2021-03-03, 00:43
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du glömmer att då man frågar en SEktmedlem hur kritik mot polisen gör någon till mördare så är alltid standardinvändningen "att det finns ju så mycket annat som pekar mot SE så det går inte att prata om ett enskilt indicium. Man måste prata om hela bilden, något annat går inte att diskutera!"

Det är som ett hydraliknade diffust moln med anklagelser mot SE som gör honom till gärningsman enligt SEkten:
"Han bodde i närheten av en man som låg bakom den högerextrema organisationen Contra. Han bodde i samma kommun där MUF kastade pil på foton av OP. Han hade en granne som samlade på vapen inlåsta i sin källare. Han hade gjort lumpen och varit med i en skytteklubb på 50-talet. Han hade ett låsbart kassaskåp på sitt kontorsrum. Han hade varit på Åland under samma tid som EAPs pressar gick på högvarv i ett tryckeri i Mariehamn. Han jobbade i ett kontorshus med historiska kopplingar till Stay behind, SE var Moderat. Se har kallat en polispatrull för glammande skolklass."

Inte var för sig, det har de aldrig hävdat, utan "sammantaget, man måste prata om hela bilden"! Annars blir det tydligen fel på något sätt.

SEkttlistan på "idicier" är lång och fantasifull där tveksamma anekdotiska kopplingar till SE staplas på varandra och får bara diskuteras i klump. Det blir liksom helt oangripligt då.

Vill man diskutera en enskild detalj sticker hydran genast upp två andra huvuden som ska diskuteras istället. Det går till exempel inte att ifrågasätta hur SEktmedlemmarna exakt vet när EAP använde sin tryckpress i Mariehamn utan då ska genast andra frågor diskuteras.

Eftersom gemene man inte verkar genomskåda dragningarna och faktafusket i SEktbibeln är slaget egentligen redan förlorat. Skulle hån mot polisen göra någon till mördare så gissar jag att LGWP är Sveriges genom tiderna värsta ännu inte avslöjade seriemördare.

Edit: På temat att kasta sten i glashus kan man också fråga sig vad TP har för lik i garderoben efter hur han beskriver PU i sin fantasifulla bok. Att TP är mördare enligt gängse SEktnorm är ju ställt utom all tvivel givet hur han hånar och kritiserar polisen i sin bok.

Ett.av de bästa inlägg jag läst i tråden.

Du tar upp TPs narrativ, grunden för resonemanget av att SE är GM utifrån YTTRE omständigheter som i sig inte är bevis eller indicier för att SE var GM.

Jag har tidigare tagit upp att SE pekats ut på politiska grunder av TP. TP har byggt upp en kuliss av Contras, EAP, vapensamlare med USA-sympatier, Ålandstripp, Täby moderater som skulle vara någon form av stormtrupper.

Utifrån denna kuliss för sedan TP in SE som en man med kopplingar till en extremhöger (enligt vänsterns synsätt) och målar upp att SE hade ett motiv och vilja att mörda Sveriges statsminister.

Med hjälp av denna fantasiskapelse har TP sedan klippt och klistrat och fabricerat ihop en hypotes utan ett enda faktiskt bevis. När sedan KP tar upp denna hypotes mynnade det ut i "han måste ha haft ett vapen i handen aktuell kväll med tanke på vad som hände".
Citera
2021-03-03, 00:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, du skrev "Här tycker alltså Stig att hans uppgifter är av värde, medan polisen inte tycker det".

Så om vi då tänker oss det här ur perspektivet att SE bara skulle vara det förbigångna vittne han utger sig för att vara, på vilket sätt skulle då de uppgifter han lämnar kunna vara av intresse för polisen? Vad kan det vara för "pusselbitar" han syftar på, och som han i den där märkliga intervjun i Rapport menar att polisen felaktigt ignorerar/utelämnar?
https://www.youtube.com/watch?v=aruov9hYOfU

Pusselbiten han menar de utelämnar är alltså hans eget vittnesmål. Svårare än så är det inte. En del viktigt tycker han ju ändå han har. Han fortsätter ju säga att mannen i blå jacka kan vara mördaren, trots att LJ blivit känd. Tex.

Är han på platsen 5-6sekunder efter skotten är han ju viktig, oavsett om han var det eller tror han var det.

Det kan ju vara så att SE tror att han är hos Palme 5-6 sekunder efter skotten. Som en av de allra första. Att han kommit fram till den skjutne och sen i efterhand fått för sig att han förmodligen hörde ett skott. Finns ju ett extremt tydligt tecken på att det är så det ligger till.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-03-03 kl. 01:03.
Citera
2021-03-03, 01:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Pusselbiten han menar de utelämnar är alltså hans eget vittnesmål. Svårare än så är det inte. En del viktigt tycker han ju ändå han har. Han fortsätter ju säga att mannen i blå jacka kan vara mördaren, trots att LJ blivit känd.

Är han på platsen 5-6sekunder efter skotten är han ju viktig, oavsett om han var det eller tror han var det.

Det kan ju vara så att SE tror att han är hos Palme 5-6 sekunder efter skotten. Som en av de allra första. Att han kommit fram till den skjutne och sen i efterhand fått för sig att han förmodligen hörde ett skott. Finns ju ett extremt tydligt tecken på att det är så det ligger till.
Ja, det är det här som är så svårt att få ihop. SE framhärdar tydligen på något sätt i att han skall ha sett en förmodad mördare i "mörkblå täckjacka" där inne i gränden, och detta alltså trots att Lars J nu har trätt fram som ett vittne som stod och tryckte just därinne. Jag tycker att det här talar för att SE:s vittnesmål var påhittat i ett försök att leda polisen på villospår, och att det ställde till problem för SE att det sedan visade sig att det faktiskt hade funnits en person med just mörkblå täckjacka därinne. Jag är ganska säker på att SE inte hade en aning om att det fanns en person därinne.

Det skulle vara kul att höra hur ni som tror att SE talade sanning om att han hade sett en "mörkblå täckjacka" ser på den här andra uppgiften han lämnade dagen efter mordet, dvs. den om att Lisbeth Palme skulle ha sagt "mörkblå täckjacka" till honom på mordplatsen. Tror ni att han talade sanning där också då?
Senast redigerad av Draifos 2021-03-03 kl. 01:20.
Citera
2021-03-03, 01:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, det är det här som är så svårt att få ihop. SE framhärdar tydligen på något sätt i att han skall ha sett en förmodad mördare i "mörkblå täckjacka" där inne i gränden, och detta alltså trots att Lars J nu har trätt fram som ett vittne som stod och tryckte just därinne. Jag tycker att det här talar för att SE:s vittnesmål var påhittat i ett försök att leda polisen på villospår, och att det ställde till problem för SE när det sedan visade sig att det faktiskt hade funnits en person med just mörkblå täckjacka därinne. Jag tror inte att SE hade en aning om att det fanns en person därinne.

Det skulle vara kul att höra hur ni som tror att SE talade sanning om att han hade sett en "mörkblå täckjacka" ser på den här andra uppgiften han lämnade dagen efter mordet, dvs. den om att Lisbeth Palme skulle ha sagt "mörkblå täckjacka" till honom på mordplatsen. Tror ni att han talade sanning där också då?

Den frågan tycker jag är helt onödig, det säger ingenting om nånting om LP sagt blå jacka så SE hört eller inte. Helt ovidkommande.

Eller så försöker SE bara hjälpa till. Så här verkar det ju ha varit: Han ser en person på vänster sida barackerna. Poliserna hintar för honom att det är LJ. Men sen hör SE från någon att LJ var på högra sidan.

Klart att han då inte får ihop det med LJ. Och då kan det fortfarande vara mördaren i SEs ögon.

Sen kan jag inte i mitt liv förstå hur man kan tro att SE ljuger om mannen i den blå jackan. SE säger 1 mars att han ser en man i 20årsåldern i blå jacka inne i gränden på vänstra sidan barackerna. LJ är 20 och klädd i blå jacka och berättar hur han kliver ut på vänstra sidan barackerna ungefär vid samma tid som Palme blivit vänd på rygg - den tid SE ser mannen i gränden.

Du har problem med att det ska finnas två personer i keps nära mordplatsen. Men du har inga problem med att du tror att SE ljuger och RÅKAR beskriva en person på pricken.

En 20årig man i blå jacka på den platsen vid den tiden är ju i stort sett den mest säkra vittnesuppgift vi har i denna utredning, i mina ögon.
Citera
2021-03-03, 02:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Den frågan tycker jag är helt onödig, det säger ingenting om nånting om LP sagt blå jacka så SE hört eller inte. Helt ovidkommande.

Det är väl tvärtom en helt central fråga. Eftersom du bygger din teori om händelseförloppet på uppgifter från SE så måste du väl rimligen anse dig kunna göra en bedömning av hans trovärdighet. Tror du att han talar sanning när han påstår att Lisbeth Palme skall ha sagt "mörkblå täckjacka" till honom på mordplatsen?
Senast redigerad av Draifos 2021-03-03 kl. 02:27.
Citera
2021-03-03, 02:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det är väl tvärtom en helt central fråga. Eftersom du bygger din teori om händelseförloppet på uppgifter från SE så måste du väl rimligen anse dig kunna göra en bedömning av hans trovärdighet. Tror du att han talar sanning när han påstår att Lisbeth Palme skall ha sagt "mörkblå täckjacka" till honom på mordplatsen?

Fast nu är det väl snarare så att ens svar på den frågan beror på om man tror SE är GM eller inte. Det blir helt bakvänt resonerat. Lite som jag tolkar dig med "mycket tyder på att SE gick norrut". Och sen är LP:s jackutsaga till SE någonting som vi verkligen aldrig kan få veta sanningen om.

Det blir en fri gissning enbart, hur som helst. Helt utan rätt och fel.

Frågan och svaret i sig får då ingen betydelse. Antingen han han hört henne säga det och då är han inte GM. Eller så har hon inte sagt det och då har SE ljugit. Men svaret på följdfrågan varför han ljugit blir enbart gissning.

Men LP har sagt blå jacka till polisen. Vilket ju inte SE kan veta som GM...
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-03-03 kl. 02:38.
Citera
2021-03-03, 02:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

En fråga till dig då. Om GM efter mordet skulle försöka skaffa sig alibi genom att låtsas vara ett vittne som kommer fram till Palmes kropp efter 5-6 sekunder. Hur skulle då den GM beskriva Palmes position? Sittande? Liggande på rygg? Knästående? Liggande på framsidan? Stående?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-03-03 kl. 02:39.
Citera
2021-03-03, 08:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ja, du skrev "Här tycker alltså Stig att hans uppgifter är av värde, medan polisen inte tycker det".

Så om vi då tänker oss det här ur perspektivet att SE bara skulle vara det förbigångna vittne han utger sig för att vara, på vilket sätt skulle då de uppgifter han lämnar kunna vara av intresse för polisen? Vad kan det vara för "pusselbitar" han syftar på, och som han i den där märkliga intervjun i Rapport menar att polisen felaktigt ignorerar/utelämnar?
https://www.youtube.com/watch?v=aruov9hYOfU

Så du fortsätter att strunta i frågorna som ställs till dig. Visar ju lite på hur du jobbar.

Till SE's "pusselbitar" så har vi ju självfallet ingen aning vad han exakt tänker på när han säger detta.
Sett till förhören så har han mycket information om mordplatsen efter skotten.
Detta visade sig ju dock inte vara av intresse, då rekonstruktionen uteslutande handlade om gärningsmannen och själva dådet.
För mig inte ett dugg konstigt att han tycker att just hans uppgifter är viktiga, likt andra personer som också anser att de sett något av viktiga vilket var det jag ville lyfta i mitt ursprungliga inlägg.

Sett ur ett GM-perspektiv så är hela detta utspel lite för våghalsigt och återigen en ruskig tur för SE att "det blev som det blev".
Tänk om Polisen tagit in honom i rekonstruktionen och avslöjat honom....
Det är ju inte så att han vet eller har kontroll över hur polisen genomför sina rekonstruktioner.

Detta har blivit en saga utan dess like och värre blir det ju i.o.m. nya boken av TP.
Med ytterligare uppgifter som TP ska förklara med spekulationer om och hur SE näst intill perfekt navigerar sig igenom allt.
Förklaringen till "måndagen den 3/3" är ett ypperligt exempel.
Citera
2021-03-03, 09:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Låt oss diskutera dess slutsatser då. Chockad och medtagen, är det en vanlig beskrivning av mördare? Brukar mördare vara chockade? Brukar människor bli chockade när de får veta att personen som legat livlös på gatan framför dom mot alla odds är landets statsminister? På en skala mellan 1 och 10, hur chockad tror du SE var, utifrån väktarnas ord?

Han var där, sen inte där, sen där igen. Kan du bevisa att han var på Sveavägen innan mordet?
Skit i det andra, är han där innan mordet? Annars faller den där "logiska" kedjan.
9 på chockskalan (varav en del fysisk "medtagenhet" efter löprunda) där 10 är högsta chocknivån.

Nej jag kan inte bevisa att han var på Sveavägen innan mordet (hur skulle jag kunna det?) men han stämplade ut 23.19 så han har med största sannolikhet klivit ut på gatan (vid Svea 44) ca 23.20.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-03-03 kl. 09:30.
Citera
2021-03-03, 10:35
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
9 på chockskalan (varav en del fysisk "medtagenhet" efter löprunda) där 10 är högsta chocknivån.

Nej jag kan inte bevisa att han var på Sveavägen innan mordet (hur skulle jag kunna det?) men han stämplade ut 23.19 så han har med största sannolikhet klivit ut på gatan (vid Svea 44) ca 23.20.

Ska vi tro på väktaren OH på Skandia sjunker sannolikheten att SE lämnade receptionen kl 23.20 till 0%.

Att SE aldrig berättar att LP ropade på hjälp "bevisar" i mina öron att SE inte var i närheten av mordplatsen, varken som vittne eller mördare. SE visste helt enkelt inte att LP ropade på hjälp eftersom han aldrig hade hört det.

Som GM skulle han tydligt hört LPs rop som AB, LJ och IM uppger och som också LP vittnar om. SE som GM skulle då rimligtvis lägga till att han hörde LP ropa på hjälp när han tittade på sin mörka urtavla om TPs "skuggteorier" har någon substans över huvud taget. SE lade aldrig till LPs rop i sin berättelse.

Det tyder på att SE inte var vid mordplatsen eller dess närhet när skotten föll. SE kan ha sett på ett litet avstånd att några vände OP i framstupa sidoläge från det att han låg på rygg och sedan "placerat sig" på mordplatsen genom att påstå att han var med och hjälpte till.

Glöm inte att SE ljuger som en häst travar enligt SEktbibeln, men alla mytomaner är inte mördare. Kommer ni ihåg Alf L? Han blev nästan utpekad för mordet då polisen tyckte att han ljög. När det gäller SE beställde polisen ett mycket fantasifullt PM av mullvaden PH inne på Skandia när PU tyckte SE ljög. Det är de ringar på vattnet detta PM har orsakat genom åren som TP inte genomskådar. Att tidsandan var att misstänka mytomaner från PUs sida tyder den behandling Alf L fick tydligt på.

Så där finns en brist i polisens pusselläggande. Alla mytomaner är faktiskt inte mördare. TP lallar reflexionslöst efter dessa slutsatser som en glammande skolpojke.
Citera
2021-03-03, 10:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
En fråga till dig då. Om GM efter mordet skulle försöka skaffa sig alibi genom att låtsas vara ett vittne som kommer fram till Palmes kropp efter 5-6 sekunder. Hur skulle då den GM beskriva Palmes position? Sittande? Liggande på rygg? Knästående? Liggande på framsidan? Stående?

SG och SE bekräftar historien om OPs ryggläge till 100%. Detta reder aldrig TP ut i sagoboken eftersom det pekar mot att SE skulle vara oskyldig. Sådana sanningar har ingen plats i sagoboken. TP utnyttjar det faktum att många tror att OP fick ligga kvar på magen när han fallit i gatan. Tydligen verkar LP dragit över OP på rygg innan någon annan hinner fram.

TP som har ägnat 12 år åt att läsa Sven Anérs böcker och förhörsprotokoll borde vara lite ärlig mot sina läsare och reda ut detta i SEktbibeln, men så ärlig är inte herr TP.

Edit: Allt som talar för SEs oskuld i SEktbibeln verkar bortredigerat av en osynlig hand. Det är sånt man har profithungriga redaktörer till.
Senast redigerad av ursprungligen 2021-03-03 kl. 10:56.
Citera
2021-03-03, 11:16
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Samuelsson och Dahlman menar att SE:s detaljrika vittnesmål om Palmes kropp och AHs och SGs upplivningsförsök, polisbilarnas ankomst i kombination med SE:s egna spontana reflexioner kring skeendet tyder på att han var där och såg det med egna ögon. Samuelsson säger att man vid tidpunkten när SE lämnade detta vittnesmål INTE kunde ha läst sig till det i tidningarna. Men frågan är om det stämmer? Jag betvivlar det.

Dahlman anför att det finns teoretiskt stöd för att sanningsenliga observationsutsagor ofta innehåller reflexionsresonemang av typen "jag såg det och det - och tänkte då det och det" och att SEs vittnesmål präglas av just det. En omedelbar invändning är väl att SE hade mycket gott om tid att fundera över de här sakerna och utifrån tidningsläsande och tv skapa egna reflexioner av förloppet. Detta måste ju ha intresserat honom mycket.

Vidare säger Dahlman att ett vittne, Chevamannen, skulle ha pratat med/sett SE, men här råder det väl ganska stor enighet om att det inte var SE. Den mannen hade f ö en ljus rock. Mannen har senare identifierats som JE eller JS.

Jag tycker att de bortser från styrkan i YNs vittnesmål. Kärnan i hennes tidiga vittnesmål pekar ut väsentliga detaljer i SEs klädsel: mörk rock, lågskor, handlovsväska. Jag tycker också att de karakteriserar LPs tidiga vittnesmål på ett felaktigt sätt. LP pekar ut en man med runt ansikte och kort hals.

1. Du betvivlar? Kom med bevis från morgontidningarna och kvällstidningarna.
Spekulation!

2. Så SE har anpassat sina reaktioner efter tidningsartiklar?
Självklart kan hans minnesbild ha förändrats av att ha löst pressen och sett på tv.
Men inte utifrån hur han beskriver sina reaktioner.
Även här spekulation.

3. Nej det finns ingen enighet om att Chevamannen inte sett SE. Utan det är TP som har kört en vals. Finns tydligt förklarat här i tråden.
Lögn!

4. LP har pekat ut CP.
Det kan du aldrig komma runt så att säga. LP pekade ut CP.
Hennes vittnesmål är förbrukat. LP ändrade sitt vittnesmål efter rykten hon hörde. Precis som Mårten P.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in