2021-03-06, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är en väldigt uppenbar lögn.
Alla inblandade i triangeldramat ville hålla relationen hemlig och varken LW eller HD skyltade med andra relationer.
Inte ens den observanta grannen hade sett LW hos SD.

Sedan har vi det här med att han hjälpte SD att flytta/bygga poolen.
Poliskompisen "kom inte ihåg" vilket år det var, om det var före eller efter mordet.
Kanske ligger mordvapnet dolt under poolen och poliskompisen hjälpte till att dölja det.

Jag har föreslagit för utredningen att de kanske borde kasta ett getöga på LW:s Google tidslinje hur ofta hon var hemma hos SD där under 2017/2018 egentligen. Och vid vilka tidigare tillfällen som hon besökte platsen vid planket annars den våren. För att fixa med kommande cache osv.

Har PW förresten sagt nåt var han hjälpte SD med att återskapa de raderade bilderna, på jobbet eller hemma?
Citera
2021-03-06, 15:32
Avslutad
Citat:
Det är en väldigt uppenbar lögn.
Alla inblandade i triangeldramat ville hålla relationen hemlig och varken LW eller HD skyltade med andra relationer.
Inte ens den observanta grannen hade sett LW hos SD.

Sedan har vi det här med att han hjälpte SD att flytta/bygga poolen.
Poliskompisen "kom inte ihåg" vilket år det var, om det var före eller efter mordet.
Kanske ligger mordvapnet dolt under poolen och poliskompisen hjälpte till att dölja det.
Helt sjukt, måste vara tjänstefel. Han vittnade väl under ed..
Citera
2021-03-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du kan ha rätt, att det är bara ett av SDs normala hjälteinsatser. De skulle alltså ut och laga att cachen om på ett säkrare ställe, och så hände det otrevliga, och SD var tvungen att springa hem efter mobil och bättre ficklampa.

Men om man istället utgår från att 11-12 maj skulle vara ett försök till mord, då är det väl inte meningen att det ska synas att de har stämt träff? Nu råkar hennes sms (jag kan inte hitta något samtalsförsök till SD) där hon försöker få kontakt med SD då hon står på Fågelbärsvägen. Som du påpekar i annat inlägg, måste hon även försökt på annat vis, annars skulle hon inte skicka sms. Ingen kommunikation dom mellan den dagen visar annars på att de skulle ha stämt träff.

SD sticker också ut utan sin mobil, vilket ju är ovanligt för den här personen. Om han hade barnen hemma, vilket han i förhör först säger att han har, då är väl det jätteallvarligt? Och om de ska träffas, brukar de ju kommunicera väldigt mycket. Nä, här tycker jag att de känns skumt. Även hur SD svara på frågor under förhöret, ger mig mycket dåliga vibbar. Inte bevis för rätten att ta ställning till, men för hur jag bedömer hans trovärdighet, dvs jag får en uppfattning att han inte är sanningsenlig och det för att han har något att dölja.

Naturligtvis är hela situationen bisarr att försöka anmäla ett försök till rån, dvs placera sig själv på plats strax före ett mord. Meningen var inte att polisen skulle komma ut, det blev en miss. Allt måste blåsas av, särskilt som att polisen tycker att han verkar vara en pajas. Mordet hade ju inte behövt ske exakt vid hennes cache, utan på väg dit, eller från. T ex ligger ju cache ganska nära Vivalla, och man kan ta sig till cachen via en gång/cykelbana en sträcka. På det viset är ju valet av mordplats definitivt bättre än hemma hos Lena.

Men vad är skillnaden mellan 11-12 maj och 14 maj? Han har ju haft polisen på plats 12 maj, där han blev starkt ifrågasatt, det trots att han var inringaren. Det här är också både nära i tid och nära mordplatsen. i princip är villkoren för att mörda 14 maj ännu sämre i mitt tycke.

SD är i stark obalans den här perioden, han kan inte motstå impulsen att hon måste dödas, det är min tes. Det blir inte längre rationellt, utan styrs känslomässigt av all tillbakahållen press under en tid. HD pressar på från sitt håll och Lena på sitt håll.

Jag tänker på några andra fall där män dödat sina partners på väldigt för dom själva utpekande sätt. Det verkar som att de kommer till en punkt där de tappar kontrollen över både sina offer, men också över sig själva. Det blir som något som måste göras, det får kosta vad det vill. Det verkar nästan som att det inte finns någon riskanalys alls som det tagits hänsyn till i vissa fall. Ångesten tar överhand över logiken.

Även vid mordplatsen rör sig folk, det bor människor väldigt nära. Vem som helst hade kunnat komma för att rasta sin hund eller t o m kolla vem som skrek.

Jag har nog redan svarat på det här ovan, men för att förtydliga; även om den 11-12 maj bara var hans försök till att rädda ensamma kvinnor, så har det ändå redan skett. Han har nu inte bara anmälningarna på sig i polisens register, han har nu en incident där han inte verkar blivit trodd, och dessutom en granne som verkat reagera negativt på SDs sätt, vilket kanske SD kunnat märka.

Villkoren är redan försämrade 14 maj, genom det som hände dagarna före.

Ja, det är det, ett ytterligare stressmoment.
Men det hindrar inte att det också kan användas för att vinna tid, efter mordet.

Jag är ganska övertygad om att han trodde att hans manöver hon polisen på det första vittnesförhöret skulle gå i hamn, och att han skulle hinna stiga på planet innan det blev aktuellt med nästa förhör. Då hade han redan fixat med raderingar och kanske "lite till" som att snygga till konversationer och tidslinjer.

Transar, det är väl den enda komponenten som inte finns i detta morddrama?

Det kanhända att åklagaren är osäker, och om hon hade haft lite starkare indicier kanske 11-12 maj inte hade tagit upp på det sätt som det har gjorts.

Jag lutar dock mot att åklagaren faktiskt tror sig se ett mönster. Även PS och R*ydén verkar ju luta åtedet hållet i förhören.

Men jag vet att du är klok, och även @letsdoit har samma teori som du i frågan.
Jag är öppen för att det kan förhålla sig på annat sätt än min nuvarande tro.
Inget förvånar mig längre (närapå), i det här fallet. Det är en riktigt märklig man (förklädd till vanlig familjefar) som är mgm.

Stämmer att det nog bara var ett vanligt sms där ja.

Men om man plockar bort hans infall om att ringa polisen då? Säg att han dessutom gjorde det bara för att få lite bekräftelse genom att ”hjälpa till” på låtsas.

Och säg att han glömde mobilen trots allt. Lite virrig är han ju ibland. Har lite för bråttom osv. Hur ser mordplanen 11/5 ut då menar åklagaren? Och vilka fler element av mordplanen återstår då?

Ja det är rätt lite logik här. Det här med att avliva LW från ingenstans vilka andra brottsfall kan man tänkas jämföra med? Missbruk, våld, psykisk ohälsa, skilsmässa, otrohet, steroider, ekonomi och liknande får man nästan räkna bort va? Vad återstår då? Vad är hans vinst - knappast lugn och ro va?
Citera
2021-03-06, 15:52
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har föreslagit för utredningen att de kanske borde kasta ett getöga på LW:s Google tidslinje hur ofta hon var hemma hos SD där under 2017/2018 egentligen. Och vid vilka tidigare tillfällen som hon besökte platsen vid planket annars den våren. För att fixa med kommande cache osv.

Har PW förresten sagt nåt var han hjälpte SD med att återskapa de raderade bilderna, på jobbet eller hemma?
Inte vad jag minns men de har väl setts hemma hos SD, spekulerar jag.
Citera
2021-03-06, 15:53
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Jag har inte hittat något i varken förhör under utredningen eller vid förhöret i TR som avslöjar var PW hjälpte SD med att återskapa bilderna. I förhöret i TR säger han enbart att de gjorde det tillsammans, att SD var med och att han tror att det var ungefär HT- 17. Jag snabbspolade dock, så kan ha missat något.

I podden från TR förhandlingen nämner PW detta vid ca 15.30 minuter.

https://jonehrsson.se/rattegangspodd-hjarstamordet-i-orebro/

Ja, intressant borde det vara att se om Lena verkligen var hemma så ofta hos SD som han påstått.
Citera
2021-03-06, 15:54
Medlem
Citat:

När husrannsakan gjordes inledningsvis, var poliskompisen med i bilen ut till SDs hus.
Poliserna på plats tillkallade krimtekniker och Swartz påbörjade, fotograferade mm, men fick avbryta efter order från jouråklagare.
Poliskompisen återvände till polisstationen då han fick veta vart de skulle göra husis..
Kan poliskompisen ha påverkat redan då, iom jouråklagaren inledningsvis godkände att plocka in SD samt genomsöka hemmet?
Citera
2021-03-06, 15:54
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Inte? LWs GC-konto är fullt med foton av henne tillsammans med sina KKs. Antagligen för att göra S svartsjuk men vem som helst kunde se dem. Hon hade ju också sex med dem i soffan på nv utan att dra för gardinerna. Någon granne sa: "det måste väl vara någon av alla hennes karlar", fritt ur minnet. De såg givetvis att hon hade svängdörrar för "alla hennes karlar".
Nu fantiserar du igen. Det där om sex i soffan utan att dra för gardinerna har jag inte läst någonstans och jag antar att du som vanligt inte har någon källa.
Hur många gånger ska vi behöva påpeka för dig att det inte är något konstigt med att män och kvinnor är vänner och umgås, till exempel inom geocaching.
Citera
2021-03-06, 16:09
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Nu fantiserar du igen. Det där om sex i soffan utan att dra för gardinerna har jag inte läst någonstans och jag antar att du som vanligt inte har någon källa.
Hur många gånger ska vi behöva påpeka för dig att det inte är något konstigt med att män och kvinnor är vänner och umgås, till exempel inom geocaching.

Och när ska du fatta att LW hade sex med sina manliga vänner? Det är bekräftst i FUP. Från männen och via DNA-prover. Att du fortfarande inte accepterat det och ljuger om det i tråden börjar bli ganska tröttsamt. Det blir inte sant hur många gånger du än upprepar det.

Citat:
Det där om sex i soffan utan att dra för gardinerna har jag inte läst någonstans

Jasså? Så du har inte läst om när SD fotade LW och MgL halvnakna i soffan? Hur har du kunnat missa det?

Citat:
att det inte är något konstigt med att män och kvinnor är vänner och umgås, till exempel inom geocaching.

Efter att E hittat LW och Beholder i sin säng och RN i soffan så förklarade UW för LW att hon inte behövde ligga med alla sina manliga vänner. Jag tror nog att han visste mer om det än vad du gör.
Citera
2021-03-06, 16:12
Medlem
Citat:
Och när ska du fatta att LW hade sex med sina manliga vänner? Det är bekräftst i FUP. Från männen och via DNA-prover. Att du fortfarande inte accepterat det och ljuger om det i tråden börjar bli ganska tröttsamt. Det blir inte sant hur många gånger du än upprepar det.

Jasså? Så du har inte läst om när SD fotade LW och MgL halvnakna i soffan? Hur har du kunnat missa det?

Efter att E hittat LW och Beholder i sin säng och RN i soffan så förklarade UW för LW att hon inte behövde ligga med alla sina manliga vänner. Jag tror nog att han visste mer om det än vad du gör.
Förtal, sluta nu.
Är det att ha sex? Sitta i soffan, halvnaken? Tycker det är värre med stalkern som står utanför och fotar rakt in i hemmet..
Citera
2021-03-06, 16:12
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Har PW sagt nåt om huruvida han hjälpte SD att återställa raderade bilderna i hemmamiljö eller i jobbmiljö?

Jag kan ta fel men jag har för mej att det var hemma hos SD det hände.
Citera
2021-03-06, 16:16
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Förtal, sluta nu.
Är det att ha sex? Sitta i soffan, halvnaken? Tycker det är värre med stalkern som står utanför och fotar rakt in i hemmet..

Är det förtal att skriva om det som står i FUP?

Diskussionen handlar om vad Ls grannar kan ha sett.
Citera
2021-03-06, 16:23
Medlem
Citat:
Är det förtal att skriva om det som står i FUP?

Diskussionen handlar om vad Ls grannar kan ha sett.

Vart står det i fup om vad Lenas grannar kan ha sett?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in