Citat:
Mycket av det vi har läst som SD har skrivit till Lena om döden, är inga direkta hot. Det blir som en påminnelse till henne om att det finns en tråkig sida av det hela i livet, typ. Deras liv. En undermening som är mörk, och som man bara kan "känna" att det påminner om dödshot. Ungefär som att jag hatar dig så mycket att jag inte bara önskar dig död. Sedan får man känna efter resten... Lite horror movie vibbar.
T ex liknande "du får gärna dö på de isiga vägarna" eller "hoppas din död blir plågsam och utdragen" (citaten ej exakta utan tagna ur minnet som exempel).
Andra är skrivna så att de är dubbeltydiga och kan (bort)förklaras på andra sätt, men det undgår ingen (och absolut inte Lena) vad de står för. Kan inte komma på något just nu, men minns att piastrone tog fram något för en tid sedan. Du minns säkert flera andra om du tänker efter.
Jo, förresten: "Och bara du kan välja framtid nu. Fred, värme och kärlek är kanske nåbart. Mörker och död inom lätt räckvidd"
Allt det här är nog SD medveten om, att han inte ska lämna spår av dödshot svart på vitt. De har förmodligen sagts muntligt.
Dödshotet mot Lena och sonen, det finns inget i original i skrift på det. Det bevis som finns är när Lena konfronterar SD med hans egna ord, och han erkänner genom att säga att det var dumt sagt och att han hade sagt förlåt efteråt.
När man tänker på det dödshotet, blir jag alldeles kall.
Det är ju något av det vidrigaste jag har hört.
Att prata på det viset...om ett barn och dess mor.
Det visar vem du har att göra med.
T ex liknande "du får gärna dö på de isiga vägarna" eller "hoppas din död blir plågsam och utdragen" (citaten ej exakta utan tagna ur minnet som exempel).
Andra är skrivna så att de är dubbeltydiga och kan (bort)förklaras på andra sätt, men det undgår ingen (och absolut inte Lena) vad de står för. Kan inte komma på något just nu, men minns att piastrone tog fram något för en tid sedan. Du minns säkert flera andra om du tänker efter.
Jo, förresten: "Och bara du kan välja framtid nu. Fred, värme och kärlek är kanske nåbart. Mörker och död inom lätt räckvidd"
Allt det här är nog SD medveten om, att han inte ska lämna spår av dödshot svart på vitt. De har förmodligen sagts muntligt.
Dödshotet mot Lena och sonen, det finns inget i original i skrift på det. Det bevis som finns är när Lena konfronterar SD med hans egna ord, och han erkänner genom att säga att det var dumt sagt och att han hade sagt förlåt efteråt.
När man tänker på det dödshotet, blir jag alldeles kall.
Det är ju något av det vidrigaste jag har hört.
Att prata på det viset...om ett barn och dess mor.
Det visar vem du har att göra med.
Angående din första mening:
Hoten är uppenbara vare sig de är direkta eller indirekta. Tror Lena tyvärr inte alls begrep hur farligt läget var.