2021-03-05, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Mycket av det vi har läst som SD har skrivit till Lena om döden, är inga direkta hot. Det blir som en påminnelse till henne om att det finns en tråkig sida av det hela i livet, typ. Deras liv. En undermening som är mörk, och som man bara kan "känna" att det påminner om dödshot. Ungefär som att jag hatar dig så mycket att jag inte bara önskar dig död. Sedan får man känna efter resten... Lite horror movie vibbar.

T ex liknande "du får gärna dö på de isiga vägarna" eller "hoppas din död blir plågsam och utdragen" (citaten ej exakta utan tagna ur minnet som exempel).

Andra är skrivna så att de är dubbeltydiga och kan (bort)förklaras på andra sätt, men det undgår ingen (och absolut inte Lena) vad de står för. Kan inte komma på något just nu, men minns att piastrone tog fram något för en tid sedan. Du minns säkert flera andra om du tänker efter.

Jo, förresten: "Och bara du kan välja framtid nu. Fred, värme och kärlek är kanske nåbart. Mörker och död inom lätt räckvidd"

Allt det här är nog SD medveten om, att han inte ska lämna spår av dödshot svart på vitt. De har förmodligen sagts muntligt.

Dödshotet mot Lena och sonen, det finns inget i original i skrift på det. Det bevis som finns är när Lena konfronterar SD med hans egna ord, och han erkänner genom att säga att det var dumt sagt och att han hade sagt förlåt efteråt.

När man tänker på det dödshotet, blir jag alldeles kall.
Det är ju något av det vidrigaste jag har hört.
Att prata på det viset...om ett barn och dess mor.

Det visar vem du har att göra med.

Angående din första mening:
Hoten är uppenbara vare sig de är direkta eller indirekta. Tror Lena tyvärr inte alls begrep hur farligt läget var.
Citera
2021-03-05, 20:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, 11-12 maj är inte solklart vad han pysslar med, det blir väldigt mycket gissning.

För egen del lutar jag åt att det är ett första försök, eller menat som en övning. Vilket då antyder att det finns någon slags plan.

Om jag fattar åklagarens teori rätt, verkar inte planen ligga längre bort i tid än till den helgen, förutom att det funnits i SDs personlighet/sätt att tänka att det inte är långt mellan problem till problemlösningen döda.

Där är åklagaren inne på att planterandet av mållgorna är en del av planeringen. Poliserna vittnar om att SD verkar inte ge rätt personuppgifter och ger ett allmänt skumt intryck. Vad har han innanför jackan? Visa händerna och gå hem och lägg dig, typ. Även grannen med hunden vittnar om SDs underliga beteende och frågor runt vilka tider och rundor han brukar ta. Grannen fick ett så obehagligt intryck av händelsen att han väcker sin ambo för att berätta om detta.

Platsen som mållgorna placerade sig på är nära mordplatsen och mötet med Lena skulle ske där (enligt SD). Tidslinjen visar hur Lena rör sig och hennes kontakt med honom under denna tid visar att de skull mötas. Just under den kritiska tiden saknar dock SD uppkoppling till nätet, vilket är anmärkningsvärt. Det här är väl åklagaren teori.

Enligt åklagaren har J*udiths vittnesmål om den nedsläckta fasaden för mordnatten en betydelse i åklagarens teori om planeringen.

Vi vet inget om mordvapnet, men det har ju nämnts att det skulle vara en cylinderfomat tillhygge och skadorna ha både (hjälp mig nu, börjat glömma ) runda och linjära former(?). Ett hårt tillhygge.

Möjligt att något sådant kunnat finnas på platsen, men det troliga är väl att något sådant vapen har tagit med? Är det åklagarens teori? Vet ej.

Åklagaren har väl också som teori att genom de återskapade Telegrammeddelandena kan man se att SD har haft kontakt med Lena, blivit inbjuden. Hennes tidslinje bekräftar var hon har rört strax före mordet, dvs till mordplatsen, vilket både i tid och genom plats gör det rimligt att tänka sig att han stämt träff med Lena, eller i varje fall mött henne där.

Eftersom vi inte har hört åklagarens slutanförande (jag förmodar att hon kopplar ihop det som framkommit under alla förhören under rättegångsdagarna?) vet vi inte hur hon drar slutsatser om planering helt, men jag kan tänka mig att den planerade träffen 11 maj som ska handla runt en cache, kan ha liknande innebörd den 14 maj, dvs träffas på ett ställe som båda känner till i närområdet, antingen där en cache är placerad eller har varit/planeras. Det är vad jag kan tänka mig att åklagaren har i tankarna runt planeringen av platsen för mordet.
SD har heller inget alibi för tidpunkten.

Själv tänker jag att det finns både delar av planering och delar av risktagande i hans sätt att agera.
Att SD har under lång tid känt svårigheterna torna upp sig runt att ha både familj och Lenas tålamod att vänta "på bättre tider" som tryter.

Spelplanen har plötsligt ändrats och det går inte längre att ha två relationer rullande parallellt. Mörka tankar tar över ganska ofta, särskilt som att kvinnorna som från början varit varandras fiender genom att den ena kräver avstånd och hålla hemligt och den andra kräver upprättelse och närhet. Motstridigt till tusen, det börjar bli ohållbart.

De mörka tankarna blir allt mörkare och tankar på mord finns nog där sedan flera år, men kanske helt utan plan.

Så småningom börjar bilder av hur det ska gå till formas, men det blir inte tillfälle eller det kanske sitter någon liten spärr där, som gör att planen inte planeras noga, utan det handlar mest om själva momentet, känslan av att bara slå till, döda. Det andra är kanske till någon del förbjudet. Typ jag vill, men jag försöker låta bli.

Tills en dag går det inte att hålla emot.

Där kommer mycket av att städa efter skadan sedan.

Vissa delar planerade, te x tidigare tankar på hur han ska få ut Lena, att han ska ta mobilen och förstöra den. Kanske även tankar på hur man raderar och ändrar tidslinjer. Inte ta med sig sin egen mobil. Ta med ett tillhygge, kanske det noggrannare utvalt. Kanske se till att ha väldigt tajt med tid, så lite tid som möjligt utan alibi. Släcka belysningen så att han kan både smyga ut och in i huset, spola av sig utomhus utan att grannarna ser. osv. Cykelväxlarna som ska testas kan ha varit något han har tänkt på förut.

Damage kontroll är kanske blodiga sexet, akuta raderingar på polishuset osv.

Jag tror att han också är en risktagare, van att komma undan med lögner och "barnsligt oskyldiga blå ögon", vilket gör att han känner sig ganska säker på att han ska hinna till USA och fixa resten där.
Nyckeln ligger hos HD.
Det är henne han krumbuktar för.
Citera
2021-03-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för utförligt tänk angående motiv och annat. Ska återkomma till detta när jag har lite mer tid.
Jag tänker mest att han gör sånt ståhej kring sin person. Bestämmer träff med risk att LW lämnar spår av att de ska träffas. Ringer polisen om några påhittade personer. Beter sig märkligt så polisen menar att ”inget stämmer” med honom.
Han rör sig på en gångbana/cykelväg fram och tillbaka på ett ställe där hundrastare och kvällsflanörer rör sig regelbundet. För att ta med LW upp i skogen och slå ihjäl henne vid hennes cache? Och sen ha lagt så många ”dimridåer” med muskiga män efter sig så att åklagaren menar att han planerat detta men ”misslyckats” med att mörda henne eller fått kalla fötter?

För att sen då ha samlat mod igen några dagar senare för att sätta ”planen” i verket. Hans ”stealth” plan där han flyger helt under radarn så han kan lämna LW ihjälslagen där och bara vissla vidare i tillvaron utan misstanke från någon.

Resan kan ju ses som nån form av ”lämna landet” grej men det råkar bara vara ännu ett stressmoment för honom.

Jag ska vara helt ärlig med att jag tror att åklagaren tagit i lite med 11-12/5 för att få ytterligare indicier.
Men det är vara han som tramsar runt och leker och hamnar i ”kvarterspolisbubblan” så han glömmer barn, älskarinna ja allt runt omkring. Så tror jag han funkar. Går upp i sitt eget. Antar att han behövde mycket uppmärksamhet där så han spelade upp det där scenariot om muskiga män. Att det är en del i en mordplan är lite för långsökt känner jag. Återkommer till temat senare som sagt.

Edit: rättade transar till tramsar...

Ligger nog närmast sanningen. Men en sak undrar jag: 11e eller 12 hade väl SD å LW stämt träff där i skogen? Vet att jag har läst det i fup.
Problemet var dock, när LW gick mot mötesplatsen, att hon pratade i mobilen med en manlig geokompis och mötet med SD inte blev av just därför. LW stannade där och väntade i några minuter, men gick sen hem.

Sen gatuloppisen 13e.SD var stressad och såg inte alls glad ut, som den mask av självförtroende och kontroll han alltid annars bar.
Citera
2021-03-05, 20:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Var inte orolig för JG som Ratatosk. Han kommer vid endera färden upp och ner på Yggdrasil, tvingas möta Urd, Skuld och Verdandi vid roten och få förklara sig. Medan nornorna spinner vidare på livets tråd. Ödet.
Bäst ekorren snattar i HR.

Ett gott samvete är den bästa huvudkudden.
Analogin bottnar i att han åker efter SD och kollar hans förehavanden.
JG och HD kom varandra närmre efter att otroheten uppdagades och han eldar friskt i brasan för att hålla med henne.
Allierar sig i tystnadsplikten och beter sig som om det är en sandlåda med sin religiösa pseudomoral.

Ja, ett gott samvete eliminerar ständig ångest.

Domen ang Tim, Tove och Therese är intressant. Blott en kyss öppnar helvetets portar.
Fast han hade inte varit så pålitlig innan heller.

Att vara drivande kanske inte alltid är uppenbart och lika tydligt som i ungdomarnas situation. Som enligt TR levde i en bubbla.

Känner man personens svagheter och reaktioner vid press så kan det nog sluta i mord. Speciellt om det finns störningar med i bilden.

SD har ju en viss historik att överväga eliminera HDs lidande. När hon då inte tydligt uttalar att personer får leva förstås.

"Så länge du inte gjort det så är vi ingenting”.
Citera
2021-03-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Analogin bottnar i att han åker efter SD och kollar hans förehavanden.
JG och HD kom varandra närmre efter att otroheten uppdagades och han eldar friskt i brasan för att hålla med henne.
Allierar sig i tystnadsplikten och beter sig som om det är en sandlåda med sin religiösa pseudomoral.

Ja, ett gott samvete eliminerar ständig ångest.

Domen ang Tim, Tove och Therese är intressant. Blott en kyss öppnar helvetets portar.
Fast han hade inte varit så pålitlig innan heller.

Att vara drivande kanske inte alltid är uppenbart och lika tydligt som i ungdomarnas situation. Som enligt TR levde i en bubbla.

Känner man personens svagheter och reaktioner vid press så kan det nog sluta i mord. Speciellt om det finns störningar med i bilden.

SD har ju en viss historik att överväga eliminera HDs lidande. När hon då inte tydligt uttalar att personer får leva förstås.

"Så länge du inte gjort det så är vi ingenting”.

J
JG står för ratatoskskvallret från hjärna till rot. . Som väpnare har han HD. Eller tvärtom. Nu gäller det för HR att nysta upp trådarna.

---

Sp: minns detta fall med fasa. De 2 och offret var ändå minst 25 år yngre än paret D men likheterna är slående.

Sånt handlar inte det minsta om kärlek... trots vad han trodde. Offret var helt skyddslös och inte det minsta orolig. Varför skulle hon vara det? inte ens ett drama med en puss. Men i Thereses ögon var det på liv och död. Inte så lite borderline/empatifrihet/verklighetsflykt där... tänker jag.
Tim torde ha varit ett totalmiffo, van att alltid göra som han blir tillsagd. Utan protester..en framtida toffel - eller en mördare då han pressas till sitt yttersta. Med allt vad det innebär.
Men nånstans i galenskapen gick det åt helvete gällande sans och balans.
Men nu ska jag inte vara knölig och ställa diagnos. På ungdomarna.
Senast redigerad av zilvereko 2021-03-05 kl. 21:54.
Citera
2021-03-05, 22:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Angående din första mening:
Hoten är uppenbara vare sig de är direkta eller indirekta. Tror Lena tyvärr inte alls begrep hur farligt läget var.

Kan inte varit så att hon begrep.
Absolut är det hot.
Men i rätten, är det vagare. SD kan slingra sig.
Och det gör han. Försvaret tar upp att de använde ordet "död" i sociala sammanhang t ex. om otroheten kom fram, eller att Lena som pastor varit med en man som varit gift.

Ibland har jag tänkt att hon fattade att det fanns något allvarligt där bakom det som sades. Ibland tänker jag att hon rationaliserar, tror att det är något han kläcker ur sig i frustration.

Nu tror jag som du, att hon faktiskt visserligen på ett plan tog det på allvar, men att hon inte trodde att han någonsin skulle skrida till verket.

Kanske är det lättare att förstå allvaret om man blivit allvarligt fysiskt misshandlad, kanske misshandlad upprepade gånger. Här har det handlat om några gånger med fysiska övergrepp, med för hårda tag, plötsliga angrepp, men inga allvarliga incidenter med allvarligare fysiska skador.

Jag tror hon missbedömer, samtidigt som hon har blivit rädd. Hon har sett det okontrollerade och det mörka.

Avtrubbningen, som man i forskningen kallar normaliseringsprocessen finns där.

Jag tänker så här: Tänk om en person skulle säga till dig det som SD sa till Lena om A och Lenas död, då utan att ni hade känt varandra länge.

"Jag vet inte vem av er jag ska ta först, dig eller A. Det kommer att göra ont att se blodet rinna. Om jag tar dig först, då slipper du det." Citatet fritt ur minnet.

Vem skulle inte få kalla kårar? Ringa polisen direkt, anmäla. Det här är en helt gränslös person. För vem säger eller ens tänker något sådant?

Både den onormala bindningen och hennes avtrubbning till situationen gör att hon istället börjar diskutera med honom om det!

Anmäler inte. Berättar för några få.
Citera
2021-03-06, 00:03
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, hon har attityd.
Och hon ställer ultimatum.

Det här låter som anstiftan och ihop med hans ordval efter mordet luktar det skit.
"det ska bli så bra nu".

"Bollen ligger hos dig hur du vill att vår relation utvecklas"

"Så bollen ligger hos dig hur du vill ha det i fortsättningen."

"Tänk hur annorlunda livet hade kunnat vara med andra förutsättningar."
H vet om att han och L fortfarande ses vilket det inte borde råda några som helst tvivel om, då hon själv har berättat det i förtroende för sin chef MT:

"I januari/februari -18 gick Hanna och Stefan isär. Maria och Hanna hade ett samtal under början av året, sannolikt i januari då Hanna sa att hon upptäckt att Stefan och Lena inte brutit kontakten. Det blev startskottet för skilsmässan. Hon sa aldrig hur hon upptäckt det. Då Hanna pratade om det var hon uppgiven, ledsen och besviken på Stefan. Hon berättade att hon skulle flytta, vilket hon gjorde 22-23 mars då hon också var ledig från arbetet."

Upptäckten kan ha gjorts redan mot slutet av året och H bör vid sidan om sin besvikelse ha varit rasande, främst på L. Men H är något av en mussla som kan hålla god min utåt sett; motsatsen till L som öppen bok. H ser sin inre kontrollant som en tillgång och ett tecken på styrka och tillåter sig inte några som helst känslouttryck gentemot L. Inom henne är det förvånansvärt stilla. - Allt hon vill och har som mål nu är att låta dem bägge få betala priset för sitt svek.

Strategen i henne kan ha börjat ruva på hämnd; hon ser till att bli granne med L istället för att invänta annan bostad. Härigenom skaffar hon sig ett guldläge och kan lugnt bevaka L:s terass. - För ytterligare översyn kan geokikaren komma till användning inomhus? Om S inte föredrar att ta en omväg till L måste han passera H:s lägenhet.

Samtidigt kan hon med gott samvete roa sig ohämmat med J och bara låta S få ana vad som sker bakom hans rygg. - Hon och J är såklart caching-vänner, precis som han och L. - Hur kan du tro annat, undrar H.
Som den milda och omtänksamma sköterska hon är, matar hon S med hans egen medicin. Långsamt. Medan han tillitsfullt gapar, tar emot och sväljer, ses antydan till ett sällsamt leende hos H: "Mot slutet av samtalet tittade Hanna på Maria och sa, "jag hoppas att hon är död". Då hon sa det var hennes ansiktsuttryck inte särskilt allvarligt. Ofta då Hanna pratar om även allvarliga och svåra saker har hon ett leende i mungipan."

H skriver till J samma morgon: "vad har han nu gjort?". - Uppfyllt hennes heta önskan? Hon vet ju att S ligger bakom försvinnandet. Olyckshändelse i tvättstuga eller ute i terrängen, besök hos granne etc; öppen dörr borde föra tankarna till en akut uppkommen situation på morgonsidan där L lämnat hemmet tillfälligt för att bistå någon med hjälp eller att hon själv blivit skadad.
Men, vad som slår H direkt är istället att S är inblandad och att L är borta för gott. Inget som besvärar H - tvärtom.
Sannolikheten för att S ligger bakom försvinnandet är i H:s tankevärld högre, än att det finns förklarliga skäl till att L avviker hemifrån.

De "gamla tankarna" som berörs någon vecka innan mordet, kan syfta på L. Att H har en sexuell relation med J kunde inte ha undgått hennes intuitive make; när senast utstrålade hon glädje och erotisk attraktionskraft. L:s hånskratt om hans naivitet gällande H:s lust till J, ekade allt högre inne i huvudet. Och nu uppenbarade sig alla de tecken han tidigare velat blunda inför.
"Bollen är din" var, som du säger, ett ultimatum. Och en deal; jag lämnar J om du gör dig av med L; välj själv hur du löser det; problemet är ditt.

Att JG misstänker att L befinner sig i H:s bostad, är ingen tillfällighet tagen ur tomma intet. H eller S har i närtid uttalat en önskan om att hon ska försvinna. För JG reagerar instinktivt och inser att H är insyltad i försvinnandet.
JG förutsätter att L antingen har lurats att gå till H eller att hon har besökt H självmant. Och blivit kvar. Fortfarande vid liv eller redan död.

"FL2: Han är orolig att Lena kan finnas i Hannas lägenhet.
MT: Ah..eh.. kanske inte orolig men han konstaterar att lägenheten inte är avspärrad i alla fall.. han säger att det kanske inte är nått hett spår men.. men ah.. ah ja..
FL2: Varför får han såna tankar?
MT: Ah den frågan bör du just ställa till honom..eh..men han kände ju såklart till att affären mellan mig och Lena och att Hanna inte tyckte om det. Men..näe ställ frågan till honom varför...varför han får såna tankar.
FL2: Han är så orolig så han åker från Almby, sitt hus i Almby bort till Hannas lägenhet för
och kolla
och konstaterar att det inte finns.. han kallar (ohörbart) avspärrningsband men han konstaterar att det inte finns..
"

JG borde ha pressats hårdare om senaste tidens tongångar, framförallt från H:s sida.
Citera
2021-03-06, 00:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Tankar om mord har ju funnits i SD:s huvud under åratal där det tilltänkta offret har växlat mellan Hann* och Len*. Därför tror jag att "viss planering" har förekommit, men att mordet skedde just då handlade nog mest om att visa Len* vem som bestämmer och att göra Hann* nöjd. Han blev en offerhjälte för kärnfamiljen.
Ja, det är både- och; mental förberedelse och planering av tillvägagångssätt. Flera olika scenarion kan ha utspelats däruppe.
Hatet och känslan av att vara fjättrad, växte och kom att ta över de sista månaderna. L hotade med att störa och förstöra hans och deras, fasad.
Till sist blev trycket för stort; sinnet rann över och han ville bara få tyst på henne en gång för alla. Samtidigt som han gjorde H till viljes - med en närvarande L skulle aldrig en återförening vara möjlig.
Citera
2021-03-06, 08:42
Medlem
Citat:
Mycket av det vi har läst som SD har skrivit till Lena om döden, är inga direkta hot. Det blir som en påminnelse till henne om att det finns en tråkig sida av det hela i livet, typ. Deras liv. En undermening som är mörk, och som man bara kan "känna" att det påminner om dödshot. Ungefär som att jag hatar dig så mycket att jag inte bara önskar dig död. Sedan får man känna efter resten... Lite horror movie vibbar.

T ex liknande "du får gärna dö på de isiga vägarna" eller "hoppas din död blir plågsam och utdragen" (citaten ej exakta utan tagna ur minnet som exempel).

Andra är skrivna så att de är dubbeltydiga och kan (bort)förklaras på andra sätt, men det undgår ingen (och absolut inte Lena) vad de står för. Kan inte komma på något just nu, men minns att piastrone tog fram något för en tid sedan. Du minns säkert flera andra om du tänker efter.

Jo, förresten: "Och bara du kan välja framtid nu. Fred, värme och kärlek är kanske nåbart. Mörker och död inom lätt räckvidd"

Allt det här är nog SD medveten om, att han inte ska lämna spår av dödshot svart på vitt. De har förmodligen sagts muntligt.

Dödshotet mot Lena och sonen, det finns inget i original i skrift på det. Det bevis som finns är när Lena konfronterar SD med hans egna ord, och han erkänner genom att säga att det var dumt sagt och att han hade sagt förlåt efteråt.

När man tänker på det dödshotet, blir jag alldeles kall.
Det är ju något av det vidrigaste jag har hört.
Att prata på det viset...om ett barn och dess mor.

Det visar vem du har att göra med.

Håller med Dig i vad Du skriver ovan.

När jag skrev "svart på vitt" (ang hot) tänkte jag på vad LW hade i sin telefon som hon kunde visa deras gemensamma vänner och som skulle få SD:s förtroende/korthus att rasa samman.
Det var SD så klart medveten om och inget han ville skulle visas upp.
Citera
2021-03-06, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Hon var pastor men fick inte förnyat förtroende i församlingarna. Om jag förstått andra rätt hade hon olika projektanställningar och vikariat, dessa förnyades inte och därför kom hon att arbeta med ensamkommande unga.

Tidigt i tråden hade du fått "från andra" att HD och MH hade alibi på mordkvällen. De upplevde också MH som en trevlig kvinna om jag kommer ihåg rätt...

Är det samma personer som vet att hon "inte fick förnyat förtroende i församlingarna"?

Isf kanske du (och vi andra i tråden) ta dessa uppgifter med en eller två nypor salt.
Citera
2021-03-06, 09:42
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tidigt i tråden hade du fått "från andra" att HD och MH hade alibi på mordkvällen. De upplevde också MH som en trevlig kvinna om jag kommer ihåg rätt...

Är det samma personer som vet att hon "inte fick förnyat förtroende i församlingarna"?

Isf kanske du (och vi andra i tråden) ta dessa uppgifter med en eller två nypor salt.

HDs ”alibi”, var det att hon hade gått och lagt sej, eller minns jag fel? 🤔
Citera
2021-03-06, 09:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Hon var pastor men fick inte förnyat förtroende i församlingarna. Om jag förstått andra rätt hade hon olika projektanställningar och vikariat, dessa förnyades inte och därför kom hon att arbeta med ensamkommande unga.

Här nedan ett inlägg från Blessedfruit.
Du har ju varit med i tråden sedan länge, så du minns förmodligen skribenten. Då minns du möjligen att skribenten kände Lena sedan länge (minns inte riktigt, men tror att det rörde sig om närmare tjugo år). De hade kontakt med varandra genom åren, mest om jag minns rätt, genom chattar.

Jag vet inte vilken insyn du har i församlingen/arna och vilka källor du har, men din "vinkling" av Lenas byte av yrke är en vinkel som är något lite annorlunda än den bild som Blessedfruit ger här tycker jag.

Det kan hända att det finns flera sidor av samma historia, det kan ha varit flera människor involverade i beslut, särskilt om det handlat om flera församlingar. Församlingar nämner du, vilket får mig att undra hur du kan veta detta? Har du en fot i flera församlingar? Det kan ju lätt uppstå rykten, om man nu inte fört det direkt från källa som hade med saken att göra (i de olika församlingarna).

För mig låter det osannolikt att det verkligen inte skulle finnas någon plats för henne i någon församling? Kanhända att Lena vill ha någon särskild tjänst någonstans, att det inte fanns det hon sökte efter. Men att hon inte skulle kunna få någon tjänst i någon församling pga av att det saknades förtroende för henne, det behöver du ange hur du har fått den informationen.

Naturligtvis är det alltid två sidor av en sak; Lenas version är en syn (en uppfattning) på saken, medan en motpart (om man nu kan se det på det viset) gör en annan tolkning.

Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Hold your horses! Rätt speedade föreställningar om frikyrkan som florerar i tråden. (Syftar då inte på dig Elsa, utan på tråden i stort.) Verkligheten är betydligt mer vardaglig och banal vad gäller skilsmässa och pastorstjänster

Så vitt jag vet var skilsmässan ett gemensamt beslut och MH kom efteråt. SD var definitivt inte inblandad då.

Att L*na slutade som pastor berodde på att det var en del konflikter och slitiga arbetsvillkor kring tjänsterna hon hade. Hon körde fast, kände sig sliten och hittade ingen tjänst som passade. Hon fortsatte med lite fria uppdrag, som t ex vigslar, men blev väldigt förtjust över att jobba med ensamkommande ungdomar. Det var ingen enkel resa i allt flyktingkaos som var under de åren. Till slut fick hon dock en klockren tjänst och trivdes bra med den. Hon släppte liksom tanken på församlingstjänst, åtminstone just då.

Skilsmässan var inte någon bidragande orsak till att hon slutade som pastor annat än att det var ytterligare en faktor som bidrog till kaos, dränering av kraft och känslan av ha kört fast. Inga skilsmässor är väl enkla och smärtfria?

Det är möjligt att det kan ha funnits personer i församlingen som såg snett på henne på grund av skilsmässan. Det finns alla möjliga konstiga typer i de flesta församlingar. Men att hon fick sluta på grund av skilsmässa har jag inte hört henne säga något om. Det tror jag inte. Även pastorer är människor och misslyckas ibland, trots de bästa intentioner.

Edit.
Ändrat och lagt till det fetade, blev syftningsfel i första ändringen/tillägget.
Senast redigerad av notknapparen 2021-03-06 kl. 10:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in