2021-02-26, 23:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag har aldrig trott på CP.Möjligen undantaget när han stod åtalad i tingsrätten men då var jag 13-14 år och brydde mig inte nämnvärt om Palmemordet.
När jag blev lite intresserad och började sätta mig in det lite så föll CP snabbt bort.
Likheten mellan CP och SE är väl just den ensamma gärningsmannen men i övrigt ser jag stora skillnader mellan dem,
Både i deras livssituationer och bakgrund liksom hur starkt själva spåret är.
SE är oerhört mycket mera sannolik som GM än CP.
SE är ju med marginal den mest sannolika GM som går att finna.Givetvis måste man ändå ha en dörr på glänt för att GM inte finns i materialet alls även om det är rätt osannolikt.
Framförallt om man tänker sig att en sådan GM var ett proffs det finns ingenting som tyder på ett professionellt och välplanerat dåd.
Varför är det osannolikt att GM inte finns med i materialet?

Är ett också osannolikt att det är någon av de andra 100 man inte kommit runt som är GM. De kanske inte är verifierade nära mordplatsen, men saknar trots allt säkrade alibi.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-26 kl. 23:20.
Citera
2021-02-26, 23:22
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja man behöver god fantasi för att förklara alla märkligheter kring honom och för att få hans berättelse att gå ihop.
Man behöver god fantasi för att förklara varför han hånade polis och vittnen eller varför han flera gånger placerade sig själv i mördarens ställe tex.
För att kunna få honom till GM krävs en iofs rätt stor portion av slump men det krävs ju mycket mer av slump för att kunna förklara alla märkligheter och indicier kring och mot honom,
Jag tycker bitarna faller bra på plats jag behöver inte använda mycket fantasi för att kunna konstatera att SE mycket väl kan vara GM.
Däremot krävs det mycket fantasi för att få honom till det vittne han påstod sig vara.

Att han hånade polis och vittnen är inte fakta. Iaf har han inte hånat PU mer än alla andra svenskar.

Placerade sig i mördarens ställe?

Det krävs fantasi att få SE till att vara ett vittne. På vilket sätt? Han var bevisligen nära i tid och rum. Han uppger en hel del som stämmer. Det som inte stämmer är alla saker för han framstår som viktig och modig. Konsekvent.

Var SE lite lätt chockad när han kom in på Skandia?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-26 kl. 23:25.
Citera
2021-02-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är onekligen mycket problematiskt måste ju även de som tror att SE begick dådet känna.
Något som helst belägg för att SE överhuvudtaget hade motiv till att döda Palme finns således icke.
SE teorin stupar således vid ett M.

Än värre blir det vid nästa..som ju är Medel.
Jag återkommer om detta,men det blir ingen rolig faktakoll för de som tror att Engström begick dådet är jag rädd.
Påfallande många mördare saknar starka vettiga motiv.
Jag tror att man måsta i viss mån bortse från vem mordoffret var.Mordet måste absolut inte ha politiska motiv.
SE spekulerar ju själv om mördarens motiv i en tidningsintervju som förnekarna blir arg om man nämner men intervjun gjordes av JA en bekant till SE.
Svårare än så behöver det inte ha varit.
Vapenfrågan är frågetecknet gällande SE det är vi nog många som är överens om,
Förvisso är vapenfrågan ett ännu större frågetecken gällande tex.CP.
En man vissa tror stenhårt på som GM trots att han också förefaller sakna motiv inte är knuten till platsen saknar känd vapentillgång och stämmer rätt dåligt med signalementet från vittnena.
Vi kommer nog aldrig att med säkerhet kunna knyta SE till ett vapen men med det kontaktnät han hade tror jag inte att han hade nåt större problem att få tag på ett.
Men det är en osäkerhetsfaktor för mig den egentligen enda som finns gällande honom.
Citera
2021-02-26, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Varför är det osannolikt att GM inte finns med i materialet?

Är ett också osannolikt att det är någon av de andra 100 man inte kommit runt som är GM. De kanske inte är verifierade nära mordplatsen, men saknar trots allt säkrade alibi.
För att det är en oerhört omfattande utredning bla.
Skulle mördaren inte finnas i materialet ligger väl utländka anstiftare och verkställare nära till hands och det finns egentligen inget som tyder på att mordet utfördes på ett professionellt sätt eller var välplanerat.
Citera
2021-02-26, 23:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Påfallande många mördare saknar starka vettiga motiv.
Jag tror att man måsta i viss mån bortse från vem mordoffret var.Mordet måste absolut inte ha politiska motiv.
SE spekulerar ju själv om mördarens motiv i en tidningsintervju som förnekarna blir arg om man nämner men intervjun gjordes av JA en bekant till SE.
Svårare än så behöver det inte ha varit.
Vapenfrågan är frågetecknet gällande SE det är vi nog många som är överens om,
Förvisso är vapenfrågan ett ännu större frågetecken gällande tex.CP.
En man vissa tror stenhårt på som GM trots att han också förefaller sakna motiv inte är knuten till platsen saknar känd vapentillgång och stämmer rätt dåligt med signalementet från vittnena.
Vi kommer nog aldrig att med säkerhet kunna knyta SE till ett vapen men med det kontaktnät han hade tror jag inte att han hade nåt större problem att få tag på ett.
Men det är en osäkerhetsfaktor för mig den egentligen enda som finns gällande honom.

Det där är påhitt. CP hade potentiellt god tillgång på vapen. CP kom och gick hos SC som bevisligen hade vapen och ammunition i lägenheten. Liggandes i skålar och random ställen.

Stämmer dåligt på vittnen? LP pekade ut CP, flera andra pekade ut CP i närheten av Grand. Jag säger inte att CP är starkt misstänkt, men han har en del mot sig som inte SE har.
Citera
2021-02-26, 23:35
Medlem
Citat:
Att han hånade polis och vittnen är inte fakta. Iaf har han inte hånat PU mer än alla andra svenskar.

Placerade sig i mördarens ställe?

Det krävs fantasi att få SE till att vara ett vittne. På vilket sätt? Han var bevisligen nära i tid och rum. Han uppger en hel del som stämmer. Det som inte stämmer är alla saker för han framstår som viktig och modig. Konsekvent.

Var SE lite lätt chockad när han kom in på Skandia?
Han hånade ju AH i sitt brev till SA bara att läsa.
Han kallade också piketpoliserna för den glammande skolklassen det måste man onekligen betrakta som ett hån Hans rörelser speglar mördarens rörelser vid flera tillfällen o.s.v.Hur han talade om hur skotten mot LP var är en till sån märklig sak.
Det finns så många sådana saker och detaljer som är märkliga och svårförklarliga bara man vågar tänka tanken att det KAN ha varit han.
Formuleringear i brev och intervjuer. De flesta iaf är överens om att den bild SE ger om vad som hände på platsen är avvikande från andra vittnens berättelsen går inte ihop-
Givetvis kan han ha stått väldigt passiv på lite avstånd och tittat på jag kan inte utesluta det helt.
Frågan är då varför han var så svårt chockad vid återkomsten till Skandia?
Ja eftersom vi inte kan bevisa nåt åt nåt av hållen så blir det såklart en del spekulation tyvärr står vi och trampar vatten just nu.
Citera
2021-02-26, 23:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
För att det är en oerhört omfattande utredning bla.
Skulle mördaren inte finnas i materialet ligger väl utländka anstiftare och verkställare nära till hands och det finns egentligen inget som tyder på att mordet utfördes på ett professionellt sätt eller var välplanerat.

Är hela Stockholm kartlagt i utredningen? Nej. Spelar ingen roll hur utförlig utredningen är.
Speciellt inte om man som du och jag utgår från att det var en ensam GM.

Ponera en random mördare vars vapen var olicensierat. En man som inte är känd av polis sen tidigare. Hur skulle denne någonsin hamna i utredningen?
Citera
2021-02-26, 23:42
Medlem
Citat:
Det där är påhitt. CP hade potentiellt god tillgång på vapen. CP kom och gick hos SC som bevisligen hade vapen och ammunition i lägenheten. Liggandes i skålar och random ställen.

Stämmer dåligt på vittnen? LP pekade ut CP, flera andra pekade ut CP i närheten av Grand. Jag säger inte att CP är starkt misstänkt, men han har en del mot sig som inte SE har.
LPs utpekande underkändes och du vet varför.
Läser du tidiga förhör med henne så stämmer de dåligt med CP.
Det finns några vittnen som iakktagit en man med påfallande likheter med SE utanför Grand bla Mårten Palme.
Han beskrev redan den 1mars timmar efter mordet en person med klar likhet med SE son han iakktog utanför Grand efter föreställningen.
Dock tror jag inte att SE fick syn på OP förrän på trottoaren utanför Skandia men det kan inte helt uteslutas att han var utanför Grand då det finns några vittnesmål därifrån som öppnar för det i vara fall.Okej även CP hade personer i sin omgivning med vapentillgång så 1-1 då.
Sedan är jag dåligt insatt i om CP hade vapenvana alls och vad han skulle med vapnet till isåfall inte mycket tyder ju på att mordet var speciellt planerat.
Citera
2021-02-26, 23:44
Medlem
Citat:
Är hela Stockholm kartlagt i utredningen? Nej. Spelar ingen roll hur utförlig utredningen är.
Speciellt inte om man som du och jag utgår från att det var en ensam GM.

Ponera en random mördare vars vapen var olicensierat. En man som inte är känd av polis sen tidigare. Hur skulle denne någonsin hamna i utredningen?
Visst en poäng har du.
Fast en sån typ låter ungefär lite som en SEtyp kanske man kan tycka.
Givetvis kan det inte uteslutas att du har rätt.
Citera
2021-02-26, 23:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Han hånade ju AH i sitt brev till SA bara att läsa.
Han kallade också piketpoliserna för den glammande skolklassen det måste man onekligen betrakta som ett hån Hans rörelser speglar mördarens rörelser vid flera tillfällen o.s.v.Hur han talade om hur skotten mot LP var är en till sån märklig sak.
Det finns så många sådana saker och detaljer som är märkliga och svårförklarliga bara man vågar tänka tanken att det KAN ha varit han.
Formuleringear i brev och intervjuer. De flesta iaf är överens om att den bild SE ger om vad som hände på platsen är avvikande från andra vittnens berättelsen går inte ihop-
Givetvis kan han ha stått väldigt passiv på lite avstånd och tittat på jag kan inte utesluta det helt.
Frågan är då varför han var så svårt chockad vid återkomsten till Skandia?
Ja eftersom vi inte kan bevisa nåt åt nåt av hållen så blir det såklart en del spekulation tyvärr står vi och trampar vatten just nu.

Vad är det för hån?

Glammande skolklass kan väl vara en helt adekvat beskrivning. Fakta och hån är två skilda saker tycker jag.

Speglar för att han gått på samma gata. Det är ju inte direkt konstigt. AB speglar mycket av rörelsen hos GM Dekorimamannen. NF speglar mycket av hur vissa tror SE mördat Palme, dvs mött och känt igen. LJ speglar mördaren i trappan och gränden.

Du har haft idéer om skottet mot LP och hur mordet gott tikl, jag har haft det, CA har haft det, CP har haft det, hela Sverige har haft det.

Jag vågar tänka tanken att SE kan vara GM. Det gjorde jag innan Den osannolika mördaren. Det gjorde jag när jag läste boken 3 gånger. Men för mig pekar det inte mot SE när man läser materialet.

Att tolka enstaka ord och fraser ur sitt sammanhang säger absolut ingenting. Särskilt inte när man tolkar tvärs om ordens faktiska innebörd. SE påstår tex att han var 20 meter från mirdet. Om inte det är "synnerligen närvarande" så är det enbart LP och AB som är det....

Hur chockad var han vid återkomsten till Skandia?
Citera
2021-02-26, 23:52
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Visst en poäng har du.
Fast en sån typ låter ungefär lite som en SEtyp kanske man kan tycka.
Givetvis kan det inte uteslutas att du har rätt.

Men då får man komma ihåg det är en dubbelgångare 50 m ifrån SE på samma gatstump.
Citera
2021-02-26, 23:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
LPs utpekande underkändes och du vet varför.
Läser du tidiga förhör med henne så stämmer de dåligt med CP.
Det finns några vittnen som iakktagit en man med påfallande likheter med SE utanför Grand bla Mårten Palme.
Han beskrev redan den 1mars timmar efter mordet en person med klar likhet med SE son han iakktog utanför Grand efter föreställningen.
Dock tror jag inte att SE fick syn på OP förrän på trottoaren utanför Skandia men det kan inte helt uteslutas att han var utanför Grand då det finns några vittnesmål därifrån som öppnar för det i vara fall.Okej även CP hade personer i sin omgivning med vapentillgång så 1-1 då.
Sedan är jag dåligt insatt i om CP hade vapenvana alls och vad han skulle med vapnet till isåfall inte mycket tyder ju på att mordet var speciellt planerat.

Jag vet att LPs utpekande inte betyder mycket alls. Men det finns alltid där som en irritation. Sen var det 4-5 till som pekade ut CP nära Grand. Bland annat Mårten till viss del vill jag minnas. Du vet lika bra som jag att mannen Mårten såg till 99% inte bör kunna vara SE. För ingen har sett en man i rock ock keps springa från Grand till baksidan av Skandia. LJ befann sig dessutom på Luntmakargatan. Hade inte Mårtens gubbe blå jacka?

1-1 i vapentillgång men lite minus på CP för att du inte vet vad han skulle ha vapnet till? CP måste väl opartiskt sett ha större anledning stoppa en revolver i jackan än SE?

Stor skillnad i att CPs vapentillgång är en missbrukande langare med vapen och ammunition löst här och var i lägenheten. Det finns polisrapporter som bevisar just detta. Men SEs vapentillgång är en samlare som enligt vittnesmål höll vapnen inlåsta och var rädd om sina licenser. 1-1 är inte helt objektivt bedömt av dig, skulle jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in