Sabuni är ute och skäller Åkesson, menar att kampen mot mångkulturens mindre trivsamma följder är en liberal paradgren, samt passar på att referera till SD:s "kulturkrig". Ett ord jag själv tog i min mun i den här tråden så sent som härom dagen, eller åtminstone skrev. För att vara mer exakt skrev jag att jag är övertygad om att ett kulturkrig föregår eller till och med förhindrar andra oroligheter på sikt, och bannemig om inte Sabuni ger sig in i — ett kulturkrig, med denna sin replik till Jimmie Å.
Med "kulturkrig" avser jag en strid om tolkningsföreträde, diskurs, paradigm i den svenska offentligheten efter att "rätt åsikter" fått fäste i den folkliga myllan. Oklart hur Sabuni tolkar det begrepp hon nu väljer att använda som slagträ mot Sverigedemokraterna, men min gissning är att det anspelar direkt på Åkessons famösa "kulturell belastning"-tweet. Hon lägger uppenbarligen någon sorts värdering i det.
Så här skriver Sabuni bland annat:
Åkesson är upprörd för att jag kritiserat hans kommentar om totalstopp av invandring och att den utgör en kulturell belastning. En kommentar som ger sken av att människor inte är unika individer, utan en del av ett kollektiv och som därmed ska bära ansvar för andras handlingar.
/.../
Som liberal är den synen för mig främmande. Kommer man till Sverige och begår brott så ska man utvisas. Kommer man till Sverige och vill bidra till vår framtid så ska man välkomnas.
/.../
Det Sverige behöver är inte kulturkrig och skuldbeläggning av grupper, utan kraftfull politik som tar itu med allvarliga brister i landet.
/.../
Jag vågar inte prata om vissa följder av invandringen, skriver han vidare. Låt mig berätta vilka som hårdast kämpat mot hedersvåld, radikal islamism och kriminella klaner. Det är ofta sådana som jag, med rötter i Mellanöstern eller Afrika. Vi gjorde det långt innan SD blev ett riksdagsparti och för det har vi attackerats av islamister, kulturrelativister och rasister.
/.../
Sverige måste hitta en mittenlinje med en bred majoritet i riksdagen, långsiktiga och rättssäkra förutsättningar och där vi tar emot människor i den takt vi kan integrera dem. Sverige är ett land som tjänat på vår öppenhet. Vi är ett rikt land. Men vi har tagit emot mer än vad vi klarat och vi har inte gett människor chansen att komma in.
Nyamko Sabuni: Sverige behöver inte ditt kulturkrig, Åkesson (AB)
Det här är rena skolboksexemplet på en allmänliberal ståndpunkt i mångkulturfrågan. Skadliga uttryck ska väck, nu tom. med möjligheten att utvisa, utvisa, utvisa. Och så har vi (återigen) det genialiska
förortslyftet. Det var ett tag sedan:
Det debatten borde handla om är att Sverige inte ska ha några utsatta områden till 2030. I dag är det hundratusentals i Sverige som drabbas av skolor som misslyckas, en polis som inte kan fullfölja sitt uppdrag i bostadsområdet, en välfärd som präglas av omhändertagande i stället för eget ansvar.
Det kommer krävas ett långsiktigt förortslyft som närmast kan liknas vid en Marshallplan. Vi ställer ambitiösa reformkrav där skolan, bostadspolitiken, arbetsmarknaden, socialtjänsten och rättsväsendet har nyckelroller.
Nyamko Sabuni: Sverige behöver inte ditt kulturkrig, Åkesson (AB)
Tillägg: "Kulturkrig" för även tankarna till 1800-talets Kulturkampf i främst kristliga frågor. Vår tids kulturkrig kommer givetvis föras även vid våra universitet, inom förvaltningen, etc. Det ska förändra förutsättningarna för partipolitiken. PK ska bytas ut.