2021-02-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Vad bra att målsägarbiträdet är informerad. Fick du med det du påtalat tidigare om bilderna från LW:s mobil som de fann i hennes Google-moln. Utredarna hade ringat in de bilder som kunde återfinnas som thumbs i SD:s mobil, men de två bilder med svart bakgrund som ser ut att vara chattfönster är inte inringade. På dessa två bilder ser det ut att vara små foton (profilbilder?). Det syns inte på skärmdumpen vad de föreställer och inte heller vilken tid de laddats upp i hennes moln, men den informationen borde finnas kvar om inte SD varit inne och raderat i hennes konto. De har laddats upp efter hon skickat hjärtekakan och innan hon skickade loggremsan till SD.

(länk till din bild där du tidigare påtalade det www.bildtagg.se/bild/0tq92d0gsha5rfp0wfasb3o )

Det har jag inte tagit med.

Åklagaren är ju av uppfattningen att han planerat detta (jag är av motsatt mening) och t o m generalrepat i skogen och lagt ut villospår med muskiga män några dar innan så att det ligger två skärmdumpar en stund innan loggremsan tar de nog rätt lätt på. De har inte gått att associera med SD men visst blir man nyfiken.

De har nog identifierat vilken app det är och vilka människor som man ser där i de runda profilbilderna och sen utgått ifrån att det inte har med fallet att göra. Får man hoppas.

Sen finns det ju lite info i skärmdumpens överkant att läsa av om man vill finlira lite. Batteritid, uppkoppling, appar i Android och sånt. Men i det här fallet skulle det nog inte ge så mycket det heller.
Citera
2021-02-27, 13:57
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Just nu är det jag som bollar med den du svarar, kallar expert och påstår gör Aspergers till åtlöje samt presenterar som farliga monster. Dvs Mimmirider.
Därav frågan.

För övrigt är det ett forum där SDs extremt udda person diskuteras. Dels för att han är intressant ur den aspekten och dels att det begåtts ett brutalt mord - varav mördare ofta har en psykiatrisk problematik eller p-störning.
Vad som felar SD vet vi inte och att diskutera är inte att diagnostisera.
Det lär vem som helst begripa att det inte sker via fjärrskådning.

Så är det säkert. Varenda hypotetisk diagnos är säkert stigmatiserande. Även för en psykopat, narcissist och annat.

Nej, jag tycker inte synd om honom och jag tänker fortsätta raljera att han är en stereotyp mansgris, ett jävla helvete som far såsom han beter sig mot barnen (mest T som mår dåligt) och främst utifrån det han utsatt LW för.

Kan du möjligen se att du försöker rikta diskussionen dit du hellre vill?
Det är inte tänkt att utföras en pseudo-RPU och det står var och en fritt att se ut olika vinklar och resonera kring vad som felar och det gäller även hans exfru som fortsätter lalla med idioten.
Att nåt är åt helvete kan man räkna ut med arslet.

Då fick du lära känna en ny person.
Det är angivet tidigare vid citat i pågående diskussion. Professor Attwood; The Complete Guide to Asperger's Syndrome (Autism Spectrum Disorder).

Artikeln berör mördare som har AST. Kan även nämna viaduktmordet i Fagersta där han tidigare erhållit diagnos autism och begår ett groteskt mord.

Jag måtte få fråga iom att du angriper "experter" att med vett och vilja göra AST till åtlöje i generella termer - vilket det inte är frågan om.
Det är citat om SD specifikt ur FUP i pågående diskussion och det jämförs med vad expert Attwood har att säga.

Vem du pratar om i tråden vet jag inte och jag har aldrig bett dig hålla med.

Citat:
Lägg ner om att vara nån fiende och jag bryr mig inte ett skvatt om du håller med eller inte. Jag har en diskussion med en annan person som inte heter Miranda varav du gick in och påstod att det var frågan om att göra AST till åtlöje.

Ämnar lämna ytterligare ett citat iom att artikeln i expressen är något missvisande ang att AST är asociala och introverta.
Vilket även kommit upp i tråden.

Tagga ner attityden, du kör över andra tråddeltagare (ffa notknapparen) helt utan anledning och skapar awkward stämning i tråden.

Men fortsätt gärna att gräva i SD:s hjärna, det är både viktigt och intressant för tråden.
Citera
2021-02-27, 14:09
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det har jag inte tagit med.

Åklagaren är ju av uppfattningen att han planerat detta (jag är av motsatt mening) och t o m generalrepat i skogen och lagt ut villospår med muskiga män några dar innan så att det ligger två skärmdumpar en stund innan loggremsan tar de nog rätt lätt på. De har inte gått att associera med SD men visst blir man nyfiken.

De har nog identifierat vilken app det är och vilka människor som man ser där i de runda profilbilderna och sen utgått ifrån att det inte har med fallet att göra. Får man hoppas.

Sen finns det ju lite info i skärmdumpens överkant att läsa av om man vill finlira lite. Batteritid, uppkoppling, appar i Android och sånt. Men i det här fallet skulle det nog inte ge så mycket det heller.

Är också inne på åklagarens spår angående generalrepetitionen den 12/5.

Har det lagts något fokus på SD:s digitala vanor historiskt sett? Ser att han tex är på hemadressen 16.30 till 18-tiden hyfsat regelbundet på vardagarna, att han är aktiv i området runt 23 till 00-tiden väldigt ofta, på jobbet vid 13-tiden osv.
Citera
2021-02-27, 14:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Tagga ner attityden, du kör över andra tråddeltagare (ffa notknapparen) helt utan anledning och skapar awkward stämning i tråden.
Du tycker det är ok att indirekt häcklas som experter och felaktigt påstå att det handlar om att göra AST till åtlöje och farliga monster?

För övrigt klarar sig nog notknapparen alldeles galant.
Vi har liksom rett ut skräpet.

Ägna dig åt ämnet så sköter vi oss själva.
Citat:
Men fortsätt gärna att gräva i SD:s hjärna, det är både viktigt och intressant för tråden.
Vad det beträffar SDs hjärna var det exakt det vi gjorde.
Citera
2021-02-27, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det du beskriver låter rimligt, men jag tänkte nog mer på att det kan ha funnits en mikroskopisk blodfläck från LW i något av SD:s fingeravtryck på enheten. Vet du var i FUP jag kan hitta information om vilka undersökningsmetoder de använde för fingeravtryck, sperma och blod samt resultaten av dessa för arbetsdatorn?

Jag misstänker att man inte såg det intressant att undersöka arbetsdatorn för mikroskopiska spår eller ens för fingeravtryck. Ofta vill man nog att det ska finnas något synligt spår för att en dna undersökning ska få avsett bevisvärde. Ringen på offret är då exempelvis ett undantag eftersom den befann sig på brottsplatsen och ett längre resonemang kunde föras kring innebörden av bevisningen.

Man är nog i så fall hänvisad till fotografier av datorn som togs på plats. Man kan då eventuellt se om det faktiskt fanns ”synliga spår” som man missat att utreda eller råkat förstöra. Sett i efterhand skulle det kanske haft ett värde att se efter fingeravtryck, men då skulle ändå offrets dator vara viktigare.

En reflektion är att det väl satt några dekaler (Windows logga mm) på datorn vid tidigare foton i geologgarna (tror vi sett ett par bilder på datorn från mello och adventsmystarna) som inte fanns med vid beslaget om jag minns rätt. De kan säkert ha försvunnit med tiden, men skulle nog kunna följa med vid en egen rengöring också.
Citera
2021-02-27, 14:33
Medlem
Citat:
Men den finns inte i Dsm5?
Nu fattar jag inte alls vad du menar.
Pcl-r är en checklista med bifogad handbok som kräver utbildning för att anv av leg psykolog el läkare.
Ett instrument eller bedömningsunderlsg och inte ett test.

Kommer aldrig att lyssna på Fallon igen och det har jag sagt förut. :
Han är neurolog, professor i psykiatri och självdiagnosticerad psykopat.

Håller mig till professor Hare och Cleckleyan tradition som PCL-r härstammar från.
Med intakt Amygdala, hahaha!

Men nog om det.
Det här som LW berättar tiil väninnan i Skottland (el vart hon nu bodde) visar verkligen hur absurt mansgristänk SD har.
Han diskuterar H som om hon vore ett påsättbart sto eller nåt. Snart kan hon börja avla...
Han får mig att tänka på farbror Bosse i Lorry som slickar på sin tomteklubba och ser pilskt förväntansfull ut.

"Härom dagen sa han att det nog inte dröjde förrän de är intima, "det går otroligt fort nu".

Hahahaaaaa! Du har rätt igen.
Jag ska inte pyssla med andra saker och skriva på fb samtidigt, den saken är klar. Måste inse att jag numera är för gammal för det.
Nej, jag syftade på checklistan i dsm5, inte PCL-r. (f.ö tycker jag att dsm5 är något av ett hastverk, gillar dsm4 bättre). Men Robert Hare är att föredra.

Farbror Bosse . Själv såg jag honom som pedofilernas pedofil. En slemmig rödnäst scoutledare. Lite som SD, ja.
Citera
2021-02-27, 14:43
Medlem
Citat:
Är också inne på åklagarens spår angående generalrepetitionen den 12/5.

Har det lagts något fokus på SD:s digitala vanor historiskt sett? Ser att han tex är på hemadressen 16.30 till 18-tiden hyfsat regelbundet på vardagarna, att han är aktiv i området runt 23 till 00-tiden väldigt ofta, på jobbet vid 13-tiden osv.

Det är att hoppas på för mycket. Det är inte särskilt mycket analys i det här ärendet. Mest redovisning.

Vidare har de ju valt att inte ta med tidslinje för dagen innan mordet, 13/5, utan istället gå all in på 11-12/5. På tal om historik.
Citera
2021-02-27, 14:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hahahaaaaa! Du har rätt igen.
Jag ska inte pyssla med andra saker och skriva på fb samtidigt, den saken är klar. Måste inse att jag numera är för gammal för det.
Nej, jag syftade på checklistan i dsm5, inte PCL-r. (f.ö tycker jag att dsm5 är något av ett hastverk, gillar dsm4 bättre). Men Robert Hare är att föredra.

Farbror Bosse . Själv såg jag honom som pedofilernas pedofil. En slemmig rödnäst scoutledare. Lite som SD, ja.
Ja men hahaha!
Det blev liksom konstigare med din förklaring. Fattade nada. 😂

Citatet om SD (womanizer farbror Stefan) är helt otroligt. Där ses tydligt hans egocentriska sociala inkompetens.
Det är fr 2015 då han renoverade ocb tänkte ta ut skilsmässa och hon piggar på sig.
Han går och väntar på att hon ska öppna pärleporten, då är det bars att tuta och köra sen i bingen. Helt otaktiskt sagt till LW.
Citera
2021-02-27, 15:01
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Jaha, tycks vara tonen och raljerandet som stör dig. Är inget jag vanligtvis fäster vikt vid för egen del. Gör man det kan Flashbacks debatter bli stötande. Blandar inte in egna personliga känslor, det vore ohälsosamt. Är mest intresserad av roten, beteenden och utfall. Att lära mig mer om hur personer fungerar och varför, samt vilka följder det får.

Identifikation och inlevelseförmåga är nyttigt för att förstå hur andra människor fungerar och agerar. Att vara kreativ på detta område stimulerar.

Medkänsla kan vara bra till viss nivå, men att tycka synd om människor hjälper vanligtvis inte. Det förhållningssättet leder ofta till partiskhet och en skev bedömning.Då ursäktar man, är överseende och förbiser viktig information som inte passar in i ens egna förutbestämda bild. Man resonerar skevt. Stefan är ett bra exempel. Han kommer med simplistisk lösningar på komplexa problem. Nu tycker han då endast synd om sig själv, men ändå. Han förenklar, det som är komplicerat, för han brister i kreativitet. Gör honom korkad och ensidigt ologisk.

Men eftersom han kan skilja på rätt och fel, som alla övriga aspies varken tycker jag synd om honom eller har överseende. Han åker inte i en egen gräddfil för att han har en neuropsykiatrisk utmaning att hantera. Lika lite som mina syskonbarn. Istället förklarar man världen för dem genom att hjälpa dem tolka och förstå hur saker fungerar. Att det finns strategier som man kan utveckla för att leva bland andra även om man är annorlunda. Man tränar dem inför livet och bygger upp starka aspies som en injektion av motståndskraft. Att tycka synd om dem är förminskande. Nu fick kanske inte SD den hjälpen men han känner till lagen och dess funktion, den måttstocken kan han fortfarande förhålla sig till. Den är tydlig och klar inom en fyrkantig ruta, lättförståelig: Man får inte döda.

Du blandar korten och läser in saker som utgår från dina egna känslor. Har inte hävdat att aspies är mer benägna att mörda, jag delar egna erfarenheter och läser utdrag av Attwodd kopplat till uppgifter om SD ur Fup. Han är en aspie. Det Attwood beskriver överensstämmer tydligt med vad vi vet om SD via Fup. Attwood försöker inte stigmatisera, han vill förklara. Han är en världsledande forskare i ämnet. Hans egen son är aspie. Vad gäller forskning, fakta och information, är det en sak. Min raljerande ton en annan. Det är en stilistisk fråga och inbegriper värdeladdade element man bör fokusera på kärnbudskapet. Om du blir provocerad, triggad och besvärad uppmuntrar jag dig att scrolla. Är ingen mobbare som föraktar aspies, de upptar stor del av min fritid. Men jag särbehandlar inte människor, såtillvida att jag ursäktar. Däremot anpassar jag förhållningssätt eftersom jag är flexibel och anpassningsbar, till skillnad från den rigida- aspie gruppen.

Om Asperger stör din bild. Synd. Jag har inte sagt att SD inte kan ha psykopatiska, eller narcissistiska drag därtill. Precis som Lena upplevde. Det lämnar jag öppet men finner i högsta grad troligt. Min diagnos på vad jag tolkar som ditt huvudproblem är att du inte gärna vill att S visar sig vara aspie, för då måste du omvärdera hur du ska se på skuldfrågan. Eller graden av skuld. Men du måste inte välja mellan Lena, eller SD. Det känns mycket lättare för dig om du bara kan avvisa honom som en ond narcissist eller psykopat. Och betrakta Lena som ett värnlöst offer. Om SD nu visar sig ha en neurologisk utmaning, känner du dig tvingad att känna sympati också med honom. Och det stör dig. Men det är ditt eget känsloliv som spökar. Verkligheten är en annan. Stefan ansvarar för sina handlingar och bör dömas därefter. Han är tillräknelig.

Efter läsning i fup. Jag ser inga vinnare i triangeldramat. Inga hjältar eller glorior fortfarande intakta. Jag tycker inte synd om någon, allas byk är skitig. Vissa lever, någon dog. Men jag anser SD ska straffas för ett begånget mord.

Jag älskar dina inlägg!

Citat:
Identifikation och inlevelseförmåga är nyttigt för att förstå hur andra människor fungerar och agerar. Att vara kreativ på detta område stimulerar.

Medkänsla kan vara bra till viss nivå, men att tycka synd om människor hjälper vanligtvis inte. Det förhållningssättet leder ofta till partiskhet och en skev bedömning.Då ursäktar man, är överseende och förbiser viktig information som inte passar in i ens egna förutbestämda bild.

Det här är väldigt tydligt i tråden, tycker jag. Speciellt när det gäller LW. Där ursäktar man, är överseende och förbiser viktig information som inte passar in i ens egna förutbestämda bild.

Citat:
Du blandar korten och läser in saker som utgår från dina egna känslor.

Precis!

Citat:
Min diagnos på vad jag tolkar som ditt huvudproblem är att du inte gärna vill att S visar sig vara aspie, för då måste du omvärdera hur du ska se på skuldfrågan. Eller graden av skuld. Men du måste inte välja mellan Lena, eller SD. Det känns mycket lättare för dig om du bara kan avvisa honom som en ond narcissist eller psykopat. Och betrakta Lena som ett värnlöst offer. Om SD nu visar sig ha en neurologisk utmaning, känner du dig tvingad att känna sympati också med honom. Och det stör dig. Men det är ditt eget känsloliv som spökar. Verkligheten är en annan. Stefan ansvarar för sina handlingar och bör dömas därefter. Han är tillräknelig.

"Det känns mycket lättare för dig om du bara kan avvisa honom som en ond narcissist eller psykopat. Och betrakta Lena som ett värnlöst offer." Det här är nog sant för väldigt många i tråden. De vill inte läsa om ev Asperbergs. Det räcker med att veta att han är "en idiot", De vill inte veta mer. Och att få betrakta LW som ett hjärntvättat värnlöst offer är också viktigt för dem.

Citat:
Efter läsning i fup. Jag ser inga vinnare i triangeldramat. Inga hjältar eller glorior fortfarande intakta. Jag tycker inte synd om någon, allas byk är skitig. Vissa lever, någon dog. Men jag anser SD ska straffas för ett begånget mord.

Instämmer helt!
De fasader, som var så viktiga för dem alla tre, är krossade. Allt är ute i ljuset. Om de struntat i dessa fasader och istället levt öppet och ärligt så kanske det inte behövt sluta så här.
Citera
2021-02-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon önskade att HD skulle bli ett tomt skal igen och försökte driva henne till självmord.

Nej. LW arbetade sedan länge på att bryta sitt beroendet från SD och ansåg att hon tyckte det var uppnått. LW var besviken på SD och att han inte varit ärlig mot vare sig LW eller HD. SD ljuger för HD konstant t.ex. erkänner enbart om HD kan visa det på svart och vitt t.ex. otroheten, hotellvistelse, hans manipulation med samtal mm. Annars ljuger han konstant. HD har helt accepterat SDs otrohet.
Vid tiden för morden var HD och SD skilda. LW skulle resa till Norge dagen före SD/HD reste till USA.
Citera
2021-02-27, 15:24
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är att hoppas på för mycket. Det är inte särskilt mycket analys i det här ärendet. Mest redovisning.

Vidare har de ju valt att inte ta med tidslinje för dagen innan mordet, 13/5, utan istället gå all in på 11-12/5. På tal om historik.

Försöker hitta bilagan med tidslinjer för digitala aktiviteter (där de går tillbaka en hel månad innan mordet) och hittade denna bilaga: A 161 (LW:s polisanmälningar mot SD).
Den är omfattande och detaljrik, något alla intresserade tråddeltagare borde läsa.

"Lena lämnade bilen och gick in till sig, Stefan följde efter och när han kom in så hade Lena ringt polisen och hade dem på telefonen på högtalarfunktionen så att Stefan hörde detta.
Lena är osäker på vad som hände sedan i detalj men Stefan kom in och gick fram till henne när hon pratade i telefon, han hade längskidpjäxor på sig och Lena var i strumplästen, han satte sin fot på hennes tår på vänstra foten och tryckte till samtidigt som han stirrade på henne. Lena uppger att hon fick ont i tårna. Hon upplevde att han gjorde detta för att markera."

Han misshandlar henne alltså fysiskt när hon pratar med polisen med högtalaren påslagen. WTF!

Återkommer
Citera
2021-02-27, 15:30
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Ja, det får man ju absolut inte göra. Trådens självutnämnda ledare. Det här är ett diskussionsforum. Det blir ganska tråkigt när alla bara sitter och håller med varandra och alla som tycker annorlunda ska beläggas med munkavle och mobbas ur tråden. Jag tycker att det är väldigt intressant att läsa om Aspergers. Jag lär mig massor och tycker att det passar in på SD. Liksom narcissism och psykopati. Jag tror att LW också hade någon odiagnostiserad diagnos. Kanske var det deras olika diagnoser som inte var kompatibla och som ledde till att det slutade med mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in