Citat:
Ursprungligen postat av
Disciplina
Så du hade ingen riktig poäng med att ta upp att det existerar lagar sedan tidigare? Det är precis som jag skrev: Det faktum att vi har lagar ger dig inte ett frikort att påtvinga folk din frånstötande nazistpolitik.
Ingen har enligt min mening ett sådant frikort.
Min poäng, som jag förklarade tidigare, var att visa på att Din förfäran över att det kan finnas juridiska påföljder att vänta för medicinsk personal som utför illegala aborter, var överdriven emedan vi redan har sådana förbud och påföljder. Det är alltså blott en gradskillnad, inte en artskillnad om mitt förslag till ny abortlagstiftning införs.
Citat:
Men det innebär inte att tvånget på något sätt försvinner. Om mannen ifråga ändrar sina val på grund av dina efterlivna lagar så har du fortfarande utövat tvång. Vi har i praktiken oftast val att göra även om vi verkar under tvång. Om en väpnad rånare hotar dig kan du välja att ta risken att bli skjuten, men det betyder inte att du frivilligt get upp dina ägodelar.
Jag startade förresten en tråd om hur du inte förstår liknelser, du kanske har lust att kolla på den innan du svarar.
Du och Merapi blir allt mer desperata i Era liknelser. Nu blir att värna det ofödda livet att likna vid ett väpnat rån. Herre Gud! Hur mår Du?
Jag borde väl bli smickrad över den tråden. Synd att jag inte sett den tidigare och deltagit. Den stannade av rätt snabbt, tycks det.
I alla händelser, så hade Du alltså fel i vad tvånget bestod i, blott för att en transportmetod lagligen utgick. Ingen har fortfarande blivit tvingad att gå till staden.
Citat:
Detta är dock inte relevant för frågan om dina förslag är tvingande eller inte. Det finns gott om exempel där vad som är moraliskt och vad vi är tvungna att göra inte är överensstämmande. Bibeln förbjuder äktenskapsbrott och de flesta av oss skulle nog hålla med om at det är fel, men vi har egentligen inget tvång på att man ska vara sin partner trogen. Jag har inget problem med att folk bildar sig sin egen uppfattning om vad som är moraliskt eller ej i abortfrågan, däremot bekommer det mig när vissa vill tvinga sin religiöst föreskrivna moral på andra.
I mitt fall är det inte något särskilt religiöst motiv, utan som jag skrivit: det ofödda livets värde oh ansvarsfrågan.
[quote]Sagt av en man som precis spenderat ett tiotal inlägg med att försöka omdefiniera det väldigt enkla begreppet att
tvinga någon.
Det är för att det inte är så enkelt som Du tror, eller vill låta påskina.
Citat:
Personen som bokstavligt talat vill tvinga kvinnor att föda barn för att stärka demografin.
Personen som formulerade ett scenario att diskutera kring, men ännu inte tagit slutlig ställning i frågan.
Citat:
Ingen, det är ett av sjuttioelva hittepåord ni högerpopulister använder för att beskriva er själva.
Jag har verkligen aldrig beskrivit mig själv som "liberalkonservativ". Det är fö en oxymoron.
Citat:
Jag vet inte, förespråkade Alva Myrdal eller SAP 1965 en lagstiftning där kvinnor skulle tvingas att föda deras etniskt svenska Lebensbarn? Det är en bra punkt att börja i om man funderar på om någon är nazist.
Jag tror det finns en hel rad punkter som kommer före, om man funderar på om någon är nazist. Emellertid får Du väl läsa på om boken Kris i befolkningfråga. Man kan börja här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kris_i_befolkningsfr%C3%A5gan