Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Det finns en bra pod om palmemordet med professorn från Lunds Universitet. Hela del 7/7 handlar bara om hur fel hela utpekandet av SE är.
https://www.jur.lu.se/#!oppetfall
Samuelsson och Dahlman menar att SE:s detaljrika vittnesmål om Palmes kropp och AHs och SGs upplivningsförsök, polisbilarnas ankomst i kombination med SE:s egna spontana reflexioner kring skeendet tyder på att han var där och såg det med egna ögon. Samuelsson säger att man vid tidpunkten när SE lämnade detta vittnesmål INTE kunde ha läst sig till det i tidningarna. Men frågan är om det stämmer? Jag betvivlar det.
Dahlman anför att det finns teoretiskt stöd för att sanningsenliga observationsutsagor ofta innehåller reflexionsresonemang av typen "jag såg det och det - och tänkte då det och det" och att SEs vittnesmål präglas av just det. En omedelbar invändning är väl att SE hade mycket gott om tid att fundera över de här sakerna och utifrån tidningsläsande och tv skapa egna reflexioner av förloppet. Detta måste ju ha intresserat honom mycket.
Vidare säger Dahlman att ett vittne, Chevamannen, skulle ha pratat med/sett SE, men här råder det väl ganska stor enighet om att det inte var SE. Den mannen hade f ö en ljus rock. Mannen har senare identifierats som JE eller JS.
Jag tycker att de bortser från styrkan i YNs vittnesmål. Kärnan i hennes tidiga vittnesmål pekar ut väsentliga detaljer i SEs klädsel: mörk rock, lågskor, handlovsväska. Jag tycker också att de karakteriserar LPs tidiga vittnesmål på ett felaktigt sätt. LP pekar ut en man med runt ansikte och kort hals.