Citat:
Ursprungligen postat av
Massajen
Korrekt! Kanske lite för svårt citat. Ur Den stora hemligheten.
Skamander tar över.
Tackar. Näste författare fick många fina priser men aldrig något nobelpris:
Citat:
Jag låg på rygg. Hennes huvud vilade mot min axel. Jag hade inte en tanke i huvudet. Mörkret som fyllde rummet var fullt av liv. Väggarna flyttades utåt, något tornade upp sig över mig, ständigt högre, utan gränser. Genomträngd av natten och omfattad av den utan beröring låg jag blickstilla i mörkret och kände hur genomskinligt det var, mörkret trängde undan luften, mörkret blev vasst. Mycket avlägset hörde jag mitt eget hjärta. Jag samlade all min uppmärksamhet, mina sista krafter, kring att vänta på dödsögonblicket. Det kom inte. Jag blev bara mindre och mindre, och osynliga himlar, osynliga horisonter, ett himmelsrum utan form, moln, stjärnor och rymd vek undan och växte till måttlöshet, jag själv i mitten försökte krypa samman där jag låg, men det fanns ingenting under mig och mörkret omgav mig inte mer. Jag tryckte samman händerna om mitt ansikte för att skydda det. Jag hade inget ansikte mer. Fingrarna for rakt igenom. Jag ville skrika, tjuta…
Rummet var blågrått. Husgeråd, hyllor, vägglister tecknades i långa bleka drag utan riktiga konturer, utan egna färger. Det allra ljusaste, mest pärlande vita syntes i tystnaden på andra sidan fönstret. Min kropp var våt av svett, jag såg åt sidan, och hon tittade på mig:
– Har din arm somnat?
– Va?
Hon lyfte huvudet. Hennes ögon hade samma färglösa gråhet som rummet, men var fulla av ljus mellan de mörka ögonfransarna. Jag kände värmen från hennes viskning innan jag uppfattade orden.