2021-02-26, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var svar på följande:

Jobba på, det är bara bra.

För övrigt kan ny bevisning och nya omständigheter tillkomma.
Håller det inte nu är det möjligen vad som krävs. RÅK får väl kopplas in.

Hoppas att de som verkligen jobbat på i tråden fortsätter med sitt rotande, gamla som nya (jag tillhör verkligen inte dessa som ska ta åt sig av äran).

Blir det inte en fällande dom i detta hoppas jag verkligen att fallet blir utrett om hur det gått till från början till slut. Alla missar från 112-samtalet till utredande om vilken polis som känner vem (behöver komma i ljuset oavsett dom kan jag tycka).
Citera
2021-02-26, 10:19
Medlem
Har NA inga krimjournalister kvar? Vill de inte betala för grävande journalistik?
HR närmar sig och borde vara läge för uppföljning med t ex frågor om ny och kompletterande bevisning.
Citera
2021-02-26, 10:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Hoppas att de som verkligen jobbat på i tråden fortsätter med sitt rotande, gamla som nya (jag tillhör verkligen inte dessa som ska ta åt sig av äran).

Blir det inte en fällande dom i detta hoppas jag verkligen att fallet blir utrett om hur det gått till från början till slut. Alla missar från 112-samtalet till utredande om vilken polis som känner vem (behöver komma i ljuset oavsett dom kan jag tycka).
Ja, det är bra med hejarklack. Under tiden så diskuterar vi andra hans utomordentligt intressanta och korkade personlighet.

SD ska inte känna sig säker alls om han är the killer, vad som helst kan hända.
Då kopplas RÅK in som sagt.

Min favvo är fällande dom efter två år med intensivt polisarbete. 40 pärmar, 600 förhör och... Där satt den! Mitt i krysset via HRA.
Totalt hopplöst fall inledningsvis.
Stollarna på Klissberget, inspirerade av film och tatuerade religiösa ord. Praise the lord.
Kan Lukas se till att låsa in KL efter en omständlig snårskog som anstiftare vid mordförsök ska jag göra en gränslös SD. Han får en kjam.
Senast redigerad av develi 2021-02-26 kl. 10:38.
Citera
2021-02-26, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Har NA inga krimjournalister kvar? Vill de inte betala för grävande journalistik?
HR närmar sig och borde vara läge för uppföljning med t ex frågor om ny och kompletterande bevisning.
De är inte helt ovetande. Krim är inte en heltidstjänst där så de får ta det lite peu en peu. Verkar smälla lite här och där i buskarna i Örebro men nån blänkare blir det säkert här vart det lider.
Citera
2021-02-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hahaha, du är i stormens öga må jag säga. Puh..
Intressant att ta del av - och ha SD i åtanke via de jämförelser du gör.
Det du skrev i nästa inlägg sammanfaller delvis med porreriet, det verkar dock röra sig om omoget, gränslöst och fixering.

Återkopplar till Prof Attwood igen med några citat om SD.

EW beskriver att de hade en kaffemaskin som bryggde dåligt kaffe, så de använde en kaffebryggare istället.

" Då de var Stefans tur brukade han fylla en termos med kaffe från maskinen. Han satte sedan på kaffebryggaren och lät de andra tro att de drack det goda kaffet.
Han tyckte det var kul att veta att de drack de "äckliga kaffet" men trodde att de drack det "goda kaffet".
Det var psykiskt intressant för honom."

AST har en nyfikenhet som kan bli absurd, speciellt om det blir värre än att koka kaffe...

" Some adolescents with Asperger’s syndrome realize they have difficulties with empathy and understanding the emotions of other people, and develop a special interest in creating situations and making statements as a ‘psychological experiment’ to be able to predict someone’s emotional reaction."

Attwood diskuterar en mer "malicious subgroup".

Här beskrivs hur ett beteende felaktigt kan bejakas av familjemedlemmar.
Tänkte på det Remark skrev om hans mor och HD.
Det lär fortsätta i vuxen ålder och skapa en "liten diktator" som utövar makt, kontroll och hotar med våld.

"By surrendering to the child’s authoritarian and egocentric demands they have unwittingly reinforced such behaviour."

"The child becomes a ‘little dictator’, using threats of violence (more likely to be used by males with Asperger’s syndrome) and emotional blackmail (more likely to be used by females with Asperger’s syndrome), to gain power and control över peers and family."

Om mord. Och rage.

" I have known people with Asperger’s syndrome who have committed offences ranging from being a public nuisance to homicide.

The charge of public nuisance has tended to occur when the person with Asperger’s syndrome has pursued a perceived sense of injustice in an interpersonal dispute as a matter of principle to the point where the disagreement has become absurd, or ended in confrontation and offensive behaviour."

" Murder can be the consequence of an argument that became unexpectedly violent, where the mental state and sense of reality of the person with Asperger’s syndrome deteriorates into a ‘blind rage’ with fatal consequences."

Annat som kan leda till att hamna inför skranket är datahacking för att påvisa hur smart vederbörande är.
Det är lite curiosity killed the cat över det hela?
Hoppas han gjort bort sig på den fronten.

"There may be no personal gain, other than the prestige of being smarter than The designers of the computer program."

Överdriven uppvaktning och intensivt kontaktsökande kan leda till stalking:
.. eller sexuella trakasserier. Kan omoget inbilla sig att det är som på film:
Han är en stereotyp mansgris.
SD är rejält i farten redan 2003 vilket ses på dykarforumet där han flörtar järnet och gapar
"svara" helt weird.

Han jagar rödklänningen i Prag och han är över högt och lågt med sina vänförfrågningar, ska kramas och raggar på en potentiell tronarvinge efter skilsmässan.

" J har hört ryktesvägen att Stefan, innan han bytte arbetsplats, skickade sms till frånskilda kvinnor på arbetsplatsen vilket genererade att den dårvarande chefen A fick ha ett samtal med honom."

Tusen tack för lysande information. Typ allt passar ju in i bilden av en aspie och är applicerbart på SD- hingsten.

Nyfikenheten på andras reaktioner. Just nu lusläser killen igenom hela tråden, för att läsa vilka reaktioner hans mord framkallar hos oss. Vilka av oss som har rätt och fel i våra spekulationer om varför, när och hur. Vilket mysterium, vilken myst. Kombinationen hal lögnare, socialt klantig och allt däremellan. Han avrådde andra att läsa tråden om honom, men läser garanterat själv med största intresse. Så himla spännande. Vem är spelare? Vem är schackpjäs? Krävdes ett mord, för att killen skulle få verklig attention.

Han agerar som en diktator. Men även om modern skulle vara dominant är frågan när och varför och huruvida det är ett konsekvent beteende eller inte. Om det finns långa perioder av låt gå mentalitet däremellan exp. Känner att någon måste kapitulerat här i en sund gränssättning. Att vara auktoritär inte detsamma som gränsättande auktoritet. Att gasta och skrika gör despoter. Vuxna mogna sätter gränser men förklarar varför.

Han har verkligen hotat grovt men även Lenas son A. Det är blod, död, isiga vägar, evig ensamhet och han hatar henne. Sedan har han även känslomässigt manipulerat henne för att få övertag. Medger han själv.

Hon sa kanske fel sak bakom planket och blint raseri uppstod. Eller flera saker sedan tidigare och något slutgiltigt som triggade. Han överreagerar i vanlig onyanserad ordning.

Han ville säkert inte bara överlista dataprogram utan polisen. Han har tekniskt pillat och övervakat sina flickor. Läst otillåtet material han låtsas inte veta om. Är arrogant mot åklagaren. Översittare. De har inget på mig- stoltheten. Örebro-polisen, Avel skulle ersatt.

Theory of mind ur funktion. Ett socialt handikapp. Springer runt m ficklampa. Lyser in i folks hem. Lena kontaktar farbror blå när stalkingbeteende äger rum.

Tror faktiskt hans dating- uppvaktning utgår från någon p- rulle från tonåren. Sjukt omogen, tafflig och klantig.

Kan faktiskt inte förstå att vuxna människor som läser detta, inte kan acceptera aspie- läget? Men var och en blir salig på det man vill tro. Tecknen överväldigande, enligt min åsikt.
Senast redigerad av Mimmirider 2021-02-26 kl. 11:06.
Citera
2021-02-26, 11:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Tusen tack för lysande information. Typ allt passar ju in i bilden av en aspie och är applicerbart på SD- hingsten.

Nyfikenheten på andras reaktioner. Just nu lusläser killen igenom hela tråden, för att läsa vilka reaktioner hans mord framkallar hos oss. Vilka av oss som har rätt och fel i våra spekulationer om varför, när och hur. Vilket mysterium, vilken myst. Kombinationen hal lögnare, socialt klantig och allt däremellan. Han avrådde andra att läsa tråden om honom, men läser garanterat själv med största intresse. Så himla spännande. Vem är spelare? Vem är schackpjäs? Krävdes ett mord, för att killen skulle få verklig attention.

Han agerar som en diktator. Men även om modern skulle vara dominant är frågan när och varför och huruvida det är ett konsekvent beteende eller inte. Om det finns långa perioder av låt gå mentalitet däremellan exp. Känner att någon måste kapitulerat här i en sund gränssättning. Att vara auktoritär inte detsamma som gränsättande auktoritet. Att gasta och skrika gör despoter. Vuxna mogna sätter gränser men förklarar varför.

Han har verkligen hotat grovt men även Lenas son A. Det är blod, död, isiga vägar, evig ensamhet och han hatar henne. Sedan har han även känslomässigt manipulerat henne för att få övertag. Medger han själv.

Hon sa kanske fel sak bakom planket och blint raseri uppstod. Eller flera saker sedan tidigare och något slutgiltigt som triggade. Han överreagerar i vanlig onyanserad ordning.

Han ville säkert inte bara överlista dataprogram utan polisen. Han har tekniskt pillat och övervakat sina flickor. Läst otillåtet material han låtsas inte veta om. Är arrogant mot åklagaren. Översittare. De har inget på mig- stoltheten. Örebro-polisen, Avel skulle ersatt.

Theory of mind ur funktion. Ett socialt handikapp. Springer runt m ficklampa. Lyser in i folks hem. Lena kontaktar farbror blå när stalkingbeteende äger rum.

Tror faktiskt hans dating- uppvaktning utgår från någon p- rulle från tonåren. Sjukt omogen, tafflig och klantig.

Kan faktiskt inte förstå att vuxna människor som läser detta, inte kan acceptera aspie- läget? Men var och en blir salig på det man vill tro. Tecknen överväldigande, enligt min åsikt.
Bevare mig väl för att tro att sunt gränssättning är nåt negativt och tillåtas bete sig som SD gör.
Det han gör mot barnen är ju ren terror.
Han är inte en bra pappa oavsett om han är en lattjo, energisk lektant dess emellan.
Det kompenserar inte, det är too much det han gör som kontrollfreak.

HD tar väl över stafettpinnen och skapa en miljö som gör att han får fortsätta leva med sina issues. Nåt medberoende kanske.
De matchar iaf varann på ett obehagligt sätt.
Kryddat med lite pys och smackljud.
Citera
2021-02-26, 11:55
Medlem
Honan6s avatar
DNA på LW:s kjol – SD:s sperma

DNA på LW:s ring – SD och LW

DNA på SD:s tvättmaskin – från LW

DNA i SD:s skoplös – från LW

Färskt rivsår på SD:s underben

Innehållet i deras digitala konversationer tyder på att de skulle ses

SD skrev dödshot till Lena 6 månader innan hon mördades - återfanns på bilddump i LW:s dator

SD har bl a försökt påverka eller plantera fakta till grannar och vänner – exempel ”du såg mig inte sitta i köket när jag jobbade med mobilen”

Uppger att han sådde gräs, gödslade och vattnade gräsmattan. Samtidigt har han väntat på robotgräsklipparen, tvättade och packade. Däremellan hade han mekat med cykelväxlarna och provat dem 3 ggr i området. Sistnämna uppgift tar han tillbaka under rättegången (för att han då vet genom FUP att ingen sett honom?)

Grannen J vittnar om att fasadbelysningen som annars brukar vara tänd var nedsläckt under mordnatten och att rullgardinen i SD:s sovrum inte drogs ned under natten

Messade med HÅ efter han mötte henne på vägen till jobbet. Han nämner inte ett ord om att han precis fått veta av No* att Lena är försvunnen. Skriver till HÅ ”min plan var inte att skada” när hon berättar om att hon har problem med att höja sin arm för high five.

Frågar inte UW om någonting när han får sms om Lenas försvinnande. Skriver istället något om att geocachare som inte ”känns rimliga”

Berättar tidigt för sin chef att det kommer bli tråkiga rubriker

Frågar ingen i chatter om hur det går med sökandet eller hört några nyheter om LW

SD påstår att han inte förstod att han var misstänkt fast han i meddelanden till vänner skriver att han är den misstänkte samt orden "Värst för Lena förstås" när hon är försvunnen och ingen vet var hon finns

Visar villigt upp en chatt med LW hos polisen vid första förhöret och ville kramas med den kvinnliga polisen

Möter sen en kvinnlig polis utanför polishuset och säger ”det här kommer inte lösas”

Till det återkallande förhör nr 2 såg han till att ta bort möjligheten till återskapning av raderat material när han skrev över mobilminnet genom att ta närmare tusen bilder och en video utanför polisentrén samtidigt som han messade med flera personer

SD uppträdde osedvanligt lugnt vid anhållandet. Enda gången han visade en normal reaktion med lite upprördhet var när han förstod att mobilen skulle beslagtas

Han har raderat mastningar, nätverk, platser, besökta webbplatser, röstmeddelanden, samtalsloggar, sms, telegramsamtal och nästan 7000 bilder i sin mobil

Konstruerat (?) en Google tidslinje för Ett av alla sina Gmail-konton där programmet Paint syns vara öppet på en bilddump som lämnades in av försvaret när man försökte överklaga häktningsbeslut i aug -19

Har halvt om halvt erkänt i förhör att han kunde LW:s koder och att hennes system var enkla

Hittar på att Lena blöder vid sex, pekar ut platser där han rört sig under mordnatten och tror att hennes DNA kan hittas

Den som har loggat in på Lenas Googlekonto 7 oktober -18 har bl a Visat hennes tidslinje för datumen 10, 11, 12, 13 och 14 maj. Gjort sökningar på SD:s och Hannas namn, men det mest anmärkningsvärda är sökningen på den särskilda epostadressen ”spamsaabstef*n@gmail.com” som knappast kan ha varit känd för några andra än SD och Lena.

Någon har även varit inne på LW:s geocachesida det speciella datumet 7 oktober som var datumet för den första gång han lyckades få henne att ta en geocache. Samma kväll ordnade han med hennes GC-konto.

En mängd inloggningar har gjorts på LW:s Instagramkonto efter mordet. Sannolikt har en VPN-tjänst använts eftersom IP:adresserna är olika och härstammar från en rysk leverantör.

Trådmedlemmen Avel har upptäckt att inloggningar och redigeringar har gjorts så sent som 7 januari -21 mitt i natten på flera av de smygkonton SD och LW använde.

SD är känd för att bära med sig digitala enheter överallt, som mobil och laptop eller padda. Han använder mobilen som Remote Control till sina synkade enheter och garderar sig med flera nätanslutningsmöjligheter med ett trådlöst litet bärbart modem?

Det saknas ordentlig analys för 5 sekundershändelsen i SD:s dator kl 23.34 och hur inloggningen gått till i LW:s one.com på morgonen efter mordet.

Fråga till Avel
Är det SD:s backup sync från hans mobil som säger att den tappar internetkontakten med hans dator ca kl 23.20 till kl 02.29 under mordnatten? Mobilen kopplar inte upp på hemnätverket förrän kl 02.49. Man ser i FUP att digitala händelser ändå finns synkade till datorn under avbrottet och de kan då ha registrerats när nätanslutningen till synken återkommer kl 02.29? Avbrottet i synken talar för att datorn var hemma medan SD var ute och for i området med mobil?
Citera
2021-02-26, 12:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
De är inte helt ovetande. Krim är inte en heltidstjänst där så de får ta det lite peu en peu. Verkar smälla lite här och där i buskarna i Örebro men nån blänkare blir det säkert här vart det lider.

Nu är det bara ca 6 veckor kvar, och däremellan ligger påsk.

Jag hade hoppats på någon slags respons från NA denna vecka, om aldrig så liten artikel. Helt begripligt att det är mycket IT-tekniskt för utredningen att kolla igenom och allt kanske inte är aktuellt längre (vissa saker kan vara för sent att åtgärda).

För NA kunde det vara intressant att få en liten kortare intervju med åklagaren om de fått in nya tips som kan leda utredningen vidare.

Så väldigt mycket nytt händer det inte Örebro så att man inte kan göra något av det här!
Mycket Corona och sedan deras älskade sport hockey. Visst händer det lite rubrikgörande händelser, men nog kan NA fånga människors intresse för ett av Örebros mest omskrivna mord (över hundra artiklar i bara NA), och en "vanlig" familjefar som den misstänkte på fri fot ännu efter tre år.

Om NA inte nappar kanske man ska tipsa någon av de större tidningarna, eller i varje fall sätta press på båden NA och åklagare om inget händer att det är något som kan hända.
Citera
2021-02-26, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag bevakar läget här.

Konstaterat att det blir lite av ett haveri att spela upp delar av IT-forensikernas förhör i hovrätten då undersökningarna har många brister. Tänker främst på 23:34 och 05:23. Anser de sig kunna gå till förhandling på det de redan har så får vi be till högre makter att det håller.
Det är annars något som är jäkligt skumt med den tekniska utredningen i det här fallet rent generellt kan jag säga...
Hur som så vet åklagarna att SD lajkat blodanalys och våld-i-nära-relations-föreläsning på TMs Facebook. Något de kanske uppmärksammats på tidigare, vem vet.
Målsägarbiträdet vet det jag vet och vet att åklagarna vet.

Jag har nån mer grej på g här. Får se vad det blir av det.

Det förefaller onekligen som den misstänkte på olika sätt försökt intimidera utredningen genom mer eller mindre opassande åtgärder (kramförsök, brev till domare, andra meddelanden osv.).

Det viktiga med lajkandet är om det passar in i ett mönster att störa eller påverka utredningen eller enskilda utredare. Även om olämpligt beteende i sig inte är ett bevis för en brottslig handling och även om enskilda utredare inte blivit skrämda (eller på annat sätt påverkade) så är det ändå handlingar som kan vara typiska för en viss grupp av gärningsmän och som bör tas upp i domstolen.

Handlingarna kan både vara en form av indicium och en form av försök till påverkan av själva rättsprocessen.
Citera
2021-02-26, 13:31
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är det bara ca 6 veckor kvar, och däremellan ligger påsk.

Jag hade hoppats på någon slags respons från NA denna vecka, om aldrig så liten artikel. Helt begripligt att det är mycket IT-tekniskt för utredningen att kolla igenom och allt kanske inte är aktuellt längre (vissa saker kan vara för sent att åtgärda).

För NA kunde det vara intressant att få en liten kortare intervju med åklagaren om de fått in nya tips som kan leda utredningen vidare.

Så väldigt mycket nytt händer det inte Örebro så att man inte kan göra något av det här!
Mycket Corona och sedan deras älskade sport hockey. Visst händer det lite rubrikgörande händelser, men nog kan NA fånga människors intresse för ett av Örebros mest omskrivna mord (över hundra artiklar i bara NA), och en "vanlig" familjefar som den misstänkte på fri fot ännu efter tre år.

Om NA inte nappar kanske man ska tipsa någon av de större tidningarna, eller i varje fall sätta press på båden NA och åklagare om inget händer att det är något som kan hända.

SD kanske har vänner även där?
Citera
2021-02-26, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det förefaller onekligen som den misstänkte på olika sätt försökt intimidera utredningen genom mer eller mindre opassande åtgärder (kramförsök, brev till domare, andra meddelanden osv.).

Det viktiga med lajkandet är om det passar in i ett mönster att störa eller påverka utredningen eller enskilda utredare. Även om olämpligt beteende i sig inte är ett bevis för en brottslig handling och även om enskilda utredare inte blivit skrämda (eller på annat sätt påverkade) så är det ändå handlingar som kan vara typiska för en viss grupp av gärningsmän och som bör tas upp i domstolen.

Handlingarna kan både vara en form av indicium och en form av försök till påverkan av själva rättsprocessen.

Han har varit selektiv i sitt lajkande på ett sätt som många nog anser opassande.
Han funkar väldigt annorlunda.
Citera
2021-02-26, 14:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider

Jag utgår från att vi alla i tråden är vuxna, men alla är inte som ni experter på autism eller den nu på utgående diagnosen aspberger. Det betyder inte heller att man som tråddeltagare inte kan något, begriper något om diagnosen. Vi har alla olika yrken, livserfarenheter och kunskapsnivå, sådant som man inte vill eller behöver skylta med i tråden. Man får acceptera och respektera det, även om man "vet och kan bättre" än andra.

Jag börjar med att säga att jag inte hävdar att SD inte har aspberger eller autism.

Kanske reagerar jag något negativt på den demonisering och på den stigmatisering som följer av hur ni resonerar runt diagnosen.

I några andra trådar om mord har just denna diagnos kommit upp som orsak till de morden. Det verkar finnas inte bara en stor missuppfattning om hur personer med diagnosen fungerar, men också ett stort förakt, ibland rent uttalat hat mot människor med diagnosen.

Jag känner som sagt till en del om autism genom kännedom om personer med diagnosen. Spektrumet inom diagnosen är stor. Det finns personer med diagnosen som visserligen har ett handikapp, men som fungerar bra i samhället. Alla är verkligen inte våldsamma, hotfulla eller på annat sätt potentiella mördare.

Ni som experter om diagnosen har också ett stort ansvar att inte bidra till att personer med aspbergers görs till åtlöje, utmålas som monster och farliga som diagnosgrupp.

Absolut att jag kan se en social oförmåga hos SD. Jag är som sagt ingen expert, men kan tänka mig att en del av hans beteende kan bero på den oförmågan en empatilös person kan ha också. För en sådan person innebär det en inlärning att förstå hur andra känner och därmed reagerar i vissa situationer.

Har man som SD växt upp i en familj där prestation har belönats framför att duga som den man är, där känslomässiga band med kärlek och ömhet saknats, då kan vilken person som helst få ett slags handikapp. Har man resurser inom familjen, men kanske en förälder, syskon eller far/morföräldrar som backar upp den svaghet den andra föräldern har, kan skadan bli mindre. Har barnet även ett eget handikapp såsom autism eller psykopati kan skadan förstås bli allvarlig.

Jag vet också att vi alla har olika personlighetsdrag, men det är först när de skapar ett hinder i det dagliga livet för personen som man kan sätta det som en diagnos.

En människa måste gå på en utredning hos en psykiatriker för att få diagnosen. Det är inget som görs under en timmes besök. Vissa personer får diagnosen redan i tidig ålder, men ibland har det utretts flera gånger under uppväxten och diagnosen kan först ställas i vuxen ålder. Det är alltså inget lätt att bara sitta på nätet utan att ha träffat personen och ställa diagnosen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in