2021-02-26, 23:35
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Känner mig förhållandevis säker på att svenskar med sin teknologiska innovationsförmåga hör till (mycket) större andel än 0,1% av Världens grönteknologiutveckling, medan vi hör till mindre än 0,1% av utsläppen.

Därmed bidrar nog varje svenskt barn mer till världens framtida klimat än vad han förstör. Ditt argument skulle alltså fungera bättre för Sudiarabiska föräldrar

Här kan vi ha en av förklaringarna på att det föds (och kommer födas) färre barn:
https://pbs.twimg.com/media/EvHIWMWXYAA9rhW?format=jpg&name=900x900
Citera
2021-02-26, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Slentrianabort är ingen rättighet, och att avstå från att tillhandahålla en sådan tjänst är givetvis inget tvång. Det skall stå varje myndig medborgare fritt att välja eller avstå sex och att bära de följer som följer av dessa val.
Nu var det ju du som skrev att du ville inskränka aborträtten. Det är förstås ingen som kräver att du ska tillhandahålla tjänsten, bara att det inte ska finnas några förhinder för det.

Man kan förstås ägna sig åt ordvrängande, ifrågasätta vad som är en rättighet och inte, men det är egentligen rätt ointressant. Även om jag säger att det inte är en rättighet att skriva misogyna Flashbackinlägg innan jag föreslår att du ska dömas till fängelse för sådant beteende är det jag föreslår givetvis ett utövande av tvång mot dig, såsom ordet definieras i SAOB. Allt annat är meningslöst ordvrängeri från en grupp högerpopulister som vägrar erkänna det svenska språket.

Citat:
Jag har aldrig föreslagit att man skall förbjuda preventivmedel, bara frågat Er feminister om Ni kan se något scenario när dessa måste begränsas.
Du frågade:
"[...] vid vilket demografiska läge anser Du det befogat att både inskränka "aborträtten" och minska tillgången på preventivmedel?"
Vilket givetvis är en antydan om du anser att det existerar ett sådant "demografiskt läge". Mitt svar är alltså givetvis att detta är förkastligt oavsett hur demografin ser ut.

Citat:
I ett normalsamhälle är jag för en god tillgång till preventivmedel, bl a för att motverka stora aborttal.
Menar du att vi befinner oss i ett "normalsamhälle"? Var drar du gränsen för att det är okej att påtvinga någon en gravididet?

Citat:
Vi har fö redan en betydande utvandring årligen från Sverige - under 2020 lämnade 22 607 kvinnor Sverige enligt SCB: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/utvandring-fran-sverige/
Jag har knappast påstått något annat?

Citat:
Dessvärre tror jag inte att Du som feminist inser att genom att framhålla kärnfamiljens värden så är det just mänskliga rättigheter och barns trygghet som är mitt fokus.
> Påstår sig värna om mänskliga rättigheter.
> Argumenterar för att det finns ett "demografiskt läge" i vilket det är okej att tvinga människor att föda barn för att bevara "sitt folk".

Citat:
Allt som idag går till ens egen pension går istället direkt till ens föräldrar, skulle därmed lösa pyramidspelet som är moderna pensionssystem.
Alltså det här jävla kontot. "Ersätt ett pyramidspel med ett annat, problemet löst!"
Senast redigerad av Disciplina 2021-02-26 kl. 23:52.
Citera
2021-02-27, 00:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nu var det ju du som skrev att du ville inskränka aborträtten. Det är förstås ingen som kräver att du ska tillhandahålla tjänsten, bara att det inte ska finnas några förhinder för det.

Man kan förstås ägna sig åt ordvrängande, ifrågasätta vad som är en rättighet och inte, men det är egentligen rätt ointressant. Även om jag säger att det inte är en rättighet att skriva misogyna Flashbackinlägg innan jag föreslår att du ska dömas till fängelse för sådant beteende är det jag föreslår givetvis ett utövande av tvång mot dig, såsom ordet definieras i SAOB. Allt annat är meningslöst ordvrängeri från en grupp högerpopulister som vägrar erkänna det svenska språket.

Att inte felanvända allvarliga begrepp som tvång tycks mig vara centralt, särskilt i en debatt om rättigheter. Givetvis skall det finnas begränsningar i att få begå abort, diskussionen handlar i första hand vilka dessa begränsningar skall vara. Få skulle nog hävda att det är ett "tvång" för modern att föda sitt barn när hon är i åttonde månaden.

Citat:
Du frågade:
"[...] vid vilket demografiska läge anser Du det befogat att både inskränka "aborträtten" och minska tillgången på preventivmedel?"
Vilket givetvis är en antydan om du anser att det existerar ett sådant "demografiskt läge". Mitt svar är alltså givetvis att detta är förkastligt oavsett hur demografin ser ut.

Det var en fråga om Ni feminister anser att det finns ett sådant läge. Scenarier skall man betrakta som intellektuella övningsobjekt.

Citat:
Menar du att vi befinner oss i ett "normalsamhälle"? Var drar du gränsen för att det är okej att påtvinga någon en gravididet?

Jag vill aldrig påtvinga någon en graviditet. Men, den som blir gravid genom frivilligt sex och är myndig
också skall bära fram sitt barn i normalfallet.

Citat:
Jag har knappast påstått något annat?

Jag mest påvisade ett redan existerande faktum, under rådande förhållanden.

Citat:
> Påstår sig värna om mänskliga rättigheter.
> Argumenterar för att det finns ett "demografiskt läge" i vilket det är okej att tvinga människor att föda barn för att bevara "sitt folk".

Jag anser inte att abort är en mänsklig rättighet. Har aldrig argumenterat för tvångsgraviditeter. Märker Du inte hur illa det går när Ni tvångsmässigt använder tvångsbegreppet? Ni hamnar hela tiden i att så fort Ni inte får som Ni vill så är det "tvång". Feminismen är verkligen en instabil intellektuell plattform.
Citera
2021-02-27, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Problemet är ju u-länderna är de som ökar mest, medan vita människor är en döende ras.

Alla är människor.
Och vet du, om du inte fattat detta eller vägrar fatta detta, så är du så korkad så ordet ”människa” nog inte helt gäller just dig.
Citera
2021-02-27, 00:05
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Alltså det här jävla kontot. "Ersätt ett pyramidspel med ett annat, problemet löst!"

Du förstår helt klart inte vad som menas med pyramidspel.
Citera
2021-02-27, 00:07
Medlem
Citat:
Sverige är inte ett "ojämställt patriarkalt samhälle" och därför är kärnfamiljen i svensk tappning inte en otrygg familjebildning i normalfallet utan fastmer just trygghetsskapande, både för män, kvinnor och barn. De allra flesta män, kvinnor och barn önskar också helst att få leva i en kärnfamilj någon gång.

Men käre uv i din konservativa ”tappning” så blir den alltså rejält ojämställd och därför alltså inte speciellt trygg.

Att förvägra vissa barn barnbidrag är inte trygghet.

Att förvägra vuxna människor självbestämmande över sina kroppar och liv är inte trygghet.

Att använda oönskade barn som ett slags vapen för att hålla kvinnors tvångsgifta är inte trygghet.
Senast redigerad av Merapi 2021-02-27 kl. 00:12.
Citera
2021-02-27, 00:15
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Men käre uv i din konservativa ”tappning” så blir den alltså rejält ojämställd och därför alltså inte speciellt trygg.

Att förvägra vuxna människor självbestämmande över sina kroppar och liv är inte trygghet.

Att använda oönskade barn som ett slags vapen för att hålla kvinnors tvångsgifta är inte trygghet.

Jämställdheten i Sverige har sjunkit de senaste tio åren, bland annat för att SD's framgångar har gjort att mindre andel riksdagsledamöter är kvinnor (eftersom SD är det mest mansdominerade partiet).
Citera
2021-02-27, 00:19
Medlem
Citat:
Känner mig förhållandevis säker på att svenskar med sin teknologiska innovationsförmåga hör till (mycket) större andel än 0,1% av Världens grönteknologiutveckling, medan vi hör till mindre än 0,1% av utsläppen.

Därmed bidrar nog varje svenskt barn mer till världens framtida klimat än vad han förstör. Ditt argument skulle alltså fungera bättre för Sudiarabiska föräldrar
Du glömmer att det just är denna ”fantastiska” teknologiska innovation som tagit oss till denna
annalkande klimatkris.
Där precis som du säger ”svenskar” bidragit.

Vad menar du skulle vara så positivt med det?
Citera
2021-02-27, 00:24
Medlem
Citat:
Att inte felanvända allvarliga begrepp som tvång tycks mig vara centralt, särskilt i en debatt om rättigheter. Givetvis skall det finnas begränsningar i att få begå abort, diskussionen handlar i första hand vilka dessa begränsningar skall vara. Få skulle nog hävda att det är ett "tvång" för modern att föda sitt barn när hon är i åttonde månaden.
Jo det är det givetvis. Jag förstår att det kan vara svårt för en person med den språkliga begåvningen hos en femåring, men kvinnan ifråga är givetvis tvungen att föda barnet. Man kan förstås argumentera för att de flesta vill göra det ändå, men ett tvång föreligger fortfarande.

Citat:
Det var en fråga om Ni feminister anser att det finns ett sådant läge. Scenarier skall man betrakta som intellektuella övningsobjekt.

Jag vill aldrig påtvinga någon en graviditet. Men, den som blir gravid genom frivilligt sex och är myndig också skall bära fram sitt barn i normalfallet.
Okej, så när du skrev:
"Om vi vänder på steken en stund - vid vilket demografiska läge anser Du det befogat att både inskränka "aborträtten" och minska tillgången på preventivmedel? Hur nära noll födslar om året måste vi komma? Eller anser Du att svenska folket lika väl kan utrota sig självt genom utebliven nativitet?"

Så skulle detta bara tolkas som någon sorts hypotetiskt tankeexperiment, och absolut inte läsas som en antydan om att det finns ett "demografiskt läge" i vilket det är befogat att inskränka aborträtten och tillgången på preventivmedel? Du bara råkade landa i en formulering som antar att ett sådant läge existerar när du skrev? I själva verket är du helt okej med om människors fria val leder till noll födslar om året och tänker inte med hot om bestraffning försöka förändra detta?

Okej, jag är öppen för det. Vi kan säga att du skrev fel och bara råkade uttrycka dig på ett sätt som låter extremt obehagligt.

Citat:
Jag mest påvisade ett redan existerande faktum, under rådande förhållanden.
Okej, spännande.

Citat:
Du förstår helt klart inte vad som menas med pyramidspel.
Ja, antingen det eller så förstår jag inte det geniala i din plan att alla bara ska skaffa fyra ungar som kan bli läkare för att de ska få ihop en anständig pension.
Citera
2021-02-27, 00:38
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Ja, antingen det eller så förstår jag inte det geniala i din plan att alla bara ska skaffa fyra ungar som kan bli läkare för att de ska få ihop en anständig pension.

Det var bara ett extremt exempel. Ifall du får två barn som blir lärare och tjänar ihop 50 tusen kr (innan arbetsgivaravgift) i månaden var, och säg 7-8 tusen går till vadera förälders pension så blir det ändå inte så dålig pension ifall du aderar till garantipensionen som är det enda som alla ändå får.

Tänk nu också att barnen kanske börjar arbeta när de är 25, och hinner arbeta 10-15 år (möjligen 20 år ifall vi skapar initiativ därmed för folk att få ungar tidigt och därmed få mer i pension) innan föräldrarna går i pension, och alltså har de ackumulerat tillräckligt mycket för att föräldrarna kan få in 12 tusen + garantipension (på 7-8 tusen).

Sedan skulle de givetvis kunna spara privat till egen pension för att få lite extra, men bara det som återstår efter att de betalat sina egna föräldrars pension. Varje medborgare betalar därmed inte för att få något alls i pension utöver garantipension, de betalar föräldrarnas pension och saknar några garantier ifall de inte får barn själva.

Själva fundamentet i ett sådant system är att alla får vad de förtjänar från att ha föddit och uppfostrat produktiva medborgare, inga främlingar betalar nästan någonting åt systemet (förutom garantipensionen). Det finns därmed inga garantier, uppfostrar du 4 luffare så får du inte ett skit när du blir gammal förutom garantipension.

Incitament skapas på så sätt för att ha en fertilitetsnivå på över 2,0 som vi inte får dagens situation då fertilitetsnivå ligger på 1,6 och en generation som är 80% av storleken av den äldre kommer få bära en framtida generation (våran) som kommer leva till att bli ännu äldre...

Ingen befolkar sin nation för att göra sin plikt åt ett "system", när snubben som får 0 barn har samma rätt till en andel av framtida generationers skatter som föräldrar som slitit för att uppfostra 4 högproduktiva medborgare.

Ifall det däremot är så att barn du skapat och uppfostrar direkt påverkar din egen pension på ett så markant sätt så skapas enorma initiativ att födda barn.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-02-27 kl. 00:47.
Citera
2021-02-27, 00:55
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Du glömmer att det just är denna ”fantastiska” teknologiska innovation som tagit oss till denna
annalkande klimatkris.
Där precis som du säger ”svenskar” bidragit.

Vad menar du skulle vara så positivt med det?

Kom igen nu, det är inte som om framtidens svenska barn kommer arbeta för att skapa stora kolkraftverk i Kina. Framtidens svenska barn kommer möjligen bidra till exempelvis avancerade elmotorer som fungerar på volvo-lastbilar, flygplan drivna med biobränsle och solenergi som sänder el från rymden.

Ifall framtidens svenska barn kommer stå för under 0,1% av koldioxidutsläppen fram till 2100 men samtidigt stå för låt säga 0,4% av innovationerna inom grön teknologi och låt oss vara försiktiga med att grön teknologi kommer minska koldioxidutsläppen med 50% mellan 2020-2100 så kommer framtidens svenskar att vara bra för klimatet i netto, och fler av dem kommer därmed vara till fördel för klimatet.

Vi kan inte köra med någonslags "orginella synden" i denna fråga, det är ju ganska irrationellt att driva på en sådan agenda ifall man vill lösa problemet.
Citera
2021-02-27, 07:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Det är idag, med dagens regelverk, som vi ser otrygghet, ensamhet och normupplösning i samhället. Det är idag som svensk kvinnor föder för få barn. Det är idag som vi har oerhörda kostnader för ett gigantiskt bidragssystem - med t ex barnbidrag utan att vi får en önskvärd nativitet. Det är idag som vi har högre aborttal i förhållande till jämförbara länder. Det är idag vi har låg äktenskapsfrekvens och hög skilsmässofrekvens. Samtidigt har vi nu så hög jämställdhet att det är män som diskrimineras på arbetsmarknaden.

Ändå blev det inte bättre än så här. Det är Ert samhälle vi ser framför oss - inte mitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in