2021-03-02, 14:34
  #6517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ingen dödar något barn.
Jag tänker fortsätta kalla långt utvecklade foster, som är precis på gränsen till att kunna överleva tidig födsel, för barn, så länge det irriterar dig så mycket att du måste klaga mitt ordval. Majoriteten av kvinnor som gjort abort använder samma ordval som jag:

Citat:
En svensk studie visade att sex av tio kvinnor hade existentiella tankar om livet, döden, mening och moral i samband med en abort . Nästan hälften av kvinnorna uppgav att de hade behov att genomföra en symbolisk handling i relation till aborten, och 67 procent tänkte på fostret i termer av ett barn. Högre grad av existentiella faktorer hade samband med större svårighet att fatta beslut om abort och ett sämre psykiskt välbefinnande efter aborten.
https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2013/09/sverige-har-nordens-hogsta-aborttal/
Citera
2021-03-02, 14:48
  #6518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag tänker fortsätta kalla långt utvecklade foster, som är precis på gränsen till att kunna överleva tidig födsel, för barn, så länge det irriterar dig så mycket att du måste klaga mitt ordval. Majoriteten av kvinnor som gjort abort använder samma ordval som jag:

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2013/09/sverige-har-nordens-hogsta-aborttal/

Så långt gångna foster är inte aktuellt för den fria aborträtten.

ca 85% av alla aborter idag gäller före vecka 9, där för övrigt gränsen går mellan just embryo och foster...
Över 50% görs före vecka 7, när embryot är ca 1 cm långt, alltså inte ens i närheten av någon överlevnad utanför en livmoder....


Och efter vecka 18 så måste du ha mycket speciella skäl, dvs det är ingen fri aborträtt längre.
Det absolut yngsta fostret som överlevt för tidigt födsel, är typ vecka 22.
Och som sagt det var ett undantag, de flesta vid den tiden klarar alltså inte detta.


Så som sagt....håll dig till fakta.
Citera
2021-03-02, 14:58
  #6519
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag tänker fortsätta kalla långt utvecklade foster, som är precis på gränsen till att kunna överleva tidig födsel, för barn, så länge det irriterar dig så mycket att du måste klaga mitt ordval. Majoriteten av kvinnor som gjort abort använder samma ordval som jag:

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/klinisk-oversikt/2013/09/sverige-har-nordens-hogsta-aborttal/

Jo, det är klart att livet fortfarande är ett mysterium så länge vetenskapsmän inte ens kan definera medvetandet. Det unika förhållandet mellan modern och livet hon bär på är på många sätt rentav telepatiskt, och vi hittar ständigt unika fynd om hur djup denna biologiska dansen går:

https://www.scientificamerican.com/article/scientists-discover-childrens-cells-living-in-mothers-brain/

Att celler skulle bära på någonslags medvetande ser jag inte heller som omöjligt, det är ju så att encells-varelser kan lära, minnas, känna av skadlig stimulans och anpassa sig. Kan de känna något? Ingen vet.

Hjärnan är roten till komplext medvetande, det vet vi. Hur primitiva medvetanden upplever Världen vet vi heltenkelt inte.

Det finns otroligt mycket som vi inte vet.

Jag antar att jag är för abort främst för att jag anser att oönskade liv kan orsaka mycket skada för både den framtida individen själv, modern och människor runtomkring och jag tycker det är bra att inom rimliga gränser (när fostret fortfarande inte utvecklat en hjärna) stoppa liv som kommer (troligen) växa under horribla förutsättningar.

Men att ta denna liv är inte en simpel process.
__________________
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-03-02 kl. 15:05.
Citera
2021-03-02, 15:05
  #6520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jo, det är klart att livet fortfarande är ett mysterium så länge vetenskapsmän inte ens kan definera medvetandet. Det unika förhållandet mellan modern och livet hon bär på är på många sätt rentav telepatiskt, och vi hittar ständigt unika fynd om hur djup denna biologiska dansen går:

https://www.scientificamerican.com/article/scientists-discover-childrens-cells-living-in-mothers-brain/

Att celler skulle bära på någonslags medvetande ser jag inte heller som omöjligt, det är ju så att encells-varelser kan lära, minnas, känna av skadlig stimulans och anpassa sig. Kan de känna något? Ingen vet.

Hjärnan är roten till komplext medvetande, det vet vi. Hur primitiva medvetanden upplever Världen vet vi heltenkelt inte.

Det finns otroligt mycket som vi inte vet.


Att ni inte begriper mycket av kvinnor är ju uppenbart.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2021-03-02 kl. 15:08.
Citera
2021-03-02, 15:06
  #6521
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Att mi inte begriper mycket av kvinnor är ju uppenbart.

Va?
Citera
2021-03-02, 15:35
  #6522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det är Ni som ansvarar för en slapp lagstiftning, domstolar som konsekvent dömer i det lägre straffregistret, att Polisen har låg uppklaringsprocent och att Ni släppt in en våldtäktsvåg förmodligen aldrig tidigare skådad i landet. Ni!

Lagstiftning i form av hårda straff har ingen betydelse för sexbrott.
Det som HAR betydelse är förändrade manighetsnormer....men näää ändra på hur män tänker kring dessa saker vore ju vulgärt...

Och vadå "släppt in"?
Våldtäkter pågår konstant....det är ingenting som kvinnor kan "släppa in".

Sexuellt våld löses via att män slutar att våldta, det löses inte via att förbjuda invandring.

Citat:
Om det hade varit ett "ingenting" som aborteras, så hade det knappast varit ett moraliskt, juridiskt eller praktiskt problem. Där finns ett växande liv som Du helt bortser ifrån. Deet är kanske både bekvämt och "logiskt", men det är inte moraliskt försvarbart.

Det är fortsatt ett embryo som aborteras....ett embryo utan minsta medvetande eller funktioner som klarar äga ett medvetande.


Citat:
Som jag framhållit et flertal tillfällen, vill jag ha ett betydligt striktare ansvar från både män och kvinnor - men jag vill inte ha Din lösning, som med största säkerhet blir skadlig för barnet.

Nä du vill bara ha ett tvång för kvinnor och bibehålla samma frihet för män som innan.
Och finns inget! jag upprepar INGET samhälle så skadligt för just barn som ditt.

Citat:
Hur skall Du ha det? Är det ett ekonomiskt problem eller inte? Fortplanting är inte ett "grandiost problem" - det är en del av livet. Det är vår uppgift att hantera. Utan fortplantning dör mänskligheten ut. Vilka mänskliga rättigheter skulle tillfalla en utrotad mänsklighet?

Du är medveten om att saker kan vara så komplexa att de kan ha flera problem än bara ett?
Det är BÅDE ett ekonomiskt och humant och ett klimatproblem med att tVångsutveckla embryon till barn mot föräldrar vilja.

vadå "vår"???? det är väl kvinnors lilla "problem att lösa, Uven.
Att blanda in män för mycket i ansvaret var ju "vulgärt" enligt dig.



Citat:
Jag tror Dig. Det är väldigt mycket Du har visat att Du inte fattar. Bra att Du i alla fall har fattat det.

Och DÄR undvek du ämnet för att slippa svara på jobbiga fakta.
AS USUAL. med dig.

Citat:
Så Du jämställer ekonomiska incitament för att uppmuntra och stödja äktenskapen, med tvångsäktenskap där det står någon beredd att skära halsen av den som vägrar? Tycker Du på allvar att det var klyftigt?

Nu råkar jag veta om några stycken tjejer som har studerat både framgångrikt och länge trots att de blivit mödrar under tiden, så det är ingalunda någon omöjlighet.
Jeep jag "jämställer" TVÅNG med TVÅNG ja.

Och fick dessa tjejer barnbidrag? var de utan en partner? hade de tillgång till aborträtt om de behövt?

Nä just det....dina "några stycken tjejer" kommer från ett urval av tjejer som haft både aborträtt och möjlighet till barnbidrag....

Citat:
Om Du menar att islam och katolicism har en vedervärdig syn inmurad i själva religionen - tycker Du då att det är klokt av Sverige att uppmuntra dessa religioners utbredning här i landet? Tror Du på allvar att Din feminism kommer att få existera om någon av dessa religioner tar överhanden och blir dominerande i Sverige?

Jag tycker det är klokt av Sverige och ha ett rättsystem där man inte accepterar religioners eller konservativ misogyni av din sort... inflytande över lagstiftning....och att man ger kvinnor praktiska, sociala och ekonomiska möjligheter att ta sig ur olika sorters beroende av män och religion....ex. via aborträtt, förbud mot hedersvåld, förbud av sexbrott, sexköp etc etc av allt skit som vissa män och vissa religioner gärna vill utsätta kvinnor för.


Till skillnad från dig som alltså går dessa religioners väg....

Citat:
Så klart är många människors ryggmärgsreflex att hitta en smitväg och slippa ansvar. Men, varför skall ett bra samhälle uppmuntra till sådant, när uppmuntran till ansvarstagande bygger ett så mycket bättre samhälle? Jag har sett så många par som oväntat fått ett barn, och som älskat detta och lyckats väl med det.
Vi har idag Uven..."ett mycket bättre samhälle"
ett sådant alltså "bättre samhälle" är nämligen ett där även kvinnor har rättigheter och möjligheter i sina liv... och ett där barn garanteras maximalt en trygg barndom via att de är ÖNSKADE.


Citat:
Om det "inte finns" något, så kan man lika gärna avstå från att döda det som "inte finns"? Du påstår att Du gillar logik - vari ligger logiken härvid?


Det är inte jag som dillar om "ingenting" det är du.
Blanda inte ihop mig tack med din tankevärld.

Citat:
Ja, när man är myndig får man både bli berusad och bära konsekvenserna av sina handlingar. Det är bl a det som myndigheten innebär - att man får bära ett tyngre ansvar. Då är man inte längre ett barn som skall räddas, utan en vuxen som förväntas vara kapabel. Tycker Du att vi skall höja myndighetsåldern?

Jaså det får man?

Ok, då ska fulla 18 åriga killar få ligga med benbrott, käken avbruten på 40 ställen och nacken avbruten
efter alla deras dumma "misstag" i livet...

Trevligt...

Tanken har onekligen föresvävat mig några ggr, att killar i åldern 15-25 kanske borde ha utegångsförbud dygnet runt, ja....

men nä, jag tycker det är ett "bättre" samhälle om vi istället accepterar att alla inte är perfekta varelser så fort de blir myndiga och att vi istället hjälper till med människors behov av hjälp då olyckor är framme. Även trots att dessa människor fötts med en fitta.
__________________
Senast redigerad av Merapi 2021-03-02 kl. 15:38.
Citera
2021-03-02, 15:48
  #6523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Så långt gångna foster är inte aktuellt för den fria aborträtten.

ca 85% av alla aborter idag gäller före vecka 9, där för övrigt gränsen går mellan just embryo och foster...
Över 50% görs före vecka 7, när embryot är ca 1 cm långt, alltså inte ens i närheten av någon överlevnad utanför en livmoder....


Och efter vecka 18 så måste du ha mycket speciella skäl, dvs det är ingen fri aborträtt längre.
Det absolut yngsta fostret som överlevt för tidigt födsel, är typ vecka 22.
Och som sagt det var ett undantag, de flesta vid den tiden klarar alltså inte detta.


Så som sagt....håll dig till fakta.
Noterar ditt skeva val av fakta att beakta. Det faktum att 67% av tillfrågade som gjort abort tänkte på fostret som ett barn, det vill du inte kommentera. Och dina procentsiffror hit och dit är ju totalt irrelevanta ifall du förespråkar fri aborträtt fram till vecka 18. Vad har det då för betydelse att det "bara" är 15% av tusentals foster som dödas varje år? En princip är en princip. Vi argumenterar inte för att hustrumord skall vara tillåtna eftersom de "bara" utgör någon procent av alla mord. Mord är fel, därmed är alla mord fel, punkt slut.
Citera
2021-03-02, 16:05
  #6524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
2. De flesta ”försätter sig” inte i en oönskad graviditet. Utan detta är en riskfaktor med att just vara kvinna. Och precis som med div. manliga riskfaktorer ex. sen hjärnmognad, dålig impulskontroll vid unga år etc. så bör vi ge verktyg att kontrollera denna risk så att så få människor som möjligt hamnar i dåliga livssituationer. Och för denna kvinnliga risk så har vi preventivmedel och fri aborträtt.
Låter lite fantasilöst med 2 medel. Du kunde ägna din debattid åt att argumentera för t.ex. mer stödåtgärder till ensamstående mammor (och till deras barn) och/eller kraftigt höjda underhållsbidrag. Väldigt kvinno- och barnstöttande samhällsåtgärder som jag definitivt skulle vara med på. För att inte tala om allt möjligt förebyggande man kan göra för att försöka påverka beteenden så att färre blir oönskat gravida.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
3 Hatar man barn, då vore det väl en dröm att garantera att de ska få lida, eller hur? Och bästa garanten för det, är ju att tvångsitveckla och tvångsföda dem rakt in i extremt dåliga förhållanden.
Så frågan bör väl mer ställas till dig.

Varför hatar du barn så mycket att du vill utsätta dem för detta?
Och varför hatar du kvinnor så mycket att du vill tvinga på dem denna situation?
Som jag nämnde tidigare har Finland strängare abortlagstiftning än Sverige och hälften så många aborter, men ändå är det världens lyckligaste land. Även Island har striktare lagar än Sverige och färre aborter, men ligger bättre till i lyckoligan.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/20/finland-ar-fortfarande-det-lyckligaste-landet-i-varlden-for-tredje-gangen

Så, nej, jag köper inte dina idéer om att mer restriktiv abortlagstiftning skulle skapa mer olycka. Det kan lika gärna vara precis tvärtom (även om jag personligen inte anser "lycka" vara någon särskilt viktig variabel att utvärdera länder med).
Citera
2021-03-02, 16:12
  #6525
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Jag betraktar det inte nödvändigtvis som värdelöst, däremot är det en given sanning för mig att det inte övertrumfar individens rätt till sin egen kropp. Jag skulle inte ens argumentera för att födda människor har den rättigheten.

Skulle Du kunna förklara vad Du menar med den sista meningen och vad den får för konsekvenser i härvarande diskussion?

Citat:
Om fostret utsätts för tvång? Om vi återvänder till analogin med mannen vid vägkanten, så är det ju helt möjligt att han far illa av att behöva gå till staden, men att neka honom plats i en bil är inte tvång. På samma sätt far ett foster illa (rentav dör) av att graviditeten avbryts, men att neka det plats i en livmoder är inte tvång. För ett exempel med dödlig utkomst kan du betänka att det inte är tvång att inte mata den som svälter. Tvångutövandet är ju tvärtom att argumentera för att någon part ska vara tvungen att göra något, att kvinnan ska vara tvungen att bära barnet eller att du ska behöva skjutsa mannen vid vägkanten. Detta är liknelser som avser demonstrera att bara för att ett val får negativa konsekvenser för en annan person så utövar man inte tvång mot den personen. Foster är inte lika vuxna män vid en vägkant i alla avseenden etc.

Denna liknelse haltar åtminstone på det ena benet. En bättre liknelse vore att frivilligt bjuda in mannen i bilen och sedan slänga ut honom på motorvägen i 100 km/tim. Det skulle även jag beteckna som tvång.

Citat:
Att något är tvång innebär inte per automatik att det är dåligt. De flesta betraktar det exempelvis som rimligt att föräldrar har vissa förpliktelser mot sina barn och att tvång kan vara rättfärdigat för att fastställa dessa. Betänk exempel hur man kan dömas för vanvård om man vägrar mata sitt barn. (Kolla nu formulerar jag bokstavligt talat dina argument åt dig för att du är så jävla okunnig om det svenska språket.) Däremot förefaller det nog för de flesta att man bör ha synnerligen goda skäl om man tvingar människor till något så allvarligt som att vara gravida.

Det kan diskuteras om man kan dömas för vanvård i just sådana fall: https://www.svd.se/foraldrar-till-svaltande-barn-frias

I alla händelser så måste man först definiera vad man avser med tvång. I regel skiljer man t ex på ekonomiskt tvång och utomekonomiskt tvång, men jag att begära att normaltillståndet är att en gravid kvinna fullföljer sin graviditet är svårt att se som tvång överhuvudtaget.

Citat:
Exakt, vi resonerar bokstavligt talat likadant om varandra. Du ger tydligt uttryck för vad jag identifierar som högerpopulism, och det är inte självklart för mig att din tolkning skulle vara pålitlig.

Då är det nog bästa att Du litar på mig, som är en gammal uggla.

Citat:
Vad är argumentet här? "Allt som uppstod samtidigt som den franska revolutionen är dåligt för då fanns ju guillotinen"? Ska vi överge metersystemet också?

Nja, snarare att revolutionärerna levde med samma vanföreställning att allt kunde organiseras "vetenskapligt". Giljotinen togs faktiskt i bruk av humanitära skäl, för att avrättningarna skulle gå säkrare, snabbare och vara smärtfria. Snabbare gjorde också att man hann med flera...

Kanske återvänder Storbritannien i sin helhet till det imperiella systemet: https://www.express.co.uk/news/politics/1214350/boris-johnson-brexit-pound-ounces-measurements-rule-eu-law-election-pledge

Men, framför allt borde vi återgå till bråkräkning och överge det märkliga decimalsystemet som inte ens duger till att kunna räkna fram exakt vad en tredjedel är för något.

Citat:
Du säger det ja. Jag har alltså levererat en tydlig beskrivning av vad vi åsyftar med frihetsbegreppet, och jag kan försäkra dig att de upplysningsfilosofer som talade om det inte bara konstruerat det som någon sorts synonym till ansvarsflykt. Det här med "ansvar" tycks däremot fortsatt sakna en tydlig definition, och förefaller mig mest vara en lam ursäkt för att inte formulera ett riktigt argument för varför man ska inskränka någons frihet. För inte skulle du på allvar argumentera för att ju mer ofritt ett samhälle är desto bättre fungerar det?

De allra flesta av oss människor tycker om frihet av olika slag, och upplysningsfilosoferna är bara delvis skyldiga till de avarter av ansvarsflyktighet som frihetsbegreppen sedan kommit att användas till.
Citera
2021-03-02, 16:35
  #6526
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Låter lite fantasilöst med 2 medel. Du kunde ägna din debattid åt att argumentera för t.ex. mer stödåtgärder till ensamstående mammor (och till deras barn) och/eller kraftigt höjda underhållsbidrag. Väldigt kvinno- och barnstöttande samhällsåtgärder som jag definitivt skulle vara med på. För att inte tala om allt möjligt förebyggande man kan göra för att försöka påverka beteenden så att färre blir oönskat gravida.


Ett barn behöver ändå en fader, och detta kan inte staten förse barnet med ekonomiska medel. Vi kan se i flertalet länder att lågklassen vulgariseras i takt med att andelen ensamstående mammor blir fler till antalet.
Citera
2021-03-02, 16:35
  #6527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Men, framför allt borde vi återgå till bråkräkning och överge det märkliga decimalsystemet som inte ens duger till att kunna räkna fram exakt vad en tredjedel är för något.

Akademisk matematisk utbildning kräver exakta svar t ex bråk. Så det är inget att återgå till, det lever i allra högsta grad kvar.
Citera
2021-03-02, 16:35
  #6528
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Lagstiftning i form av hårda straff har ingen betydelse för sexbrott.
Det som HAR betydelse är förändrade manighetsnormer....men näää ändra på hur män tänker kring dessa saker vore ju vulgärt...

Och vadå "släppt in"?
Våldtäkter pågår konstant....det är ingenting som kvinnor kan "släppa in".

Sexuellt våld löses via att män slutar att våldta, det löses inte via att förbjuda invandring.

Modern och aktuell forskning visar att sexual- och våldsbrott ökat närmast dramatiskt under senare år, samtidigt som också invandringen varit omfattande.
https://bulletin.nu/stor-brist-pa-aklagare
https://www.bra.se/bra-in-english/home/crime-and-statistics/rape-and-sex-offences.html

Givetvis hjälper det dramatiskt om man låser in sexualförbrytare, ty dessa är ofta återfallsförbrytare och som inlåsta begår de färre brott. Det visar också forskningen.

Citat:
Det är fortsatt ett embryo som aborteras....ett embryo utan minsta medvetande eller funktioner som klarar äga ett medvetande.

Ett embryo med ett unikt människo-DNA - ett eget liv.

Citat:
Nä du vill bara ha ett tvång för kvinnor och bibehålla samma frihet för män som innan.
Och finns inget! jag upprepar INGET samhälle så skadligt för just barn som ditt.

Ett äktenskap binder även män till sina plikter, vilket feministerna borde inse och lyfta fram.

Citat:
Du är medveten om att saker kan vara så komplexa att de kan ha flera problem än bara ett?
Det är BÅDE ett ekonomiskt och humant och ett klimatproblem med att tVångsutveckla embryon till barn mot föräldrar vilja.

vadå "vår"???? det är väl kvinnors lilla "problem att lösa, Uven.
Att blanda in män för mycket i ansvaret var ju "vulgärt" enligt dig.

Klimatproblem att svenskar föder barn?

Jag ställer betydande krav på män, men Ditt sätt är tveklöst vulgärt. Det är inte mitt.

Citat:
Och DÄR undvek du ämnet för att slippa svara på jobbiga fakta.
AS USUAL. med dig.

Vilket ämne?

Citat:
Jeep jag "jämställer" TVÅNG med TVÅNG ja.

Och fick dessa tjejer barnbidrag? var de utan en partner? hade de tillgång till aborträtt om de behövt?

Nä just det....dina "några stycken tjejer" kommer från ett urval av tjejer som haft både aborträtt och möjlighet till barnbidrag....

Det ar olika, beroende på när detta inträffade. Jag har förstått att det var litet knepigare på 60-talet, men ingalunda omöjligt.

Citat:
Jag tycker det är klokt av Sverige och ha ett rättsystem där man inte accepterar religioners eller konservativ misogyni av din sort... inflytande över lagstiftning....och att man ger kvinnor praktiska, sociala och ekonomiska möjligheter att ta sig ur olika sorters beroende av män och religion....ex. via aborträtt, förbud mot hedersvåld, förbud av sexbrott, sexköp etc etc av allt skit som vissa män och vissa religioner gärna vill utsätta kvinnor för.

Då är det ju tur att jag är lutheran, som inte vill utsätta kvinnor för sådant...

Det är nutidens svenska rättssystem, där jag har för mig att en majoritet av domarna är kvinnor, som utsätter kvinnor för den utsatthet som råder idag.

Citat:
Vi har idag Uven..."ett mycket bättre samhälle"
ett sådant alltså "bättre samhälle" är nämligen ett där även kvinnor har rättigheter och möjligheter i sina liv... och ett där barn garanteras maximalt en trygg barndom via att de är ÖNSKADE.

Där det föds allt färre svenska barn, allt fler kvinnor och barn utsätts för sexualbrott. Jag hoppas Du är stolt.

Citat:
Det är inte jag som dillar om "ingenting" det är du.
Blanda inte ihop mig tack med din tankevärld.



Citat:
Jaså det får man?

Ok, då ska fulla 18 åriga killar få ligga med benbrott, käken avbruten på 40 ställen och nacken avbruten
efter alla deras dumma "misstag" i livet...

Trevligt...

Tanken har onekligen föresvävat mig några ggr, att killar i åldern 15-25 kanske borde ha utegångsförbud dygnet runt, ja....

men nä, jag tycker det är ett "bättre" samhälle om vi istället accepterar att alla inte är perfekta varelser så fort de blir myndiga och att vi istället hjälper till med människors behov av hjälp då olyckor är framme. Även trots att dessa människor fötts med en fitta.

Nu försöker Du jämställa graviditet med sjukdomar igen. Du vet hur det brukar gå.

Men, ja. En kille som bryter benet får minsann ligga med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in