2021-02-27, 10:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Marcus är vår nye taltratt för brunråttor. Inslaget har inte ens lagts ut på Youtube. Så stor genomslagskraft har det inte. För resten: vem lyssnar på honom?

En person som gång efter gång uppvisar en total brist på omdöme. Han snarare stjälper för Ebba genom att lägga sej i.
Om du inte sett inslaget kan du göra det här:

Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13324015
2021-02-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Marcus är vår nye taltratt för brunråttor. Inslaget har inte ens lagts ut på Youtube. Så stor genomslagskraft har det inte. För resten: vem lyssnar på honom?

En person som gång efter gång uppvisar en total brist på omdöme. Han snarare stjälper för Ebba genom att lägga sej i.
Det måste vara ett jobbigt läge att tillhöra Binninges lag nu när både han och Esbjörn står med byxorna nerdragna. Hela komplotten avslöjad på Nyhetsmorgon i TV4 och i Aftonbladet.
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Varifrån kommer det här lögnaktiga påstående som upprepats tiotals gånger?

Borde inte Ebba själv veta bättre? Från hennes FB-inlägg:

Det vore intressant om någon kunde bringa klarhet i det. Är det bara en trådsanning som fått eget liv? (Eller är det Ebba själv som ändrat version?)

(Ebbas påstående om att hon inte tänker berätta allt kan man ju vända och vrida som man vill, vilket inte jag tänker nedlåta mig att göra. Om någon på "den andra sidan" hade uttryckt motsvarande är jag övertygad om att ett sanslöst spekulerande med motsvarande smutskastning redan hade varit i gång.

Men är en skrämmande tendens i den här långa tråden. De som försvarar Ebba är generellt aggressiva och ägnar sig åt halmgubbar i form av misstolkningar och liknande. Fula tillmälen. Ett av de senaste är att alla som har mage att inte hylla Ebbas agerande okritiskt avfärdas som "ishäxor". På den nivån är de.)

Det har vi förklarat massvis med gånger för nötter som dig som bara läser och ser det du vill.

Ebba kontaktade Esbjörn via en gemensam bekant.
Är det så invecklat att förstå att du inte klarar det?
Senast redigerad av trngw 2021-02-27 kl. 10:22.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Stämmer det eller är det bara en trådsanning? Ebba har åtminstone kallat honom för jurist.
Jurist är ingen skyddad titel, den med begränsad juridisk utbildning kan kalla sig det.
2021-02-27, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Som säljare kan man knappast hävda avtalsbrott om man själv har brutit avtalet på det sätt som Esbjörn gjort.
Det har jag inte sagt heller men det är ju någon sorts trådsanning att man kan bli ägare till ett hus utan att betala köpeskilling här i tråden. Det kan man inte.
2021-02-27, 10:13
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Men värderingen hade aldrig ifrågasatts, kontraktet hade aldrig ifrågasatts, underskriften hade varit bevittnad, Esbjörns kognitiva förmåga hade heller aldrig ifrågasatts och släktingar/intressenter hade inte haft någon ammunition.

Visst hade värderingen ändå ifrågasatts av Binninge, vem som än gjort den.
Köpeavtalet är inte ifrågasatt nu heller, det är helt korrekt enligt JB.
Köpeavtalet hade ändå inte varit bevittnat.
Esbjörns ombud har ifrågasatt sin klients förmåga och skulle ändå gjort det.
Binninge, släkt och intressenter har ju inte nu heller någon ammunition?
Dom skjuter blankt och det smäller, ryker och luktar illa, men händer inget!
Ett mediadrev med rubriker och intervjuer hade det ändå blivit, det är ju KDs Ebba dom drevar mot och inte mot fastighetsaffären förstår du väl.
2021-02-27, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Som jag har sagt tidigare, då skall man nedsätta köpeskillingen hos Länsstyrelsen om motparten vägrar ta emot betalningen, DÅ har man fullgjort sin del som köpare.

Svårt att få lån hos en bank när man inte får ta ut en lagfart på sin köpta fastighet.
En lagfart som Esbjörn genom sitt agerande omöjliggör.

Och då dom absolut flesta fastigheter köps med lån så är det ju rätt svårt att nedsätta någon form av köpeskilling.
2021-02-27, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Det har jag inte sagt heller men det är ju någon sorts trådsanning att man kan bli ägare till ett hus utan att betala köpeskilling här i tråden. Det kan man inte.
Man kan inte heller hindra att affären fullföljs genom att vägra ta emot köpeskillingen när man har skrivit ett kontrakt.
2021-02-27, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/13324015
Tack för länken, det är nog där det sätts punkt för denna härva. Nu har även Esbjörn fått komma till tals tack vare Marcus Oscarsson.
2021-02-27, 10:20
Medlem
arbetets avatar
Nu har jag funderat lite ytterligare:

Först så tyckte nog jag också att Ebbas FB-inlägg var lite onödigt; det att hänga ut "juristen" även om han förblev anonym. At detta kunde ligga henne i fatet. Nu har jag nog ändrat mig på den punkten. Jag tar det för osannolikt för det första att åklagaren går vidare med detta. Att han överlämnade det till JK för bedömning trots att det inte hör hemma där känns som han egentligen vill få anmälan att försvinna.

Men det viktigaste och misstaget är att "juristen" anmälde Ebba för förtal. Om inte fallet haft uppmärksamhet tidigare så fick det en bred sådan nu. Och när folk sätter sig in i fallet kan de nog inte undgå att se underligheter kring detta. Tyvärr för "juristen" så är det också så att är man en gång utslängd från finrummet så förblir man ute i kylan. Streisandeffekten i detta kan heller inte underskattas.

Så trots pekoralet Ebba publicerade tror jag nog att hon vann på detta.
2021-02-27, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man kan inte heller hindra att affären fullföljs genom att vägra ta emot köpeskillingen när man har skrivit ett kontrakt.
då ska man som sagt sätta ned köpeskillingen hos Länsstyrelsen, då har man gjort sin del av avtalet som köpare och det kan därmed ej bli något kontraktsbrott av köparen.

Sen att det blir en tvist, ja det blir det ju.

Nu i detta fallet skall det ju upp till bedömning om avtalet är giltigt pga omständigheterna kring avtalets uppkomst,
2021-02-27, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Tack! Bra jobbat!

Så Binninge är en skattesmitare också. Ja det visste vi ju redan iofs.

Jaså, hur visste "vi" det?

Citat:
Ja, det vore tjänstefel av JK att ta i ärendet. Även Jakobsson sa ju att han trodde att han skulle få det tillbaka. Man kan undra på vilka grunder han har skickat det vidare till JK. Jag kan inte se några.

Du kanske inte kan se några men Jakobsson lär vara liiite mer kompetent.

Citat:
Så, låt oss se mer sakligt på saken. Finns skäl för allmän åklagare att ta upp fallet Binninge (...)

1. Vilka är konsekvenserna för den utsatta? Tja, inga faktiska konsekvenser har kunnat konstateras. Den utsatta har kvar jobbet och det aktuella uppdraget. Inga andra uppdrag, avtal eller annat har så vitt känt avbrutits till följd av publiceringen. (...)

2. Vi vet dessutom att uppgiften är sann. Binninge ÄR fälld för detta brott.

3. Så, nej, detta ligger långt ifrån ett ärende som SÅ ska ta upp. Och att det inte är ett fall för JK, det har vi redan rett ut. Det är i det närmaste ett tjänstefel av SÅ att dra ut på processen genom att skicka det dit.

1. Hur länge sen är publiceringen? "så vitt känt", ja det är ju en j-vligt bra formulering.

2. Spela inte dum, du känner till lagstiftningen. Det har inte med påståendets sanninghetsgrad att göra.

3. Som ovan. Låt den juridiska expertisen hantera ärendet. Uttalanden om "tjänstefel" riskerar att åldras dåligt, vi får väl se ...

Citat:
Ja, faktum är ju att Ebba har ju tydligt visat att hon inte kopplar ihop privatintressen och politik.

Det ska hon ha en mycket stor eloge för!

Många av hennes partikamrater håller inte med:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vAwLpm/kd-politiker-om-hustvisten-har-paverkat-fortroendet

Citat:
Samtidigt sitter kristdemokrater ute i landet och följer turerna. Att fastighetstvisten har negativ inverkan för partiet är de flesta som Aftonbladet har pratat med på det klara med.

(Det här är intressant: "Många kristdemokrater som Aftonbladet har varit i kontakt med vill överhuvudtaget inte uttala sig om tvisten, bland andra Alf Svensson, Göran Hägglund och Lars Adaktusson." Vad kunde ha varit enklare än att stå upp för Ebba - om de hade velat?)

Men fortsätt för all del att skicka ut eloger till Ebba - snart finns det inte så många kvar.

Citat:

Det finns ingen anledning att misstro Notar. De har mer att förlora på att utge felaktiva värderingar än på att tillmötesgå en enskild kund om en falsk värdering.

Vill minnas att du skrev minst en gång att Ebba hade betalat ett överpris. Det vill säga, att priset hon baserade på just värderingen (eller om det var två värderingar?) var för högt. Ber om ursäkt om jag blandar ihop skribenterna men det var någon av de mer "tongivande".

Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Och det hade ju väldigt lätt kunna lösas av att Esbjörn anlitade en egen mäklare.
Men det ville han inte då han ansåg sig för snål för att betala det.

Vilket också måste innebära att han accepterade den värdering som redan gjorts.

Har det någon gång bekräftats eller är det en trådsanning att Esbjörn inte ville anlita en mäklare?

Med tanke på Ebbas manipulativa stil skulle det inte förvåna om det i själva verket var hon som sa att "du behöver INTE tänka på praktiska detaljer, Esbjörn, JAG tar hand om allting" med sin sliskigaste röst.

Intressant är också att det numera talas om "värdering". I flera månader hette det ju att Ebba hade fixat två.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in