2021-02-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Så vad du säger är att lagen ska se olika ut för olika personer? Esbjörn ska kunna häva ett skriftligt försäljningskontrakt utan att ens behöva uppge skäl, medan Ebba ska vara bunden gentemot tredje part av en muntlig ordväxling med en tidning? Det är total rättsosäkerhet och anarki som du förespråkar. Nej tack, jag föredrar likhet inför lagen. Det får även Esbjörn tugga i sig på tisdag.

Var jag otydlig?

Ebbas utfästelse är ett anbud, som Esbjörn accepterat. Svårare än så är det inte.
2021-02-27, 16:42
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Mottagarna idag är lika stora som cigarett-pakett, som dockas mot kamerans bakparti.
Kan köpas i vilken musikaffär som helst-dom skannar av hela bandet på ett par sekunder.
Går några hundra meter beroende på antennkonfiguration,.
Säk har egna mottagare, så dom hör när intervjun är slut så dom kan gå tillbaka till skyddsobjektet som ibland vill vara solo med tv-teamet (corona-tider med avstånd etc).
Vid stora evenemang fixar alltid tv-bolagen en koordinator för att dela ut frekvenser, annars skulle det
bli kaos vid en större gala typ sportevent etc. Frekvenserna kodas inte då det inte finns anledning.

Exempel på mottagare: https://sv-se.sennheiser.com/2-kanals-mottagare-tradlos-mikrofon-ek-6042

Ok, tack för info!

Fast personligen anser jag att det finns all andning att koda, ur mediebolagens perspektiv.

Annars kan ju vem som helst spela in hela intervjun och läcka den. Hade ju varit käckt om vederbörande gjort det. Men då bryter väl hen mot någon tjänsteregel. Men det gör ju många av dem för jämnan ändå i just det avseendet.

Men om det var normal procedure, vad var det då för pekpinne de fick?
2021-02-27, 16:43
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vi har en intressant diskussion. Vi tycker olika. Om detta ärende sköts väl av Binninge, ser jag inte hur Ebba Busch ska komma undan den utfästelse hon gett om att frånträda köpet.

Hur ska den s.k. juristen komma förbi kravet på skriftlighet tänker du?
2021-02-27, 16:43
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Var det budgivning på objektet? Eller klämde Ebba till med ett skambud på direkten?
Som nyligen förtjänstfullt retts ut i tråden (av andra än mig), så hade någon tidigare erbjudit Esbjörn 2,5 miljoner för fastigheten. Ebba bjöd efter värdering på drygt 4 miljoner från två olika sakkunniga Esbjörn 3,8 miljoner. Han ville dock inte acceptera det budet, utan Ebba tvingades höja till 3,9 miljoner för att de skulle kunna komma överens.

Det har ju varit Expressens idé från början av smutskastningen av Ebba att hon skulle ha lurat av honom en fin släktgård till ett vrakpris, vilket dock inte stämmer. Med tanke på hur mycket som måste läggas på huset för att få det i beboeligt skick, har Ebba sannolikt gjort en dålig affär rent ekonomiskt, medan Esbjörn kan vara rätt nöjd med vad han fick ut.
Som Oisin Cantwell beskrev i Aftonslasken, efter Expressens missvisande artiklar om vad som verkade vara ett klipp, att huset var ett obeboeligt ruckel.
2021-02-27, 16:44
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Fullständigt irrelevant ur ett juridiskt perspektiv.
Din juridiska invändning är fullständigt irrelevant. För en partiledare är etiken och endast etiken relevant. Läs: Toblerone.

Det lär du bli varse vid kommande opinionsundersökningar.
2021-02-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så här säger Marcus Oscarsson:

Marcus Oscarsson
ESBJÖRN PEKAR UT SIN BRORSON 🔸 ”UPPRÖRD NÄR HUSET FALLIT BORT FRÅN STORA FAMILJEN” 🔸 NY BILD AV EBBAS HUSKÖP
Esbjörn - som sålde sitt hus till Ebba Busch (KD) men sen ville häva affären i efterhand efter att Ebba ville göra om i trädgården - framhåller sin egen släkt när han får frågan av TV4 huruvida någon annan påverkat honom att ändra sig och behålla huset och legat på för att Esbjörn skulle agera på något visst sätt.
- Nej, men jag har ju ringt och pratat med några som har velat komma och titta tidigare och den som jag trodde var mest benägen att få komma hade inte tid och komma då när jag ringde upp och pratade – min brorson. Så då föll det bort.
◾️ Fråga: Vad sa brorsonen när du hade skrivit under kontraktet med Ebba och berättade för din brorson att du nu ska jag sälja huset. Vad sa han då?
- Han körde vokabulär med henne som jag inte vill… enligt Ebba har han varit grov i käften. Han fick reda på att huset hade mer eller mindre fallit bort från den stora familjen. Det måste ha tagit skruv ordentligt eftersom han bar sig åt på det viset, säger Esbjörn som uppger till TV4 att han i princip löst ut sina brorsbarn och systerbarn.
https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/3469459569827327

Ok, inget större intresse för ruklet alltså.

Verkar som gubben skall vara glad att någon velat betala för tomten.
2021-02-27, 16:45
Medlem
trngws avatar
Citat:
Var jag otydlig?

Ebbas utfästelse är ett anbud, som Esbjörn accepterat. Svårare än så är det inte.

Om det var ett anbud, så har Esbjörn avvisat det.

Synd bara att du inte ens förstått att endast formriktiga avtal är giltiga vid fastighetsaffärer, din tramspelle.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut.rumsren
Jag ser fram emot det första "hemma hos" reportaget hos Ebba. Vem av de båda skattefinansierade propagandakanalerna vågar sig dit först? TV4 eller SVT.

TV4 subventioneras knappast av skattemedel. SVT, flåt, sossetelevisionen däremot. 100% skattefinansierat och en ren propagandakanal som självklart går regeringens ärenden. Annars dras nämligen statliga bidraget in, eller iaf minskas.
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Nersågning o röda markeringar på stora träd som skulle sågas ner triggar något djupt hos Esbjörn.

Vad har Ebba lovat Esbjörn?
Finns där ett muntligt avtal om att bevara träden o att det ska förbli en skogstomt?

Verkar som om det är då Esbjörn sätter sig på tvären o inser att Ebba fört honom bakom ljuset för att få köpa fastigheten.
Många frågor väcks men kommer hela tiden tillbaka till - Hur gick det till innan påskriften!

Vad diskuterades? Vad lovades?................

Jag har sett någon bild här på forumet, och av den del jag såg, ser tomten fullkomligt övervuxen ut. Vill man till varje pris bevara tomten så, måste Esbjörn ha en klausul med i kontraktet (om nu ens en sådan är juridisk möjlig). Esbjörn borde faktiskt förstå att om en barnfamilj ska kunna bo där, går det inte att använda tomten som en övervuxen skrotupplag.
2021-02-27, 16:46
Avslutad
Citat:
Var jag otydlig?

Om saken ska uppfattas så får väl Esbjörn stämma henne för att hon inte står för sitt "anbud". Har han gjort det? Nej, och det kan antyda för dig om några ord i en intervju ska tolkas som ett bindande anbud.
2021-02-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Min far är flera år äldre än Esbjörn och han har "allt" 😊
Han har dessutom satt upp sitt eget hemmanätverk.

Och till skillnad från Esbjörn så underhåller han sin fastighet också. Byter dåligt trä, förstärker entretrappa, fixar dränering, tvättar altan, målar huset ansar träd osv.

Åldern är verkligen inget hinder.

Vad gäller Esbjörn har vi väl dock inte fått några indikationer på att han har epost eller ens dator.

Han verkar i alla fall inte ha någon officiell telefon. 😉

Jag är också en av dessa "äldre" som har full koll och använder alla digitala hjälpmedel som jag behöver. Särskilt nu under pandemin är det en välsignelse att vara uppkopplad för möten och korrespondens.

I likhet med dig har jag inte sett några tecken på att Esb skulle vara en datorvan person. Men han borde väl ha viss erfarenhet av att jobba med datorer från sitt jobb som ingenjör på ASEA (tror jag det var). Dock är ju hans vakterskor och ombud i alla fall aktiva på nätet. De serverar nog honom den hjälp de tycker han behöver.
2021-02-27, 16:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Din juridiska invändning är fullständigt irrelevant. För en partiledare är etiken och endast etiken relevant. Läs: Toblerone.

Det lär du bli varse vid kommande opinionsundersökningar.
Ska vi gissa på +10%? +20%?

Jag menar allvar här faktiskt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in