2021-02-27, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
DNA på LW:s kjol – SD:s sperma

DNA på LW:s ring – SD och LW

DNA på SD:s tvättmaskin – från LW

DNA i SD:s skoplös – från LW

Färskt rivsår på SD:s underben

Innehållet i deras digitala konversationer tyder på att de skulle ses

SD skrev dödshot till Lena 6 månader innan hon mördades - återfanns på bilddump i LW:s dator

SD har bl a försökt påverka eller plantera fakta till grannar och vänner – exempel ”du såg mig inte sitta i köket när jag jobbade med mobilen”

Uppger att han sådde gräs, gödslade och vattnade gräsmattan. Samtidigt har han väntat på robotgräsklipparen, tvättade och packade. Däremellan hade han mekat med cykelväxlarna och provat dem 3 ggr i området. Sistnämna uppgift tar han tillbaka under rättegången (för att han då vet genom FUP att ingen sett honom?)

Grannen J vittnar om att fasadbelysningen som annars brukar vara tänd var nedsläckt under mordnatten och att rullgardinen i SD:s sovrum inte drogs ned under natten

Messade med HÅ efter han mötte henne på vägen till jobbet. Han nämner inte ett ord om att han precis fått veta av No* att Lena är försvunnen. Skriver till HÅ ”min plan var inte att skada” när hon berättar om att hon har problem med att höja sin arm för high five.

Frågar inte UW om någonting när han får sms om Lenas försvinnande. Skriver istället något om att geocachare som inte ”känns rimliga”

Berättar tidigt för sin chef att det kommer bli tråkiga rubriker

Frågar ingen i chatter om hur det går med sökandet eller hört några nyheter om LW

SD påstår att han inte förstod att han var misstänkt fast han i meddelanden till vänner skriver att han är den misstänkte samt orden "Värst för Lena förstås" när hon är försvunnen och ingen vet var hon finns

Visar villigt upp en chatt med LW hos polisen vid första förhöret och ville kramas med den kvinnliga polisen

Möter sen en kvinnlig polis utanför polishuset och säger ”det här kommer inte lösas”

Till det återkallande förhör nr 2 såg han till att ta bort möjligheten till återskapning av raderat material när han skrev över mobilminnet genom att ta närmare tusen bilder och en video utanför polisentrén samtidigt som han messade med flera personer

SD uppträdde osedvanligt lugnt vid anhållandet. Enda gången han visade en normal reaktion med lite upprördhet var när han förstod att mobilen skulle beslagtas

Han har raderat mastningar, nätverk, platser, besökta webbplatser, röstmeddelanden, samtalsloggar, sms, telegramsamtal och nästan 7000 bilder i sin mobil

Konstruerat (?) en Google tidslinje för Ett av alla sina Gmail-konton där programmet Paint syns vara öppet på en bilddump som lämnades in av försvaret när man försökte överklaga häktningsbeslut i aug -19

Har halvt om halvt erkänt i förhör att han kunde LW:s koder och att hennes system var enkla

Hittar på att Lena blöder vid sex, pekar ut platser där han rört sig under mordnatten och tror att hennes DNA kan hittas

Den som har loggat in på Lenas Googlekonto 7 oktober -18 har bl a Visat hennes tidslinje för datumen 10, 11, 12, 13 och 14 maj. Gjort sökningar på SD:s och Hannas namn, men det mest anmärkningsvärda är sökningen på den särskilda epostadressen ”spamsaabstef*n@gmail.com” som knappast kan ha varit känd för några andra än SD och Lena.

Någon har även varit inne på LW:s geocachesida det speciella datumet 7 oktober som var datumet för den första gång han lyckades få henne att ta en geocache. Samma kväll ordnade han med hennes GC-konto.

En mängd inloggningar har gjorts på LW:s Instagramkonto efter mordet. Sannolikt har en VPN-tjänst använts eftersom IP:adresserna är olika och härstammar från en rysk leverantör.

Trådmedlemmen Avel har upptäckt att inloggningar och redigeringar har gjorts så sent som 7 januari -21 mitt i natten på flera av de smygkonton SD och LW använde.

SD är känd för att bära med sig digitala enheter överallt, som mobil och laptop eller padda. Han använder mobilen som Remote Control till sina synkade enheter och garderar sig med flera nätanslutningsmöjligheter med ett trådlöst litet bärbart modem?

Det saknas ordentlig analys för 5 sekundershändelsen i SD:s dator kl 23.34 och hur inloggningen gått till i LW:s one.com på morgonen efter mordet.

Fråga till Avel
Är det SD:s backup sync från hans mobil som säger att den tappar internetkontakten med hans dator ca kl 23.20 till kl 02.29 under mordnatten? Mobilen kopplar inte upp på hemnätverket förrän kl 02.49. Man ser i FUP att digitala händelser ändå finns synkade till datorn under avbrottet och de kan då ha registrerats när nätanslutningen till synken återkommer kl 02.29? Avbrottet i synken talar för att datorn var hemma medan SD var ute och for i området med mobil?

Det som står i din lista här - plus en väldigt massa annat säger det mesta. Plus då allt tekniskt. Det vore märkligt om så mycket pekar mot SD och han vore oskyldig. Finns inte någon annan misstänkt. Man har redan utrett övriga tänkbara men avfärdat dem från (den exremt korta) listan över misstänkta. Är även HD ordentligt utredd, tro? Har en känsla av att något fattas där...

Men nu gäller det för åklagaren att få indiciekedjan att hålla ända in i mål - utan en enda svag länk för då kan allt falla. Igen.

Vari tror du att svagheterna i utredningen ligger, av det vi hittills vet? Tror de jobbar på i det tysta och har en massa nytt.
Ska bli oerhört intressant att följa rättegången i HR fr.o.m 7e April.
Citera
2021-02-27, 15:50
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det som står i din lista här - plus en väldigt massa annat säger det mesta. Plus då allt tekniskt. Det vore märkligt om så mycket pekar mot SD och han vore oskyldig. Finns inte någon annan misstänkt. Man har redan utrett övriga tänkbara men avfärdat dem från (den exremt korta) listan över misstänkta. Är även HD ordentligt utredd, tro? Har en känsla av att något fattas där...

Men nu gäller det för åklagaren att få indiciekedjan att hålla ända in i mål - utan en enda svag länk för då kan allt falla. Igen.

Vari tror du att svagheterna i utredningen ligger, av det vi hittills vet? Tror de jobbar på i det tysta och har en massa nytt.
Ska bli oerhört intressant att följa rättegången i HR fr.o.m 7e April.

Jag funderar över undersökning av de kläder LW bar när hon mördades. Hur pass mycket är egentligen undersökt av de blodfläckar och andra besudlingar som fanns? Har jag missuppfattat om jag fått för mej att bara vissa fläckar är undersökta?
Citera
2021-02-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Läs det här utifrån vad vi diskuterat och ha deras symbiotiska beteende i åtanke som även vittnen påtalar, att de är som ett.

Med reservation att jag inte ser H som det offer hon framställs i tråden, möjligen offer för omständigheter.
Jag ser det som att båda är delaktiga till dynamiken. Den ena dominerar och bete sig stundom som ett freak och den andra daltar snarare än är kuvad. Kompenserar hans issues.
Medberoende finns i olika grader, men att diskutera familicide med en axelryckning eller typ att han ville lindra som om det vore gott är rejält skevt. Hon har själv psykisk ohälsa kan väl tilläggas, vilket givetvis kan påverka och förstärka. .

Tack, har läst hela länken och kan konstatera att här finns guldet. Så superbra beskrivet.
Tänk om Hanna vågade läsa detta och tillåta det smälta in. Men det är en fantasi och förhoppning, som jag förstår kräver mycket mod. Detta tycks ske omedvetet.

Kom hon tillrätta med detta i terapi tror jag hon kanske skulle kunde sluta medicinera.

H agerar undermedvetet och accepterar Stefans ohälsosamma beteende:
I detta fall hans låga mognadsgrad och hans sexfixering.
Patologiska lögner
Han missbrukar människor likt en parasit som suger blodet ur omgivningen
Googlar spädbarnsdöd.
Familicide

Hon väljer just honom att förlita sig på i överdriven grad. Han har ett kroniskt tillstånd, som gör honom till ständigt i behov av psykologiskt stöd, omhändertagande och omvårdnad. Detta är dynamiken i förhållandet. Hon givare, han mottagare. På detta vis kommer för evigt vara behövd. Hon lever genom honom, sin identitet kopplad till uppgiften. Hans behov framför hennes.
Hon valde därtill att utbilda sig till ssk.

Patologiskt yttre fokus: Hon vill behålla kärnfamilj i absurdum och upprätthålla yttre fasad, som en sköld.

Vill göra honom nöjd. " Du är en bra pappa".
Uppoffringar är källan varur hennes självförtroende och självkänsla ska få sin näring.
Inte undra på att hon har ångest. Hon bär en inre konflikt.

Bottnar i tidiga inlärda beteendemönster och känslomässiga trauman. Problem med relationen till mamsen B under uppväxten.
Introspektion, istället för att ignorera egna behov.
Medberoende förväxlas lätt med empati.
Syftet en överlevnadsstrategi för att hålla sig känslomässigt säker.
Inte störa personen.
Uppfylla den andres önskemål.

När hon blir sjuk och behöver hjälp, då dumpar han sitt engagemang och ligger med Lena. Den rollen misstrivs han i.
Men han är beroende av henne när hon ombesörjer hans psykologiska behov av stöd. Gör hon inte det är hon ersättningsbar. Eftersom hon inte hållit sitt underförstådda avtal som stödjande, är han ursäktad för otrohet. Mord. Lögn. Googlade på spädbarnsdöd och familicide.

När hon var med Sillen oljade hon sig om var Stefan höll hus, om han var hos Lena eller inte. Så psykologiskt var hon hela tiden bakbunden i Stefan ändå.

På ett sätt verkar L också i perioder ursäkta hans beteenden.
Hon verkar också psykologiskt bunden vid honom.
Men hennes stödjande var temporärt
Kanske blev hon det här störningsmomentet nämnt ovan. Vad tror du?
Citera
2021-02-27, 16:03
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej. LW arbetade sedan länge på att bryta sitt beroendet från SD och ansåg att hon tyckte det var uppnått. LW var besviken på SD och att han inte varit ärlig mot vare sig LW eller HD. SD ljuger för HD konstant t.ex. erkänner enbart om HD kan visa det på svart och vitt t.ex. otroheten, hotellvistelse, hans manipulation med samtal mm. Annars ljuger han konstant. HD har helt accepterat SDs otrohet.
Vid tiden för morden var HD och SD skilda. LW skulle resa till Norge dagen före SD/HD reste till USA.

Citat:
Vid tiden för morden var HD och SD skilda.

Fel. De hade betänketid. De försökte hitta tillbaka till varandra men L vägrade lämna dem ifred. Hon var livrädd för att de skulle avbryta skilsmässoansökan. Hon hade äntligen fått som hon ville. Men SD ville ändå inte ha henne. Hon vägrade att acceptera och tro på det. Hon berättade om det för en vän. Att SD hade sagt att han inte ville ha mer än sex med henne även om han inte fick tillbaka HD. "Men det tror jag nog att han vill," skrev hon. (Fritt ur minnet).
Hon vägrade acceptera att hon inte alltid fick som hon ville. Ingen respekt för andras fria vilja.

Citat:
LW arbetade sedan länge på att bryta sitt beroendet från SD och ansåg att hon tyckte det var uppnått.

För att terapi ska fungera så måste man vara 100% ärlig mot sig själv och sin terapeut. Det har jag väldigt svårt att tro att LW var. Hon manipulerade alla för att få medhåll och sympati. Och sjukintyg och medicin? Alla sa åt henne att bryta med SD så hon var tvungen att låtsas att det var det hon försökte göra. Annars hade hon förlorat medhåll och sympati och folk hade tyckt att hon fick skylla sig själv som accepterade att SD behandlade henne illa.

Jag undrar vad hennes terapi gick ut på? Att bryta hennes "hjärntvätt"? Det kan man bara göra om man bryter kontakten helt.

Att bryta hennes "medberoende"? Det vet jag inte hur man gör. Men att bryta kontakten helt och ta en tid med abstinens borde vara ett bra sätt.

Någon "jagstärkande" terapi verkar hon inte heller ha fått. Eftersom hon försöker byta ut SD med diverse andra män. Istället för att bli stark och klara sig utan mäns dreglande.

Men om hon inte har varit 100% ärlig mot terapeuterna så är det ju inte lätt för dem att veta hur de ska hjälpa henne.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-02-27 kl. 16:06.
Citera
2021-02-27, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag älskar dina inlägg!

Det här är väldigt tydligt i tråden, tycker jag. Speciellt när det gäller LW. Där ursäktar man, är överseende och förbiser viktig information som inte passar in i ens egna förutbestämda bild.

Precis!

"Det känns mycket lättare för dig om du bara kan avvisa honom som en ond narcissist eller psykopat. Och betrakta Lena som ett värnlöst offer." Det här är nog sant för väldigt många i tråden. De vill inte läsa om ev Asperbergs. Det räcker med att veta att han är "en idiot", De vill inte veta mer. Och att få betrakta LW som ett hjärntvättat värnlöst offer är också viktigt för dem.

Instämmer helt!
De fasader, som var så viktiga för dem alla tre, är krossade. Allt är ute i ljuset. Om de struntat i dessa fasader och istället levt öppet och ärligt så kanske det inte behövt sluta så här.

En oberoende part behöver inte ta ställning för eller emot, eftersom det inte är personligt. Jag påverkas inte av om både S och mina syskonbarn är aspies. För jag drar inte slutsatsen att det gör mina syskonbarn till potentiella mördare.

Att S är en mördare är lika kristallklart som att han är en aspie i min bok. Att Hanna är djupt medberoende har jag också greppat genom Devilis referens. Kanske var L också delvis medbeoende?
Men H förstärker hans beteende, och det kan hon fortfarande råda bot på, då hon lever.

Jag tror i alla lägen på ärlighet.
Citera
2021-02-27, 16:54
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Jag ser också många autistiska drag här men det saknas en väsentlig del och det är känsligheten.
En autistisk person är extremt känslig för intryck och har mycket känslor inom sig som de brottas med.
Jag ser ingenting i FUP som ens antyder några djupare känsloyttringar, SD:s känsloliv är snarare påfallande flackt (oavsett relation och situation).
Ja, en individ med autismdiagnos utan psykopatiska drag eller annan störning som påverkar den affektiva empatin, är oftast långt känsligare än den neurotypiske individen. Även om det också här så klart förekommer individuella variationer.

På sätt och vis kan, som du är inne och berör här, psykopati och autism ses som varandras motsatser där den kognitiva empatin är intakt och ibland till och med högre än genomsnittet hos den med psykopatiska drag, medan det i större eller mindre utsträckning, brister i mentaliseringsförmåga eller Theory of Mind hos den med autism.

Reflektioner: fortfarande lever och frodas felaktiga föreställningar och därmed fördomar om autism som en störning i empatifunktionen. Vad som ofta feltolkas som oförmåga att känna empati är istället bristande automatiserad funktion i kognitionen - en medfödd svårighet som leder till nedsatt förmåga till naturligt socialt samspel. Variationen är förstås stor och som ordet automatisering antyder så kan den kognitiva funktionen tränas upp till att bli mera intuitiv. Det händer till och med att en autismdiagnos kan avskrivas med tiden om färdigheter har uppnåtts i så pass hög grad att vederbörande inte längre är i behov av en registrerad diagnos.

Jag har under en stor del av mitt liv kommit i kontakt med AST på olika sätt. Arbetsrelaterade möten och nära relationer av mångahanda slag har inneburit att jag för egen del aldrig benämner den med autismdiagnos som "autist". Först och främst känns det onaturligt; Kalle och Lisa är unika individer och inga "autister", eller "aspisar" för den delen - de har autism. Jag vet att det finns de som själva kallar sig för aspisar, något som jag tolkar som ett försvar i grunden; skämtet som ett skydd för att motverka att bli utsatt för fördomar, ungefär som när människor med mörk hudfärg kallar varandra för n-ordet.

För det andra riskerar användandet av ordet autist till ökad stigma i och med att diagnosen är förknippad med ett annorlunda sätt att uppfatta och tolka omvärlden, det är då lätt hänt att individen kommer i skymundan. För diagnosen ska aldrig vara det som definierar en person.
Så till värdeladdningen - vilka signaler ger ordet autist?

För det tredje anser jag att alla som har kunskap och medvetenhet kring AST bör göra sitt yttersta för att medverka till att motverka både okunskap och fördomar kring en historiskt sett, fruktansvärt utsatt grupp med sorgliga människoöden vars eko fortfarande kan förnimmas.

Gällande SD så ser jag liksom du ett påfallande flackt känsloliv. Och där passar hans beteenden och (frånvaro av) reaktioner in på en psykopatisk personlighetstyp (om vi nu ändå ska ägna oss åt fjärrdiagnoser). På djupet ett smalt känslospektra, samvetslös och kallsinnig med en sadistisk ådra.

En trolig autism lär tillsammans med en personlighetsstörning, bidra till en än mer komplex natur.
Både gener och uppväxtmiljö verkar också ha format honom till en "sabbare ända in i själen" som han insiktsfullt säger om sig själv. Samtidigt jobbar han dag och natt för att vara kvarterets hjälte och vita riddare. För att över en natt förvandlas till nattens svarta riddare - sabbaren.

Det existerar en motstridighet över hela hans väsen.
Citera
2021-02-27, 16:56
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Fel. De hade betänketid. De försökte hitta tillbaka till varandra men L vägrade lämna dem ifred. Hon var livrädd för att de skulle avbryta skilsmässoansökan. Hon hade äntligen fått som hon ville. Men SD ville ändå inte ha henne. Hon vägrade att acceptera och tro på det. Hon berättade om det för en vän. Att SD hade sagt att han inte ville ha mer än sex med henne även om han inte fick tillbaka HD. "Men det tror jag nog att han vill," skrev hon. (Fritt ur minnet).
Hon vägrade acceptera att hon inte alltid fick som hon ville. Ingen respekt för andras fria vilja.

För att terapi ska fungera så måste man vara 100% ärlig mot sig själv och sin terapeut. Det har jag väldigt svårt att tro att LW var. Hon manipulerade alla för att få medhåll och sympati. Och sjukintyg och medicin? Alla sa åt henne att bryta med SD så hon var tvungen att låtsas att det var det hon försökte göra. Annars hade hon förlorat medhåll och sympati och folk hade tyckt att hon fick skylla sig själv som accepterade att SD behandlade henne illa.

Jag undrar vad hennes terapi gick ut på? Att bryta hennes "hjärntvätt"? Det kan man bara göra om man bryter kontakten helt.

Att bryta hennes "medberoende"? Det vet jag inte hur man gör. Men att bryta kontakten helt och ta en tid med abstinens borde vara ett bra sätt.

Någon "jagstärkande" terapi verkar hon inte heller ha fått. Eftersom hon försöker byta ut SD med diverse andra män. Istället för att bli stark och klara sig utan mäns dreglande.

Men om hon inte har varit 100% ärlig mot terapeuterna så är det ju inte lätt för dem att veta hur de ska hjälpa henne.

Jag har åter lyssnat på förhör med LWs terapeut Roger Samuelsson, och jag tycker att han verkar trovärdig på sitt lågmälda och eftertänksamma sätt.

Det verkar ha varit regelbundna och seriösa terapisessioner som ägt rum under våren -18. De verkar ha varit på god väg att ge bra resultat, men du kanske har annan info?

(LW hade f ö en tid inbokad 15/5 - 18, men av förklarliga skäl uteblev hon då. Det var första gången hon inte kom till sin bokade tid.)
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-02-27 kl. 17:23.
Citera
2021-02-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag funderar över undersökning av de kläder LW bar när hon mördades. Hur pass mycket är egentligen undersökt av de blodfläckar och andra besudlingar som fanns? Har jag missuppfattat om jag fått för mej att bara vissa fläckar är undersökta?
Det är en bråkdel som är undersökta. Det var så mycket, så de valde ut bitar.
Citera
2021-02-27, 17:03
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är en bråkdel som är undersökta. Det var så mycket, så de valde ut bitar.
Undrar vad resultatet blivit om de valt ut andra/fler bitar...
Citera
2021-02-27, 17:19
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Har åter lyssnat till förhör med HDs granne och vän TB.
Hon är, i motsats till HD, väldigt tydlig och klar när hon berättar.

Ett par saker slår mej:
TB säger att HD berättar att ”de har ingenting på SD”. (Det naturliga, tycker jag alltså, vore väl att säga att ”det finns ingenting på SD”. Om det skulle vara så.)

TB berättar om när HD berättar för henne om eventuell förekomst av LWs blod i SDs hus. Hon, TB, reagerar på att HD får ”annat tonfall” och liksom ”planterar” uppgiften om att och varför LWs blod skulle kunna finnas där.

Vid detta tillfälle hinner TB knappt lämna HDs bostad (45 sekunder?) förrän SD sms:ar henne, TB, och säger att HD uppskattat besöket. Typ.

Mina funderingar (och kanske TBs?):
Har HD slängt sej på luren och meddelat SD att uppdraget är utfört?
Eller har SD befunnit sej på övervåningen och avlyssnat väninnornas samtal?
Citera
2021-02-27, 17:24
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, visst kan det ha varit en impulshandling utifrån det du tar upp. Och så kunde hon slå två flugor i en smäll.
Jag vet inte hur mycket Lena planerade saker i förväg. Kanske planerade hon bara större händelser, såsom resan och födelsedagar i förväg, sedan jobbade hon på väldigt frenetiskt och han på så sätt med väldigt mycket.

Cacherna verkade hon väldigt mån om, och nu skulle hon ju iväg själv. Samtidigt arbetade hon intensivt på med de opublicerade caherna.

Jag funderar på om vi fick veta hur det gick med holken till "katt åt racerbil"? Ända in i det sista jobbade hon med den och den var så gott som klar. Det fattades endast en enda sak; en Blixten McQueen bil. Samtidigt säger reviewer LÅ som var ute på platsen den 16:e efter att ha haft kontakt med polisen att: "Det fanns inget utlagt på platsen."

Kanske man borde gräva vidare i det där. Kan LÅ ha varit på fel ställe? Samtidigt är de ju reviwer och har tillgång till all fakta och dessutom haft kontakt med JD som hade kontakt med Lena den 14 maj.
Ingen Blixten-bil hade ännu ordnats fram sista kvällen. Men övrigt material borde varit utlagt på platsen i och med att det endast var bilen som saknades. Och inget som kunde liknas vid en cache återfanns heller i lägenheten. - Förvarades cacherna hos SD?
En orangea tråd och en röd fibertuss kan ha blivit kvar på BP och då är frågan var materialet hörde hemma, till vilken av cacherna. - Hennes baneman tog med sig en cache som var avsedd att avslöja något?

- Och vart tog skisserna eller prototyperna vägen?
Citera
2021-02-27, 17:29
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ingen Blixten-bil hade ännu ordnats fram sista kvällen. Men övrigt material borde varit utlagt på platsen i och med att det endast var bilen som saknades. Och inget som kunde liknas vid en cache återfanns heller i lägenheten. - Förvarades cacherna hos SD?
En orangea tråd och en röd fibertuss kan ha blivit kvar på BP och då är frågan var materialet hörde hemma, till vilken av cacherna. - Hennes baneman tog med sig en cache som var avsedd att avslöja något?

- Och vart tog skisserna eller prototyperna vägen?

Är det den cachen som skulle vara vid trädet där blixten slagit ner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in