Citat:
Nu ska det sägas att mitt inlägg mer var sarkastiskt menat. Jag hade tidigare sagt att det finns andra möjliga GM än SE, tex en okänd ensamagerande GM, och fick då svaret att SE ju passar perfekt in på ensamagerande. Jag försökte göra mig lustig över detta svar eftersom det är konstigt att säga att alternativa gärningsmän till SE är SE... MOP har inget av en lone wolf karaktär av sig.
* Skuggning innan dådet
* Känslokallt och målmedvetet utfört
* GM stötte inte på LOP utan inväntade dem.
* Var inget impulsivt dåd utan man visste att LOP var på Grand och när bion slutade. En frågetecknet för dem var hur LOP skulle ta sig hemåt.
Hade LOP gått och druckit te med sin son och hans flickvän hade de säkert väntat ut dem.
Jag har känslan av att de inte tänkte låta den här chansen glida dem ur händerna.
Det var sällan LOP var ute sent och utan livvakter. Det var ett gyllene tillfälle.
LP sa i förhör att de nästan alltid var hemma på sin fritid.
Allt talar för att de var övervakade och att de som gjorde det tog chansen när den dök upp.
Alternativet att SE bar en revolver på sig, jobbade över, dök på LOP och beslutar sig för att bara så där skjuta statsministern.
Och sedan dyka upp på jobbet en stund senare ta kontakt med polis och media.
Ställa upp som vittne mot CP.
Vara med i TV.
Det blir väldigt krångligt.
Inte en sannolik mördare.
* Skuggning innan dådet
* Känslokallt och målmedvetet utfört
* GM stötte inte på LOP utan inväntade dem.
* Var inget impulsivt dåd utan man visste att LOP var på Grand och när bion slutade. En frågetecknet för dem var hur LOP skulle ta sig hemåt.
Hade LOP gått och druckit te med sin son och hans flickvän hade de säkert väntat ut dem.
Jag har känslan av att de inte tänkte låta den här chansen glida dem ur händerna.
Det var sällan LOP var ute sent och utan livvakter. Det var ett gyllene tillfälle.
LP sa i förhör att de nästan alltid var hemma på sin fritid.
Allt talar för att de var övervakade och att de som gjorde det tog chansen när den dök upp.
Alternativet att SE bar en revolver på sig, jobbade över, dök på LOP och beslutar sig för att bara så där skjuta statsministern.
Och sedan dyka upp på jobbet en stund senare ta kontakt med polis och media.
Ställa upp som vittne mot CP.
Vara med i TV.
Det blir väldigt krångligt.
Inte en sannolik mördare.
Mina åsikter om dessa punkter.
Det mesta av det där är något av tolkningsfrågor.
Skuggning innan dådet, ja det finns tecken på nån slags övervakning, men jag är inte helt övertygad. Går inte heller helt utesluta att detta var övervakning från den vänskapliga sidan, och att det inte hade med mordet att göra.
Känslokallt vet vi ju inte. Målmedvetet visst. Vill också påminna om Lee Harvey Oswald.
Jag tror också att GM väntade vid Dekorima några sekunder. Men detta är inte helt klarlagt. Dock så tror ju jag att väntan vid Dekorima var så kort att det finns möjlighet att GM passerat LOP när de tittade i skyltfönstret. Antingen på östra eller västra sidan Sveavägen.
Man måste inte ha vetat att Palme var på bion för att ha möjlighet döda honom. Men jag tror ju det var ett utdraget impulsmord där mördaren noterade Palme vid Grand kl 21 och sen gjorde slag i saken.
Visst, det är sällan LOP var ute sent utan livvakter. Men det utesluter inte en ensamagerande. Att LOP var ute sent utan livvakter var en förutsättning för både oplanerat och planerat mord, konspiration eller ensam GM.
Alternativet är att en ensam gärningsman utförde mordet. SE är en högoddsare, det finns många okända människor i Stockholm.