2021-02-27, 00:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Visst en poäng har du.
Fast en sån typ låter ungefär lite som en SEtyp kanske man kan tycka.
Givetvis kan det inte uteslutas att du har rätt.

Ja en ensamagerande GM påminner om en ponerad ensamagerande GM SE. Det har du rätt i.
Citera
2021-02-27, 00:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Men då får man komma ihåg det är en dubbelgångare 50 m ifrån SE på samma gatstump.

På vilket sätt är en man i mörk rock rock eller blå jacka och eventuell huvudbonad en dubbelgångare till en man i rock, keps, handledsväska och glasögon? Dels skillnaden. Dels den inte alls unika klädseln en kall februarikväll.
Citera
2021-02-27, 00:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Att han hånade polis och vittnen är inte fakta. Iaf har han inte hånat PU mer än alla andra svenskar.

Placerade sig i mördarens ställe?

Det krävs fantasi att få SE till att vara ett vittne. På vilket sätt? Han var bevisligen nära i tid och rum. Han uppger en hel del som stämmer. Det som inte stämmer är alla saker för han framstår som viktig och modig. Konsekvent.

Var SE lite lätt chockad när han kom in på Skandia?
Nej han var väldigt chockad, kunde knappt prata enligt väktarna. Det finns tre "vittnen" som uppträtt förvirrat eller gett ett chockat intryck. Det var de tre som stod närmast när skotten small: AB, LP och SE. Den sistnämnde förmodligen påverkad även av en löprunda runt kvarteret, hans kondition var ju inte den bästa.
Citera
2021-02-27, 00:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej han var väldigt chockad, kunde knappt prata enligt väktarna. Det finns tre "vittnen" som uppträtt förvirrat eller gett ett chockat intryck. Det var de tre som stod närmast när skotten small: AB, LP och SE. Den sistnämnde förmodligen påverkad även av en löprunda runt kvarteret, hans kondition var ju inte den bästa.

Ok. Konstigt att väktarna inte sa att SE var utsliten eller andfådd då.

Vet du hur många vittne som var chockade efter att de fick reda på att offret var Palme?Du har nog hört lite om detta, kan ju bero på att vittnena pratar extremt lite om varandra i förhören,och knappt alls om tiden efter 23:30.
SE fick enligt sin egen story veta att det var Palme några få minuter innan han kliver tillbaka in på Skandia.

Blir man väldigt chockad när man mördar?
Citera
2021-02-27, 00:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Vet du hur många vittne som var chockade efter att de fick reda på att offret var Palme?Du har nog hört lite om detta, kan ju bero på att vittnena pratar extremt lite om varandra i förhören,och knappt alls om tiden efter 23:30.
SE fick enligt sin egen story veta att det var Palme några få minuter innan han kliver tillbaka in på Skandia.

Ja om man är ovan eller vad tror du?
Citera
2021-02-27, 00:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Är hela Stockholm kartlagt i utredningen? Nej. Spelar ingen roll hur utförlig utredningen är.
Speciellt inte om man som du och jag utgår från att det var en ensam GM.

Ponera en random mördare vars vapen var olicensierat. En man som inte är känd av polis sen tidigare. Hur skulle denne någonsin hamna i utredningen?
Anledningen till att han hamnade här var väl att han kunde konstateras ha befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, och att han har haft möjlighet att utföra gärningen:
"Allmänt sett anses för fällande dom i ett indiciemål krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningsmannen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra gärningen och att annan gärningsman kan uteslutas."
http://klevringsjuridik.se/verdict/hovratten-for-nedre-norrland-referat-rh-1998-88/
Så den fråga som återstår att besvara är väl då den här om huruvida annan gärningsman kan uteslutas. Finns det alltså ingen teori alls här nu om ett möjligt alternativt händelseförlopp, och med en annan gärningsman?
Senast redigerad av Draifos 2021-02-27 kl. 00:25.
Citera
2021-02-27, 00:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja om man är ovan eller vad tror du?

Ja kanske, inte omöjligt. Vet för lite om chock. Varför får man svårt att prata?
Citera
2021-02-27, 00:27
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Anledningen till att han hamnade här var väl att han kunde konstateras ha befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, och att han har haft möjlighet att utföra gärningen:
"Allmänt sett anses för fällande dom i ett indiciemål krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningsmannen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra gärningen och att annan gärningsman kan uteslutas."
http://klevringsjuridik.se/verdict/hovratten-for-nedre-norrland-referat-rh-1998-88/
Så den fråga som återstår att besvara är väl då den här om huruvida annan gärningsman kan uteslutas. Finns det alltså ingen annan teori alls här nu om ett möjligt alternativt händelseförlopp, och med en annan gärningsman?

Får jag fråga en sak. Deldiskussionen som innehöll mitt inlägg du citerade. Vad handlade den om?
Citera
2021-02-27, 00:55
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:

Poliskommisarien Söderström var i chock. Han har ju berättat om hur handlingsförlamad han blev när han insåg att statsministern blivit mördad mitt i City en februarikväll.

Det är här jag har lite svårt att tro på polisspåret. Borde inte någon vanlig polis anat något, hört något?

Eller var det därför han blev chockad? Att han anade att det var några i hans egna led?
Citera
2021-02-27, 01:09
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ja en ensamagerande GM påminner om en ponerad ensamagerande GM SE. Det har du rätt i.

MOP har inget av en lone wolf karaktär av sig.

* Skuggning innan dådet

* Känslokallt och målmedvetet utfört

* GM stötte inte på LOP utan inväntade dem.

* Var inget impulsivt dåd utan man visste att LOP var på Grand och när bion slutade. En frågetecknet för dem var hur LOP skulle ta sig hemåt.

Hade LOP gått och druckit te med sin son och hans flickvän hade de säkert väntat ut dem.

Jag har känslan av att de inte tänkte låta den här chansen glida dem ur händerna.

Det var sällan LOP var ute sent och utan livvakter. Det var ett gyllene tillfälle.

LP sa i förhör att de nästan alltid var hemma på sin fritid.

Allt talar för att de var övervakade och att de som gjorde det tog chansen när den dök upp.

Alternativet att SE bar en revolver på sig, jobbade över, dök på LOP och beslutar sig för att bara så där skjuta statsministern.

Och sedan dyka upp på jobbet en stund senare ta kontakt med polis och media.

Ställa upp som vittne mot CP.
Vara med i TV.

Det blir väldigt krångligt.

Inte en sannolik mördare.
Senast redigerad av Herakleios 2021-02-27 kl. 01:12.
Citera
2021-02-27, 01:14
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:

Det var därför GM tog tre steg åt gången uppför trappan?

Dålig kondis?
Citera
2021-02-27, 01:19
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag har aldrig trott på CP.Möjligen undantaget när han stod åtalad i tingsrätten men då var jag 13-14 år och brydde mig inte nämnvärt om Palmemordet.
När jag blev lite intresserad och började sätta mig in det lite så föll CP snabbt bort.
Likheten mellan CP och SE är väl just den ensamma gärningsmannen men i övrigt ser jag stora skillnader mellan dem,
Både i deras livssituationer och bakgrund liksom hur starkt själva spåret är.
SE är oerhört mycket mera sannolik som GM än CP.
SE är ju med marginal den mest sannolika GM som går att finna.Givetvis måste man ändå ha en dörr på glänt för att GM inte finns i materialet alls även om det är rätt osannolikt.
Framförallt om man tänker sig att en sådan GM var ett proffs det finns ingenting som tyder på ett professionellt och välplanerat dåd.

Vad var inte välplanerat?

GM inväntade LOP.
Tog sig från platsen och försvann till fots, ur sikte inom någon minut.
Visste att LOP har på väg och utan livvakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in