2021-02-27, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
I aktbilaga 155 finns ett beslagsprotokoll som är mailat 180831. Den första posten på sida 49 (44) i pdf:en avser SD:s arbetsdator som togs i beslag den 15 maj -18. Det som förvånar mig är att beslaget redan i augusti -18 är Utlämnat trots att det pågår en förundersökning om Mord och det beslagtagna föremålet härrör från den huvudmisstänkte.
www.docdroid.net/f7Tqxid/b2705-18-aktbilaga-155-husrannsakan-beslag-pdf#page=49

SD återfick alltså tidigt sin arbetsdator och det tycker jag är väldigt konstigt eftersom den borde ha varit lika intressant som mobilen att behålla under förundersökningen som handlar om det allvarligaste brottet.

Hävning och utlämnande av beslag under pågående Förundersökning ska godkännas av Förundersökningsledare och/eller Åklagare.
Vem/vilka godkände utlämningen av främst dator BG50942-1 och vilken datum återfick SD den?
Har TM, PW och Anett* Strandl* haft inverkan i beslutet om hävningarna?

Jag har hela tiden varit övertygad om att det digitala kan bli avgörande för en fällande dom, men det förutsätter att inget av det som "fångats" in från SD:s och LW:s enheter har förkommit hos polisen i Örebro.

Ang din spoiler. Spanade in på An St fejja o kollade Ratsit. Hon är skriven hos föräldrarna. 44 år , verkar ensamstående m en son. S nya bonusbarn? Ironi, men tror absolut att S spelat upp sitt charmregister för henne. Bor man hos päronen i den åldern kan det ligga trauman bakåt som gör henne till ett perfekt offer att manipulera för jägare S?
Citera
2021-02-27, 11:42
Medlem
grottmuttans avatar
Man hade velat höra första gången Stefan förde på tal att han skulle döda Hanna och barnen. ”Jomen fan vettu för mig är det ju lugnt att leva vidare, jag har ju Lena och bonusbarnen, som inte snor något strössel dessutom!”
Citera
2021-02-27, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
I aktbilaga 155 finns ett beslagsprotokoll som är mailat 180831. Den första posten på sida 49 (44) i pdf:en avser SD:s arbetsdator som togs i beslag den 15 maj -18. Det som förvånar mig är att beslaget redan i augusti -18 är Utlämnat trots att det pågår en förundersökning om Mord och det beslagtagna föremålet härrör från den huvudmisstänkte.
www.docdroid.net/f7Tqxid/b2705-18-aktbilaga-155-husrannsakan-beslag-pdf#page=49

SD återfick alltså tidigt sin arbetsdator och det tycker jag är väldigt konstigt eftersom den borde ha varit lika intressant som mobilen att behålla under förundersökningen som handlar om det allvarligaste brottet.

Hävning och utlämnande av beslag under pågående Förundersökning ska godkännas av Förundersökningsledare och/eller Åklagare.
Vem/vilka godkände utlämningen av främst dator BG50942-1 och vilken datum återfick SD den?
Har TM, PW och Anett* Strandl* haft inverkan i beslutet om hävningarna?

Jag har hela tiden varit övertygad om att det digitala kan bli avgörande för en fällande dom, men det förutsätter att inget av det som "fångats" in från SD:s och LW:s enheter har förkommit hos polisen i Örebro.

En dator kan ofta återlämnas så fort innehållet är kopierat (en fullständig beslagskopia). För en relativt okomplicerad dator kan detta nog ofta göras på den lokala polisstationen. Sedan utförs allt utredningsarbete mot arbetskopior av beslaget. Den misstänkte vinner inte något på att manipulera datorn, vid ett nytt beslag kan ju den nya kopian jämföras mot den gamla.

För en mobil kan detta ta längre tid och ett fortsatt beslag kan ofta fylla fler funktioner (försvåra fortsatt brottslighet, underlätta avlyssning mm då den misstänkte måste använda en ny mobil). Man kan också tänkas behöva mobil och sim-kort under en längre tid.
Citera
2021-02-27, 11:58
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nu kan inte jag förutså hur utgången blir i hovrätten om det bevisas där att SD inte hanterat datorn 23:34 och att någon faktiskt har varit i hennes kök/dator 05:23. Men frågan är om åklagaren ”vågar gambla” genom att inte sätta nån IT-människa på att köra igenom de händelserna och komma in med ny komplettering.
Målsägarbiträdet har fått just samma uppgifter då hon har större möjlighet att påverka utredningen än typ jag då.

Det är väldigt mycket skattepengar som kommer gå i sjön om han frias i hovrätten. Men den egentliga katastrofen ligger i att målsägarna sen ska leva med det.

Vad bra att målsägarbiträdet är informerad. Fick du med det du påtalat tidigare om bilderna från LW:s mobil som de fann i hennes Google-moln. Utredarna hade ringat in de bilder som kunde återfinnas som thumbs i SD:s mobil, men de två bilder med svart bakgrund som ser ut att vara chattfönster är inte inringade. På dessa två bilder ser det ut att vara små foton (profilbilder?). Det syns inte på skärmdumpen vad de föreställer och inte heller vilken tid de laddats upp i hennes moln, men den informationen borde finnas kvar om inte SD varit inne och raderat i hennes konto. De har laddats upp efter hon skickat hjärtekakan och innan hon skickade loggremsan till SD.

(länk till din bild där du tidigare påtalade det www.bildtagg.se/bild/0tq92d0gsha5rfp0wfasb3o )
Citera
2021-02-27, 12:22
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
En dator kan ofta återlämnas så fort innehållet är kopierat (en fullständig beslagskopia). För en relativt okomplicerad dator kan detta nog ofta göras på den lokala polisstationen. Sedan utförs allt utredningsarbete mot arbetskopior av beslaget. Den misstänkte vinner inte något på att manipulera datorn, vid ett nytt beslag kan ju den nya kopian jämföras mot den gamla.

För en mobil kan detta ta längre tid och ett fortsatt beslag kan ofta fylla fler funktioner (försvåra fortsatt brottslighet, underlätta avlyssning mm då den misstänkte måste använda en ny mobil). Man kan också tänkas behöva mobil och sim-kort under en längre tid.

Det du beskriver låter rimligt, men jag tänkte nog mer på att det kan ha funnits en mikroskopisk blodfläck från LW i något av SD:s fingeravtryck på enheten. Vet du var i FUP jag kan hitta information om vilka undersökningsmetoder de använde för fingeravtryck, sperma och blod samt resultaten av dessa för arbetsdatorn?
Citera
2021-02-27, 12:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Googla "what is narcissistic triangulation?" eller liknande så finns en del bra förklaringar av begreppet triangulering. Jag hittade inga empiriska källor på svenska. Instagramkontot hur_tanker_en_narcissist förklarar fenomenet på ett enkelt sätt, men är ju ingen empiriskkälla det heller.

Jag läste en högskolekurs om mäns våld mot kvinnor för nåt decennium sedan och den smygande process du beskriver kallas (ganska lämpligt) för normaliseringsprocessen.

Tillslut uppfattar offret (vare sig det är en man eller en kvinna) de mest absurda livssituationer och beteenden som normala, eftersom det negativa beteendet kommer så stegvis. Att varva värme och kyla gör att partnerns ljusa stunder upplevs som helt fantastiska i jämförelse med de mörka. Relationer där fysiskt våld förekommer inleds i regel av en lång normaliseringsprocess där den första tiden består av sk love bombing

Nån studie som jag inte minns namnet på visade även att banden mellan mödrar som varvar kyla eller våld med värme och deras barn är starkare än mellan varma mödrar och deras barn.

En slags stegvis pågående hjärntvätt helt enkelt där traumabindning skapar osunda men väldigt starka band mellan parterna.
Den utsatte får ett slags beroende av de ljusa stunder som erbjuds mellan de mörka stunderna.

Citerar dig på nytt, nu om triangulation.
Precis börjat googla på det och kom direkt på något som känns väldigt passande för hur SD använder Lena mot HD och vice versa:

"What is triangulation?

Triangulation in psychology is the name for a rather heartless form of manipulation in which one person seeks to control a three-person interpersonal situation for their own benefit. It often involves the use of threats of exclusion or strategies that aim to divide and conquer.

Who uses triangulation?

Anyone can use triangulation, not just people with a narcissistic personality disorder. You can see children and adolescents do it in school and on playdates in particularly obvious and hurtful ways.

Example: 12-year-old Sara has two friends, Betty and Lindsey. Sara is the more dominant member of the threesome. She gets along well with both of them when they play one-on-one. However, when they are in school, she often pits them against each other in a mean way.

In the cafeteria at lunchtime, she tells Lindsey in front of Betty, “Come sit by me. I saved you a seat,” while pointedly ignoring Betty. Betty stands there, waiting to be acknowledged. But Sara continues to ignore her. Lindsey takes a seat and follows Sara’s lead and ignores Betty.

Betty says, “What about me?”

Sara says, “Maybe I will sit with you next time.”

What just happened?

Sara used Lindsey to solidify her dominance in the group and portray herself as a prize to be fought over. This is an example of the use of exclusion combined with a divide-and-conquer strategy.

Why do people with NPD use triangulation?

People who have narcissistic personality disorder frequently use triangulation to enhance their feelings of superiority, raise their self-esteem, devalue other people, and keep potential competitors off-balance. They are not really that different than the children who use it to help navigate the status wars in middle school or the teenagers who vie for popularity in high school.
"

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/understanding-narcissism/202008/have-you-been-the-victim-narcissistic-triangulation

Ytterligare en intressant länk om triangulation:

https://www.youtube.com/watch?v=qS4knTxthuI
Senast redigerad av notknapparen 2021-02-27 kl. 13:10.
Citera
2021-02-27, 12:49
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi är alla olika, för mig handlar mordet väldigt mycket om känslor. Känslor av alla de slag som inkluderar både Lena och alla andra runt om. Det är förmodligen den största anledningen till att jag är engagerad i tråden. Naturligtvis är det också intressant vad som får en människa att gå över den förbjudna linjen, att mörda.

Det om fick mig att reagera handlade om hur diskussionen om aspbergerpersoner i allmänhet hölls, inte om SD hade diagnosen eller inte.

Jag vet inte hur jag ska tolka denna mening?
Du menar att jag inte har inlevelseförmåga, förmåga till identifikation, inte är kreativ för att jag reagerar över hur det diskuteras om aspbergerpersoner i allmänhet?

De flesta i tråden försöker på någon nivå förstå vad och varför det som har hänt skedde. Man får lov att utgå från sig själv och de kunskaper och erfarenheter man har. Vi kan inte alla hålla samma nivå.

Vi ska väl hålla oss till att prata om mgm (i synnerhet) och inte aspeberger i allmänhet.
Vilken förutbestämda bild menar du att jag har om SD?

Jag ursäktar på inget vis mordet, tycker inte synd om mgm. Jag har inte ens en bestämd bild av vilka eventuella diagnoser SD kan lida av. Något är väldigt fel, han verkar sakna en hel del förmågor för att kunna leva och umgås med andra personer, inte bara på ett trevligt sätt, utan på ett säkert sätt. Det är möjligt att jag har en helt skev bild, men vem avgör det?

Jag pratar inte ett ord om att det är synd om SD.

Länka gärna till Attwood, jag har inget emot att försöka få ett bättre grepp på hur SD funderar och hur detta ledde fram till mordet.

Som sagt, jag har inte skrivit att SD inte kan ha aspberger. Jag tycker inte heller att det "stör min bild".

Delar inte din uppfattning alls här.
Visserligen är ingen vinnare i det här dramat, men jag ser absolut att det finns en person är förövare och att andra är offer.

Ansvaret är verkligen inte jämt fördelat mellan de olika personerna.
Att uttrycka det som du gör:

"Vissa lever, någon dog"

låter inte bara som att det har ingen betydelse vem som dog. Ingen är bättre än den andra, ingen var det synd om.

Jag tycker att det är en väsentlig skillnad på graden av vad personerna gör. Enorm skillnad. Deras "byk" som du kallar det är inte jämförbara på något sätt.

Att en person tar steget till mord, visar att den personen går till ytterlighet.

Jag tvivlar absolut på att Lena skulle ha dödshotat barn, eller på annat sätt önskat livet ur någon enda person. Inte heller tror jag att hon skulle ha dödat någon.

Citat:
Jag tvivlar absolut på att Lena skulle ha dödshotat barn, eller på annat sätt önskat livet ur någon enda person. Inte heller tror jag att hon skulle ha dödat någon.

Hon önskade att HD skulle bli ett tomt skal igen och försökte driva henne till självmord.
Citera
2021-02-27, 13:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Jepp. Ska läsa Attwoods bok. Hans egen son är också aspie.
Läs det här utifrån vad vi diskuterat och ha deras symbiotiska beteende i åtanke som även vittnen påtalar, att de är som ett.

Med reservation att jag inte ser H som det offer hon framställs i tråden, möjligen offer för omständigheter.
Jag ser det som att båda är delaktiga till dynamiken. Den ena dominerar och bete sig stundom som ett freak och den andra daltar snarare än är kuvad. Kompenserar hans issues.
Medberoende finns i olika grader, men att diskutera familicide med en axelryckning eller typ att han ville lindra som om det vore gott är rejält skevt. Hon har själv psykisk ohälsa kan väl tilläggas, vilket givetvis kan påverka och förstärka. .
Citat:
Citera
2021-02-27, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Hon önskade att HD skulle bli ett tomt skal igen och försökte driva henne till självmord.
Och det säger du som om du själv talat med henne eller har annat "bevis" för det. Vore fint om du slutade skriva påståenden som om det var fakta när det enbart är fantasier.
Citera
2021-02-27, 13:44
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Och det säger du som om du själv talat med henne eller har annat "bevis" för det. Vore fint om du slutade skriva påståenden som om det var fakta när det enbart är fantasier.

Hon skrev till någon vän att hon önskade att HD skulle bli sjuk igen. Bli ett tomt skal. Att hon försökte driva henne till självmord kan man se på den terror hon utsatte HD för. Vad tror du hade hänt om hon skickat sitt färdigskrivna email till HD?
Citera
2021-02-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Ang din spoiler. Spanade in på An St fejja o kollade Ratsit. Hon är skriven hos föräldrarna. 44 år , verkar ensamstående m en son. S nya bonusbarn? Ironi, men tror absolut att S spelat upp sitt charmregister för henne. Bor man hos päronen i den åldern kan det ligga trauman bakåt som gör henne till ett perfekt offer att manipulera för jägare S?
Jag är rädd att du har rätt,någonting känns inte riktigt ok.
Citera
2021-02-27, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Jag ser det som ren och skär elakhet och hat mot den mördade Lena. Ondsint skvaller. "Jag läste någonstans...", "Jag hörde att... " och liknande bs. Samma visa om och om igen i inlägg efter inlägg. Utan hänvisningar till fup eller några som helst trovärdiga källor.

Visst kan man tycka illa om någon som gjort en illa på olika sätt, men detta passerar alla gränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in