2021-02-27, 16:48
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Förstår du inte att först när Ebba satte igång på tomten gick det upp för honom att han blivit blåst. Det är till styrkande av att åldringen blev duperad av den slipade Ebba att skriva på något han inte förstod innebörden av.

'Blåst på vad? Han får sin betalning, långt över det bud som hans värdinna erbjöd honom.

Du anklagar Ebba för att ha duperat honom, men du har inga som helst bevis för detta?

Att Ebba måste iordningställa tomten torde ju vara en ren självklarhet. En barnfamilj kan inte bo på en fullkomligt övervuxen skrotupplag.
2021-02-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Som nyligen förtjänstfullt retts ut i tråden (av andra än mig), så hade någon tidigare erbjudit Esbjörn 2,5 miljoner för fastigheten. Ebba bjöd efter värdering på drygt 4 miljoner från två olika sakkunniga Esbjörn 3,8 miljoner. Han ville dock inte acceptera det budet, utan Ebba tvingades höja till 3,9 miljoner för att de skulle kunna komma överens.

Det har ju varit Expressens idé från början av smutskastningen av Ebba att hon skulle ha lurat av honom en fin släktgård till ett vrakpris, vilket dock inte stämmer. Med tanke på hur mycket som måste läggas på huset för att få det i beboeligt skick, har Ebba sannolikt gjort en dålig affär rent ekonomiskt, medan Esbjörn kan vara rätt nöjd med vad han fick ut.
Som Oisin Cantwell beskrev i Aftonslasken, efter Expressens missvisande artiklar om vad som verkade vara ett klipp, att huset var ett obeboeligt ruckel.

Var väl det jag tänkte. 2.5 låter rimligare. Nästan 4 är osannolikt dyrt för en kåk som kanske inte ens är någon idé att renovera.
2021-02-27, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Nu har ju möjligheterna att åberopa "ocker" försvunnit som en morgondimma i solen ur denna sak. Efter hand när alla fakta radats upp, ett efter annat har det visat sig att Esb är klar i knoppen som ett korvspad. Och någon värdering som visar på underpris för fastigheten har inte kunnat presteras.

Och innan du börjar orera om Densias värdering så inleds den med att underlaget inte är fullständigt och att den inte kan användas i en tvist enligt Jordabalken. Den utgör alltså en nullitet i sammanhanget.

Det finns väl ingen anledning att påbörja en ny omgång med ett redan uttjatat tema?

Värderingen i sig kommer att kunna användas i den kommande förhandlingen, men det är inget besiktningsprotokoll så den kan inte användas vid eventuell tvist efter ägarbyte, till exempel för dolda fel. Det som är viktigt är att Notars och Densias värderingar är gjorda vid olika tidpunkter, det är därför värdet på fastigheten varierar. På samma sätt kan en värdering om ett år skilja sig även om inget görs på fastigheten.
Men skillnaden mellan värderingarna är inte av den storleken att den överenskomna köpeskillingen skulle kunna kallas för ocker. Köpeskillingen är ju dessutom baserad på Notars värdering som är aningen lägre. Fastighetspriserna har generellt ökat en aning mellan värderingstidpunkterna.
2021-02-27, 16:52
Avstängd
Citat:
Jasså är det detta som motiverade Ebba "hyenan" Busch att manipulera gubbjäveln- för att dom andra hyenorna inte skulle få det?
Äckligt att hon inte har mod nog att släppa taget.

Det mycket underliga förvaret för plitikerbroilern mot en 81-årig gubbe görs av dom som förlorar jobbet när KD åker ur riksdagen.

Nej, hon som äger pensionatet vill ärva Esbjörns tomt.
Ebba vill köpa den, för att ha någonstans att bo med sina två barn.

Efter allt som framkommit kan ingen vettig person försvara (Es)björnligan.
2021-02-27, 16:56
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Hur definierar man hemlöshet hos en person som har resurser att skaffa bostad är en frågeställning som inte diskuterats. Är Ebba Busch verkligen hemlös, eller har hon valt det tillståndet, att inte skaffa bostad, för att få sympatier inför kommande domstolsprocess om att hon har en bättre rätt till Esbjörns egendom?

Att se på sig själv som ett offer, och definiera sig själv som hemlös, är ofattbart i sin tarvlighet, i tid där många människor lever i fattigdom i Sverige och till och med är hemlösa på riktigt.

Att ha den lönen Ebba Busch har och välja hemlöshet som argument för att ta över Esbjörns bostad är bara en i raden av saker som visar hur hungrig Ebba Busch är, trots att hon borde vara proppmätt om man ser till de kvalifikationer hon har.

Min åsikt om henne är att hon är i akut behov av motgångar i livet för att inte missbruka det svenska språket med ord som hemlös för egen vinning skull.
Ja, det är skamligt att uttrycka sig på det viset för en person som har alla möjligheter.
Man får en sinnebild att hon skulle åka runt på nattbussarna med sina två småttingar och en stor blå Ikea bag med sina tillhörigheter, vilket ju inte är fallet.

Vad jag inte begriper är att om hon nu upplever sin situation på det viset, varför väljer hon inte att gå vidare och hitta ett annat hus? Det finns i nuläget inget som säger att den muntliga förberedelsen verkligen blir av nästa vecka, någon av parterna kan bli sjuk ävenså ombuden. Detsamma gäller vid huf. Det är viktigt att alla följer FHM råd och restriktioner och stannar hemma om de känner sig sjuka. I så fall skjuts förhandlingen upp och det sätts en ny tid om x antal månader. Man måste också ha i beaktande att Esbjörn kan bli krasslig med kort varsel, ingen som kan ifrågasätta det. På så vis kan detta ta hur lång tid som helst, närmre och närmre valet.
2021-02-27, 16:57
Medlem
Citat:
Vi har en intressant diskussion. Vi tycker olika. Om detta ärende sköts väl av Binninge, ser jag inte hur Ebba Busch ska komma undan den utfästelse hon gett om att frånträda köpet.
Esbjörn vände i dörren när den ”utfästelsen” skulle diskuteras. Den föll när Esbjörn vägrade förhandla och Esbjörnligan startade sin mediala utpressning. Det tror jag nog att alla som följt dagens avslöjanden kan förstå och acceptera. Man löser inte tvister på det sättet, då faller alla ”utfästelser”. Nu får juridiken avgöra om köpeavtalet gäller. För det är skriftligt och underskrivet gemensamt av båda parter.
Medlem
Citat:
Tack för en utförlig analys. Det jag funderar på är om ett ofullständigt köpekontrakt är ett bindande köpekontrakt enligt Jordabalken, om inte alla formkraven är uppfyllda. Att rubriken på ett papper anger köpekontrakt betyder väl inte att det är ett köpekontrakt i Jordabalkens mening?

Jag ser detta som ett havererat köpekontrakt som blev i bästa fall ett köpeavtal, i en efterkonstruktion, när Ebba upptäckt missen med att säljarens underskrift inte var bevittnad. Det som talar för min misstanke är att Ebba Busch sökte lagfart två gånger hos lantmäteriet utan framgång. Hon trodde att hon tacklat Esbjörn i första ronden och att det skulle ge henne lagfart.

Det brukar fixa sig för henne, men denna gång var det inte snack utan åtgärdande av brister som skriftliga formkrav i överlåtelse av fast egendom. Det kan bara fixas genom ett nytt köpekontrakt där Esbjörn medverkar. Hennes agerande visar på en kaxighet och ändrat beteende mot Esbjörn, som indikerar att hon trodde hon var av med honom. All tid, blev till ingen tid!

Sen blir jag misstänksam när hon talar omgående om sina jurister och domstol. Hennes tilltro till domstolar gör mig rörd.

Jag såg på TV en kränkt man, en man som blivit tilltufsad rejält i sin kontakt med Ebba, och då undrar jag vad som hände på bullkalaset när Ebba bjöd på andra bullar. Den enda ledtråd Esbjörn gav var att Ebba är ingen dam. Och att han inte ville se henne mer.

Dina resonemang om utfästelse, anbud oren accent är som tagna ur en lärobok. Och det är ju den slags kunskap som nu ska tillämpas. Min slutats att vi har två parter, luringar i Marielund som faktiskt gjort en ny överenskommelse med varandra som de inte har den intellektuella kapaciteten att förstå själva.

Ett nytt avtal är upprättat enligt överenskommelse via Facebook och TV, som är ett helt giltigt avtal enligt gängse avtalsrätt. En partiledare med bräcklig kunskapsgrund möter en "egen" åldring 80+, där de båda har kognitiva svårigheter i olika grader och avtalar med varandra utan konsekvenstänk. Men av ödets nyck kan man utläsa samstämmiga viljor, där deras avtal upphört att gälla.

Ebba erbjuder nytt avtal genom anbud på Facebook som Esbjörn verkligen vill acceptera och det framgår med tydlig accept, när han intervjuas i sitt hus och talade om att han brutit avtalet med Ebba.
Ditt stora problem är att du ännu inte tagit in att kontraktet ÄR giltigt. Esbjörns part har inte bestridit kontraktet som så. De har inga synpunkter på det angående formalia. Det är inte en del av preocessen.
Processen handlar om att Esbjörn inte uppfyllt sin del av det kontrakt. Ett kontrakt båda är överens om är giltig. Det rätten ska ta ställning till är om det finns någon skälig grund för att Esbjörn inte uppfyllt sin del av avtalet. Om så finns kommer man förklara affären ogiltig. Kontraktet kommer fortfarande vara rätt rent formmässigt. Även om det kommer var ogiltigt av det skäl att det aldrig borde upprättats från början.
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Din juridiska invändning är fullständigt irrelevant. För en partiledare är etiken och endast etiken relevant. Läs: Toblerone.

Det lär du bli varse vid kommande opinionsundersökningar.

En stor skillnad på Mona Sahlins Toblerone-affär (och alla andra affärer) och detta fastighetköp.

1. Ebba har tillskillnad mot Sahlin inte brutit mot något regelverk. Sahlin bröt mot riksdagens regelverk när hon köpte privata saker på tjänstekortet.

2. Ebba har inte gjort något moraliskt förkastligt. Hon har velat köpa en fastighet av en person som velat sälja sin. Säljaren har erbjudit ett pris som faller inom rimlighetens ramar och säljaren har rättshandlingsförmåga.

3 Ebba Busch har däremot äventyrat sig och sitt partis anseende, då denna fastighetsaffär har utnyttjats av politiska motståndare, fakta har förvrängts, media har varit fullkomligt partiska etc.
2021-02-27, 16:59
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Nej, hon som äger pensionatet vill ärva Esbjörns tomt.
Ebba vill köpa den, för att ha någonstans att bo med sina två barn.

Efter allt som framkommit kan ingen vettig person försvara (Es)björnligan.

Efter vad som framkommit är det väl inte möjligt att bo där med tanke på att huset först måste renoveras för åtskilliga många pengar
Hade väl varit bättre om hon köpt en beboelig bostad?Med tanke på barnen också tänker jag

Och är kontraktet giltigt då det fattas bevittninande/underskrift av två oberoende personer?
Senast redigerad av Stina-Lina 2021-02-27 kl. 17:02.
Medlem
Citat:
Var jag otydlig?

Ebbas utfästelse är ett anbud, som Esbjörn accepterat. Svårare än så är det inte.
Han har inte accepterat det, han ville inte ens delta på sammanträdet utan vände i dörren. Då föll den möjligheten och allt gick tillbaka till avtalet.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
.

Jag gissar att Esb ändå innerst inne inser att han blivit tvingad att svika EB och det avtal som han slöt med henne och att han skäms för detta så till den milda grad att han inte vill möta henne.
This! Det är exakt därför han inte kommer på möten och ber om uppskov i rätten. Han skäms. Det är en sak att sitta och ösa galla över Ebba på avstånd, men att sitta i samma rum och ljuga om hur hon "tjatade" och "pressade" honom - det tar emot. Esbjörn är förmodligen lite eljest men har antagligen varit ärlig hela sitt liv. Det märks i intervjuerna att han är ovan att ljuga. Det är därför hans förklaringar blir så krystade. Att sitta och ljuga rättens ordförande upp i ansiktet med Ebba på första parkett - tror INTE han ser fram emot det. Jag tror inte han fixar det, det blir nog sanningen som kommer i en ev rättegång, till vampyrgängets förskräckelse. Dock tror jag att Esbjörn kastat in handduken i förväg, och låter köpet gå igenom.
2021-02-27, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungenslillapiga
Ja, det är skamligt att uttrycka sig på det viset för en person som har alla möjligheter.
Man får en sinnebild att hon skulle åka runt på nattbussarna med sina två småttingar och en stor blå Ikea bag med sina tillhörigheter, vilket ju inte är fallet.

Vad jag inte begriper är att om hon nu upplever sin situation på det viset, varför väljer hon inte att gå vidare och hitta ett annat hus? Det finns i nuläget inget som säger att den muntliga förberedelsen verkligen blir av nästa vecka, någon av parterna kan bli sjuk ävenså ombuden. Detsamma gäller vid huf. Det är viktigt att alla följer FHM råd och restriktioner och stannar hemma om de känner sig sjuka. I så fall skjuts förhandlingen upp och det sätts en ny tid om x antal månader. Man måste också ha i beaktande att Esbjörn kan bli krasslig med kort varsel, ingen som kan ifrågasätta det. På så vis kan detta ta hur lång tid som helst, närmre och närmre valet.
Det skulle knappast gynna Esbjörns sak att ytterligare förhala tvisten. Då blir det en tredskodom utan honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in