2021-02-21, 19:21
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Inte Hesse. En annan nobelpristagare. Har mångsidigheten gemensamt med Strindberg
Alltså inte heller Ibsen

Med tanke på att tyska var fel språk så gissar jag på Romain Rolland.
Citera
2021-02-22, 15:42
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Med tanke på att tyska var fel språk så gissar jag på Romain Rolland.
Bättre gissning, men det är inte heller Rolland.

Citat:
Zoroasters lära har försökt att klarare än de andra gamla religionerna lösa gåtan om det onda, i det den gjort detta till en särskild gud, som ständigt är i strid med det godas gud. Men denna dualism är mer skenbar än verklig.
Citera
2021-02-22, 18:57
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Bergson?
Citera
2021-02-22, 21:07
Medlem
Fortran77s avatar
Man kanske ska gå direkt till Tagore och hans föreläsningar om människans religion i Oxford 1930?
Citera
2021-02-22, 21:32
Medlem
Massajens avatar
Varken Rolland, Bergson eller Tagore.
Senast redigerad av Massajen 2021-02-22 kl. 21:34. Anledning: komplettering
Citera
2021-02-23, 18:49
Medlem
Skamanders avatar
Maurice Maeterlinck skall ha varit intresserad av esoterika och ockultism. Är det han?
Citera
2021-02-23, 20:30
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skamander
Maurice Maeterlinck skall ha varit intresserad av esoterika och ockultism. Är det han?
Korrekt! Kanske lite för svårt citat. Ur Den stora hemligheten.
Skamander tar över.
Citera
2021-02-25, 00:35
Medlem
Skamanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Korrekt! Kanske lite för svårt citat. Ur Den stora hemligheten.
Skamander tar över.

Tackar. Näste författare fick många fina priser men aldrig något nobelpris:

Citat:
Jag låg på rygg. Hennes huvud vilade mot min axel. Jag hade inte en tanke i huvudet. Mörkret som fyllde rummet var fullt av liv. Väggarna flyttades utåt, något tornade upp sig över mig, ständigt högre, utan gränser. Genomträngd av natten och omfattad av den utan beröring låg jag blickstilla i mörkret och kände hur genomskinligt det var, mörkret trängde undan luften, mörkret blev vasst. Mycket avlägset hörde jag mitt eget hjärta. Jag samlade all min uppmärksamhet, mina sista krafter, kring att vänta på dödsögonblicket. Det kom inte. Jag blev bara mindre och mindre, och osynliga himlar, osynliga horisonter, ett himmelsrum utan form, moln, stjärnor och rymd vek undan och växte till måttlöshet, jag själv i mitten försökte krypa samman där jag låg, men det fanns ingenting under mig och mörkret omgav mig inte mer. Jag tryckte samman händerna om mitt ansikte för att skydda det. Jag hade inget ansikte mer. Fingrarna for rakt igenom. Jag ville skrika, tjuta…
Rummet var blågrått. Husgeråd, hyllor, vägglister tecknades i långa bleka drag utan riktiga konturer, utan egna färger. Det allra ljusaste, mest pärlande vita syntes i tystnaden på andra sidan fönstret. Min kropp var våt av svett, jag såg åt sidan, och hon tittade på mig:
– Har din arm somnat?
– Va?
Hon lyfte huvudet. Hennes ögon hade samma färglösa gråhet som rummet, men var fulla av ljus mellan de mörka ögonfransarna. Jag kände värmen från hennes viskning innan jag uppfattade orden.
Citera
2021-02-25, 21:13
Medlem
Skamanders avatar
Det här avsnittet är kanske redigerat i moderna upplagor. Mitt exemplar har några decennier på nacken:

Citat:
Jag gick mot den runda kammare där korridorerna löpte ut som ekrar i ett hjul. När jag kom till en trång sidogång som förmodligen ledde till tvättrummen, fick jag syn på en stor, otydlig gestalt framför mig, nästan utplånad av halvmörkret.

Jag blev stående som fastvuxen. Ur djupet av en av sidogångarna kom med långsamma, gungande steg en väldig negress. Jag såg hennes ögonvitor glänsa och nästan samtidigt urskilde jag det svaga klafsandet från hennes nakna fotsulor. Hon var bara klädd i ett gulskimrande litet skört som såg ut att vara flätat av strå; hon hade stora hängande bröst, och de svarta armarna motsvarade vanliga människors ben i tjocklek. Hon gick förbi mig utan att ens se åt mitt håll – på ett avstånd av en meter – och fortsatte. Den elefantstora stjärten svällde som på de bredstussade gamla stenskulpturer man ofta får se i historiska museer. Där korridoren svängde igen försvann hon sidlänges in genom dörren till nästa hytt.

När hon öppnade dörren stod hon ett ögonblick i det kraftigare ljus som brann inne i rummet. Dörren stängdes långsamt, och jag var ensam igen.
Citera
2021-02-25, 22:29
Medlem
atts avatar
Citat:
Det här avsnittet är kanske redigerat i moderna upplagor. Mitt exemplar har några decennier på nacken:

Stanisław Lem, Solaris?
Citera
2021-02-25, 22:35
Medlem
Skamanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Stanisław Lem, Solaris?

Helt riktigt. Över till dig, att.
Citera
2021-02-26, 17:49
Medlem
atts avatar
Citat:
Helt riktigt. Över till dig, att.

Den där negressen har fastnat i minnet men jag var inte helt säker, det är i alla fall fyrtifem år sen jag läste boken.

Nu över till någonting helt annat.
I vintertid vi längtar vår
och genom våren sommaren ser;
när allra tyngsta grönskan står
vill vi ha vinter ännu mer;
och sedan ger oss inget fröjd
för ännu stiger inte sav -
och det som stegrar orons höjd
är bara längtan till vår grav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera