Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Nja, nu hänger jag inte riktigt med. Jag har väl egentligen aldrig gett uttryck för någon avvikande uppfattning, utan håller väl som de flesta andra med Lars Olof Lampers på SVT när han säger
"– Vi har bara en teori och en misstänkt".
Sedan kan man naturligtvis ha olika syn på enskilda och kanske mindre viktiga detaljer i det här händelseförloppet, och där menar väl jag då (till skillnad från t.ex. dig och åklagaren) att SE inte nödvändigtvis måste ha sett Lars J i gränden:
(FB) Skandiamannen
Det mest troliga är så klart att SE sett LJ när uniformerad polis kom promenerande med LJ i släptåg tillbaka till mordplatsen efter mordet där SE uppehöll sig som vittne. Det förutsätter dock att SE bara är just ett vittne till mordet och inget annat. Då måste man förstå att SE berättade vad han upplevde utan att gissa om detta som SE som GM då måste. (vilket är orimligt.)
Så även om du har någon fantasifull teori om hur SE kan känna igen LJ på 60+ meters avstånd i mörkret i gränden som KP hävdar så torde det mest troliga vara att SE lade LJ på minnet eftersom LJ kom tillbaka till mordplatsen med uniformerad polis vilket drog intresse till sig när SE var där som vittne. En person som LJ som promenerade med polisen på mordplatsen fångade säkert SEs intresse.
Att SE har sett mer än siluetten av LJ på 60+ meters håll i den mörka gränden är inte trovärdigt och att han identifierat honom efteråt borde inte vara möjligt. SE säger aldrig att LJ var siluetten i gränden ens när det gått tre månader. SE känner igen LJ från mordplatsen dit LJ eskorterats av uniformerad polis. Det var också frågan SE svarade på. Att SE skulle påstått att mannen i gränden han beskriver dagen efter mordet också är LJ finns det inga belägg för. Detta talar för att SE sett LJ på nära håll på mordplatsen när LJ kom tillbaka från gränden i sällskap av polisen och observerad av SE på nära håll som varande vittne på mordplatsen.
Att påstå att SE kopplar siluetten som han beskriver från mordplatsen med utseendet på LJ som han bara sett efter mordet när LJ kommer promenerade till mordplatsen efter mordet i sällskap av en uniformerad polis är lika dumt som att skriva en fantasifull bok baserad på ett beställt PM av en avskedad paranoid före detta polis inne på Skandia. (Som fick sparken redan innan från polisen och efter mordet också från Skandia.)
Att beskriva LJ som en siluett vilket SE gör från mordplatsen känns inte konstigt alls. Att SE känt igen LJ senare är nog bara för att uniformerad polis kom och promenerade med LJ tillbaka till mordplatsen när SE var där och lite mer alert efter att någon faktiskt blivit skjuten.
Att SE identifierar LJ som en person på mordplatsen, känns inte heller det speciellt konstigt om LJ blev eskorterad av uniformerad polis (vilket han blev) när SE stod där och observerade vilket han också uppgett. (Men då är SE inte GM.)
Varför tror du att Lampers "gör bort sig" 30 år senare och antyder att det inte finns mer än en endaste annan teori om vem mördaren var? Var fanns i så fall Lampers när HH behövde honom?
Jag tycker Lampers verkar ganska balanserad i sin bedömning. Kan du länka till att Lampers pekar på "en teori eller ingen annan"? Det är verkligen inte den stil som Lampers har arbetat sig upp till i mina ögon i alla fall.
Eller baserar du verkligen alla dina teorier på personer som påstår något 34 år efteråt och inte var i närheten av mordplatsen 1986?
Jag gissar hej vilt att Lampers inte var just på mordplatsen 1986......