2021-03-06, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
HDs ”alibi”, var det att hon hade gått och lagt sej, eller minns jag fel? 🤔
Stämmer, och sa att en av döttrarna ville sova hos henne. Men hon var svävande i svaret, som med allt annat i de egna förhören.
Citera
2021-03-06, 10:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Håller med Dig i vad Du skriver ovan.

När jag skrev "svart på vitt" (ang hot) tänkte jag på vad LW hade i sin telefon som hon kunde visa deras gemensamma vänner och som skulle få SD:s förtroende/korthus att rasa samman.
Det var SD så klart medveten om och inget han ville skulle visas upp.

Ja, så var det förstås.
Det var ju inte bara otroheten, utan många andra saker som Lena "satt" på. För SD och därigenom HD var det exakt sådant som han inte ville skulle komma fram.

Nu sitter han där med allt utfläkt på nätet. Det var inte så han hade tänkt sig.
Jag tror inte han tänkte logiskt, utan han tänkte med hat, vrede och ett mörker som inte gick att hålla tillbaka.
Citera
2021-03-06, 10:19
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Skulle alltså SD ha lyckats bli frikänd för mordet på Lena pga att han indirekt kunde styra mordutredningen?

Detta är ju antingen millenniets hittills i Sverige största juridiska skandal
-eller:
Nånting som hör hemma i avd för konspirationer m m.

Edit: Borde lagt till att det ovanstående, antydningarna om att SD by proxy styrt utredningen och som därför(?) kom till att landa i en frikännande dom, det borde vara mumma för NA att använda för att locka folk till att teckna prenumerationer.
Skulle man kunna tycka.
Varför misstolkar du så ofta det som skrivs?

SD:s polisvän kan ha hjälpt honom genom att inte göra en så komplett utredning som är möjligt.
Det är lätt att glömma lite här och där, styra arbetsfördelningen så att inte de mest erfarna och kompetenta får ta hand om det som är viktigt, missa att göra alla undersökningar som krävs osv.
Det jag menar är att poliskompisen utan att begå direkt uppenbara tjänstefel ändå kan vara lite extra klumpig och glömsk emellanåt för att hjälpa sin vän.

En liknande sak är att han myntade uttrycket "porrpastorn", men skyllde på att han hade hört det från någon granne.
Det visar tydligt att han gärna baktalar brottsoffret och står på SD:s sida.
På en direkt fråga skulle antagligen poliskompisen säga att han inte minns vem som använde det uttrycket, eftersom han hittade på det själv.

Jag tänker inte besvara dina eventuella svar på det här men det vore bra om du kunde sluta att misstolka så mycket.
Citera
2021-03-06, 10:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
H vet om att han och L fortfarande ses vilket det inte borde råda några som helst tvivel om, då hon själv har berättat det i förtroende för sin chef MT:

"I januari/februari -18 gick Hanna och Stefan isär. Maria och Hanna hade ett samtal under början av året, sannolikt i januari då Hanna sa att hon upptäckt att Stefan och Lena inte brutit kontakten. Det blev startskottet för skilsmässan. Hon sa aldrig hur hon upptäckt det. Då Hanna pratade om det var hon uppgiven, ledsen och besviken på Stefan. Hon berättade att hon skulle flytta, vilket hon gjorde 22-23 mars då hon också var ledig från arbetet."

Upptäckten kan ha gjorts redan mot slutet av året och H bör vid sidan om sin besvikelse ha varit rasande, främst på L. Men H är något av en mussla som kan hålla god min utåt sett; motsatsen till L som öppen bok. H ser sin inre kontrollant som en tillgång och ett tecken på styrka och tillåter sig inte några som helst känslouttryck gentemot L. Inom henne är det förvånansvärt stilla. - Allt hon vill och har som mål nu är att låta dem bägge få betala priset för sitt svek.

Strategen i henne kan ha börjat ruva på hämnd; hon ser till att bli granne med L istället för att invänta annan bostad. Härigenom skaffar hon sig ett guldläge och kan lugnt bevaka L:s terass. - För ytterligare översyn kan geokikaren komma till användning inomhus? Om S inte föredrar att ta en omväg till L måste han passera H:s lägenhet.

Samtidigt kan hon med gott samvete roa sig ohämmat med J och bara låta S få ana vad som sker bakom hans rygg. - Hon och J är såklart caching-vänner, precis som han och L. - Hur kan du tro annat, undrar H.
Som den milda och omtänksamma sköterska hon är, matar hon S med hans egen medicin. Långsamt. Medan han tillitsfullt gapar, tar emot och sväljer, ses antydan till ett sällsamt leende hos H: "Mot slutet av samtalet tittade Hanna på Maria och sa, "jag hoppas att hon är död". Då hon sa det var hennes ansiktsuttryck inte särskilt allvarligt. Ofta då Hanna pratar om även allvarliga och svåra saker har hon ett leende i mungipan."

H skriver till J samma morgon: "vad har han nu gjort?". - Uppfyllt hennes heta önskan? Hon vet ju att S ligger bakom försvinnandet. Olyckshändelse i tvättstuga eller ute i terrängen, besök hos granne etc; öppen dörr borde föra tankarna till en akut uppkommen situation på morgonsidan där L lämnat hemmet tillfälligt för att bistå någon med hjälp eller att hon själv blivit skadad.
Men, vad som slår H direkt är istället att S är inblandad och att L är borta för gott. Inget som besvärar H - tvärtom.
Sannolikheten för att S ligger bakom försvinnandet är i H:s tankevärld högre, än att det finns förklarliga skäl till att L avviker hemifrån.

De "gamla tankarna" som berörs någon vecka innan mordet, kan syfta på L. Att H har en sexuell relation med J kunde inte ha undgått hennes intuitive make; när senast utstrålade hon glädje och erotisk attraktionskraft. L:s hånskratt om hans naivitet gällande H:s lust till J, ekade allt högre inne i huvudet. Och nu uppenbarade sig alla de tecken han tidigare velat blunda inför.
"Bollen är din" var, som du säger, ett ultimatum. Och en deal; jag lämnar J om du gör dig av med L; välj själv hur du löser det; problemet är ditt.

Att JG misstänker att L befinner sig i H:s bostad, är ingen tillfällighet tagen ur tomma intet. H eller S har i närtid uttalat en önskan om att hon ska försvinna. För JG reagerar instinktivt och inser att H är insyltad i försvinnandet.
JG förutsätter att L antingen har lurats att gå till H eller att hon har besökt H självmant. Och blivit kvar. Fortfarande vid liv eller redan död.

"FL2: Han är orolig att Lena kan finnas i Hannas lägenhet.
MT: Ah..eh.. kanske inte orolig men han konstaterar att lägenheten inte är avspärrad i alla fall.. han säger att det kanske inte är nått hett spår men.. men ah.. ah ja..
FL2: Varför får han såna tankar?
MT: Ah den frågan bör du just ställa till honom..eh..men han kände ju såklart till att affären mellan mig och Lena och att Hanna inte tyckte om det. Men..näe ställ frågan till honom varför...varför han får såna tankar.
FL2: Han är så orolig så han åker från Almby, sitt hus i Almby bort till Hannas lägenhet för
och kolla
och konstaterar att det inte finns.. han kallar (ohörbart) avspärrningsband men han konstaterar att det inte finns..
"

JG borde ha pressats hårdare om senaste tidens tongångar, framförallt från H:s sida.
Tack reviews. Jag håller med. JG borde pressats hårdare.

Även SD (om än svajjig källa) sammanfaller med det JG säger om sin mer tighta relation till H.

SD: Och, och jag är den typ av människa som han blev sviken av tidigare.
FL: Okey.
SD:Mm.
FL: Ja jo men det, så kan det ju vara.
SD: Nej så han, och han, han står ju närmare Hanna än mej i vänskapsband nu för tiden ...
FL: Okey.
SD: Så, måste han välja på oss, så väljer han Hanna.
FL: Ja.
SD: Då skickar han sina lojaliteter dit."
Citera
2021-03-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ligger nog närmast sanningen. Men en sak undrar jag: 11e eller 12 hade väl SD å LW stämt träff där i skogen? Vet att jag har läst det i fup.
Problemet var dock, när LW gick mot mötesplatsen, att hon pratade i mobilen med en manlig geokompis och mötet med SD inte blev av just därför. LW stannade där och väntade i några minuter, men gick sen hem.

Sen gatuloppisen 13e.SD var stressad och såg inte alls glad ut, som den mask av självförtroende och kontroll han alltid annars bar.

Om jag minns rätt så gjorde hon något så ovanligt för deras relation som att både skicka sms och ringa på vanliga numret. Så hon var nog angelägen om att träffas.

Sen finns ju alltid möjligheten att han faktiskt mött några personer på vägen där vilket han blåst upp proportionerna på rejält.
Tror hans hjärna funkar sämst där när det börjar närma sig midnatt med tanke på hur lite han verkar sova. Det kan ha bidragit även runt midnatt 14/5 till att det gick som det gick.

13/5 så vet han väl bl.a. att HD varit iväg på lite romantic business med JS. LW var på mys helgen innan. Han sprang med HD:s eventuella ”efterträdare” också helgen innan. Skulle det bli nån resa? Vilket mood var LW i? Måste ju ha snurrat i hjärnan på honom. Kaningate runt 8/5 är ju inte heller ett sundhetstecken.
Varje gång HD lämnade kommungränsen så var han nog lite stressad.
Citera
2021-03-06, 13:33
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

SD:s polisvän kan ha hjälpt honom genom att inte göra en så komplett utredning som är möjligt.
Det är lätt att glömma lite här och där, styra arbetsfördelningen så att inte de mest erfarna och kompetenta får ta hand om det som är viktigt, missa att göra alla undersökningar som krävs osv.
Det jag menar är att poliskompisen utan att begå direkt uppenbara tjänstefel ändå kan vara lite extra klumpig och glömsk emellanåt för att hjälpa sin vän.

En liknande sak är att han myntade uttrycket "porrpastorn", men skyllde på att han hade hört det från någon granne.
På en direkt fråga skulle antagligen poliskompisen säga att han inte minns vem som använde det uttrycket, eftersom han hittade på det själv.

Jag tänker inte besvara dina eventuella svar på det här men det vore bra om du kunde sluta att misstolka så mycket.

Det förekommer Korruption i stort sett alla yrkesgrupper så varför skulle polismyndigheten vara skonad från fusk och mygel. Svågerpolitik är väl lika vanligt som falukorv idag.
Citera
2021-03-06, 13:51
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Här nedan ett inlägg från Blessedfruit.
Du har ju varit med i tråden sedan länge, så du minns förmodligen skribenten. Då minns du möjligen att skribenten kände Lena sedan länge (minns inte riktigt, men tror att det rörde sig om närmare tjugo år). De hade kontakt med varandra genom åren, mest om jag minns rätt, genom chattar.

Jag vet inte vilken insyn du har i församlingen/arna och vilka källor du har, men din "vinkling" av Lenas byte av yrke är en vinkel som är något lite annorlunda än den bild som Blessedfruit ger här tycker jag.

Det kan hända att det finns flera sidor av samma historia, det kan ha varit flera människor involverade i beslut, särskilt om det handlat om flera församlingar. Församlingar nämner du, vilket får mig att undra hur du kan veta detta? Har du en fot i flera församlingar? Det kan ju lätt uppstå rykten, om man nu inte fört det direkt från källa som hade med saken att göra (i de olika församlingarna).

För mig låter det osannolikt att det verkligen inte skulle finnas någon plats för henne i någon församling? Kanhända att Lena vill ha någon särskild tjänst någonstans, att det inte fanns det hon sökte efter. Men att hon inte skulle kunna få någon tjänst i någon församling pga av att det saknades förtroende för henne, det behöver du ange hur du har fått den informationen.

Naturligtvis är det alltid två sidor av en sak; Lenas version är en syn (en uppfattning) på saken, medan en motpart (om man nu kan se det på det viset) gör en annan tolkning.

Edit.
Ändrat och lagt till det fetade, blev syftningsfel i första ändringen/tillägget.

Blessedfruit har fått sin information av LW. Därför säkert vinklad och inte trovärdig.
Det Schazz skriver låter mycket trovärdigt. LW hade ju stora samarbetsproblem. Det beskriver också hennes chefer. Det var många enskilda samtal med henne pga hennes problem. Att hon dessutom stötte på de gifta männen i församlingen gjorde förstås inte saken bättre.
Citera
2021-03-06, 14:02
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Citat:
En liknande sak är att han myntade uttrycket "porrpastorn", men skyllde att han hade hört det från någon granne.
På en direkt fråga skulle antagligen poliskompisen säga att han inte minns vem som använde det uttrycket, [b]eftersom han hittade på det själv.[b]

Det fetade: det vet du ju inget om. Eller hur?
Citera
2021-03-06, 14:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det fetade: det vet du ju inget om. Eller hur?
Det är en väldigt uppenbar lögn.
Alla inblandade i triangeldramat ville hålla relationen hemlig och varken LW eller HD skyltade med andra relationer.
Inte ens den observanta grannen hade sett LW hos SD.

Sedan har vi det här med att han hjälpte SD att flytta/bygga poolen.
Poliskompisen "kom inte ihåg" vilket år det var, om det var före eller efter mordet.
Kanske ligger mordvapnet dolt under poolen och poliskompisen hjälpte till att dölja det.
Citera
2021-03-06, 14:37
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för utförligt tänk angående motiv och annat. Ska återkomma till detta när jag har lite mer tid.
Jag tänker mest att han gör sånt ståhej kring sin person. Bestämmer träff med risk att LW lämnar spår av att de ska träffas. Ringer polisen om några påhittade personer. Beter sig märkligt så polisen menar att ”inget stämmer” med honom.
Han rör sig på en gångbana/cykelväg fram och tillbaka på ett ställe där hundrastare och kvällsflanörer rör sig regelbundet. För att ta med LW upp i skogen och slå ihjäl henne vid hennes cache? Och sen ha lagt så många ”dimridåer” med muskiga män efter sig så att åklagaren menar att han planerat detta men ”misslyckats” med att mörda henne eller fått kalla fötter?

Du kan ha rätt, att det är bara ett av SDs normala hjälteinsatser. De skulle alltså ut och laga att cachen om på ett säkrare ställe, och så hände det otrevliga, och SD var tvungen att springa hem efter mobil och bättre ficklampa.

Men om man istället utgår från att 11-12 maj skulle vara ett försök till mord, då är det väl inte meningen att det ska synas att de har stämt träff? Nu råkar hennes sms (jag kan inte hitta något samtalsförsök till SD) där hon försöker få kontakt med SD då hon står på Fågelbärsvägen. Som du påpekar i annat inlägg, måste hon även försökt på annat vis, annars skulle hon inte skicka sms. Ingen kommunikation dom mellan den dagen visar annars på att de skulle ha stämt träff.

SD sticker också ut utan sin mobil, vilket ju är ovanligt för den här personen. Om han hade barnen hemma, vilket han i förhör först säger att han har, då är väl det jätteallvarligt? Och om de ska träffas, brukar de ju kommunicera väldigt mycket. Nä, här tycker jag att de känns skumt. Även hur SD svara på frågor under förhöret, ger mig mycket dåliga vibbar. Inte bevis för rätten att ta ställning till, men för hur jag bedömer hans trovärdighet, dvs jag får en uppfattning att han inte är sanningsenlig och det för att han har något att dölja.

Naturligtvis är hela situationen bisarr att försöka anmäla ett försök till rån, dvs placera sig själv på plats strax före ett mord. Meningen var inte att polisen skulle komma ut, det blev en miss. Allt måste blåsas av, särskilt som att polisen tycker att han verkar vara en pajas. Mordet hade ju inte behövt ske exakt vid hennes cache, utan på väg dit, eller från. T ex ligger ju cache ganska nära Vivalla, och man kan ta sig till cachen via en gång/cykelbana en sträcka. På det viset är ju valet av mordplats definitivt bättre än hemma hos Lena.

Men vad är skillnaden mellan 11-12 maj och 14 maj? Han har ju haft polisen på plats 12 maj, där han blev starkt ifrågasatt, det trots att han var inringaren. Det här är också både nära i tid och nära mordplatsen. i princip är villkoren för att mörda 14 maj ännu sämre i mitt tycke.

SD är i stark obalans den här perioden, han kan inte motstå impulsen att hon måste dödas, det är min tes. Det blir inte längre rationellt, utan styrs känslomässigt av all tillbakahållen press under en tid. HD pressar på från sitt håll och Lena på sitt håll.

Jag tänker på några andra fall där män dödat sina partners på väldigt för dom själva utpekande sätt. Det verkar som att de kommer till en punkt där de tappar kontrollen över både sina offer, men också över sig själva. Det blir som något som måste göras, det får kosta vad det vill. Det verkar nästan som att det inte finns någon riskanalys alls som det tagits hänsyn till i vissa fall. Ångesten tar överhand över logiken.

Även vid mordplatsen rör sig folk, det bor människor väldigt nära. Vem som helst hade kunnat komma för att rasta sin hund eller t o m kolla vem som skrek.

Citat:
För att sen då ha samlat mod igen några dagar senare för att sätta ”planen” i verket. Hans ”stealth” plan där han flyger helt under radarn så han kan lämna LW ihjälslagen där och bara vissla vidare i tillvaron utan misstanke från någon.

Jag har nog redan svarat på det här ovan, men för att förtydliga; även om den 11-12 maj bara var hans försök till att rädda ensamma kvinnor, så har det ändå redan skett. Han har nu inte bara anmälningarna på sig i polisens register, han har nu en incident där han inte verkar blivit trodd, och dessutom en granne som verkat reagera negativt på SDs sätt, vilket kanske SD kunnat märka.

Villkoren är redan försämrade 14 maj, genom det som hände dagarna före.

Citat:
Resan kan ju ses som nån form av ”lämna landet” grej men det råkar bara vara ännu ett stressmoment för honom.

Ja, det är det, ett ytterligare stressmoment.
Men det hindrar inte att det också kan användas för att vinna tid, efter mordet.

Jag är ganska övertygad om att han trodde att hans manöver hon polisen på det första vittnesförhöret skulle gå i hamn, och att han skulle hinna stiga på planet innan det blev aktuellt med nästa förhör. Då hade han redan fixat med raderingar och kanske "lite till" som att snygga till konversationer och tidslinjer.

Citat:
Jag ska vara helt ärlig med att jag tror att åklagaren tagit i lite med 11-12/5 för att få ytterligare indicier.
Men det är vara han som tramsar runt och leker och hamnar i ”kvarterspolisbubblan” så han glömmer barn, älskarinna ja allt runt omkring. Så tror jag han funkar. Går upp i sitt eget. Antar att han behövde mycket uppmärksamhet där så han spelade upp det där scenariot om muskiga män. Att det är en del i en mordplan är lite för långsökt känner jag. Återkommer till temat senare som sagt.

Edit: rättade transar till tramsar...

Transar, det är väl den enda komponenten som inte finns i detta morddrama?

Det kanhända att åklagaren är osäker, och om hon hade haft lite starkare indicier kanske 11-12 maj inte hade tagit upp på det sätt som det har gjorts.

Jag lutar dock mot att åklagaren faktiskt tror sig se ett mönster. Även PS och R*ydén verkar ju luta åtedet hållet i förhören.

Men jag vet att du är klok, och även @letsdoit har samma teori som du i frågan.
Jag är öppen för att det kan förhålla sig på annat sätt än min nuvarande tro.
Inget förvånar mig längre (närapå), i det här fallet. Det är en riktigt märklig man (förklädd till vanlig familjefar) som är mgm.
Citera
2021-03-06, 14:44
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Det är en väldigt uppenbar lögn.
Alla inblandade i triangeldramat ville hålla relationen hemlig och varken LW eller HD skyltade med andra relationer.
Inte ens den observanta grannen hade sett LW hos SD.

Sedan har vi det här med att han hjälpte SD att flytta/bygga poolen.
Poliskompisen "kom inte ihåg" vilket år det var, om det var före eller efter mordet.
Kanske ligger mordvapnet dolt under poolen och poliskompisen hjälpte till att dölja det.
Citat:
varken LW eller HD skyltade med andra relationer.

Inte? LWs GC-konto är fullt med foton av henne tillsammans med sina KKs. Antagligen för att göra S svartsjuk men vem som helst kunde se dem. Hon hade ju också sex med dem i soffan på nv utan att dra för gardinerna. Någon granne sa: "det måste väl vara någon av alla hennes karlar", fritt ur minnet. De såg givetvis att hon hade svängdörrar för "alla hennes karlar".
Citera
2021-03-06, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det förekommer Korruption i stort sett alla yrkesgrupper så varför skulle polismyndigheten vara skonad från fusk och mygel. Svågerpolitik är väl lika vanligt som falukorv idag.

Har PW sagt nåt om huruvida han hjälpte SD att återställa raderade bilderna i hemmamiljö eller i jobbmiljö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in