2021-02-19, 17:41
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaroldPyott
Den fyndige gamle Larochefoucauld var det i sanning.
Det var fyndigheten som fick mig att gissa på honom.

Citat:
Tack vare det arbete, som utförts av en tämligen ny vetenskap, tack vare särskilt indologernas och egyptologernas undersökningar, är det numera mycket lättare för oss än förr att återfinna källan, följa loppet och spåra det underjordiska nätet av den stora hemlighetsfulla flod, som sedan tidernas begynnelse runnit fram under alla religioner, alla trosuppfattningar, alla filosofier, med ett ord under alla i dagen framträdande yttringar av den mänskliga tanken. Det är nu så gott som obestridligt att denna källa är till finnandes i det gamla Indien.

Vilket stort namn i litteraturhistorien har fört pennan här?
Citera
2021-02-19, 21:37
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen

Drar till med Fredrik Böök.
Citera
2021-02-19, 22:20
Medlem
Citat:

Strindberg gjorde ju försök åt det språkvetenskapliga hållet, så jag gissar på honom.
Citera
2021-02-20, 10:25
Medlem
Massajens avatar
Ingen av de nämnda. Strindberg har en del gemensamt med vår författare som inte är svensk.

Citat:
Våra förfäder bemödade sig att fördjupa sig i denna stora okunnighetsbekännelse, att befolka detta omätliga svalg, i vilket människan icke kunde andas, och sökte definiera detta högsta väsende, vilket en tradition, mer förhistorisk än de själva, icke hade vågat fatta
Citera
2021-02-20, 12:34
Medlem
Skamanders avatar
Citat:

Jag har Aldous Huxleys Den oförgängliga filosofin på min att-läsa-lista. Kan det handla om den?
Citera
2021-02-20, 12:51
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Friedrich Schlegel?
Citera
2021-02-20, 16:05
Medlem
Massajens avatar
Ingen av de föreslagna.

Citat:
Om det nu var omöjligt för religionen att tala så till sina trogna, som icke skulle ha förstått den , så kunde den uppenbara hemligheten för de sista invigda, som förberetts genom långa prov och vilkas intelligens garanterades av ett omänskligt strängt urval. Den tillstod sålunda allt för några av dem. Den sade sannolikt:
"Vi hava icke velat bedraga människorna, då vi erbjudit dem våra gudar. Om vi hade tillstått för dem att Gud är okänd och ofattbar, att man icke kan säga vad han är eller vad han vill; att han icke har vare sig form eller substans eller boning eller början eller slut, att han är överallt och ingenstädes, att han ingenting är, därigenom att han just är allt, så skulle de därav hava dragit den slutsatsen att han alls icke är till, att det icke finnes vare sig lagar eller plikter och att världsalltet är ett omätligt tomrum, i vilket var och en bör skynda sig att göra vad som faller honom in. Men om vi ingenting veta, så mycket veta vi dock, att det icke är så, icke kan vara så. Vi veta i varje fall att orsakernas orsak icke är materiell, såsom de skulle fatta den, ty all materia synes förgänglig, och orsakernas orsak kan icke förgås."
Citera
2021-02-20, 16:42
Medlem
Zwerchstands avatar
Detta vekar inte komma ur H. G. Wells’ Världshistoria, men däri finns motsvarande idéer som kanske utvecklats i Gud, den osynlige konungen?
Citera
2021-02-20, 21:21
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Detta vekar inte komma ur H. G. Wells’ Världshistoria, men däri finns motsvarande idéer som kanske utvecklats i Gud, den osynlige konungen?
Inte heller Wells.
Fel språkområde för alla gissningar.
Citera
2021-02-21, 13:43
Medlem
Henrik Ibsen ? Gissar jag på bara för att den sökte skulle ha en del gemensamt med Strindberg.
Citera
2021-02-21, 16:03
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:

Hesse, Glaspärlespelet?
Citera
2021-02-21, 18:00
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Hesse, Glaspärlespelet?
Inte Hesse. En annan nobelpristagare. Har mångsidigheten gemensamt med Strindberg
Alltså inte heller Ibsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in