet. Ingen ånger, ingen stress... ingenting...)