2021-03-05, 12:32
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Att gå tillbaka till Skandia när SE befunnit sig på mordplatsen som vittne var nog bara för att värma sig lite så han slapp stå och frysa på Odenplan innan bussen gick. Han hade inte bra skor för 5 minusgrader. Knappast något konstigt med det.
Ja det skulle kunna förklara varför han knappt kunde prata när kom tillbaka. Han var inte "väldigt chockad" eller andfådd, han hackade tänder i kylan. Han hade ju inte tjockrocken på sig heller utan i stället en tunnare variant, som YN menade. Och som du skriver, inga bra skor, han halkade ju fram på David Bagares gata.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-03-05 kl. 13:18.
Citera
2021-03-05, 12:40
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Håller med. Det känns så fruktansvärt oseriöst det här. TP:s nya upplaga skulle tydligen komma med ytterligare förklaringar som pekar på SE:s skuld menade vissa. Jag har inte hört ett ljud om några som har läst den att så är fallet.

Jag har precis börjat gå igenom boken och känner redan, som jag skrev, att det börjar spåra ur i en alltför stor saga på osäkra uppgifter.

I "verkligheten" så får man leva med att endast delar i ett händelseförlopp går att förklara då man inte har all information. Jag är medveten om att "luckor" inte gör sig så bra i böcker utan där vill man väl som läsare ha något som hänger ihop? Men i TP's fall så ska i princip allt med. Allt ska förklaras.
SE görs ena stunden till den mest intelligente mördaren vi beskådat, i andra så begår han misstag, men har sån tur att han inte blir påkommen.

Osäkerheten i allt gör ju nu också att SE (förutom vittne) både kan vara den ensamme gärningsmannen och en del i en konspiration. Alla kan få sitt med lite pusslande.
Citera
2021-03-05, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag har precis börjat gå igenom boken och känner redan, som jag skrev, att det börjar spåra ur i en alltför stor saga på osäkra uppgifter.

I "verkligheten" så får man leva med att endast delar i ett händelseförlopp går att förklara då man inte har all information. Jag är medveten om att "luckor" inte gör sig så bra i böcker utan där vill man väl som läsare ha något som hänger ihop? Men i TP's fall så ska i princip allt med. Allt ska förklaras.
SE görs ena stunden till den mest intelligente mördaren vi beskådat, i andra så begår han misstag, men har sån tur att han inte blir påkommen.

Osäkerheten i allt gör ju nu också att SE (förutom vittne) både kan vara den ensamme gärningsmannen och en del i en konspiration. Alla kan få sitt med lite pusslande.
Som jag har skrivit tidigare, en fictionbok alltså.
Citera
2021-03-05, 12:44
Medlem
Har någon lyckats hitta någon sorts koppling mellan WACL och SE eller mellan EAP och SE?
Citera
2021-03-05, 19:45
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja det skulle kunna förklara varför han knappt kunde prata när kom tillbaka. Han var inte "väldigt chockad" eller andfådd, han hackade tänder i kylan. Han hade ju inte tjockrocken på sig heller utan i stället en tunnare variant, som YN menade. Och som du skriver, inga bra skor, han halkade ju fram på David Bagares gata.

Vem har sagt att han var andfådd eller hackade tänder när han kom tillbaka till Skandia? Det har väl sagts att han var chockad? Dessutom bör du nog fråga någon textilkunnig hur stor skillnaden i värmeisolering de olika rockarna hade. Det är ingen avgörande skillnad i isolering mot kyla mellan dem om du beaktar att SE hade en kavaj under rocken också.

Jag tror skorna var dåligt rustade för 5 minusgrader. Dessutom var det lönehelg och nattbusshållplatserna drog till sig fulla människor som inte kom in på krogen och som kunde vara bittra och farliga när de första nattbussarna gick.

Det känns naturligt att SE inte självmant strävade efter så lång väntetid som möjligt vid dessa hållplatser. Nattbussarna gick från olika ställen för att "sprida ut buset". Att SE därför gick och tog en kaffe för att värma sig lite och passa in tiden bättre till första nattbussens avgång från Odenplan är inte svårt att förstå.

Var har du för källor på att SE hackade tänder och var andfådd när han kom tillbaka till Skandia? Det låter som sånt där hittepå som TP genomgående ägnar sig åt i sagoboken.

Edit: Finns det någon som påstår att SE har sprungit på DBG? Vilka förhör hänvisar du till då?
Senast redigerad av ursprungligen 2021-03-05 kl. 19:59.
Citera
2021-03-05, 20:08
Medlem
ursprungligens avatar
[quote=TheTrickster|74921842]
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Bra inlägg.

Att AB var chockad kan man förstå, OP blev ju skjuten precis framför ögonen på honom. SE:s chock är lite knepigare om man tänker sig honom bara som ett vittne, oavsett om han var ett försynt bakgrundsvittne eller en aktiv förste-hjälpare. Jag har skrivit det tidigare, förklaringen till SE:s "chocktillstånd" är inte enbart psykisk, han var självklart påverkad även fysiskt av flykten runt kvarteret. Jag tror att anledningen till att han återvände till Skandia var för att slänga in revolvern in i kassaskåpet på sitt arbetsrum. Han hade några minuters egentid, han ringde frun (om han nu verkligen gjorde det) och det antar jag att han gjorde via telefonen på sitt arbetsrum. Oavsett om han ringde eller ej så hade han några minuter för sig själv.

Han besökte kontoret måndagen den 3 mars och hade två skäl till det. Det ena var för att bortförklara vittnesmålen som stämde in på honom (som t ex mörk rock och keps), framför allt det vittnesmål som blev känt under söndagen. Det vill säga det om den springande mannen med mörk rock och handledsväska på David Bagares gata, han hade ju sprungit efter gärningsmannen där. Att fixa en lämplig förklaring på Skandia var alltså i det här skedet viktigare än att göra det för polisen. På Skandia var han ju känd för sin speciella handledsväska så risken fanns att någon skulle börja lägga pussel, "men det är ju våran Stig!".

Den andra anledningen till besöket på kontoret måndagen den 3 mars var för att hämta revolvern. Så det finns naturliga förklaringar till de synes märkliga (åter)besöken på Skandia, både den under mordkvällen men även måndagen den 3 mars."

Ja precis! Hade man på ett tidigt stadium skärskådat hans aktiviteter för att bli ett vittne i utredningen så hade dels förstås mordet lösts, dels hade allmänheten mer förstått logiken i hans handlande. När det nu har gått flera decennier så har folk mer eller mindre internaliserat SE som vittne till MOP. Det hade varit psykologiskt annorlunda om SE gripits i april-maj 1986.

SE gick nog tillbaka tillbaka till Skandia för att slippa stå och frysa på Odenplan innan första nattbussen gick. Han värmde sig med en kopp kaffe och passade in tiden lite. Ingen med lågskor skulle nog frivilligt vänta utomhus längre än nödvändigt i fem minusgrader. Var han dessutom lite uppjagad av det han sett som vittne kändes det nog bra för SE att få prata med någon om det som hänt.

Vi kan alla läsa i PHs hittepåPM att "SE nästan lät trovärdig" när han pratade med väktarna efter mordet, trots att detta gick stick i stäv med avsikten för detta PM. Jag tror inte att SE lät trovärdig för att lura någon utan för att han värkligen bara var ett vittne. Tyvärr finns det en mer ologisk lösning men den gränsar till barnsagor.

Att låta trovärdig vilket SE gör pekar inte entydigt på att man är mördare vilket SEkten hävdar.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-03-05 kl. 20:12.
Citera
2021-03-05, 20:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Har någon lyckats hitta någon sorts koppling mellan WACL och SE eller mellan EAP och SE?

Detta är en konspirationstråd, men inte ens här har någon sådan koppling ens antytts. EAPkopplingen finns i det paranoida PM som PH på Skandia skrev och som SEktbibeln bygger på.

Dock visade PU med verkliga utredningsmetoder att det inte fanns någon sådan koppling. PH var inte riktigt "balanserad" när han skrev sitt olyckliga PM. Jag kallar själv detta PM för "det avgörande misstaget".

Det finns således inte skuggan av en koppling till SE mellan varken WACL eller EAP. Eftersom det nämns i SEktbibeln bör det påpekas att någon koppling till Stay Behind inte heller finns.
Citera
2021-03-05, 20:24
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

Spoiler alert: Även om boken drar upp kopplingen mellan SE och EAPs tryckeri på Åland väldigt tidigt i boken så avfärdar till och med SEktbibeln detta efter att riktiga utredningsresurser satts in. För "läsarnas bästa" tar man bort detta felaktiga och påhittade påstående om EAP först i slutat av boken så att läsaren ska undra lite medan de läser. Ett väldigt oärligt sätt att skriva böcker på tycker jag.
Citera
2021-03-05, 20:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Den har jag sett. Vad ger den för händelseförlopp menar du?

"Att palme blev skjuten, det vill jag ju hävda, med tanke på vad som hände." är väl en bra gissning?
SE verkar bara ha varit ett vittne i alla fall och inte alls inblandad i mordet.
Citera
2021-03-05, 20:52
Medlem
Citat:
Detta är en konspirationstråd, men inte ens här har någon sådan koppling ens antytts. EAPkopplingen finns i det paranoida PM som PH på Skandia skrev och som SEktbibeln bygger på.

Dock visade PU med verkliga utredningsmetoder att det inte fanns någon sådan koppling. PH var inte riktigt "balanserad" när han skrev sitt olyckliga PM. Jag kallar själv detta PM för "det avgörande misstaget".

Det finns således inte skuggan av en koppling till SE mellan varken WACL eller EAP. Eftersom det nämns i SEktbibeln bör det påpekas att någon koppling till Stay Behind inte heller finns.

Anledningen till frågan är att i den stora Palmemordstråden var det användare som kallade sig Tinytiny som påstod sig ha känt Stig E och hade haft lite kontakt med honom

Tinytiny skrev bland annat så här:

"SE gjorde inget i WACL sammanhang. Hade endast kontakt med personer från den kretsen.
Kanske värt att notera att SE inte var medlem eller tillhörde kärnan i EAP. Däremot stöttade han enbart i periferin med grafiskt arbete.
Mer intressant kan vara hans kontakter i WACL vilket gjorde mig förvånad sista gången jag träffade honom innan MOP där det visade sig att vi hade gemensamma vänner. Kanske ett uppslag för vidare spekulation"
Citera
2021-03-05, 20:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Spoiler alert: Även om boken drar upp kopplingen mellan SE och EAPs tryckeri på Åland väldigt tidigt i boken så avfärdar till och med SEktbibeln detta efter att riktiga utredningsresurser satts in. För "läsarnas bästa" tar man bort detta felaktiga och påhittade påstående om EAP först i slutat av boken så att läsaren ska undra lite medan de läser. Ett väldigt oärligt sätt att skriva böcker på tycker jag.

Tack! Ska kolla upp detta. Och tänkte även jämföra med "gamla testamentet" (Ber om ursäkt, fredags-skämt)

"Något som religiösa inte gör är att granska sin egna bibel"
Och än har jag inte blivit religiös. Senaste boken pekar helt åt andra hållet...

Tycker dock inte TP är mer oärlig än andra författare... det är så dom jobbar.
Dock kanske det blivit mer tydligt här och nu?
Citera
2021-03-05, 21:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Anledningen till frågan är att i den stora Palmemordstråden var det användare som kallade sig Tinytiny som påstod sig ha känt Stig E och hade haft lite kontakt med honom

Tinytiny skrev bland annat så här:

"SE gjorde inget i WACL sammanhang. Hade endast kontakt med personer från den kretsen.
Kanske värt att notera att SE inte var medlem eller tillhörde kärnan i EAP. Däremot stöttade han enbart i periferin med grafiskt arbete.
Mer intressant kan vara hans kontakter i WACL vilket gjorde mig förvånad sista gången jag träffade honom innan MOP där det visade sig att vi hade gemensamma vänner. Kanske ett uppslag för vidare spekulation"

SE verkar ha varit en social person med stort umgänge, men övertog han verkligen alltid samtliga åsikter från personer han mötte? Det låter inte trovärdigt. "Gjorde inte SE något i WACL" så får vi väl nöja oss med att lita på det tycker jag.

SE skulle väl knappast blivit kommunist om han träffat Lars W? Eller Läkare eftersom han besökt en läkare på en vårdcentral?

Man får nog skilja på person och personer denne känner. En insikt som inte finns hos SEktbibelns författare TP.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-03-05 kl. 21:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in