2021-02-26, 16:59
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är väl ok att anlita en mäklare, men han/hon är ju inte direkt oberoende. (Var det rent av han som är bror till Eb*a Busc*s kompis?)
Du blandar ihop mäklarna. Trodde du var lite för erfaren gör att storma in i en tråd med tusentals inlägg och spekulera utan att ha de minst grundläggande kunskaper om sakfrågan.
2021-02-26, 16:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Okej. Ja jag ställde frågan, därav frågetecknet.

Men hur som helst, en mäklare är inte rätt aktör för att göra en oberoende värdering.

Det gäller väl E*björns värderare också?

Densia är i så fall inte heller oberoende, de friskrev sig dessutom från att använda deras värdering i en tvist enligt jordabalken, den var för tunn och ytlig.
2021-02-26, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja se där, fick dig på kroken! Du erkänner alltså att domstolar kan döma fel! Så sluta då upp med att kalla Esbjörns ombud för pedofil, för domen mot honom är utan minsta tvekan helt åt helvete feldömd. Eller du kanske, ensidig som du tycks vara, vill hävda att det aldrig någonsin dömts fel åt det hållet?

Smaklös är smutskastningen som du upprepat håller på med i inlägg efter inlägg. Antagligen har du och dina gelikar som flaxar kring här i tråden likt den där Kalle Anka fågeln lyckats smitta ner Ebba med dem och till ett ordentligt aber för henne.
Här har vi bevisligen en som är upprörd för att Johann Binninges kriminella historia kommer fram. Hans dom är överklagad till högsta instans och domen blev misshandel och försök till våldtäkt av hans dåvarande styvdotter. När hon klagade så klippte han sönder hennes mobil- och datorkablar.

Men det finns uppenbarligen någon stackare utöver honom själv som fortfarande hävdar att han blivit ”feldömd”.
2021-02-26, 17:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Du blandar ihop mäklarna. Trodde du var lite för erfaren gör att storma in i en tråd med tusentals inlägg och spekulera utan att ha de minst grundläggande kunskaper om sakfrågan.

Tagga ned lite. Jag har inte full koll på detaljerna nej. Därför frågade jag öppet i tråden om det var så att brodern gjort värderingen.

Jag skrev så här:

Citat:
Det är väl ok att anlita en mäklare, men han/hon är ju inte direkt oberoende. (Var det rent av han som är bror till Eb*a Busc*s kompis?)

Jag skrev inte så här:

Citat:
Det är väl ok att anlita en mäklare, men han/hon är ju inte direkt oberoende. (Dessutom är värderaren bror till Eb*a Busc*s kompis.)

Ser och förstår du skillnaden?
2021-02-26, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Monica har spärrat sitt fb-konto först nu...
Här är planen nedsparad: https://www.docdroid.net/KeOcfAA/monica-pernroth-facebook-pdf

medlem ksitpeks grävde upp följande som har bäring i detta fall:
Monika Pernrot-Lüllma är ren hos kronkalle
Binnikemasken hade 214.574 i skatteskulder och 111.000:- till brottsofferfonden.

Men våldtäkten var väl 2005, då har han alltså inte pröjsat något av skadeståndet än..?
Jävla fin reklam för "juristen", som inte betalar till Brottsofferfonden eller skattmasen.
Att jämföra med hans facebook skryt på maträttet-fina kontoret- och om sina strumpor....
Han lär nog stänga sitt konto också ganska snart, framgår klart att det är en mytoman i farten förutom tidigare eskapad som renderade 2 år 6 månader i utvisningsbåset..

Cred ksitpeks (källa): (FB) Ebba Busch i fastighetsbråk med Esbjörn, 81

Av det du framför har Esbjörn tur att det fanns någon som erbjöd sig att hjälpa honom. Vi har redan sett åklagaren få kalla fötter när en partiledare ägnar sig åt förtal. Han skickar ärendet till JK, och får tillbaka denna surdeg där han enligt gällande rättsordning har en skyldighet att åtala alla brott, trots att han känner olust. Han borde inte kunna komma undan att åtala då bevisläget är utmärkt för att få en fällande dom. Spridningen av förtalet är enorm, då saken har diskuterats i media. NÖFF. NÖFF.

Jag tror Esbjörn hade haft svårt att få en skicklig advokat att hjälpa honom i ett ärende som skakar om rättsväsendets ryggmärg. Det är vedertaget i Sverige att här håller vi ihop och vi skadar inte bilden av Sverige ostraffat, eller belyser rättsväsendet med otäcka sanningar. Typ att det finns ruttna ägg i korgen.

Jag tycker Binninge skött denna sak bra, och tack vare fru Usch olika plumpa uttalanden, har saken nått media. Det betyder att ingen kan fixa och trixa i den fria bevisföringens namn. Jag anser att Binninge styrt i saken så att Esbjörn har chans på en rättvis rättegång.

Vi fick bekräftat att vissa grisar är mer värda än andra grisar och att de är åtalsimmuna när åklagaren inte gör sitt jobb. NÖFF. NÖFF.

Usch när en del grisar som fru Usch, är mer jämlika än andra grisar, men samtidigt tycker inte denna specifika gris att de ska ha mindre rätt att kriga i domstol mot en äldre privatperson för att de är partiledare. Usch.
2021-02-26, 17:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det gäller väl E*björns värderare också?

Densia är i så fall inte heller oberoende, de friskrev sig dessutom från att använda deras värdering i en tvist enligt jordabalken, den var för tunn och ytlig.

Vad jag förstår anlitade Esbjörn en värderare, medan Eb*a Bus*h anlitade en mäklare. Se nedanstående länk angående skillnaden mellan värderare och mäklare.

https://lawline.se/answers/16655
2021-02-26, 17:06
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Tagga ned lite. Jag har inte full koll på detaljerna nej. Därför frågade jag öppet i tråden om det var så att brodern gjort värderingen.

Jag skrev så här:

Jag skrev inte så här:

Ser och förstår du skillnaden?
Du påstår att mäklaren inte var oberoende. Vad har du för stöd för det?
2021-02-26, 17:08
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Så han är helt åt helvete feldömd enligt dig?
Vänta lite så lägger jag upp domen igen.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.docdroid.net%2FX6PXV fN%2Fb-2646-05-pdf%23page%3D28

Jag ska ge dig hela domen, den slutliga (kanske är det därför du inte insett) så du kan jämföra å se hur hon ändrar sig. T.ex. det om "tortyren" med den uppvärmda kniven, som kommenteras i domen att det inte kunde uteslutas att hon tillfogat sig brännmärket själv. Det var iaf inte JB som skar i hennes arm utan hon själv.
Jag har läst båda mycket noggrant, så gör nu detsamma och återkom. Jag har anteckningar om vad som sticker ut.

https://www.docdroid.net/X6PXVfN/b-2646-05-pdf
2021-02-26, 17:10
Medlem
trngws avatar
Så, låt oss se mer sakligt på saken. Finns skäl för allmän åklagare att ta upp fallet Binninge.

Så här skriver Åklagarmyndigheten själva

Citat:
En första förutsättning för att åklagare ska kunna väcka åtal är att brottet har riktat sig mot någon som är under 18 år eller att brottsoffret gjort en brottsanmälan. En andra förutsättning är att åtal ska, som lagen säger, anses vara påkallat från allmän synpunkt.

Förtal och grovt förtal

När åklagaren ska bedöma om det finns särskilda skäl för att väcka allmänt åtal har det betydelse vad det är för uppgifter eller bilder som har spridits, hur och till vem uppgifterna/bilderna har spridits och vad det har fått för konsekvenser för den utsatta personen. Ju allvarligare brottet är, desto starkare skäl finns det normalt för att väcka allmänt åtal.

Exempel när det kan vara påkallat att åklagare väcker åtal:

Stor spridning (exempelvis på internet) av påståenden om att en person har begått ett allvarligt sexualbrott.

Låt oss bryta ner det i sina beståndsdelar.

Citat:
brottsoffret gjort en brottsanmälan. En andra förutsättning är att åtal ska, som lagen säger, anses vara påkallat från allmän synpunkt.

En brottsanmälan är gjord. Check så långt.
Det ska vara påkallat från "allmän synpunkt".
Ja det kan man ju undra om det där, och i så fall varför. Låt oss lämna den öppen tills vidare.

Citat:
När åklagaren ska bedöma om det finns särskilda skäl för att väcka allmänt åtal har det betydelse vad det är för uppgifter eller bilder som har spridits, hur och till vem uppgifterna/bilderna har spridits och vad det har fått för konsekvenser för den utsatta personen.

Vad är det för uppgifter? Jo, att en icke namngiven person är dömd för sexualbrott mot barn. Uppgiften är sann. Inga bilder har spridits.

Till vem har uppgiften spridits? Den har spridits till Ebbas följare på Facebook. Det är viktigt att här notera att uppgiften före publiceringen redan hade stor spridning i sociala medier. Det är också viktigt att notera att den stora spridningen i media skedde först när Binninge själv skickade ut ett pressmeddelande om saken. Det är alltså den utsatta själv som gett upphov till den absolut största spridningen av informationen. Inte genom en anmälan till polis, utan, hör och häpna, genom ett pressmeddelande.

Vilka är konsekvenserna för den utsatta? Tja, inga faktiska konsekvenser har kunnat konstateras. Den utsatta har kvar jobbet och det aktuella uppdraget. Inga andra uppdrag, avtal eller annat har så vitt känt avbrutits till följd av publiceringen.

Åklagarmyndigheten har ett exempel som förefaller relevant, men med en ur juridisk synvinkel extremt viktig skillnad. De skriver

Citat:
Stor spridning (exempelvis på internet) av påståenden om att en person har begått ett allvarligt sexualbrott.

Och den extremt viktiga skillnaden i fallet Binninge kontra exemplet ovan är det faktum att Binninge i publiceringen INTE uptekats som att ha "begått ett allvarligt sexualbrott".

Utpekning gör gällande att han är "dömd för sexualbrott mot barn."

Den viktiga skillnaden här är påståendena. I exempel är påståendet att ett vederbörande har begått brott. I det aktuella fallet är påståendet endast att vederbörande är fälld för brott. Det påstås inte att han de facto har begått det.

Vi vet dessutom att uppgiften är sann. Binninge ÄR fälld för detta brott.

Givet allt ovan är det svårt att se vad som skulle påkalla ett åtal ur "allmän synpunkt". Det torde falla redan där. Summan av de tre övriga "rekvisiten" då?
Tja, en sann uppgift om att en icke namngiven person är dömd för ett brott. Det är måhända förtal i sig, men inte särskilt allvarligt. Den är den typ av uppgifter som media sprider dagligen. Uppgiften har spridits till en grupp följare, den hade stor spridning i sociala medier, och fick inte spridning i allmänna medier innan den utsatta själv skickade ut ett pressmeddelande om saken. Och det finns inga direkta konsekvenser för den utsatta.

Så, nej, detta ligger långt ifrån ett ärende som SÅ ska ta upp. Och att det inte är ett fall för JK, det har vi redan rett ut. Det är i det närmaste ett tjänstefel av SÅ att dra ut på processen genom att skicka det dit.

Många vill jämföra med fall där namngivna personer påstås ha begått allvarliga brott de inte ens åtalats för utan att det finns en kontext till vilket uttalandet kan sammanbindas och göras försvarligt. Det är en enorm skillnad på ett sådant fall och det här aktuella fallet.
2021-02-26, 17:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Vad jag förstår anlitade Esbjörn en värderare, medan Eb*a Bus*h anlitade en mäklare. Se nedanstående länk angående skillnaden mellan värderare och mäklare.

https://lawline.se/answers/16655

Skillnaden är ju hårfin, Notar hade inget försäljningsuppdrag utan endast ett värderingsuppdrag som dessutom utfördes i samarbete med Anticimex (två dagars besiktning av huset), Densia har gjort en okulärbesiktning av samma objekt, du får själv välja vilken som är mest trovärdig, min peng ligger på Notars.
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildaWebben
Inte om hon är villig att offra sitt parti och sitt politiska förtroendekapital till förmån för en privat tvist. Då är hon inte en skicklig politiker.

Hur agerar hon i en regering som minister? Kommer hon då sätta privatekonomiska intressen över Sveriges?

Jag ids nästan inte att kommentera sådana här resonemang, eftersom de är dummare än tåget.

Vad har hennes privata intressen att göra med hennes politik?
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jag ska ge dig hela domen, den slutliga (kanske är det därför du inte insett) så du kan jämföra å se hur hon ändrar sig. T.ex. det om "tortyren" med den uppvärmda kniven, som kommenteras i domen att det inte kunde uteslutas att hon tillfogat sig brännmärket själv. Det var iaf inte JB som skar i hennes arm utan hon själv.
Jag har läst båda mycket noggrant, så gör nu detsamma och återkom. Jag har anteckningar om vad som sticker ut.

https://www.docdroid.net/X6PXVfN/b-2646-05-pdf

Det jag noterade var att läkarna som uttalat sig säger att brännskadan sannolikt INTE är tillfogad av henne själv. Att hon dessutom försökt dölja skadan, snarare än tvärtom, styrker bara läkarens uttalande.

Det räcker gott så för att motbevisa dina lögnaktiga insinuationer ovan i syfte att försvara en dömd pedofil.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in